Gå til innhold

Fortsette å leie, eller kjøpe leilighet?


An0nymm

Anbefalte innlegg

Hei. Ville dere fortsatt å leie et fint sted til ca. 6000 kr pr mnd, eller tatt opp lån på egen leilighet (da må jeg betale ca. 13 000-15 000 kr per mnd, der store deler vil være renter og noe avdrag - annuitetslån). Et lån på ca. 2,3 millioner kr med rente 5,44 %, nedbetalingstid 20-30 år. Hva er mest lønnsomt i disse tider, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du fornøyd med stedet på 6k ser jeg egentlig poenget med å kjøpe. Det er sykt billig leie. Spar i fond i stedet.

Anonymkode: c2b85...382

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er du fornøyd med stedet på 6k ser jeg egentlig poenget med å kjøpe. Det er sykt billig leie. Spar i fond i stedet.

Anonymkode: c2b85...382

Betale ned på noe som blir ens eget?  Følge verdiutviklingen i boligen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gadd ikke å kjøpe noe eget når jeg var alene, men jeg sparte til bolig uten noe hastverk. Kjøpte først noe når jeg ble gift, 15.000 i mnd delt på to er mye lettere.

Anonymkode: 216ee...1ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

An0nymm skrev (5 timer siden):

Hei. Ville dere fortsatt å leie et fint sted til ca. 6000 kr pr mnd, eller tatt opp lån på egen leilighet (da må jeg betale ca. 13 000-15 000 kr per mnd, der store deler vil være renter og noe avdrag - annuitetslån). Et lån på ca. 2,3 millioner kr med rente 5,44 %, nedbetalingstid 20-30 år. Hva er mest lønnsomt i disse tider, mon tro?

Jeg hadde fortsatt å leie så lenge som mulig på denne plassen om jeg hadde trivdes her.

Så hadde jeg spart 15.000 kr mnd (Som minimum) slik at jeg hadde vært vant med å leve på dette budsjettet til jeg evt hadde kjøpt noe. (Om du betaler 13-15.000 på lån må en fortsatt betale noe husleie/vedlikehold/kom.avgift etc i tillegg når en eier)

Anonymkode: a4418...73a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan legger boligprisene an til å øke i området da? I Oslo og omegn er det en no brainer, da prisene skal op med 30% de neste årene. Hvis det er et sted med lav prisvekst, så lønner det seg kanskje ikke.

Anonymkode: 31f43...21e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan legger boligprisene an til å øke i området da? I Oslo og omegn er det en no brainer, da prisene skal op med 30% de neste årene. Hvis det er et sted med lav prisvekst, så lønner det seg kanskje ikke.

Anonymkode: 31f43...21e

Dette er et svært relevant spørsmål. Jeg eier og bor selv i Oslo, og første instinktive tanke var "er det virkelig noen som spør om dette i den tiden vi er inne i nå?".

Men når husleien er på 6000, som jo er "lommerusk", og et boliglån ville kostet 13 - 15000 i mnd, indikerer det at det ikke er snakk om Oslo. Men heller et litt mer avsideliggende sted. Og da bør man jo vurdere fordeler og ulemper. Men jeg mener at det alltid, fra et rent økonomisk perspektiv, vil lønne seg å eie. Har man muligheten, så burde man kjøpe. 

Anonymkode: f34e3...be5

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant du kun betaler 6000 i leie og er fornøyd hadde jeg vurdert og bli boende. 6000kr i mnd er ingenting i forhold til et lån på 15-16k + egenkapital som du synker ned i det. Om du har råd kunne du nesten vurdert og kjøpe bolig for og leie ut som en invistering mens du blir boende i leiligheten du leier nå.

Anonymkode: 5d150...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan legger boligprisene an til å øke i området da? I Oslo og omegn er det en no brainer, da prisene skal op med 30% de neste årene. Hvis det er et sted med lav prisvekst, så lønner det seg kanskje ikke.

Anonymkode: 31f43...21e

Er vel heller ikke gitt at de skal opp 30% de neste årene selv om bransjefolk som har alt og tjene på at prisene går opp sier det. Folk har på ingen måte 30% mer og bruke penger på bolig nå en for 5 år siden så det luftslottet de tegner kan potensielt sprekke.

