Gå til innhold

Hvor ofte skal man ha samvær med en baby? er ikke sammens med barnefaren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble mor for 3 uker siden til en nydelig liten jente, jeg og barnefaren er ikke sammen , jeg ble gravid på en one stand night,men kjenner han litt fra frør da vi har felles venner og jeg sa jeg var gravid og han ville stille opp.

Hvor ofte skal /bør han ha samvær? vi er gode venner og har gode samtaler, og synes det er viktig at datteren vår kjenner han, blir nok 50/50 med tiden. Jeg selv er mamma til 2 tenåringer ,mens dette er hans første. vi er 29 og 35

Anonymkode: e31e1...d00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

????

Dette må jo dere velge 

Anonymkode: 350eb...b4f

AnonymBruker
Skrevet

Du er mor til to tenåringer, er 29 år og har nå fått enda et barn med en kompis.... 

Antar da at du har vært gjennom dette før siden du allerede har to tenåringer fra før. 

Anonymkode: e6258...086

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ble mor for 3 uker siden til en nydelig liten jente, jeg og barnefaren er ikke sammen , jeg ble gravid på en one stand night,men kjenner han litt fra frør da vi har felles venner og jeg sa jeg var gravid og han ville stille opp.

Hvor ofte skal /bør han ha samvær? vi er gode venner og har gode samtaler, og synes det er viktig at datteren vår kjenner han, blir nok 50/50 med tiden. Jeg selv er mamma til 2 tenåringer ,mens dette er hans første. vi er 29 og 35

Det må dere bestemme. Siden dere er gode venner kan jo dere være en del ilag sånn han får være mer med babyen sin. Så kommer det jo litt an på barnet om når barnet kan overnatte over hos far alene eller være der noen timer. Jeg var borte natten over når barnet mitt var 8 månder. Passet også niesen min en natt når barnet var ca like gammel noe som gikk helt greit. 

Anonymkode: 56d2f...9a2

Skrevet

Dere kan selv bli enige om hvor hyppig samvær dere ønsker. Jeg tenker at jo oftere, jo bedre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så mye som dere ønsker. Ingenting her blir feil. Dere må finne ut hva som fungerer for dere. Hvordan mye han ønsker å ta del etc. 

Med små barn - jo oftere, jo bedre tenker jeg. Det gir far og datter muligheten til å bli godt kjent, skape gode trygge bånd fra tidlig alder, samtidig gi deg noe avlastning. 

Hvordan samværet fungerer og gjennomføres er opp til deg sånn sett med tanke på amming etc. 

Dere definerer hva som er rett samvær for dere. Finnes ingen fasit. 

Anonymkode: 7a0e3...a0a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel vanlig at far kommer på besøk noen ganger i uka når de er baby. 

Anonymkode: 51694...0d3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er mor til to tenåringer, er 29 år og har nå fått enda et barn med en kompis.... 

Antar da at du har vært gjennom dette før siden du allerede har to tenåringer fra før. 

Hun kan være den som er 35år, og for alt vi vet så var hun sikkert sammen med barnas far når de var små.

Ts, så lenge dere er gode venner og har et godt samarbeod må dere jo bare finne en løsning som passer dere😊

Anonymkode: 2b9ac...58d

• Liker 6
Skrevet

https://help.no/rettsomrader/barn/samvaer-for-de-minste-barna

«

0-6 måneder

De første seks månedene anbefaler de regelmessig og hyppig samvær, hjemme hos den som barnet bor fast hos. Dersom det er mulig, bør en bli involvert i stell og andre rutiner. Det bør legges til rette for at samværsforelderen får mulighet til å være noe alene med barnet, men hoved-omsorgspersonen bør være tilgjengelig.

6-12 måneder

Fra barnet er seks måneder anbefales hyppige og regelmessige samvær over flere timer. Etter hvert kan barnet gjøre seg kjent med hjemmet til samværsforelderen. Dersom barnet er trygg i samværsforeldrenes hjem og det ikke er forstyrrende for barnets rutiner eks amming, så kan man forsøke enkelte overnattinger.

Noen barn i denne alderen kan reagere sterkere på fravær fra hoved-omsorgspersonen, og det er derfor viktig med godt samarbeid mellom foreldrene og at man bruker»

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så ofte som mulig er vel greit. 

Anonymkode: 7f870...e17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

jeg er 35,  hadde vert veldig tidlig mamma da, de er 14 og 16

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar

det blir hver dag på hverdagen 2 timer og i helgene 5 timer :) tenkte frem til barnet var 6-7 mnd i alle fall,så tar vi det derfra

• Liker 3
Skrevet
On 6/29/2024 at 8:20 PM, AnonymBruker said:

Det kommer veldig an på deg og hvor mye du vil ha. Jeg hadde noe lignende situasjon bortsett fra at det var en sæddonasjon. Faren er mye yngre enn meg, jeg er nå 49 og han er 34 og jeg hadde tvillingene hans. Med mannen min ble vi enige om at han kan holde kontakten og se babyene, og vi ordnet alt. Han er på besøk fra tid til annen, men ikke så ofte, og vi har våre egne liv. Det er også nok å holde kontakten på nett, men det avhenger av personene og dette fungerer kanskje ikke for noen. Jeg tror det er enkelt, hvis du liker det og begge er enige, så gjør det. For meg er det veldig viktig at den biologiske faren holder kontakten.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke anbefalt med delt bosted før barn blir 3 år.

Anonymkode: 4fcf4...2b9

AnonymBruker
Skrevet

takk for alle svar

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 1.00):

Det er ikke anbefalt med delt bosted før barn blir 3 år.

Anonymkode: 4fcf4...2b9

jeg bodde anhver uke hos min mor og far når jeg var 7 mnd, ingenting galt med meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...