Gå til innhold

Mann dømt for flere hundre overgrep mot sin egen datter


Freyja Valkyrie

Anbefalte innlegg

7 hours ago, MissCoverdale said:

Syns egentlig det er verre enn drap. Overgrep i seg selv er grusomt, men her har du et barn som må leve i frykt for sin egen far i årevis. En far som hun sikkert også var glad i, som skulle være en trygg omsorgsperson og som utnytter det på det groveste. Det finnes ikke strenge nok straffer i Norge for slike. Her syns jeg faktisk det er ordentlig straff de skal ha, og ikke "rehabilitering" eller hva man kaller det.

Så han skulle vært straffet mildere om han hadde drept henne? Jeg kjenner ikke til noe land vurderer det slik.

Seksuelle overgrep er en av et uendelig antall måter å skade mennesker på. En gutt jeg vokste opp hadde en stefar som grisebanket ham omtrent daglig gjennom oppveksten. Tipper han ikke sov særlig godt om natten, og han er trolig fremdeles preget av dette. Stefaren fikk ingen straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble misbrukt av min far fra jeg var 5 år og til det året jeg skulle fylle 16. Dette foregikk annenhver helg når jeg var hos han og i alle skolens ferier når jeg var der. 
Dagen etter 13 årsdagen min fikk jeg hjelp til å anmelde han, og etter avhør, rettssak og nesten 3 år (han fikk innvilget samvær med meg helt til han fikk dommen) ble han dømt til 2 års fengsel. Dagen han skulle settes inn hang pappa seg og slapp hele straffen. 
Oppdager jeg noengang at noen har gjort noe slikt med et av mine barn, så ordner jeg heller straffen selv! 

  • Liker 2
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chupacabra skrev (20 minutter siden):

Så han skulle vært straffet mildere om han hadde drept henne? Jeg kjenner ikke til noe land vurderer det slik.

Seksuelle overgrep er en av et uendelig antall måter å skade mennesker på. En gutt jeg vokste opp hadde en stefar som grisebanket ham omtrent daglig gjennom oppveksten. Tipper han ikke sov særlig godt om natten, og han er trolig fremdeles preget av dette. Stefaren fikk ingen straff.

Hvis du leser det jeg skriver så mener jeg at når en voksen omsorgsperson torturer et barn på den måten, så er det i mine øyne nesten verre enn drap. Det ødelegger noe helt grunnleggende i et menneske å bli utsatt for slikt som barn. Om det er å bli banket eller seksuelt utnyttet er litt på sidelinjen. Jeg snakker om den tillitsbristen og usikkerheten man skaper hos et uskyldig barn, og hvordan det setter spor for livet. 

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, MissCoverdale said:

Hvis du leser det jeg skriver så mener jeg at når en voksen omsorgsperson torturer et barn på den måten, så er det i mine øyne nesten verre enn drap. Det ødelegger noe helt grunnleggende i et menneske å bli utsatt for slikt som barn. Om det er å bli banket eller seksuelt utnyttet er litt på sidelinjen. Jeg snakker om den tillitsbristen og usikkerheten man skaper hos et uskyldig barn, og hvordan det setter spor for livet. 

Det er vel få som er uenig i det.

Men det er likevel gode grunner til at det er strengere straff for drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at det som skjer er forferdelig. Men kan vi egentlig håpe på mer fokus på slike saker når vi har politikere og byråkrater som snur ryggen til de som utsettes for vold og overgrep.
Det er jo vi som velger våre politiske ledere og politikerne velger til dels en del sentrale byråkrater.

Det feiler på toppen når det gjelder å gjøre noe for å hindre slike hendelser.
Og politikerne velger sine nestledere som har samme mening om disse sakene. Videre nedover begynner det å tynnes ut med byråkrater som bryr seg like lite om befolkningen som det politikere og top-byråkrater gjør, men de fleste mennesker enten de jobber i det offentlige eller private arbeidslivet vil bli preget av ledernes meninger.

Hvor mange politikere og byråkrater har dere sett/hørt som GJØR NOE (ikke sier de vil gjøre noe) for å hindre dette.
Vi har alle sett og hørt politikere og byråkrater som står frem når slike saker kommer opp og sier at dette er forferdelig og at det må gjøres tiltak men når blitzlampene slukker snur de igjen ryggen til de som blir drept, mishandlet, opplever overgrep og trusler. Disse politikerne må jo velges igjen for å beholde makten. Men enten så gjør de ikke tiltak eller så får de ikke med seg de andre på tiltak fordi de mener "det går over" og at pårørende og andre glemmer tragediene. Dette er en viktig årsak til politikerforakten som har oppstått. Men de som har opplevd dette personlig eller indirekte glemmer det ikke. De ser bare etter alternativer for at slike politikere og byråkrater skal miste makten og de andre fordelene de har. For disse politikerne og byråkratene ivaretar ikke befolkningen men seg selv ved å snu ryggen til.
Vi må bli mer kritiske til hvem vi stemmer på.

Endret av Proaktiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (På 29.6.2024 den 19.40):

En 39 år gammel mann er i Agder tingrett dømt til mer enn sju år i fengsel for å ha begått det retten anslår å være flere hundre overgrep mot sin egen datter.

https://www.nrk.no/sorlandet/mann-domt-for-flere-hundre-overgrep-mot-sin-egen-datter-1.16942569?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR3GKr_JFVKmGmn4FluzN4A2uQuJpxz9bC6S-VY3VV9_B6dm2UtLp91IRrA_aem_OfZfDjRbBGd2CQAqcErtWg

Syv års fengsel, det er en skam, jeg har ikke ord. Hvordan er det mulig? Det norske rettssystemet er helt latterlig. Den jenta er nok ødelagt for livet. Det udyret burde aldri komme ut i det fri igjen. Syv år er ingen straff mot en så grusom handling, det er et hån mot offeret. 

 

Trist, men han ble i det minste dømt. Min biologiske far ble ikke engang avhørt av politiet før henleggelse, selv om jeg var under skolealder da voldtektene pågikk…

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Paneera skrev (22 minutter siden):

Trist, men han ble i det minste dømt. Min biologiske far ble ikke engang avhørt av politiet før henleggelse, selv om jeg var under skolealder da voldtektene pågikk…

Beklager for at du måtte oppleve noe så grusomt 💔

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe veldig galt med norsk rettsvesen ! 

Drapsdømte burde ha fått lengre straffer enn bare 21 år. Et godt eks her er Baneheiasaken, her slipper drapsmannen unna med kun få år for det ene drapet pga at han allerede har sittet inne i 17 år for det andre drapet !!horribelt, skandaløst og et kjempetragedie. Her burde det vært mulighet til å dømme han på nytt for det drapet som han nå ble dømt for å da snakker jeg ikke om et par usle år som forøvrig er et hån mot den drepte jenta å foreldrene hennes, men han burde bli dømt til minimum 21 nye år, siden det tross alt er 2 drap han har begått. Det gir absolutt ingen mening at han skal få slippe så enkelt unna med dette drapet bare pga at han allerede har sonet 17 år for et annet drap! En stor skam!

Voldtekt generelt burdet har hatt en minimumsramme på 21 år, hvorfor skal et annet menneske få lov til å ødelegge et annet liv å så slippe unna med få år? Det  er noe alvorlig galt når du får høyere straff for bedrageri og økonomisk utroskap enn å voldta et barn, hvor I all verden er logikken?

Drap burde hatt en strafferamme på 40 år, minst å det burde vært mulighet for å bure de aller verste inne for resten av livet! Ikke det tullet med forvaring hvor gjerningsmannen kan risikere og slippe ut etter 10 år.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...