Anonymkode: 5d150...f97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan legger boligprisene an til å øke i området da? I Oslo og omegn er det en no brainer, da prisene skal op med 30% de neste årene. Hvis det er et sted med lav prisvekst, så lønner det seg kanskje ikke.

Anonymkode: 31f43...21e

Bergensområdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

An0nymm skrev (11 timer siden):

Hei. Ville dere fortsatt å leie et fint sted til ca. 6000 kr pr mnd, eller tatt opp lån på egen leilighet (da må jeg betale ca. 13 000-15 000 kr per mnd, der store deler vil være renter og noe avdrag - annuitetslån). Et lån på ca. 2,3 millioner kr med rente 5,44 %, nedbetalingstid 20-30 år. Hva er mest lønnsomt i disse tider, mon tro?

Jeg tolker det slik at felleskostnader og vedlikehold kommer på toppen igjen av disse 15 000? I så fall kan du i hvertfall legge på 5000 kr til. Da ville jeg helt klart fortsatt å leie, og satt differansen i for eksempel indeksfond. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er vel heller ikke gitt at de skal opp 30% de neste årene selv om bransjefolk som har alt og tjene på at prisene går opp sier det. Folk har på ingen måte 30% mer og bruke penger på bolig nå en for 5 år siden så det luftslottet de tegner kan potensielt sprekke.

Anonymkode: 5d150...f97

Hehe, vent og se 🙂 

Anonymkode: f34e3...be5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å kjøpe noe for å leie ut? Du fortsetter å leie billig, men samtidig kommer du inn på boligmarkedet!

Anonymkode: bed19...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva med å kjøpe noe for å leie ut? Du fortsetter å leie billig, men samtidig kommer du inn på boligmarkedet!

Anonymkode: bed19...40c

Da må jeg jo betale egen leie pluss ned på lånet, spørs om det blir lønnsomt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

An0nymm skrev (48 minutter siden):

Da må jeg jo betale egen leie pluss ned på lånet, spørs om det blir lønnsomt

Du leier jo ikke ut gratis da...

Anonymkode: 2f029...2c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det usikkert å legge inn bud etter digital visning? Boligen som er aktuell ligger noen timer unna nåværende bosted. Salgsoppgaven er lest og fint inntrykk fått på den digitale visningen. 

Endret av An0nymm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

An0nymm skrev (1 time siden):

Er det usikkert å legge inn bud etter digital visning? Boligen som er aktuell ligger noen timer unna nåværende bosted. Salgsoppgaven er lest og fint inntrykk fått på den digitale visningen. 

Du får jo ikke noe inntrykk av området rundt og lokasjonen til leiligheten da? Ikke får du se detaljene heller. Vanskelig å få noen "god eller dårlig følelse" av en digital visning. Følelsene kommer bare når du selv oppholder deg i leiligheten og nærliggende område.

Anonymkode: f34e3...be5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

An0nymm skrev (19 timer siden):

Hei. Ville dere fortsatt å leie et fint sted til ca. 6000 kr pr mnd, eller tatt opp lån på egen leilighet (da må jeg betale ca. 13 000-15 000 kr per mnd, der store deler vil være renter og noe avdrag - annuitetslån). Et lån på ca. 2,3 millioner kr med rente 5,44 %, nedbetalingstid 20-30 år. Hva er mest lønnsomt i disse tider, mon tro?

Jeg ville fortsatt å leie hvis du liker deg der, men spare så mye du har råd til. Ugunstig å kjøpe akkurat nå. Regner med at Bergensmarkedet ikke er så ulikt Oslo, og her er det helt sinnsyke priser. 6000,- er jo småpenger….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco skrev (1 time siden):

Jeg ville fortsatt å leie hvis du liker deg der, men spare så mye du har råd til. Ugunstig å kjøpe akkurat nå. Regner med at Bergensmarkedet ikke er så ulikt Oslo, og her er det helt sinnsyke priser. 6000,- er jo småpenger….

Blir vel ikke mer gunstig å kjøpe senere heller? Ja, leien er billig, men bør jeg ikke få kjøpt meg en leilighet nå, komme meg inn på markedet, og kanskje tjene den dagen jeg skal selge igjen? Det er vel noe med å eie helt selv :)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...