flopp Skrevet 14. februar 2006 #1 Skrevet 14. februar 2006 Jeg kjøpte en ny mobiltelefon i midten av oktober 2005. I midten av januar 2006 leverte jeg den i butikken fordi den ofte slo seg av og på av seg selv. Fikk da opplyst i butikken at det ville ta maks to uker å reparere den. Etter tre uker mottok jeg en tekstmelding hvor det stod at de ventet på noen deler og det ville ta noe lenger tid. Etter fire uker ringer jeg butikken og etterlyser telefonen. Får nr. til sjefen og legger igjen beskjed hvor jeg ber han ringe meg. Dagen etter reiser jeg opp til butikken. Der får jeg beskjed om at de ikke vet hvor lang tid det tar eller når jeg får den tilbake. Mitt spørsmål er: hvor lang tid kan de bruke på å reparere telefonen? Kan jeg kreve ny telefon hvis dette tar enda lenger tid? Håper noen kan gi meg et svar. Har forsøkt å finne svar på forbrukerrådets sider, men finner ikke noe om krav ved reparasjon der...
liv Skrevet 14. februar 2006 #2 Skrevet 14. februar 2006 du har i allefalll krav på lånetelefon i mellomtiden om du trenger det. Ellers så mener jeg at du må gi de "mulighet til å utbedre skaden" som det heter så fint.
LilleMy28 Skrevet 15. februar 2006 #3 Skrevet 15. februar 2006 Du har ikke krav på ny telefon på bakgrunn av at det tar lang tid å fikse. Men tar det lenger enn 7 virkedager har du krav på en lånetelefon slik at du iallefall ikke er uten telefon i ventetiden. Jeg ville krevd å få et bedre svar fra butikken, hva slags deler er det snakk om at de venter på, hvor blir de sendt fra, hvor lang tid pleier det å ta? Viss de ikke kan svare så be om direkte kontakt til servicepartner, de må vel kunne gi et mer konkret svar. Det er også mulig at butikken bruker et fast verksted, men at når det er visse typer reparasjoner må de sendes videre til et annet sted. Da går det gjerne enda litt lenger tid pga postgang etc. Tar det likevel uforholdsmessig lang tid hadde jeg ringt til reklamasjonsavdelingen til produsenten og bedt de om å finne ut av det. Det er disse som håndterer og godkjenner reklamasjoner hvor det er snakk om å få ny telefon viss den ikke kan repareres.
prinsessen på erten Skrevet 15. februar 2006 #4 Skrevet 15. februar 2006 Det er helt rett som andre sier her, at du må nok bare vente til delene kommer på lager.. Men å kreve å få svar på hvilke deler som mangler, hvor delene bestilles fra og hvor lang tid det tar gjør bare at det tar enda lenger tid før du får telefonen tilbake, for butikken får ikke informasjon som det - det er det kun verkstedet som har, og hvis verkstedet skal bruke tid på alle som lurer på hvor delene blir bestilt fra og sånn, så blir det mindre tid til å fikse telefoner, det sier jo seg selv.. Dessuten hadde du sikkert ikke visst hva de forskjellige delene var ei gang, og det hadde vel ikke akkurat spilt noen rolle hvor delene ble sendt fra? Det folk kanskje ikke tenker på er at verkstedene er selvstendige bedrifter, og de tjener ingenting på å lure kunder.. For hvis en kunde kommer og klager på en telefon, så får de betalt av produsenten for å fikse den, og hvorfor skulle de da juge om fuktskader osv? Da får de jo ikke en krone fra produsenten...
14062003 Skrevet 16. februar 2006 #5 Skrevet 16. februar 2006 Du kan heve kjøpet. Spesielt om det tar lang tid å reparere telefonen. Da kan du velge å få ny telefon eller pengene tilbake. Du bestemmer hva "lang tid" er, men du må ikke være urimelig (telle dager).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå