Gå til innhold

Første fase av et samlivsbrudd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når samlivsbruddet er et faktum og det ikke lengre er mulig med normal kommunikasjon sammen. Hvordan går jeg fram? Han nekter å flytte ut, så da må det bli meg. Men hvor gjør jeg av meg? Det er jo ikke bare å finne leilighet i nærheten til en rimelig sum på et knips og de fleste som leier ut leiligheter vil ha 1 års bindingstid. Et alternativ er Airbnb, men det blir jo svindyrt å betale over 1500-2000 kr døgnet. Jeg jobber deltid og tjener knapt 22 tusen utbetalt i mnd. Har lest at den som blir værende i huset må betale husleie til den andre. Gjelder det fra første måned? Hvordan vet vi hvor mye som skal betales i husleie.

Når det gjelder mekling om barna har jeg bestilt tid hos fvk, men det er opp til 8 ukers ventetid nå om sommeren der..

Hvordan gjør vi det med barna nå i første omgang? De har ferie fra skole og barnehage. Vil ikke at det skal fremstå som jeg flytter bort fra dem. Samtidig som det vil være en påkjenning for dem å ta dem med. Samboer vil nok heller ikke la meg ta dem med. Ser for meg en leilighet rundt 10 min kjøretur fra oss. Har ingen familie som kan hjelpe. Han har derimot ressurssterk familie.

Ønsker alt av gode råd i denne situasjonen💔

Anonymkode: d83ec...a0c

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke noe godt svar tillegg men sender en klem. 

I min skilsmisse flyttet jeg ut,men vi bodde sammen i felles bolig i ca 2 mnd før jeg fikk ordnet meg et nytt bosted. 

Anonymkode: 623ca...b63

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som ønsker bruddet, er den som flytter ut i første omgang. Hvem er det som vil gjøre det slutt? 

Anonymkode: 7af6e...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den som ønsker bruddet, er den som flytter ut i første omgang. Hvem er det som vil gjøre det slutt? 

Anonymkode: 7af6e...fe1

Begge. Dvs han mer ambivalent enn meg. Han har gjort det slutt med meg 4 ganger siden nyttår, men hele tiden kommet krypende tilbake.  Denne fjerde og siste gangen tar jeg ham på ordet. Har bestilt mekling og sagt vi nå må bli enige om hvem som skal flytte. Har begynt å se meg om etter leilighet.

Anonymkode: d83ec...a0c

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når samlivsbruddet er et faktum og det ikke lengre er mulig med normal kommunikasjon sammen. Hvordan går jeg fram? Han nekter å flytte ut, så da må det bli meg. Men hvor gjør jeg av meg? Det er jo ikke bare å finne leilighet i nærheten til en rimelig sum på et knips og de fleste som leier ut leiligheter vil ha 1 års bindingstid. Et alternativ er Airbnb, men det blir jo svindyrt å betale over 1500-2000 kr døgnet. Jeg jobber deltid og tjener knapt 22 tusen utbetalt i mnd. Har lest at den som blir værende i huset må betale husleie til den andre. Gjelder det fra første måned? Hvordan vet vi hvor mye som skal betales i husleie.

Når det gjelder mekling om barna har jeg bestilt tid hos fvk, men det er opp til 8 ukers ventetid nå om sommeren der..

Hvordan gjør vi det med barna nå i første omgang? De har ferie fra skole og barnehage. Vil ikke at det skal fremstå som jeg flytter bort fra dem. Samtidig som det vil være en påkjenning for dem å ta dem med. Samboer vil nok heller ikke la meg ta dem med. Ser for meg en leilighet rundt 10 min kjøretur fra oss. Har ingen familie som kan hjelpe. Han har derimot ressurssterk familie.

