Gå til innhold

Har jeg Asperger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slutt å ta tester.

Diagnosehysteriet er helt ute av kontroll, som mye annet i samfunnet. Asperger er jo en meget omstridt diagnose som ikke bør brukes.

Anonymkode: d825d...91b

Kan du utdype påstanden din om at man ikke bør ta tester og at diagnosehysteriet er ute av kontroll? 

Og at Asperger er en omstridt diagnose, er det relatert til dette diagnosehysteriet? 

Anonymkode: b9056...295

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker vi sier at du tenker at mange jager diagnoser for å få uføretrygd. Fordi du tenker slik, og derfor konkluderer med at da er det nok sånn. 

Du har ingen måte å faktisk vite om «mange som jager diagnoser for å få uføretrygd» (med mindre du faktisk kjenner mange som sier de gjør dette, merkelig omgangskrets da i så fall)

Og jeg tror ikke du skjønner hvor omfattende det er å få diagnose og hvor mye spesifikt som må stemme for at man får den. Det er i praksis umulig å få Asperger-diagnose uten at det stemmer, fordi det er så mange små spesifikke ting som skal stemme. 

Anonymkode: b9056...295

Går det bra med deg ellers? 

Anonymkode: fcd39...c2f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis det er dét, ok. Men mange jager diagnoser bare for å ha en grunn til å søke om uføretrygd. 

Anonymkode: fcd39...c2f

Men for noen så er jo grunnen til dem ønsker uføretrygd fordi dem sliter enormt. Autismeutredningen har verktøy som forteller om årsaken til symptomene kommer av autisme eller ikke. Dessuten så får man ikke nødvendigvis uføre pga. av diagnosen, fordi dem ser på arbeidsevnen!

Hvis det er tilfelle at noen later som de har autisme for å få slik støtte, så er det veldig synd! Men får meg til å lure på hvorfor dem ønsker å være uføre? Finnes sikkert mange ulike svar på dette..

Endret av Kassettspiller
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kassettspiller skrev (2 timer siden):

Men for noen så er jo grunnen til dem ønsker uføretrygd fordi dem sliter enormt. Autismeutredningen har verktøy som forteller om årsaken til symptomene kommer av autisme eller ikke. Dessuten så får man ikke nødvendigvis uføre pga. av diagnosen, fordi dem ser på arbeidsevnen!

Hvis det er tilfelle at noen later som de har autisme for å få slik støtte, så er det veldig synd! Men får meg til å lure på hvorfor dem ønsker å være uføre? Finnes sikkert mange ulike svar på dette..

Stiller meg bak denne, også av erfaring. En får ikke uføretrygd på grunn av en diagnose, men på grunn av nedsatt arbeidsevne. Folk kan gjerne komme med hundre diagnoser til NAV og be om uføretrygd, men de får det ikke før det er bevist at de faktisk har nedsatt arbeidsevne. Denne restarbeidsevnen blir testet igjennom mange tiltak fra NAV, noe som ofte tar flere år. Det vil også kreves dokumentasjon fra spesialister i alle felt av sykdomstilstanden hos personen (psykiatri, lege, indremedisiner eller hva nå de hundre diagnosene er).

Uføretrygd er dessuten ikke noe å hige etter. En får nok inntekt til å greie seg, men vil mest sannsynlig aldri kunne unne seg noe ekstra eller kunne hjelpe til økonomisk til de rundt seg. Å hjelpe barna inn på boligmarkedet er bare å glemme. Enhver forandring i livet som barn, huskjøp, ødelagt bil, behov for hjelpemidler etc, vil snu opp ned på økonomien. I et partnerskap så vil en alltid være den som drar minst av lasset, noe som både er trist og ødeleggende for psyken. Og å bli møtt av dårlige holdninger om sykdom og uføretrygd gjør alt bare verre...en føler seg mindreverdig, som en belastning og ubrukelig.

TS- jeg vil anbefale deg en grundig utredning slik at du får svar på alle dine spørsmål. Stå på ditt og si at du vil ha diagnose og hjelp til å takle utfordringene du har. Særlig i og med at du har barn. ☺️

Anonymkode: 561cc...82f

• Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...