AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #1 Skrevet 29. juni 2024 Lurer på når det er innafor at barna er hjemme alene mens jeg handler.. Har en datter på syv år som gjerne vil være hjemme alene. Venninnene hennes er tydeligvis det, men de har eldre søsken i tillegg. Jeg har ikke vært komfortabel enda. Men spørsmålet stod her i dag da jeg hadde glemt Mais til lørdagstacoen. Å ha med begge barna er gjerne litt stress fremfor å bare ha med ett barn. Har en liten gutt på tre år. Det tar fire minutter å gå til butikken, og jeg skulle bare ha et par ting. Hun vet hva hun skal gjøre om noe skjer fordi vi bor i blokk med flere kjente rundt. Og hun vet at vi låser og ikke skrur på ovn osv.. Endte likevel med at jeg tok med begge.. men sånn til neste gang ? Er det egentlig innafor ? Hadde du latt ungen være igjen alene? Anonymkode: c93a2...c3c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #3 Skrevet 29. juni 2024 Da min var 7 år gikk hun hjem fra skolen etter skoletid og ordnet seg selv til jeg var ferdig på jobb. Hun kunne fint være alene fra 6årsalderen mens jeg var på butikken eller ute et kjapt ærend. Om barnet ditt er normaltfungerende burde kun klare det og enda litt mer Anonymkode: 1137c...920 7 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #4 Skrevet 29. juni 2024 Ja det er helt innafor å la barnet være hjemme alene hvis hun føler seg klar selv. Som du sier så tar det ikke lang tid å handle. Så det er en god mulighet for å lære seg å være alene, bra for deg også Anonymkode: 87d3f...109 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #5 Skrevet 29. juni 2024 Man må selvfølgelig se an sine egne barn da alder egentlig ikke er det viktigste, men modenhet. Det høres jo ut som om det skulle gå helt fint i deres tilfelle. Her i hus startet vi å trene på det når guttungen begynte på barneskolen. Da fikk han også sånn Xplora klokke som har gjort at han får litt mer frihet. Ikke for at vi skal overvåke ham, for det har vi gitt oss selv strenge regler på, men for at han skal få kontakt med oss. Ellers så har vi gode naboer som han vet han kan gå til om det er noe (feks om brannvarsleren skulle pipe). Anonymkode: 99cb6...77a 1
Ulrikke Skrevet 29. juni 2024 #6 Skrevet 29. juni 2024 I den sammenhengen du beskriver der begynte vi rett etter at hun hadde begynt på skolen. Født sent på året, så fortsatt 5 år da. Hadde en gammel telefon liggende bare til å ringe med, og hun visste hvordan man gjorde det. Det gikk helt fint. Hun har alltid vært glad i å være hjemme alene (18 nå, liker det fortsatt godt). 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #7 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Lurer på når det er innafor at barna er hjemme alene mens jeg handler.. Har en datter på syv år som gjerne vil være hjemme alene. Venninnene hennes er tydeligvis det, men de har eldre søsken i tillegg. Jeg har ikke vært komfortabel enda. Men spørsmålet stod her i dag da jeg hadde glemt Mais til lørdagstacoen. Å ha med begge barna er gjerne litt stress fremfor å bare ha med ett barn. Har en liten gutt på tre år. Det tar fire minutter å gå til butikken, og jeg skulle bare ha et par ting. Hun vet hva hun skal gjøre om noe skjer fordi vi bor i blokk med flere kjente rundt. Og hun vet at vi låser og ikke skrur på ovn osv.. Endte likevel med at jeg tok med begge.. men sånn til neste gang ? Er det egentlig innafor ? Hadde du latt ungen være igjen alene? Anonymkode: c93a2...c3c Helt avhengig av barnets modenhet. 7 åringen var hjemme alene her når vi handlet, men butikken er 800m unna. Anonymkode: 25654...245
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #8 Skrevet 29. juni 2024 Om hun er en normal 7.åring så burde hun kunne vært det for lenge siden? Min eldste gikk alene hjem fra skolen og var alene noen timer etter skolen. Anonymkode: af7a7...849 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #9 Skrevet 29. juni 2024 Skolebarn bør jo definitivt kunne være alene hjemme så kort tid som dette. Hva er det som føles ukomfortabelt med dette? Anonymkode: cbb77...33f 3
