Gå til innhold

Fjerner du hår på lårene ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller bare leggene? angrer du på at du begynte å barbere håret på lårene ? 

Anonymkode: 1f16c...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men de er mørkblonde og noen svarte. Hadde aldri fjernet om de var lyse.

Anonymkode: c7066...dd9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, men de er mørkblonde og noen svarte. Hadde aldri fjernet om de var lyse.

Anonymkode: c7066...dd9

Må man ikke da barbere seg ekstremt ofte? Blir det sånn ‘’kaktus pigger’’ fort? 
har lyst å barbere selv men tør ikke. Redd det skal bli et sabla liv med nupper ++

Anonymkode: 1f16c...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har noen sorte lange hår bakpå, eller bak kneet. 

Aldri fått nupper der, eller "kaktus". Men er bare noen få tynne hår da. Napper dem også av og til, når jeg ligger i sofaen og ser på TV i trusa og ser de hårene.

Er det noe å være så redd for da, det er jo bare å prøve og se om du får nupper. Ikke noe å angre på, som folk sier når man har vært uheldig hos frisøren - det er bare hår, det vokser ut igjen 😅

Anonymkode: 0fffa...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epilerer legger og tar da videre oppover lårene selv om de er lyse. De står rett ut og ser litt ‘pelsete’ ut når jeg fryser om jeg ikke tar dem. Begynte med dette i 20-årene. Har ikke blitt mer eller mørkere hår etter at jeg begynte å ta dem. Men huden har blitt litt nuppete pga epileringen som drar håret etter roten og jeg har ikke alltid like god tid til å peele huden for å slipp nupper og/eller innegrodde hår.

Anonymkode: 3c82d...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke synlige hår verken på lår eller legger, så nei. Barberer ingenting.

Anonymkode: 89c6d...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, over kne og opp har jeg aldri barbert, kun fra kne og ned. Hårene er lyse og syns ikke på lårene og jeg angrer så sinnsykt på at jeg i det hele tatt begynte med barbering på leggene. Hårene er så lyse at de ikke synes og jeg angrer i dag som fy. Men ung og dum 🥺

Anonymkode: a05c0...353

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, over kne og opp har jeg aldri barbert, kun fra kne og ned. Hårene er lyse og syns ikke på lårene og jeg angrer så sinnsykt på at jeg i det hele tatt begynte med barbering på leggene. Hårene er så lyse at de ikke synes og jeg angrer i dag som fy. Men ung og dum 🥺

Anonymkode: a05c0...353

Det er jo bare å la være, om du angrer? Eller tror du på den gamle myten (som er motbevist) om at håret blir mørkere av å barbere?

Anonymkode: c39e5...55d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg barberer ikke over leggene, og tenker at litt hår får folk tåle. Aldri gjort det heller, når jeg begynte med barbering lærte jeg at det var å legger som gjaldt (og senere underlivet, men aldri lår). 

Anonymkode: 7032a...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo bare å la være, om du angrer? Eller tror du på den gamle myten (som er motbevist) om at håret blir mørkere av å barbere?

Anonymkode: c39e5...55d

Nei, det kan jeg ikke. De er mørkere og hardere, som skjegg, stikker. Så kan ikke la være å barbere de🥺

Anonymkode: a05c0...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo bare å la være, om du angrer? Eller tror du på den gamle myten (som er motbevist) om at håret blir mørkere av å barbere?

Anonymkode: c39e5...55d

Og jo, håret blir mørkere av å barbere.

IMG_4050.thumb.jpeg.5ec757f13c5fa704b43169717303d714.jpeg

Anonymkode: a05c0...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei en får ikke verken mørkere eller tykkere eller mer hår av å barbere. Det er fremdeles mennesker som tror jorden er flat, det å hevde at en får mørkere hår av barbering er av en sånn type myte... Det virker å være hekr umulig å for fusse menneskene å tro på forskning og fakta men jeg legger nå ved en link.

https://www.forskning.no/hud-menneskekroppen-spor-en-forsker/spor-en-forsker-far-man-mer-og-kraftigere-har-etter-barbering/687641

 

