Gå til innhold

Lei av å ordne mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 12 åring som etter flere år med frokost laging, smøring av matpakke,  ansvar for middag 1-2x pr uke og fiksing av egen kveldsmat,  nå den siste tiden vil at vi skal ordne.  Det spørres pent(kan jeg få), men å ordne selv skjer ikke. Vi har forklart at h*n kan ordne selv, vet hvor alt er, men skjer ingenting. Vi prøvde noen dager å oppmuntre, uten å gjøre det. Da spiste hun kun når vi lagde middag, og der ble veldig ugreit på skolen og her hjemme med en sulten ungdom. Har frukt og grønnsaker tilgjengelig heletiden,  og h*n ven hvor brød og pålegg er . Begynte å smøre matpakke , så ble det frokost og kveldsmat,  da vi ikke ønsker å sulten barnet heller.  Nå er vi nokså lei av å serve 12 åringen på matfronten. Hva gjør vi galt?!

Anonymkode: 211ef...ad9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da får ungen sulte da. Verre er det ikke. 

Anonymkode: 85118...8fd

• Liker 2
Skrevet

Jeg er litt sjokkert over at dere har fått ungen til å lage så mange måltider selv? I flere år?? Høres veldig deilig ut, men skjønner jo at jeg har gjort noe galt. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har en 12 åring som etter flere år med frokost laging, smøring av matpakke,  ansvar for middag 1-2x pr uke og fiksing av egen kveldsmat,  nå den siste tiden vil at vi skal ordne.  Det spørres pent(kan jeg få), men å ordne selv skjer ikke. Vi har forklart at h*n kan ordne selv, vet hvor alt er, men skjer ingenting. Vi prøvde noen dager å oppmuntre, uten å gjøre det. Da spiste hun kun når vi lagde middag, og der ble veldig ugreit på skolen og her hjemme med en sulten ungdom. Har frukt og grønnsaker tilgjengelig heletiden,  og h*n ven hvor brød og pålegg er . Begynte å smøre matpakke , så ble det frokost og kveldsmat,  da vi ikke ønsker å sulten barnet heller.  Nå er vi nokså lei av å serve 12 åringen på matfronten. Hva gjør vi galt?!

Heh.... en 12 åring som i flere år har hatt ansvar for å lage middag, den siste tiden orler hun ikke selv, så nå er dere lei av å "serve 12 åringen"... 

Ok. Troll.

Anonymkode: c98d1...c1f

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (1 minutt siden):

Jeg er litt sjokkert over at dere har fått ungen til å lage så mange måltider selv? I flere år?? Høres veldig deilig ut, men skjønner jo at jeg har gjort noe galt. 

Ja, for dette tror du på?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, for dette tror du på?

Nei, når du sier det:laugh: Har spist for mye smørbukk.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet utrykte ønsket om.å ordne mat selv da det var c a9 år. Etterhvert spurte det om å få lage middag,  så da prøver vi det,  med stor suksess. Alt som trengs er kjøpt inn av oss. 

Skrevet (endret)

Tenker dere har spart dere selv for så mye arbeid de årene barnet har fikset mat selv at dere fint kan bruke den tiden nå. Det kan fort ligge noe annet bak denne regresjonen, så la nå barnet få denne tryggheten med at dere faktisk hjelper når barnet spør. Det går over.

Endret av KaraThrace
Skriveleif
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest jegerrinne
Skrevet
visp skrev (1 time siden):

Våres barn ordnet frokost,matpakke og kvelds selv fra de var 8. Og lager middag 1 dag I uka fra de var 10år.

Egentlig utrolig deilig.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun savner litt omsorg fra foreldrene? Men hvis dere er lei, så….

Anonymkode: b40a2...945

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje hun savner litt omsorg fra foreldrene? Men hvis dere er lei, så….

Klarer fint å gi kjærlighet, trygghet og omsorg til barna selv om de må lære seg å lage mat. 

Jeg tenker at det er viktig å lære ungene å lage mat fra de er 7-8 år gamle, det er en del av læringsprossesen for å bli voksne. De lærer å kle på seg, spise selv, gå på do, dusje, lage drikke, lage matpakke, rydde, vaske, pengebruk, høflighet, holde avtaler, rekke bussen, stå opp for å gå til skolen, når de får sommerjobb, må de lære seg rutiner, plikter osv. 

En god forelder lærer ungene sine alt dette, så er de forberedt på voksenlivet. 

Anonymkode: c4e41...1e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Klarer fint å gi kjærlighet, trygghet og omsorg til barna selv om de må lære seg å lage mat. 

Jeg tenker at det er viktig å lære ungene å lage mat fra de er 7-8 år gamle, det er en del av læringsprossesen for å bli voksne. De lærer å kle på seg, spise selv, gå på do, dusje, lage drikke, lage matpakke, rydde, vaske, pengebruk, høflighet, holde avtaler, rekke bussen, stå opp for å gå til skolen, når de får sommerjobb, må de lære seg rutiner, plikter osv. 

En god forelder lærer ungene sine alt dette, så er de forberedt på voksenlivet. 

Anonymkode: c4e41...1e7

Det handler vel ikke om å lære å lage mat, men om å måtte ta ta ansvar for nesten alle ukas måltider helt alene fra 9 års alder. 
Å lage mat til barna og stelle i stand måltidsstunder sammen er også en form for omsorg. Trodde alle visste det.

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...