Supermerry Skrevet 29. juni 2024 #10 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lurer på når det er innafor at barna er hjemme alene mens jeg handler.. Har en datter på syv år som gjerne vil være hjemme alene. Venninnene hennes er tydeligvis det, men de har eldre søsken i tillegg. Jeg har ikke vært komfortabel enda. Men spørsmålet stod her i dag da jeg hadde glemt Mais til lørdagstacoen. Å ha med begge barna er gjerne litt stress fremfor å bare ha med ett barn. Har en liten gutt på tre år. Det tar fire minutter å gå til butikken, og jeg skulle bare ha et par ting. Hun vet hva hun skal gjøre om noe skjer fordi vi bor i blokk med flere kjente rundt. Og hun vet at vi låser og ikke skrur på ovn osv.. Endte likevel med at jeg tok med begge.. men sånn til neste gang ? Er det egentlig innafor ? Hadde du latt ungen være igjen alene? Anonymkode: c93a2...c3c Selvfølgelig kan du la en 7-åring være alene hjemme en kort periode. Til og med flere timer. Hvis det da ikke er noe spesielt, som forsinket utvikling og lignende. 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #11 Skrevet 29. juni 2024 Ja det går helt fint, hvis barnet er komfortabel med det. Min var 5 år når han var hjemme alene, mens vi var på butikken som er 2 min unna. Når han var 6 kunne vi kjøre til butikker lenger unna, for eksempel coop obs, å storhandle. Kunne nå han på mobilen og kunne lytte til lyd rundt han med en app . Når vi kom hjem, så viste han nesten ikke at vi hadde vært borte engang. Anonymkode: b9b04...63a
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #12 Skrevet 29. juni 2024 Ser at vi kanskje er sent ute, og ja hun er normalt fungerende flink og fornuftig jente. Jeg er kanskje litt beskyttende. Hun får gå hjem fra skolen selv, men får ikke være hjemme alene i tre timer til jeg kommer hjem fra jobb. Vil egentlig ikke at hun skal gå noe sted alene selv enda. 😕 Ts Anonymkode: c93a2...c3c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #13 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja det går helt fint, hvis barnet er komfortabel med det. Min var 5 år når han var hjemme alene, mens vi var på butikken som er 2 min unna. Når han var 6 kunne vi kjøre til butikker lenger unna, for eksempel coop obs, å storhandle. Kunne nå han på mobilen og kunne lytte til lyd rundt han med en app . Når vi kom hjem, så viste han nesten ikke at vi hadde vært borte engang. Anonymkode: b9b04...63a Dette var litt i overkant. Om noe hadde skjedd hadde hvor lang tid hadde dere brukt på å komme hjem? Det er én ting med seksåringer som går til og fra skolen, men hjemme alene i et par timer mens foreldrene er på shopping lengre unna er litt i grenseland synes jeg. Anonymkode: 779ca...e77
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #14 Skrevet 29. juni 2024 Hvis du føler hun er klar for det tror jeg det er ok. Bare for å dra på butikken og sånt, ville ikke vært borte om natta eller i mange timer. Anonymkode: 55075...198
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #15 Skrevet 29. juni 2024 Ja, det er helt innenfor. Anonymkode: 56e45...c73
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #16 Skrevet 29. juni 2024 Jeg var hjemme alene etter skolen når jeg var 7 år. Var noen timer før min storesøster kom hjem. Og jeg elska det. Jeg kunne gjøre hva jeg ville uten at noen sier at jeg ikke fikk lov. Jeg fikk ikke lov til å se på tv før jeg var ferdig med leksene. Hva var det jeg gjorde? Jo så på mtv og kosa meg. Slo av rett før noen kom hjem og satt med ned med å gjøre lekser. Elsker fortsatt å være alene. Og elsker fortsatt å se på tv. Er over 40 år no. Mine barn var å så ung når dem var hjemme alene. For jeg så dem var lik meg. Og dem er slik no å. Og dem er voksne. Elsker å være alene. Anonymkode: f22f2...ecb
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #17 Skrevet 29. juni 2024 Dette kommer helt ann på barnet. Er barnet engstelig av seg, blir det lett redd. Er barnet en som stadig gjør ting som er livsfarlig? Viss nei så kan du fint løpe på butikken viss den ligger 4 min unna. Anonymkode: a6262...4c8
Fru Uperfekt Skrevet 29. juni 2024 #18 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Lurer på når det er innafor at barna er hjemme alene mens jeg handler.. Har en datter på syv år som gjerne vil være hjemme alene. Venninnene hennes er tydeligvis det, men de har eldre søsken i tillegg. Jeg har ikke vært komfortabel enda. Men spørsmålet stod her i dag da jeg hadde glemt Mais til lørdagstacoen. Å ha med begge barna er gjerne litt stress fremfor å bare ha med ett barn. Har en liten gutt på tre år. Det tar fire minutter å gå til butikken, og jeg skulle bare ha et par ting. Hun vet hva hun skal gjøre om noe skjer fordi vi bor i blokk med flere kjente rundt. Og hun vet at vi låser og ikke skrur på ovn osv.. Endte likevel med at jeg tok med begge.. men sånn til neste gang ? Er det egentlig innafor ? Hadde du latt ungen være igjen alene? Anonymkode: c93a2...c3c For en tur på butikken så ja.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #20 Skrevet 30. juni 2024 Absolutt innenfor. De fleste 6/7 åringene her vi bor (1.klasse) går til/fra skolen selv. Og sykler rundt og besøker hverandre. Så de er allerede ganske selvstendige. Anonymkode: cc8d7...c7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå