Gå til innhold

Er jeg ansvarlig for leietakers parkering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leier ut i kjelleren og de som leier der står parkert i veien. Nå mener naboen at der de står er et problem for hans innkjørsel, og mener det ikke er lov å stå der. Kom med et skriv som utbygger en gang på 90 tallet hadde undertegnet på der det står at det ikke er lov å parkere der.  Mulig han har rett, men det står ikke noe parkering forbudt skilt der og det er en kommunal vei. 
 

Jeg har sagt fra til leietakerne, men de virker ikke til å bry seg. Nå går naboen veldig på meg og sier det er mitt ansvar. Er det det? Jeg har sagt fra, men jeg kan jo ikke tvinge folk? Er jeg juridisk ansvarlig for dem? 

Anonymkode: 8245a...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du er ikke avsvarlig for det. Og hva utbygger har skrever under spiller heller ingen rolle med mindre det er tinglyst.

Anonymkode: 9815a...4cc

  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hvis han mener det er ulovlig kan han vel kontakte kommunen hvis det er kommunal vei. 

Anonymkode: 0d97d...db3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei du er ikke avsvarlig for det. Og hva utbygger har skrever under spiller heller ingen rolle med mindre det er tinglyst.

Anonymkode: 9815a...4cc

Tror det er tinglyst, men det står som sagt ingen skilt her. Da er det jo veldig vanskelig for folk å vite at det evt. ikke er lov å stå her. 
 

jeg vet ikke, jeg parkerer aldri i gata, så jeg merker jeg ikke har engasjert meg så veldig. 
 

ts

Anonymkode: 8245a...49a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei. Hvis han mener det er ulovlig kan han vel kontakte kommunen hvis det er kommunal vei. 

Anonymkode: 0d97d...db3

Ja, jeg skjønner ikke helt at det skal være ulovlig å stå her når det ikke står noen skilt. Det må vel stå skilt når det er en kommunal vei? 
 

ts

Anonymkode: 8245a...49a

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du legger det frem og forklarer dette er det ikke en sak i det hele tatt. Håndhevelse av parkering på kommunal vei styres ikke av noe 30 år gammelt dokument men av trafikkregler. Enten er det skiltet, eller så er det ikke skiltet parkeringsforbud.

Men det er klart: hvis naboen tar kontakt med rette etat hos kommunen så KAN det jo skje at det dukker opp skilting...

Ellers er dette en sak mellom nabo og din leietaker, og evt mellom deg og din leietaker. Men ikke mellom deg og nabo.

 

Anonymkode: 09c87...497

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om jeg helt skjønte hvor de parkerer. På veiskulderen? 

I boligfelt er det jo ikke lov å parkere på veien, uten at det er parkering forbudtskilt der. 

Jeg ville gitt telefonnr til leieboer til naboen. De får krangle seg i mellom 

Anonymkode: 00036...061

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet ikke om jeg helt skjønte hvor de parkerer. På veiskulderen? 

I boligfelt er det jo ikke lov å parkere på veien, uten at det er parkering forbudtskilt der. 

Jeg ville gitt telefonnr til leieboer til naboen. De får krangle seg i mellom 

Anonymkode: 00036...061

Hvorfor skape dårlig stemning med egen leieboer ved å gi naboen tlfnummer? Naboen får ta det opp med kommunen, ikke sikkert han har en sak engang.

Anonymkode: a3e71...d28

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vet ikke om jeg helt skjønte hvor de parkerer. På veiskulderen? 

I boligfelt er det jo ikke lov å parkere på veien, uten at det er parkering forbudtskilt der. 

Jeg ville gitt telefonnr til leieboer til naboen. De får krangle seg i mellom 

Anonymkode: 00036...061

Hæ?

Anonymkode: 96604...d44

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vet ikke om jeg helt skjønte hvor de parkerer. På veiskulderen? 

I boligfelt er det jo ikke lov å parkere på veien, uten at det er parkering forbudtskilt der. 

Jeg ville gitt telefonnr til leieboer til naboen. De får krangle seg i mellom 

Anonymkode: 00036...061

De parkerer inntil kanten i veien, sånn helt vanlig veiparkering. Det er en vanlig vei i boligfelt med 30 sone. I gen parkering forbudt skilt. 
 

ts

Anonymkode: 8245a...49a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hæ?

