AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #1 Del Skrevet 30. juni 2024 På grunn av kronisk sykdom har jeg hatt lange sykemeldingsperioder, og min lege og spesialist har begge snakket om aap og til og med at ufør ville vært en god løsning for meg akkurat nå, i alle fall delvis. Jeg skal gjennom masse behandling og trenger ro og hvile. Men jeg har en så utrolig lite hyggelig saksbehandler i nav! Når vi er på møter sammen, hilser han ikke på meg. Han henvender seg ikke til meg, men snakker om meg i tredje person og bruker da kun etternavnet mitt. Han har ikke tatt kontakt med meg en eneste gang på eget iniativ, til tross for to sykemeldingsperioder på nesten et år hver. Han smiler ikke, men ser alltid sur og streng ut. Han får meg til å føle meg liten og redd. Han avbryter meg og retter på meg og tror mer på sjefen min enn på meg om vi sier ulike ting, selv om sjefen umulig kan vite det han spør om (for eksempel hvordan jeg opplever tilrettelegging). Er det vanlig at saksbehandler er sånn? Jeg tør ikke gå videre på aap osv fordi jeg tror IKKE den personen vil hjelpe meg, så da blir det lange sykemeldinger, deretter masse korte, så nye lange sykemeldinger, og hver gang jeg får melding fra nav får jeg helt panikk. Jeg tror ikke jeg kan bytte, for den forrige jeg hadde var enda verre (!). Det var en dame som fikk klager fra «alle», så hun tror jeg faktisk har slutta. Anonymkode: b8c9f...ace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #2 Del Skrevet 30. juni 2024 Hvilken av dem? Jeg har hatt seks veiledere de to årene jeg har vært i nav. Du trenger uansett ikke et personlig forhold til dem, de skal bare følge rutinene for oppfølging og saksbehandling. Ingen av dem kommer til å hjelpe deg, det må du gjøre selv. Det de fikser er dokumentasjon. Anonymkode: 1400d...7a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #3 Del Skrevet 30. juni 2024 Du vil møte mange uten empati i NAV, noen av de er helt ødelagt etter mange år der. Mistet alt, ser helt døde ut. Anonymkode: 61144...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #4 Del Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vil møte mange uten empati i NAV, noen av de er helt ødelagt etter mange år der. Mistet alt, ser helt døde ut. Anonymkode: 61144...667 Ja! Hvorfor er det sånn? Til og med legen min kommenterte det, mangelen på mimikk i fjeset og den monotone stemmen. Er det vanlig altså? Anonymkode: b8c9f...ace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #5 Del Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen av dem kommer til å hjelpe deg, det må du gjøre selv. Skal de ikke være med og gi råd om feks å søke aap eller hjelpe med tilrettelegging? Jeg trodde jobben deres var å hjelpe meg. Anonymkode: b8c9f...ace 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #6 Del Skrevet 30. juni 2024 Klag og be om en ny. Jeg har hatt flere saksbehandlere, og de fleste har vært veldig hyggelige og hjelpsomme. Den ene som ikke var det var mer surrete og rotet til ting, men hun var ikke uvennlig. Anonymkode: 4f33f...a0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #7 Del Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skal de ikke være med og gi råd om feks å søke aap eller hjelpe med tilrettelegging? Jeg trodde jobben deres var å hjelpe meg. Anonymkode: b8c9f...ace Ja de skal sørge for at prosessen går riktig for seg. Du må selv sørge for å søke AAP i god tid. Jeg har ikke fått noe råd av mine veiledere. Det er legen som råder angående din helse. Nav veilederen kan sende deg til rehabilitering og avklaringstiltak. Anonymkode: 1400d...7a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #8 Del Skrevet 30. juni 2024 Min er inkompetent. Hen fremstår usikker og urutinert, er tydelig overarbeidet uten å evne melde fra om dette, og forsøker heller løse problemet ved skippertak. Hen kaller inn til møter som så er avlyst i siste liten, forklart på grunn av fravær fra saksbehandler (som kan vare flere måneder). Så ved tidsfrister kommer det et rimelig dårlig formulert og ufint brev, så svarer jeg/legen, saksbehandler er stille helt til neste frist, og så kommer et nytt dårlig formulert og ufint brev som tydelig viser saksbehandler ikke har lest, eller i alle fall ikke forstått, forrige legeerklæring. Og sånn går nuh tiden. Men vedkommende er hyggelig «live». Bare altså inkompetent. Jeg jobber selv med saksbehandling, og regel nr 1 er at du skriver hyggelige brev når du signerer på dem, selv når brevene inneholder pålegg. Fordi du jo signerer på dem, og de direkte går utover ditt eget gode navn og rykte og dermed evne til å finne nytt og bedre arbeid. Forlanger sjefen at du er ufin? Da nekter du. Anonymkode: 10c85...d47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #9 Del Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): er tydelig overarbeidet uten å evne melde fra om dette, Det er ikke usannsynlig at han har meldt fra om det, men at de ikke gjør noe med det. Anonymkode: 442bb...ecf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #10 Del Skrevet 30. juni 2024 Aner ikke, har aldri pratet med henne, har aldri hatt noe møter med henne. (Er på AAP på andre året. Hadde en hyggelig veileder frem til AAP var innvilget, da sluttet han og jeg fikk ny veileder) Anonymkode: dc21a...0c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #11 Del Skrevet 30. juni 2024 Har hatt 5 saksbehandlere i Nav over en 7 års-periode. Alle har vært greie, lydhøre og tålmodige. Anonymkode: d9e85...160 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #12 