Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Velger å skrive innlegg her for å se om andre gravide har hatt samme opplevelsen eller om det et noe jeg bør få sjekket ut. 

jeg er gravid i uke 22 og har nå for andre gang hatt noe som kan minne om blodtrykksfall. Første gangen var i uke 18-19 og nå fikk jeg et nytt i uke 22. det startet begge gangene med at jeg sto å lagde mat og plutselig blir helt svimmel, og synet begynner å bli helt tåkete for så å bli kvalm. Sist i uke 18 kastet jeg opp i tillegg, for så å ligge på bakken og da kom ambulansen men de fant ikke noe så fikk være hjemme etter hendelsen. Tenkte det var bare et illebefinnende, men nå skjedde det jo igjen. La meg på gulvet en god stund og ventet med å røyse meg til synet ordnet seg igjen. Men blir jo bekymret, er det normalt eller kan det være tegn på noe annet?? Ambulansen mente jo sist at det ikke var noe ille så derfor tok jeg «lettere» på det denne gangen enn sist.

Anonymkode: f3afe...7c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får det ofte og fikk beskjed om å spise og drikke jevnere fordelt, samt ta hensyn til det og at det kommer av økt blodvolum. Jeg er ikke like langt på vei, så var ikke farlig, men når du er lenger på vei så kan det være fare for fall og skade mot magen. Ville uansett tatt det opp på neste kontroll.

Anonymkode: f118b...8de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å få det samme. Er i uke 13. Holdt på å besvime i går da jeg måtte stå i 20 minutt. Det startet med at jeg ble kjempekvalm og følte jeg måtte kaste opp, for så at jeg ble gjennomsvett på noen minutter, og så ble jeg helt tung i kroppen og fikk svarte felt foran øynene. Skjønte hva som var på fære, så jeg satt meg ned og fikk hentet meg inn. 

Har vært svimmel i dag og, men det løser seg greit når jeg setter meg ned. 

Har skjønt at det ikke er så uvanlig pga at blodtrykket blir lavere i andre trimester. Viktig at du setter deg ned når du kjenner at det skjer sånn at du ikke faller i bakken.

Anonymkode: 11fff...72d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det, men mest i 1.trimester.

Anonymkode: afe5e...6ca

AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper veldig å trene. 

Anonymkode: da186...0aa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig plaget av dette i begge svangerskapene mine. Jeg hadde også sterk svangerskapskvalme og kastet opp mye, og det hjalp nok ikke på. 

Jeg pleide som regel å måtte på do om natten, og besvimte ofte på vei til badet da. Jeg måtte vekke mannen før jeg gikk ut av sengen, så han kunne følge med på at jeg ikke slo hodet. Men jeg klarte som regel å sette meg ned på gulvet når jeg kjente at det kom, og før jeg ble helt borte. Jeg opplevde det også når jeg stod lenge av gangen.

Tiltak som jeg syns virket noe, i hvert fall på de besvimelsene som skjedde på dagtid, var å drikke jevnt gjennom hele dagen. Jeg hadde alltid en flaske med farris med meg. Dessuten var det viktig å reise seg sakte, og å sette meg ned når jeg kjente at jeg begynte å bli svimmel og se uklart, for å unngå fall. Jeg vil råde deg til å sitte i dusjen og/eller være aktsom på badet når du har du har dusjet og står og ordner deg. I hvert fall hvis den er utformet som hos oss, med harde fliser, skarpe kanter og mulighet for å slå hodet ved besvimelse. Jeg besvimte i dusjen to ganger og slo meg før jeg skjønte at det trigget blodtrykkfall og unngikk å stå der.

Og snakk med legen igjen. Heller en gang for mye enn en gang for lite. 

Anonymkode: 43459...a6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...