Ja jeg barberer lårene.  Jeg har bare lyse hår på lårene og de synes ikke så godt men i sollys vises de. Ikke at det er så himla viktig for det er det ikke men grunnen til at jeg barberer meg på lårene er den samme som hvorfor jeg barberer underlig og legger: Fordi det er så himla digg og deilig med glatt og myk hud uten hår. Derfor barberer jeg legger og lår sommer som vinter. (Har enda etter 26 år med å barbere lår fått svarte hår der da😅Selvfølgelig) ikke)

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skreppamedleppa skrev (17 minutter siden):

Nei en får ikke verken mørkere eller tykkere eller mer hår av å barbere. Det er fremdeles mennesker som tror jorden er flat, det å hevde at en får mørkere hår av barbering er av en sånn type myte... Det virker å være hekr umulig å for fusse menneskene å tro på forskning og fakta men jeg legger nå ved en link.

https://www.forskning.no/hud-menneskekroppen-spor-en-forsker/spor-en-forsker-far-man-mer-og-kraftigere-har-etter-barbering/687641

 

Ja jeg barberer lårene.  Jeg har bare lyse hår på lårene og de synes ikke så godt men i sollys vises de. Ikke at det er så himla viktig for det er det ikke men grunnen til at jeg barberer meg på lårene er den samme som hvorfor jeg barberer underlig og legger: Fordi det er så himla digg og deilig med glatt og myk hud uten hår. Derfor barberer jeg legger og lår sommer som vinter. (Har enda etter 26 år med å barbere lår fått svarte hår der da😅Selvfølgelig) ikke)

Jo de blir mørkere og hardere ja, det er ikke en myte, jeg la ved bilde. 

Anonymkode: a05c0...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo de blir mørkere og hardere ja, det er ikke en myte, jeg la ved bilde. 

Anonymkode: a05c0...353

Da er du et helt enestående unikum av et menneske. At du la ved bilde beviser ikke noe som helst. Med mindre du kan legge ved et før og etter bilde. Hårene på leggene forandrer seg også fra lyse dunhår til å bli stive og pigmentert under puberteten men det gjør det hos alle mennesker enten de barberer eller ei.

Vellushår er hår som er upigmentert og uten marg, altså er de myke. De finnes overalt på kroppen unntatt i håndflatene og under føttene, leppene og tungen. I puberteten blir de utviklet til terminalhår, spesielt under armene, på leggene og i kjønnsområdet.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Vellushår

og dette er normalt men pga det er der vi pleier å barbere oss får barbering skylden for noe som skjer helt naturlig.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo de blir mørkere og hardere ja, det er ikke en myte, jeg la ved bilde. 

Anonymkode: a05c0...353

"Tredagersskjegg" er stikkete fordi håret er kuttet tvert av på det tykkeste puktet i stedet for å gå opp i en tynn spiss som det gjør naturlig, og det føles derfor tykkere og hardere. 

Men det er ikke permanent liksom, håret på leggene har en livssyklus hvor de faller ut og nye hår kommer. Eller du kan bare vokse eller epilere de hårene og dermed rive dem ut med rota, så kommer det nytt hår ut som ikke er stikkete. Det er ikke som om du har skadet legghåret for livet. 

Det håret som ligger i hårsekken under, klar til å vokse, aner ikke hva du gjorde med forrige hår, det har ikke endret sitt dna liksom. Det er på ingen måte irreversibelt, akkurat som at håret ditt på hodet ikke vil vokse ut lilla om du farger håret lilla, eller at vippeløft bare varer i et par måneder fordi de vippene som er bøyd faller av og nye hår vokser ut, uten bøy på. 

Om håret ditt har blitt mørkere eller mer enn det var før du begynte å barbere da du sikkert var 16, så er det mer hormonelt og alder.

Anonymkode: 0fffa...8ee

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tok et langt hår fra haka her om dagen, helt lyst og fint, faktisk like dunete som dun andre steder, men veldig langt. Nappet det ut. Det vokste ut litt senere, svart og stivere (ikke kaktus, men som et ordinært herreskjegg). Jeg er over 30, så ingen "pubertetsgreie". Det ble ikke barbert, men nappet med rota og det hele. Har også gjort dette med en føflekk på armen, som hadde et langt lyst hår ut fra seg. Nappet ut, og det vokser nå ut svart og stivere. 