Del Skrevet 30. juni 2024 Den ene møtte jeg aldri, og hun virket litt ubrukelig. Den andre var kjempehyggelig, og den tredje var både flink og kjempehyggelig Anonymkode: 9c7f0...8ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 30. juni 2024 #13 Del Skrevet 30. juni 2024 Nå er jeg ufør da, men når jeg var i systemet så var jeg veldig fornøyd med hun jeg hadde lengst. Vi gikk turer sammen og hadde en fin tone. Jevnt over så er jeg fornøyd med Nav 😊 Aldri hatt noen store problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #14 Del Skrevet 30. juni 2024 Min saksbehandler var helt ubrukelig. Jeg foretrekker de som ikke kan svare på spørsmål fremfor de som svarer feil, og ikke skjønner det selv. Og i tillegg insisterer på at de har rett. Det har kostet meg masse penger å energi å ha feil saksbehandler. Vedkommende hadde i tillegg bare vgs og hadde blitt ansatt etter å ha vært der på arbeidsutprøving. Anonymkode: 384a5...c4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #15 Del Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg jobber selv med saksbehandling, og regel nr 1 er at du skriver hyggelige brev når du signerer på dem, selv når brevene inneholder pålegg. Fordi du jo signerer på dem, og de direkte går utover ditt eget gode navn og rykte og dermed evne til å finne nytt og bedre arbeid. Forlanger sjefen at du er ufin? Da nekter du. Anonymkode: 10c85...d47 Hm. Min saksbehandler signerer ingen brev han sender. Jeg måtte faktisk ringe nav for å finne ut hvem brevet kom fra første gang. På alle brev og meldinger står det bare Hilsen NAV (by). Er ikke det vanlig altså? Skal de skrive under med navn? Anonymkode: b8c9f...ace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 30. juni 2024 #16 Del Skrevet 30. juni 2024 Min, som jeg hadde i drøyt fire år med aap og fram til innvilget ufør, var fantastisk. Fulgte godt opp, svarte på henvendelser i løpet av en dag, hadde full oversikt over regler og muligheter og valset ved flere minneverdig anledninger opp med en ubrukelig arbeidsgiver på møter. Ikke minst ga hun hele veien inntrykk av å være på min side og ute etter å finne de løsningene som var best for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #17 Del Skrevet 30. juni 2024 Jeg tror jeg hadde ni stk. saksbehandlere. Minimum en per år. Målet var å finne noe jobb jeg kan stå i. Vel, var mye sengeliggende pga sykdom og ble likevel satt til ting som kroppen min pga skader og sykdom ikke kunne. Jobber med mye tung løfting når jeg har nakkeskade etc. Ingen av de hadde greie på noenting. Noen gav mer inntrykk enn andre, F eks ei som spruta kaffen ut i latter i hån da jeg sa hva jeg ønsket å omskolere meg til. (Hadde hun giddet å se på vitnemålet mitt, så hadde hun sett at jeg hadde 5,4 i snitt) og jeg stadig foreslo at jeg kunne ha et yrke som er mer kontor… pga helsen. Eller henne som tok frem vitaminer fra lomma si og sa at det er viktig å innta nok vitaminer, hvis ikke blir man så lat… (jeg tok mine vitaminer daglig men nedlatende og forutinntatt måtte hun jo være. Sykdommen jeg har, tar alle krefter) Når du begynner å sjekke bakgrunnen til disse saksbehandlerne, vil du jo se at de ikke alltid har så mye faglig tyngde… personlig egnethet tror jeg ikke nav bryr seg om. Anonymkode: a8a6d...45d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #18 Del Skrevet 30. juni 2024 Daria skrev (24 minutter siden): Min, som jeg hadde i drøyt fire år med aap og fram til innvilget ufør, var fantastisk. Fulgte godt opp, svarte på henvendelser i løpet av en dag, hadde full oversikt over regler og muligheter og valset ved flere minneverdig anledninger opp med en ubrukelig arbeidsgiver på møter. Ikke minst ga hun hele veien inntrykk av å være på min side og ute etter å finne de løsningene som var best for meg. Så heldig du er! Begge mine saksbehandlere var helt tydelig på arbeidsgivers side. Feks fikk arbeidsgiver mobilnummer og kontaktinfo, det fikk ikke jeg. Arbeidsgiver fikk vite min maksdato, det fikk ikke jeg. Og når jeg forsøker å kjempe fram ganske enkel tilrettelegging sitter bare nav og smiler nedlatende, hjelper ikke i det hele tatt når arbeidsgiver later som han ikke forstår. Anonymkode: b8c9f...ace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #19 Del Skrevet 30. juni 2024 Har hatt 5 eller 6 stykk på under ett år så aner ikke helt hvem de er. Men har møtt 2 av de og de var helt greie de. Vanlig hyggelig liksom. Men er ganske slitsomt å få nye hele tiden. Har bare gått på app i litt under 1 år. Og synes at 5 eller 6 saksbehandlere er mye. Anonymkode: becb0...547 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #20 Del Skrevet 30. juni 2024 Jeg var veldig heldig og hadde samme veileder i Nav under hele min AAP periode på 2 1/2 år - da jeg fikk innvilget ufør. Var veldig fornøyd med henne og følte at jeg ble tatt på alvor. Hadde også 1 - 2 dialogmøter i året med lege, Nav veileder, arbeidsgiver og tiltaksarrangør. Ellers så hadde jeg ofte kontakt med veileder inne på "Mitt Nav" der enten hun tok kontakt eller jeg kontaktet henne om det var noe jeg lurte på. Hun var alltid rask til å svare på mld, fikk alltid svar samme dag eller senest dagen etter. Så alt i alt var jeg veldig fornøyd med min Nav veileder og Nav generelt. Jeg tenker også at man har litt ansvar selv på hvordan man blir møtt på Nav, å det beste er å samarbeide med veileder, følge aktivitetsplan, delta på møter de setter opp osv. Anonymkode: 322d6...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå