Gå til innhold

Hva er din erfaring med å få nye venner i voksen alder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne på 30 år som ikke har klart å få noen nye venner i voksen alder. Jeg ønsker gjerne tips og råd og andres erfaringer med det å få nye venner i voksen alder? Eller bare en ny venn da. Hvor møttes dere? Hvordan tok du eller den andre parten initiativ til å møtes og bli bedre kjent? Og andre ting ☺️

Det med at jeg ikke har klart å få venner i voksen alder vil si at jeg klarte å få en venninne da jeg begynte på barneskolen, men vi mistet kontakten da vi flyttet fra hjembygda vi er fra da vi begynte å studere så nå har jeg dessverre ingen venner. Jeg bor i en større by så sånn sett har jeg jo greie odds for å klare å finne en ny venn her, men jeg har dessverre ikke lykkes hittil. Jeg bruker stort sett litt tid på å virkelig åpne meg og ‘vise hvem jeg er’ til folk jeg ikke kjenner så godt.

Jeg jobber jo, men ingen av mine kollegaer har vist noe som helst interesse av å bli kjent med meg i det hele tatt siden jeg begynte for 2 års tid siden og jeg selv er veldig innadvendt så har vanskeligheter med å tørre å ta initiativ til samtaler osv med mindre jeg er ganske sikker på å bli likt og at den andre parten viser helt klar interesse for bekjentskap. Og jeg gjør alltid den jobben jeg gjør alene, og i pausene så sitter alle bare med mobil og snakker veldig lite sammen. 

Jeg er medlem i Hey girl facebookgruppen for byen jeg bor i, men det er sjeldent noen legger ut noe der og ofte når noen gjør det så passer jeg ikke kriteriene deres, fordi de f.eks ønsker noen med barn eller kjærste eller har andre kriterier som jeg ikke møter. Og jeg har ikke turt å legge ut noe der selv fordi jeg er så redd for å ikke få noe respons da. Også synes jeg det er vanskelig å vite hva jeg skal skrive hvis jeg skulle gjort det. Jeg tok kontakt med ei tilbake i mars men hun svarte aldri på den siste meldingen min så det ble aldri noe videre der.

Jeg har en hobby der jeg møter 4-5 andre kvinner en gang i uka, men selv om de alle er veldig imøtekommende, åpne og positive så virker det som at jeg ikke helt passer inn i ‘gjengen’ deres. Og det virker som det ikke er noen åpenhet for å møtes på fritiden utenom hobbyen. Jeg er også en del yngre enn dem og jeg ser også enda yngre ut enn det jeg er også. Jeg har vurdert å ta opp kanskje en hobby til eller delta på DNT turer f.eks for å øke sjansen for å møte noen der. Men jeg har ikke den beste økonomien og trenger mye tid til å hente meg inn igjen etter å ha vært aktiv og/eller sosial. Og ift turer så er jeg veldig dårlig form og det hadde blitt så flaut å bare bli hengende langt etter de andre på en fjelltur og sakket ned hele gruppen. Så jeg tenker jeg må komme i bedre form om jeg skulle deltatt først. Er det noe annet jeg kan gjøre kanskje?

Anonymkode: 4342e...72a

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler å styre mot innflyttere, norske eller fra andre land. Lettere å bli kjent med folk som ikke har bodd på samme sted hele livet.

Kanskje kan du også være med på noe frivillig arbeid? Brettspillklubb? 

Anonymkode: d849d...225

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jobbe litt med selvfølelsen din. 

Også legger du ut innlegg på facebook siden. 

 

Anonymkode: 45376...c85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som den beste veien for deg å gå er å bli mer generelt aktiv på fritiden.

Finn ting og aktiviteter du kan delta på, meld deg på kurs, still som frivillig, bli med i et politisk parti - hva som helst.

Du må gjerne bli litt kjent med mange folk for å finne noen du klaffer med og kan bli virkelige vennskap. Men bekjente og nettverk er bra å ha i seg selv!

Jeg har stilt opp som frivillig i filmklubben her jeg bor, hvor vi arrangerer visninger av smalere filmer. Har også blitt med i en fotoklubb, hvor vi drar sammen til interessante steder for å ta bilder. Trenger ikke god form, bare rusler litt rundt.

 

Anonymkode: 09b14...980

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er også en del yngre enn dem og jeg ser også enda yngre ut enn det jeg er også. Jeg har vurdert å ta opp kanskje en hobby til eller delta på DNT turer f.eks for å øke sjansen for å møte noen der. Men jeg har ikke den beste økonomien og trenger mye tid til å hente meg inn igjen etter å ha vært aktiv og/eller sosial. Og ift turer så er jeg veldig dårlig form og det hadde blitt så flaut å bare bli hengende langt etter de andre på en fjelltur og sakket ned hele gruppen. Så jeg tenker jeg må komme i bedre form om jeg skulle deltatt først. Er det noe annet jeg kan gjøre kanskje?

Anonymkode: 4342e...72a

Kom deg i form om du kan. Det er veldig lett å bli i bedre form når du er i veldig dårlig form, fordi det er så stort rom for forbedring. Vil anbefale å gå tur. Bli andpusten et par ganger per tur. Er veldig mange flere aktiviteter du kan være med på om du ikke har tungt for å gå opp ei trapp. Og du får mye mer overskudd generelt og vil trenge mindre tid på å ta deg inn etter sosiale ting om kroppen din er sterkere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobby. Der kom jeg i kontakt med nye mennesker. Og de som ble min venn i voksen alder er faktisk folk som ikke har bodd her hele livet. Dem har flytte til denne plassen dem å. 

Anonymkode: 901fe...e06

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frivillighet som natteravning, bli aktiv i humanetisk forbund (om du blir kursleder for konfirmanter, får du raskt et stort vennenettverk). Begynn å synge i kor, begynn å trene, så søker du på hey girl etter noen du kan trene sammen med.

Anonymkode: c7870...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror steg 1 er å jobbe med selvfølelsen din. Det er den som hindrer deg i å bygge relasjoner!

Anonymkode: 6527e...c33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ditt fremstår som en eneste stor «unnskyld at jeg er til» beskrivelse. 
Her har du nok en del å jobbe med- kanskje mest troen på deg selv. 
Men IKKE gi deg! Det er så mange ensomme mennesker, og det er garantert noen der uten som bare venter på å møte en som deg! 
❤️

Anonymkode: 847fa...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer mye an på hvor utadvendt og sosialt komfortabel man er. Det er jo kanskje litt urettferdig, men jeg tror likevel at de aller fleste kan finne i hvert fall én god ny venn, selv om man er usikker og litt annerledes. I hvert fall om man tør å bli avvist uten å miste motet, og være den som flere ganger på rad tar initiativ. Litt som i dating, på sett og vis? 

Jeg har fått flere nye venner i voksen alder, og når jeg tenker over hvor jeg har fått dem fra fordeler det seg sånn her:

Frivillig arbeid i en forening

Naboer

Venner av venner

Folk som har hund (fikk valp i fjor og fant "hundevenner" via Facebook-grupper og valpekurs)

Venner av samboeren som også blir mine venner (han er en menneskemagnet, så jeg er heldig med den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått venner via trening og via andre hobbyer. 

Anonymkode: cf7e1...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er glad i dyr kunne du ha engasjert deg i Dyrebeskyttelsen.

En venninne av meg har en sønn som flyttet til Bergen for å studere, og han mistrivdes i starten, men etter at han meldte seg inn i Røde Kors fikk han nye bekjentskaper.

Har man en felles interesse så er det noe å bygge videre på.

Lykke til, du høres ut som ei veldig koselig jente/dame. (Det er noe som kalles finn en venn (eller lignende) her på KG også, kanskje du kunne prøvd det).

Anonymkode: f23ba...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Fått venner via en lavterskel løpegruppe

-fått en veldig god venninne gjennom jobb, hun er 10 år yngre enn meg, og har en veldig mye lavere stilling enn meg. Men vi klaffet supert likevel, vi har også en felles interesse i å gå fjellturer, jogge sammen, og denne løpegruppa.

Anonymkode: 944bd...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...