Jeg klarer ikke å ikke tro at håret kan bli mørkere og stivere av barbering. Om det blir mer, tror jeg ikke, men jeg tror det kan virke slik fordi man også barberer der man ikke tenker over/hår man ikke ser, og så vokser de ut stive og svarte. 

Stikkete som i kaktushår kommer av barbering og at man kutter håret tvers av. Ved voksing og epilering vil de vokse ut mykere. 

Når det er sagt: Jeg shaver/epilerer lårene sporadisk. Helst epilerer, for da blir det ikke kaktushår. Jeg har veldig mye hår, tett hårvekst med litt lengde, men bare få av dem er mørke - men de blir stadig flere. Aldri hadde jeg så mye hår som etter den dagen jeg barberte første gang. De vokste seg både lenger, tettere og noen ble mørkere. Jeg vil ikke påstå at dette skyldes barbering ene og alene, da jeg var veldig ung da jeg barberte første gang, og det kan tenkes å være ei "pubertetsgreie" helt eller delvis. 

Anonymkode: 68cb8...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tok et langt hår fra haka her om dagen, helt lyst og fint, faktisk like dunete som dun andre steder, men veldig langt. Nappet det ut. Det vokste ut litt senere, svart og stivere (ikke kaktus, men som et ordinært herreskjegg). Jeg er over 30, så ingen "pubertetsgreie". Det ble ikke barbert, men nappet med rota og det hele. Har også gjort dette med en føflekk på armen, som hadde et langt lyst hår ut fra seg. Nappet ut, og det vokser nå ut svart og stivere. 

Jeg klarer ikke å ikke tro at håret kan bli mørkere og stivere av barbering. Om det blir mer, tror jeg ikke, men jeg tror det kan virke slik fordi man også barberer der man ikke tenker over/hår man ikke ser, og så vokser de ut stive og svarte. 

Stikkete som i kaktushår kommer av barbering og at man kutter håret tvers av. Ved voksing og epilering vil de vokse ut mykere. 

Når det er sagt: Jeg shaver/epilerer lårene sporadisk. Helst epilerer, for da blir det ikke kaktushår. Jeg har veldig mye hår, tett hårvekst med litt lengde, men bare få av dem er mørke - men de blir stadig flere. Aldri hadde jeg så mye hår som etter den dagen jeg barberte første gang. De vokste seg både lenger, tettere og noen ble mørkere. Jeg vil ikke påstå at dette skyldes barbering ene og alene, da jeg var veldig ung da jeg barberte første gang, og det kan tenkes å være ei "pubertetsgreie" helt eller delvis. 

Anonymkode: 68cb8...300

Å nappe ut hårene med roten er noe heeeeeeeelt annet enn barbering der du kutter av håret. Kan overhode ikke sammenlignes så det skjønner jeg heller ikke hvorfor du gjør.

Tror du virkelig at håret vet at det er kuttet og dermed skifter farge underveis? 

Håret er dødt, det får overhodet ikke med seg at det blir barbert, det gjør det derimot når du napper, naturlig nok

Hva du tror og ikke tror er forsåvidt irrelevant her når fakta er fakta og hsr blitt bevist så mye som det har blitt.

Håret er dødt

- Håret gror ikke raskere og det blir heller ikke tykkere om du barberer deg, sier Joar Austad. 

Austad er seksjonsoverlege ved hudavdelingen ved Rikshospitalet, som er en del av Oslo Universitetssykehus.

Grunnen til at du ikke kan påvirke hårene med barbering, er at håret allerede er dødt når det stikker seg ut av huden din.

Håret registrerer derfor ikke at du kapper det av, og får dermed heller ikke videreformidlet beskjeden til hårsekken, som fortsetter sine daglige gjøremål upåvirket av dine barberingspåfunn.

- Det er som når du klipper neglen, eksemplifiserer Austad.

- Den gror jo ikke saktere eller fortere den heller om du klipper den.

Gammel myte

Hvis du barberer av et hår blir det jo kortere, og et kortere hår blir som en helt kort taustump; den virker stivere enn en lengre taustump. Lar du håret vokse lenger ut ser du at håret er akkurat det samme som før barberingen, sier han.

fra forskning.no 

Endret av skreppamedleppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...