Ønsker alt av gode råd i denne situasjonen💔

Anonymkode: d83ec...a0c

Det gjelder fra kravet fremsettes og er slik jeg har forstått det halv markedsleie.. https://jusinfo.no/skilsmisse/skjaeringstidspunktet-og-verdsetting/krav-om-husleie-etter-samlivsbrudd/

Anonymkode: 92249...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjelder fra kravet fremsettes og er slik jeg har forstått det halv markedsleie.. https://jusinfo.no/skilsmisse/skjaeringstidspunktet-og-verdsetting/krav-om-husleie-etter-samlivsbrudd/

Anonymkode: 92249...028

Da min eksmann flyttet ut av felles bolig, leide han seg leilighet. Han sluttet å betale på felles utgifter vi hadde. Han krevde meg heldigvis ikke for husleie da, det hadde jo vært toppen på frekkhet. Men jeg tenker hvordan skal man få krevd inn en slik husleie. Man er jo heldig hvis motparten gidder. Heldigvis løste dette seg for oss da jeg kjøpte han ut relativt kjapt. 

Anonymkode: 318a0...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du bo på et annet rom inntil videre? Loftsstue? Stua? His en venninne som nå er på ferie f.eks?
Oppfatter at det er du som setter strek nå. Skal en kjøpe ut den andre? 

Anonymkode: 9c34e...7a6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den som ønsker bruddet, er den som flytter ut i første omgang. Hvem er det som vil gjøre det slutt? 

Anonymkode: 7af6e...fe1

Hæ. Jeg vurderer skilsmisse og leilighet er min, skal jeg også flytte ut i første omgang? Aldri i livet.

Anonymkode: e9256...b2f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en privat avtale med noen som hadde Airbnb. 
Da betalte jeg 5000 kr/mnd. 
Trengte det kun i den ene måneden, og det fungerte veldig fint. 
 

Anonymkode: 55342...961

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på nett om noen leier ut et kott til en billig pris. 

Anonymkode: 63775...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også nekte å flytte ut inntil du finner deg en ny bolig. Det hadde jeg gjort. Da jeg ble skilt, bodde vi sammen i ca 6 måneder til jeg fikk kjøpt en leilighet til meg og barna. Tenk hva som er best for deg økonomisk. 

Anonymkode: b2647...e42

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke flytt ut! Du har alt å tape på det, han taper ingenting. Han får adresse på barna og mye mer makt. Du taper økonomisk og har ingen nettverk. Jeg ville 100 prosent ha holdt ut hjemme til huset er solgt. Vær vennlig og hold freden, og hold ut. 

Anonymkode: d608d...188

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å øke inntektene ved å jobbe fullt? Tipper du tjener ca 330 000 før skatt i året, med maksbelåning (5x), vil det gi ca 1,6 mill. i lån. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men med mindre du har mye egenkapital i boligen virker det vanskelig å kjøpe noe, men orienter deg og ta kontakt med banken din!

I tillegg vil banken ta hensyn til at du har to (?) barn, det trekker ned låneevne.

Jeg tror også jeg ville forsøkt å bo der du er inntil dere har blitt enige. I mellomtiden bør du få oversikt over finansene dine og alt annet praktisk. Er du gift eller samboer? Hvor stor andel av bolig eier du? Har han mulighet til å kjøpe deg ut evt. vise versa?

FVK tar bare mekling om barna og ikke det økonomiske. Det må dere finne ut selv. 

https://www.dnb.no/okonomisk-radgiver/familie/skilsmisse

Anonymkode: a9205...15b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Den som ønsker bruddet, er den som flytter ut i første omgang. Hvem er det som vil gjøre det slutt? 

Anonymkode: 7af6e...fe1

Åpenbart primært henne. Noe som også er rart i og med at hun har null forutsetninger for å være for seg selv. 
 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Begge. Dvs han mer ambivalent enn meg. Han har gjort det slutt med meg 4 ganger siden nyttår, men hele tiden kommet krypende tilbake.  Denne fjerde og siste gangen tar jeg ham på ordet. Har bestilt mekling og sagt vi nå må bli enige om hvem som skal flytte. Har begynt å se meg om etter leilighet.

Anonymkode: d83ec...a0c

Han har jo alt å tjene på å hive deg ut så egentlig forståelig. Du blir nok oppgradert.

Anonymkode: 0a964...1d6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da min eksmann flyttet ut av felles bolig, leide han seg leilighet. Han sluttet å betale på felles utgifter vi hadde. Han krevde meg heldigvis ikke for husleie da, det hadde jo vært toppen på frekkhet. Men jeg tenker hvordan skal man få krevd inn en slik husleie. Man er jo heldig hvis motparten gidder. Heldigvis løste dette seg for oss da jeg kjøpte han ut relativt kjapt. 

Anonymkode: 318a0...359

Man kan så klart avtale noe annet om begge er enige, og det kan sikkert ofte gi en bedre løsning. Ellers skal man gjøre opp boet - og i tilfelle begge eier boligen så kan det kanskje være en del av det om det ikke er blitt betalt før. Her er et innlegg med en som betalte. 

 

Anonymkode: 92249...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg gjorde en privat avtale med noen som hadde Airbnb. 
Da betalte jeg 5000 kr/mnd. 
Trengte det kun i den ene måneden, og det fungerte veldig fint. 
 

Anonymkode: 55342...961

Du var jo maks heldig da. De færreste vil leie ut så billig. Ihvertfall ikke nå i ferien..

Anonymkode: d83ec...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svarene. Ble likevel ikke så mye klokere rundt hva jeg gjør i første fase. Jeg vil jo ikke dra fra barna og har ikke råd til leilighet med to soverom. Med mindre han betaler husleie. Markedsprisen på leie av boligen vår ligger på mellom 20-25 tusen vil jeg tro, men må vel ha advokat involvert for å få til dette?

Et alternativ er at vi leier en hybel sammen og bytter på å bo der og hjemme i huset vårt med barna.

Men han er lite samarbeidsvillig i alle retninger. Selv om det er han som hele tiden gjør det slutt.

Nå sist på ferieturen vår sist uke. Skrev et innlegg om det der de fleste rådet meg å dra.

Anonymkode: d83ec...a0c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har du mulighet til å øke inntektene ved å jobbe fullt? Tipper du tjener ca 330 000 før skatt i året, med maksbelåning (5x), vil det gi ca 1,6 mill. i lån. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men med mindre du har mye egenkapital i boligen virker det vanskelig å kjøpe noe, men orienter deg og ta kontakt med banken din!

I tillegg vil banken ta hensyn til at du har to (?) barn, det trekker ned låneevne.

Jeg tror også jeg ville forsøkt å bo der du er inntil dere har blitt enige. I mellomtiden bør du få oversikt over finansene dine og alt annet praktisk. Er du gift eller samboer? Hvor stor andel av bolig eier du? Har han mulighet til å kjøpe deg ut evt. vise versa?

FVK tar bare mekling om barna og ikke det økonomiske. Det må dere finne ut selv. 

https://www.dnb.no/okonomisk-radgiver/familie/skilsmisse

Anonymkode: a9205...15b

Jeg eier halvparten av boligen og er gjeldsfri. Om han kjøper meg ut i tillegg har jeg nok en egenandel på 4 mill, så vil nok få lån til en to-roms selv om jeg tjener lite. Men alt dette er jo ikke gjort på en måned. Kan vil jo ikke forhandle. Han vil verken være sammen med meg, eller ønsker samlivsbrudd. Han vil ikke kjøpe meg ut eller flytte ut. Samtidig er han svært utfordrende å leve med og han klarer ikke skåne barna fra sinneutbruddene sine. Han blir også ofte for sint på dem og tar dem hardt i armen(e), smeller med dører så ting ødelegges og tramper i trapper. Det skjer ikke hele tiden, men har skjedd et par ganger for mye. Så kan ikke vente lengre nå. Er derimot ikke ute etter å ta fra ham samvær. Ser for meg 50-50 fordeling.

Anonymkode: d83ec...a0c

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker tråden din fra ferieturen. Jeg svarte ikke, men jeg er helt enig i at du må gå. 

Kanskje du kan få hjelp av jurk https://foreninger.uio.no/jurk/

 

Du kan også snakke med et krisesenter. Ikke for å bo, men for å få rådgiving. Det du beskrev i den andre tråden er psykisk vold, og de har også kunnskap om vanskelige samlivsbrudd.  https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/

Anonymkode: 92249...028

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/30/2024 at 7:13 AM, AnonymBruker said:

Det gjelder fra kravet fremsettes og er slik jeg har forstått det halv markedsleie.. https://jusinfo.no/skilsmisse/skjaeringstidspunktet-og-verdsetting/krav-om-husleie-etter-samlivsbrudd/

Anonymkode: 92249...028

Hun må også da ta del i utgiftene på huset, slik som lån, kommunale avgifter og kostnader på vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...