Gå til innhold

Psykologen avsluttet telefontimen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde psykologtime på onsdag, var i dårlig psykisk form så jeg ba om å ta det på telefon. Jeg er vanligvis "på" og engasjert i timene, men klarte ikke å være det nå. Vi snakket om viktige ting, men gikk ikke på dybden slik vi pleier. Etter ca 25 min merket jeg at han ble fjern og ikke var helt med. Så ble det litt stillhet og så sa han: Jeg lurer på om vi kan avslutte her nå jeg, for jeg fikk en annen telefon (må jo da ha vært på mobilen, for han snakket jo med meg i jobbtelefonen, så det var jo sannsynligvis noe privat) og så har jeg så mye å gjøre i dag. Jeg sa bare ja og hadet men ble ganske sjokkert. Hvis han hadde det så travelt ville det vel vært riktig å si det helt i starten, at i dag hadde han bare 25 min til rådighet. Jeg var skikkelig lei meg og følte meg totalt nedprioritert, og har ikke lyst til å gå på neste time. Slikt gjør ikke en profesjonell behandler med integritet. Hva synes dere om dette? 

Anonymkode: 23d11...48b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg hadde psykologtime på onsdag, var i dårlig psykisk form så jeg ba om å ta det på telefon. Jeg er vanligvis "på" og engasjert i timene, men klarte ikke å være det nå. Vi snakket om viktige ting, men gikk ikke på dybden slik vi pleier. Etter ca 25 min merket jeg at han ble fjern og ikke var helt med. Så ble det litt stillhet og så sa han: Jeg lurer på om vi kan avslutte her nå jeg, for jeg fikk en annen telefon (må jo da ha vært på mobilen, for han snakket jo med meg i jobbtelefonen, så det var jo sannsynligvis noe privat) og så har jeg så mye å gjøre i dag. Jeg sa bare ja og hadet men ble ganske sjokkert. Hvis han hadde det så travelt ville det vel vært riktig å si det helt i starten, at i dag hadde han bare 25 min til rådighet. Jeg var skikkelig lei meg og følte meg totalt nedprioritert, og har ikke lyst til å gå på neste time. Slikt gjør ikke en profesjonell behandler med integritet. Hva synes dere om dette? 

Dette ville jeg tatt opp med ham. Det høres uprofesjonelt ut, fra det du skriver. Jeg har ofte telefontimer med min behandler, han er like fokusert og med selvom jeg ikke alltid klarer å si så mye. En telefontime er like mye en time som timene på kontoret. Skjønner godt at du ble satt ut.

jeg ville vurdert å sende ham en melding om du har jobb-mobilnummeret hans, og skrevet hvordan du opplevde det og at det ble vanskelig for deg. 

Anonymkode: 38cee...e93

AnonymBruker
Skrevet

Altså, psykologer har også et liv. At de har ringt fra bhg at barnet er sykt, eller kona sendte sms om akutt sykdom.. alt handler virkelig ikke om deg! Vær litt raus tilbake da. 

Anonymkode: 50784...e9c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånn som du beskriver det så tviler jeg på at den tidligere avslutningen handler om deg TS. Du skriver at det ble en plutselig stillhet og så spurte han om dere kunne avslutte der. Mest sannsynlig har han fått en telefon eller en SMS om noe som hastet og reagerte litt dumt. Kanskje ungen var syk og barnehagen, moren hadde havnet på sykehus, dårlige nyheter fra en annen kan osv osv osv. Han burde jo avsluttet på en annen måte, men han er bare et menneske han også. Det er min tanke utifra det jeg leser iallefall :) Klem

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sikkert han fikk telefonsamtalen på privaten, nei. Jeg får opp flere samtaler på jobbtelefonen min. Eventuelt kan han ha fått en melding. Og det kan ha vært noe akutt, og at han derfor måtte avslutte samtalen med deg. Men han burde selvsagt sagt at det var akutt i så fall. 

Men det kan også være noe alvorlig som har skjedd på privaten. Går ut i fra at han ikke hadde avsluttet samtalen med deg, om det bare var en vilkårlig samtale. 

Anonymkode: 057e4...afb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får oppføre deg som en unge i trassalder da. Ikke møt opp, og ikke si hvorfor du ikke ønsker å møte opp. 

Eller så kan du velge å fremstå som en voksen reflektert kvinne og møte opp til timen og ta det opp med psykologen. 

Ditt valg, ditt liv. 

Anonymkode: c7cc7...87d

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner selvfølgelig at det kan skje noe akutt. Da sier man det, og ikke at man midt i samtalen plutselig kommer på at man har det så travelt den dagen. Det går an å være profesjonell selv om man får en telefon fra barnehagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner selvfølgelig at det kan skje noe akutt. Da sier man det, og ikke at man midt i samtalen plutselig kommer på at man har det så travelt den dagen. Det går an å være profesjonell selv om man får en telefon fra barnehagen. 

Nettopp!

Anonymkode: 38cee...e93

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du får oppføre deg som en unge i trassalder da. Ikke møt opp, og ikke si hvorfor du ikke ønsker å møte opp. 

Eller så kan du velge å fremstå som en voksen reflektert kvinne og møte opp til timen og ta det opp med psykologen. 

Ditt valg, ditt liv. 

Eller kanskje en som har dype relasjonstraumer og blir ekstremt trigget når slikt skjer? Det er lov å roe seg litt ned før man spyr ut et svar. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan høre ut som om det skjedde noe.

Anonymkode: fbe59...3f5

AnonymBruker
Skrevet

Hun jeg går til for psykiatrisk hjelp er med i kriseteamet til kommunen, så det hender hun må avbryte/utsette timer. Kriser kommer fort og teamet må være tilgjengelig hele tiden. Kan hende psykiateren din har andre verv også, eller fikk oppdatering om en annen pasienten på den andre mobilen, da de ikke nådde han på den som var opptatt. 😊

Men si i fra at du ble litt paff og lei deg da det ble så brå avslutning, så får du kanskje høre hvorfor det ble slik. 

Anonymkode: a13e4...835

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at du føler deg avvist og ikke vil komme på neste time. Det var uprofesjonelt å ikke informere om at det har oppstått en akutt situasjon som gjorde at han måtte legge på.
Jeg håper allikevel at du kan klare å ta et skritt tilbake og se på dette som en god mulighet for å jobbe med det du sliter med og møte opp på timen og fortelle om hvordan du opplevde det. Det tror jeg ville vært veldig sunt for deg å klare å stå i og gjennomføre i motsetning til å ikke møte opp som bare forsterker det du sliter med.

Anonymkode: d9cf2...c67

Skrevet

Man avbryter ikke en oppsatt, pågående time fordi man har det travelt, det er jo vanvittig uprofesjonelt. Akutte ting kan skje (men hva det gjelder vet han vel ikke bare av å se at noen ringer...), men da sier man jo det, uten å trenge å gå i detaljer, og beklager, man lar det ikke skinne igjennom at man har viktigere ting å gjøre enn å prioritere pasienten med timeavtale. Jeg ville tatt det opp - for meg hadde det gjort noe med tilliten og forholdet til terapeuten.

Jeg har opplevd å få timen avlyst på et par timers varsel av private årsaker - sånt skjer. Jeg har også vært med på at psykologen fikk en avtalt og varslet telefon i timen min, men da sa han fra da timen begynte. Ikke helt heldig, men igjen, sånt skjer - de er også mennesker og har et liv. Men jeg har aldri følt meg uviktig og nedprioritert, det er ekstra viktig i en terapeutrelasjon.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der ser du, alle mennesker er ..mennesker. ingen er perfekt. Kanskje det kan være en lettelse å se også? Og om det skjedde noe privat ville han kanskje ikke utlevere noen til en pasient?

Om det gjelder betaling ville jeg forvente å ikke betaler fullt.  

AnonymBruker
Skrevet

Det er fyfy

Anonymkode: f4683...566

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller kanskje en som har dype relasjonstraumer og blir ekstremt trigget når slikt skjer? Det er lov å roe seg litt ned før man spyr ut et svar. 

Det er din mening, jeg tenker mer i retning at hun må lære seg å tåle andres meninger. Verden er ingen dans på roser, og ingen kan forvente at alle samfunnsborgere skal ta hensyn til de for alle mulige lidelser eller diagnoser. 

Hva tror du ellers en psykolog er til for? De lærer pasientene sine å stå i sine følelser - kort fortalt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er din mening, jeg tenker mer i retning at hun må lære seg å tåle andres meninger. Verden er ingen dans på roser, og ingen kan forvente at alle samfunnsborgere skal ta hensyn til de for alle mulige lidelser eller diagnoser. 

Hva tror du ellers en psykolog er til for? De lærer pasientene sine å stå i sine følelser - kort fortalt. 

Dette handler vel ikke om å tåle andres meninger, men hva som er profesjonell oppførsel.  Det gjelder jo ikke kun for psykologer. Om kelneren aldri serverte deg middagen du bestilte og da du klaget fikk beskjed om at de hadde viktigere kunder enn deg så  du kunne ikke få middagen du hadde bestilt hadde du sikkert ikke kommet tilbake til den restauranten. Det betyr ikke at du forventer at hele verden skal ta hensyn til deg, at du tror at verden er en dans på roser eller at du ikke har lært å takle følelsene dine. 

Anonymkode: 06a2b...d74

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette handler vel ikke om å tåle andres meninger, men hva som er profesjonell oppførsel.  Det gjelder jo ikke kun for psykologer. Om kelneren aldri serverte deg middagen du bestilte og da du klaget fikk beskjed om at de hadde viktigere kunder enn deg så  du kunne ikke få middagen du hadde bestilt hadde du sikkert ikke kommet tilbake til den restauranten. Det betyr ikke at du forventer at hele verden skal ta hensyn til deg, at du tror at verden er en dans på roser eller at du ikke har lært å takle følelsene dine. 

Edit: Vet at uttrykket heter livet er ingen dans på roser. Kopierte kun det personen jeg siterte skrev. 

Poenget er uansett at det er forskjell på å ikke like  uprofesjonell oppførsel og å ikke takle at andre har andre meninger enn deg eller at du ikke alltid blir prioritert først. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...