Gå til innhold

ME sykdom


Mildys

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Ja, du mener det må brukes en biomarkør? For en nyskapende tanke, hele premisset for ME-diagnosen er jo at en slik markør ikke fins enda. Flere gode forslag?

Anonymkode: 259e4...be3

Så du i hvilken setting jeg svarte dette i?

Anonymkode: 015c9...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

 

Ja, du mener det må brukes en biomarkør? For en nyskapende tanke, hele premisset for ME-diagnosen er jo at en slik markør ikke fins enda. Flere gode forslag?

Anonymkode: 259e4...be3

Om man skal ha tall på hvor mange som blir friske og av hva de blir friske av -må man først stadfeste at de har hatt ME 

Noen ex. Jeg har ihvertfall 2 i min perifere omgangskrets som går rundt og sier de har hatt ME og blitt friske, men når man spørr litt mer så viser det seg at de aldri har gjennomført en ME utredning -det har kun vært snakk om at det kanskje og muligens kunne ligne. De har blitt helt friske i dag og jobber. 

Det er en som har skrevet bok om «slik ble ble jeg frisk av ME» samt reist rundt og promotert den. Så viser det seg at vedkommende aldri har fått diagnosen fordi han ikke møtte alle kriteriene.

Det er mange eksempler på dette, folk selv som er syke blander kronisk utmattelse, utbrenthet og ME. Skal man stadfeste at noen blir friske fra ME og bruke det til noe matnyttig så må bevisgrunnlaget være en biomarkør eller spor av noe slags antistoffer som viser at man faktisk har hatt sykdommen. 
 

Det er flere lovende biomarkører underveis i forskningen nå. 

Anonymkode: 015c9...fa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...