Anonymkode: 96604...d44

Hva forstod du ikke? Er ikke lov å parkere pga hindring av fremkomst for kjøretøy som F eks brannbil og ambulanse ved behov.

Anonymkode: bc81d...70f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De parkerer inntil kanten i veien, sånn helt vanlig veiparkering. Det er en vanlig vei i boligfelt med 30 sone. I gen parkering forbudt skilt. 
 

ts

Anonymkode: 8245a...49a

Det er viktig å tenke på at det er tilgjengelig for utrykningskjøretøy iallefall:) 

 

Det står i NRBRs retningslinjer at veien skal ha en fri bredde på 3,5 meter for at våre utrykningskjøretøyer skal komme fram. De som har ansvaret for veien må altså sørge for tilstrekkelig adkomst for oss

Anonymkode: 9c4c2...df4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange steder må du ha parkeringsplass for å kunne leie ut lovlig. Er hybelen godkjent?

Anonymkode: c6612...bdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange steder må du ha parkeringsplass for å kunne leie ut lovlig. Er hybelen godkjent?

Anonymkode: c6612...bdb

Hva har du med det å gjøre?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er viktig å tenke på at det er tilgjengelig for utrykningskjøretøy iallefall:) 

 

Det står i NRBRs retningslinjer at veien skal ha en fri bredde på 3,5 meter for at våre utrykningskjøretøyer skal komme fram. De som har ansvaret for veien må altså sørge for tilstrekkelig adkomst for oss

Anonymkode: 9c4c2...df4

Ja, og om det er slike problemer så står det parkering forbudt skilt. Det gjør det ikke her. 

Anonymkode: 8245a...49a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mange steder må du ha parkeringsplass for å kunne leie ut lovlig. Er hybelen godkjent?

Anonymkode: c6612...bdb

Dummeste jeg har hørt! 

Er vel mer sånn at dersom du skal leie og trenger parkeringsplass må du leie et sted det er i orden. Hvis leietaker har sagt til ts "vi har bil, hvor kan vi parkere" og ts har svart, er ingen parkeringsplass tilhørende boligen så er det ikke utleiers problem akkurat. (Har ts derimot sagt at det er greit å stå i grøfta der er det jo litt dumt da). 

Anonymkode: 344de...5ca

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror det er tinglyst, men det står som sagt ingen skilt her. Da er det jo veldig vanskelig for folk å vite at det evt. ikke er lov å stå her. 
 

jeg vet ikke, jeg parkerer aldri i gata, så jeg merker jeg ikke har engasjert meg så veldig. 
 

ts

Anonymkode: 8245a...49a

Selvfølgelig er du ansvarlig for leieboer. Alt leieboer gjør, og hans gjester, er du den som står ansvarlig for om naboer ser grunn til å komme til deg og klage. Leieboer er også ansvarlig for hva han og gjestene gjør.

Som utleier bør du ta mer ansvar og i det minste kontakte kommunen og forhøre deg om reglene slik at du kan formidle det til dine leieboere, som du er ansvarlig for. Da det er du som har leid ut til disse. Når du vet hva kommunen sier, formidler du dette til leieboer og nabo, da har du gjort ditt og samtidig sørget for å opprettholde et godt naboskap til en annen eier i gata. Det er viktig på lang sikt. For du ønsker vel ikke å være den elendige utleier naboen?

At du aldri parkerer i gata har ingenting med saken å gjøre. Som utleier er du pliktet til å ha alt på stell.

Anonymkode: 3f27d...041

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (10 minutter siden):

Hva har du med det å gjøre?

Det er et fullstendig adekvat spørsmål. 

Hvis bolig ikke er godkjent skal man ikke leie den ut. 

Anonymkode: 3f27d...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dummeste jeg har hørt! 

Er vel mer sånn at dersom du skal leie og trenger parkeringsplass må du leie et sted det er i orden. Hvis leietaker har sagt til ts "vi har bil, hvor kan vi parkere" og ts har svart, er ingen parkeringsplass tilhørende boligen så er det ikke utleiers problem akkurat. (Har ts derimot sagt at det er greit å stå i grøfta der er det jo litt dumt da). 

Anonymkode: 344de...5ca

I den kommunen her er man pliktig til å ha en tilgjengelig parkerinsplass pr utleieenhet, selv om leieboer ikke har bil. Har man ikke det må man betale en sum til kommunen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...