Gå til innhold

Penjonsalder økes,men har neste genrasjon lenger utholdenhet ?


Acer

Anbefalte innlegg

 

Pensjonsnemda   har  foreslått  økning av pensjonsalderen, og her vert fødselsår lagd til grunn,  og  pensjoner er forlengst   levaalderjustert.   Da ein  selv var yngre  så synes ein  personer  60 + var veldi gamle. Idag har  mange av de eldre bedre kondis, og  bedre både fysisk/ psykisk  helse  en mange av de yngre. Det fysiske/ psykiske  henger ofte saman med livstil, kosthold, trivsel, og  ingen tvil om at det har skjedd en holdningsendring , og at mange  yngre har idag  en helt annen livstil en  mange av de eldre. hadde. i ung alder. Mange av de som nå er iferd med å bli pensjonister begynte i jobb 5-10 år før  mange av de yngre. Kravmentaliteten, og forventningspresset  har vert gradvis økende, og er  ikkje samanlignbart med idag,  De yngre  før  hadde ikkje mobil, datamaskiner,kredittkort.,og 2 mnd rekruttskole m/  militærførstegangstj på henholdvis .12-15 eller 18 mnd var obligatorisk. 

Sår  tvil om holdbarhetdatoen til mange av de yngre som  etterhvert skal inn i yrkeslivet   er noe bdre  en tidligere genrasjoner.  Idag har de som har tariffavtale om førtidspensjon 62,år  en  igjennomsnittslderen  før de slutter på  65 år. Dette har til en viss grad undergravd  poenget med tidleg pensjon v/ 62 år for sliterne. 

Idag opphører en rekke trygdeytelser ved 67 år som dagpenger, uføretryder, sykepenger, arbeidsavklaringspenger m.m, og dette samtidig som ein idag kan jobbe heilt fremtil fylte 70 år.

      

Endret av Acer
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må si jeg tviler på at det blir slik at de fleste holder til de blir 70-72 år gamle. Arbeidslivet blir ikke lettere akkurat, med nedskjæringer og større krav til produksjon (offentlig og privat). De fysisk krevende yrkene vil neppe forsvinne heller, og hvor sannsynlig er det at man er i form til å jobbe som renholder på hotell eller slakter når man er 72? 
Dette vet nok også politikerne og pensjonsnemnda. De vet at folk ofte må (eller ønsker) å gå av med pensjon tidligere. Men det viktige da er at de får veldig lav pensjon, men det er de selv som «har valgt» det, og pensjonskostnadene til staten går ned. Det er eneste grunn til pensjonsreformen: Dagens pensjonssystem er ikke bærekraftig. Jeg vet dagens pensjonister klager ved enhver anledning, men jeg er ganske lite mottakelig for det (med unntak av minstepensjonistene), for de aner ikke hvor godt de har det sammenlignet med den virkeligheten som vil møte folk født etter ca 1970. 

Anonymkode: bc795...a45

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, AFP var jo opprinnelig for «sliterne», men realiteten er jo at veldig mange som har rett på AFP på ingen måte er slitere! Men AFP som vi kjenner ordningen nå vil nok ikke videreføres. Den er både vilkårlig og urettferdig. 

Anonymkode: bc795...a45

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta hånd om egen pensjon så slipper man å leve på Staten sine vilkår. 

Anonymkode: e6f68...a9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg. Mye sunnere mat i butikkene nå . Ferdige salater og fileter og melkeprodukter med lite fett og mye protein.

Anonymkode: 00d52...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de jobben jeg har hatt er det særlig mange unge kvinner som er langtidssykemeldt. Tror neppe denne generasjonen holder ut så veldig lenge. Virker som mange ikke er vant til å faktisk måtte jobbe, ta i et tak, være i en gruppe uten å få tilrettelegging og særbehandling. 

Anonymkode: 92da0...11b

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke at noen er overrasket over at pensjonsalderen øker... Vi blir stadig eldre, og pensjonsordningen er ikke bærekraftig. Jeg kjenner folk som har vært pensjonister i over 30 år.

Jeg er innstilt på å jobbe til jeg er 70, og ser ingen problemer med det. Jeg hadde "sliter" jobber da jeg var i 20-åra, men det sa seg i grunn selv at kroppen ikke tåler slike jobber i lengden. Jeg valgte derfor å ta en utdannelse som gav en jobb med gode karrieremuligheter, god lønn og pensjonsordning. Sitter nå mest på kontor, og sørger for å trene og spise sunt.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velferdssystemet kommer til å bryte sammen. De som ikke har spart opp / passiv inntekt har er problem i fremtiden når de blir pensjonert. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Og, AFP var jo opprinnelig for «sliterne», men realiteten er jo at veldig mange som har rett på AFP på ingen måte er slitere! Men AFP som vi kjenner ordningen nå vil nok ikke videreføres. Den er både vilkårlig og urettferdig. 

Anonymkode: bc795...a45

AFP ordningen slik den fungerer idag er mer som eit lottospill, og det  er ofte heilt vilkårleg hvem som  får ta del iden eller ikkje,-  Ja, det er selvsagt mange slitere som framleis kan ha glede av  førdtidspensjonering v/ fylte 62 år, men etersom mange like fult fortsetter å jobbe til fylte 65 -67 år er det an falittærklæring på at frørtidspensjonsordningen  er utgått på dato. 

