AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #1 Skrevet 29. juni 2024 Jeg og mannen min har gjennomført IVF ved en utenlandsk klinikk (landet er med i EU). Vi her betalt 5000 euro for selve behandlingen. Nå derimot har vi fått en faktura på nesten 3000 euro til for masse greier som er gjort med eggene mine som vi ikke har godkjent på forhånd (og som heller ikke står i kontrakten), og forsøket ble negativt. Minner veldig om lureri. Hva skjer hvis vi velger å ikke betale den siste fakturaen? Vi har allerede betalt for selve tjenesten så vi har egentlig god samvittighet. Vi er ekstremt misfornøyd med klinikken så det frister ikke å gi de en krone mer. Hva skjer med inkasso når det er i et annet land? Noen som vet? Anonymkode: c1103...d95
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #2 Skrevet 29. juni 2024 Utenlandske kreditorer kan forfølge krav i Norge akkurat som norske selskaper. De engasjerer nok norske inkassoselskaper siden de kan de norske reglene best. Men også utenlandske inkassoselskaper kan forfølge krav så lenge de holder seg til norske regler. Prosessen er akkurat den samme som med norske kreditorer. Hvis du bestrider kravet er prosessen den samme. Anonymkode: 128d0...f6c 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #3 Skrevet 29. juni 2024 Hvis du er sikker på at det ikke står på noen papirer dere har signert er det bare å ignorere. Anonymkode: a6dac...daa
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #4 Skrevet 29. juni 2024 Det er jo ikke lureri, bare fordi forsøket ble negativt. Sjekk nøye igjennom kontrakt og hva som fremkommer av informasjon fra klinikken, og forhør dere med jurist, før dere bare unngår å betale. Anonymkode: 9e45f...288
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #5 Skrevet 29. juni 2024 Du vil få purring og tilslutt innkasso krav. Anonymkode: 78823...be6 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #6 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er jo ikke lureri, bare fordi forsøket ble negativt. Sjekk nøye igjennom kontrakt og hva som fremkommer av informasjon fra klinikken, og forhør dere med jurist, før dere bare unngår å betale. Anonymkode: 9e45f...288 Det er lureri når de gjennomfører behandlinger som vi ikke har takket ja til, eller signert for - for så å sende faktura i ettertid. Takk for svar. Vi kommer ikke til å betale sånn uten videre - hva bør vi gjøre og er det noe vi kan gjøre for å være i forkant? Anonymkode: c1103...d95 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #7 Skrevet 29. juni 2024 Dere svarer skriftlig at dette er noe dere ikke hadde avtale om på forhånd så den ekstra kostnaden vil dere ikke betale. Frem til de har svart på deres innsigelse så gjør dere ingenting. Ha i bakhodet at hvis de fortsetter å inndrive dette så vil saken ende opp i rettssystemet i deres land. Da må dere møte opp der for å si gi deres side av saken. Så etter mitt skjønn vil det beste være å finne en minnelig løsning og legge det bak dere. Anonymkode: 25e26...66c 1
petterm Skrevet 29. juni 2024 #8 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er lureri når de gjennomfører behandlinger som vi ikke har takket ja til, eller signert for - for så å sende faktura i ettertid. Takk for svar. Vi kommer ikke til å betale sånn uten videre - hva bør vi gjøre og er det noe vi kan gjøre for å være i forkant? Anonymkode: c1103...d95 Jeg ville gjort det samme som hvis jeg hadde mottatt en norsk faktura som ikke stemmer. Send en melding om at dere bestrider dakturaen, og at dette er tjenester dere ikke har bestilt. Da må klinikken begrunne hvorfor se mener dere skal betalem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå