Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spiste dere litt lakris innimellom under svangerskapet?

Leste at det ikke er bra hvis du spiser over så så mye, og fikk det bekreftet av jordmor.

Er lakris elsker, men har valgt å holde meg helt unna.

Bare lurte på om andre likevel har gjort det.

Anonymkode: 0c6f0...d9b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En bit her og der ja - men ikke mer. Det skal veldig lite lakris til før det påvirker blodtrykk etc.. Hvor lite er vanskelig å si da det er avhengig av hvor mye lakris et produkt faktisk inneholder, hvordan ens egen kropp reagerer på lakris etc. 

Daglig ville jeg avslått fra, mer enn noen få biter ville jeg også droppet. 

Anonymkode: 8f795...5e3

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, ja spiste lakris innimellom. Typ en lakris is, en halspastill eller 2-3 biter i Twix. Men så fikk jeg høyt blodtrykk da😅 i uke 33. Spiste da ikke mer lakris😂 blodtrykket økte pga svangerskaps forgiftning. Hadde bt 110/70 før dette😊

Anonymkode: 3bad5...85d

AnonymBruker
Skrevet

Har spist en del lakris i begge svangerskap uten å få høyt blodtrykk. Tidvis spiste jeg ganske mye, fordi det døyvet kvalmen. I Norge er det ingen kostholdsråd som fraråder lakris for gravide, men det kan være lurt å begrense mengden noe likevel, og kutte helt hvis det påvirker blodtrykket.

Anonymkode: 1b840...1b0

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har spist et par biter i ny og ne. Er snakk om kanskje 2-3 biter en gang i uka på det meste, så ubetydelig mengde vil jeg tro. 

Gjest storetora
Skrevet

Det er vell et farlig stoff i lakris som kan påvirke fosteret? Ikke bare det med blodtrykket. Men jeg spiste lakris i svangerskapene mine, det er 25 år siden å vi viste da ingenting om hva som var farlig.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk litt dilla på dundersalt noen uker i første trimester, så spiste en pose på en uke eller noe, men holdt meg godt innenfor grensa. 

Anonymkode: 300ac...e80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har spist en del lakris i begge svangerskap uten å få høyt blodtrykk. Tidvis spiste jeg ganske mye, fordi det døyvet kvalmen. I Norge er det ingen kostholdsråd som fraråder lakris for gravide, men det kan være lurt å begrense mengden noe likevel, og kutte helt hvis det påvirker blodtrykket.

I 2022 så rådet helsenorge å begrense lakrismengden i følge Nørs-appen…

Jeg spiste bittelitt lakris, sikkert så ofte som annenhver dag i perioder. Det var det eneste som tok kvalme og ubehag. Men blodtrykket mitt ble sjekket ofte og var alltid lavt. 

Anonymkode: 0c907...41c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo det står om lakris i kostholdsrådene for gravide i Norge. Et helt eget avsnitt faktisk - Men de vil ikke si hva som er for mye, men det forskes stadig på det og at skadelig mengde er lavere enn først antatt. Men det er sagt at mer enn 35g lakris per dag bør være maks grense. 

Gravide bør ikke spise mye lakris på grunn av fare for skadelige effekter av glycyrrhizinsyre på fosteret under graviditeten. Glycyrrhizinsyre er et hormonforstyrrende stoff som finnes i lakrisplanten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En bit her og der ja - men ikke mer. Det skal veldig lite lakris til før det påvirker blodtrykk etc.. Hvor lite er vanskelig å si da det er avhengig av hvor mye lakris et produkt faktisk inneholder, hvordan ens egen kropp reagerer på lakris etc. 

Daglig ville jeg avslått fra, mer enn noen få biter ville jeg også droppet. 

Det kan ha innvirkning på foster utover ditt eget blodtrykk også. 

Ts, jeg avsto så har ikke noe erfaring med litt her og der. Er for glad i lakris til at jeg klarer å moderere meg. 

Anonymkode: 32454...198

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Samme her

Anonymkode: e1679...b6e

AnonymBruker
Skrevet

Du kan spise opptil 11 ifa pakker i uken utenat det er noe farlig 😊

Anonymkode: 3c7ff...021

AnonymBruker
Skrevet

Fra Helsenorge

«Gravide bør ikke spise mye lakris på grunn av fare for skadelige effekter av glycyrrhizinsyre på fosteret under graviditeten. Glycyrrhizinsyre er et hormonforstyrrende stoff som finnes i lakrisplanten. Det er stor usikkerhet knyttet til hvor mye lakris som kan spises før det blir helseskadelig for fosteret. Det er derfor ikke mulig å fastsette et nivå for hvor mye lakris gravide trygt kan spise»

Anonymkode: f1977...a25

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan spise opptil 11 ifa pakker i uken utenat det er noe farlig 😊

Anonymkode: 3c7ff...021

Hvilken kilde sier det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvilken kilde sier det?

En bitteliten studie gjort i Finland. Som ikke handler om fosterskade. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En bitteliten studie gjort i Finland. Som ikke handler om fosterskade. 

😂😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Grav litt dypere i kildene til denne artikkelen så finner du ut at vi ikke vet sikker grense mtp fosterskader (derfor har vi heller ingen offisiell grense). Bedre å avstå enn å gå etter grunnløse antakelser. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...