AFP ordingen ble innført  1988 med tanke på sliterne kunne få anledning å  pensjonere seg før fylte 67 år.  Innenfor mange yrker har de ikkje tariffavtaler  om førtidspensjon, og da blir uføretrygd  m/ evntl. restarbeidsevne nyttet.  Erfaring viser at blir ein oppsagd i en berift m/ AFP   1 eller 2 år før fylte 62 må ein kanskje like fult jobbe til 67 år. 

 

  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hill83 skrev (21 minutter siden):

Velferdssystemet kommer til å bryte sammen. De som ikke har spart opp / passiv inntekt har er problem i fremtiden når de blir pensjonert. 

Nei, velferdsystemet kommer nok ikkje til å btyte saman såfremt  ein begynner å prioritere annerledes. Selvsagt bør det vera ein motivasjonsfaktor som frister folk å  jobbe lenger. Kanskje bør det  innføres eit sluttvederslag til samtlige som holder ut i en jobb  til pensjonsalder. Mange må belage seg på å gjøre heilt  andre ting en de gjær  idag, og  de må belage seg  hurtige omstillinger. 

Årsaken til at mange velger å jobbe lenger er samansatt, og det handler om økonomi.  Gjeldsgraden er høy også blandt mange eldre, og  når de kan få både pensjon, og lønn blir inntekten bra. 

 

Endret av Acer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (5 minutter siden):

Nei, velferdsystemet kommer nok ikkje til å btyte saman såfremt  ein begynner å prioritere annerledes. Selvsagt bør det vera ein motivasjonsfaktor som frister folk å  jobbe lenger. Kanskje bør det  innføres eit sluttvederslag til samtlige som holder ut i en jobb  til pensjonsalder. Mange må belage seg på å gjøre heilt  andre ting en de gjær  idag, og  de må belage seg  hurtige omstillinger. 

Årsaken til at mange velger å jobbe lenger er samansatt, og det handler om økonomi.  Gjeldsgraden er høy også blandt mange eldre, og  når de kan få både pensjon, og lønn blir inntekten bra. 

 

Å kunne få både lønn og pensjon må det bli slutt på. Jeg tenker at man burde kunne for eksempel jobbe 40% og ha 60% pensjon, det er greit. Men å ta ut pensjon samtidig som man fortsetter å jobbe 100%? Nei.

Anonymkode: bc795...a45

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi vil få flere som vil ende på uføretrygd før de når pensjon. Spesielt  de som velger en del av yrkesfagene som tømrere, rørleggere,elektrikere, anlegg,flere mekanikere, sykepleier, de som jobber i bhg.

Mange av disse starter i arbeidslivet alt fra de er 17/18år. De har ofte da jobbet fort 5 år før andre kommer ut. Pluss mye tyngre jobb over tid. En ser alt i dag innen en del av disse yrkene er det mange som nesten ikke klarer å jobbe til dagens pensjon. Tror og en del desverre aldri vil oppleve å bli pensjonist en gang

Dette er og flere har sagt men der lukker de nå bare ørene

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (2 minutter siden):

Jeg tror vi vil få flere som vil ende på uføretrygd før de når pensjon. Spesielt  de som velger en del av yrkesfagene som tømrere, rørleggere,elektrikere, anlegg,flere mekanikere, sykepleier, de som jobber i bhg.

Mange av disse starter i arbeidslivet alt fra de er 17/18år. De har ofte da jobbet fort 5 år før andre kommer ut. Pluss mye tyngre jobb over tid. En ser alt i dag innen en del av disse yrkene er det mange som nesten ikke klarer å jobbe til dagens pensjon. Tror og en del desverre aldri vil oppleve å bli pensjonist en gang

Dette er og flere har sagt men der lukker de nå bare ørene

Jepp, det er helt åpenbart at dette vil skje. Selv om det snakkes så vakkert om livslang læring, tilrettelegging og omstilling…

Anonymkode: bc795...a45

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De blir neppe sprekere. Og en annen ting det snakkes mindre om, er at det neppe heller blir flere i jobb av å tvinge eldre til å jobbe lengre. Isteden blir det vanskeligere for yngre å komme inn på arbeidsmarkedet. Mange jobber kan og bør gjøres av roboter og AI i fremtiden. 

Anonymkode: 917c9...58f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det blir mindre behov for arbeidskraft pga de tekniske fremskrittene .

Anonymkode: 00d52...b7a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hill83 skrev (4 timer siden):

Velferdssystemet kommer til å bryte sammen. De som ikke har spart opp / passiv inntekt har er problem i fremtiden når de blir pensjonert. 

De kommer bare til å rappe pengene til alle som har vært flinke til å spare til å gi det til de som ikke har spart

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, Rucula said:

De kommer bare til å rappe pengene til alle som har vært flinke til å spare til å gi det til de som ikke har spart

Det gjør de allerede, heter formuesskatt. Man trenger ikke en gang øke den, bare å la innslagspunktet stå stille. 

Anonymkode: 917c9...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må jo betale for horder med ikke-vestlige innvandrere som kommer til landet og lever på trygd hele livet.

Anonymkode: 99ef2...5f0

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generasjonen med dagens førtidspensjonister er jo ikke akkurat stayere de heller. De går av fordi de er «lei» og skal «nyte pensjonisttilværelsen. Så de går fjellturer, spiller golf og drar til syden mens staten spanderer.

I gamle dager levde de fleste bare et par år etter at de gikk av med pensjon. Nå er det lagt opp til at gjennomsnittet kan være pensjonert i ca 17 år…

Anonymkode: 3285a...d63

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...