Gå til innhold

Det foregår noe veldig shady hos Zara


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt klær fra Zara sin nettbutikk i mange år. Jeg har alltid brukt Klarna som betalingsalternativ. Plutselig har de fjernet Klarna som betalingsalternativ fra min konto. Jeg forsøkte å opprette en ny konto med en annen epost, og bestilte gjennom Klarna der. Dagen etter fikk jeg beskjed om at bestillingen var annulert, «slik jeg ba om». (Jeg har ikke bedt om det).

Da jeg forsøkte å legge inn bestillingen på nytt, var Klarna fjernet som betalingsalternativ der også.

Jeg tok kontakt med Klarna, som sa at de ikke hadde noe med det å gjøre, og at de synes det «var veldig rart». Men det var kun Zara som kunne fikse dette. De bekreftet at det aldri hadde vært noe betalingsmislighold på min konto, og at det ikke var noen grunn til at Klarna skulle fjernes.

Så jeg kontaktet Zara sin kundeservice, og spurte hva som var grunnen. Da ga de meg bare et standardsvar om betalingsalternativer.

Da jeg forsøkte å forklare nærmere, og be om mer informasjon, kuttet de chaten 😳

Jeg er så satt ut.

Noen andre som har opplevd dette?

Anonymkode: ee609...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du betale med bankkort i steden da? 

Anonymkode: ce915...633

Ja, men hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: ee609...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke flere som har opplevd lignende på Zalando etter å ha returnert mye? Har du returnert mye varer på Zara?

Jeg betaler alltid direkte med kort. Så null erfaring med dette selv.

Anonymkode: 4eb9e...59a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er det ikke flere som har opplevd lignende på Zalando etter å ha returnert mye? Har du returnert mye varer på Zara?

Jeg betaler alltid direkte med kort. Så null erfaring med dette selv.

Anonymkode: 4eb9e...59a

Men hvorfor ikke bare forklare det, i stedet for å avslutte chatten?

zalando har aldri hatt Klarna.

Anonymkode: ee609...74f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor ikke bare forklare det, i stedet for å avslutte chatten?

zalando har aldri hatt Klarna.

Anonymkode: ee609...74f

Zalando har andre muligheter, som de fjerner. 
 

Ikke godt å si hvorfor de fjernet den muligheten hos deg, men send de en mail eller ring. Det kan være ulike grunner til at chatten ble kuttet, det var ikke nødvendigvis gjort med vilje.

Anonymkode: 14e7f...c9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ludovica- skrev (46 minutter siden):

Zara har vel ikke klarna som alternativ lenger. Mener det har vært sånn noen år. 

Leste du hva jeg skrev?

Jeg betalte med klarna i går…

Anonymkode: ee609...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Zalando har andre muligheter, som de fjerner. 
 

Ikke godt å si hvorfor de fjernet den muligheten hos deg, men send de en mail eller ring. Det kan være ulike grunner til at chatten ble kuttet, det var ikke nødvendigvis gjort med vilje.

Anonymkode: 14e7f...c9d

De har ikke epost eller telefonnummer…

prøvde på nytt på chat, og han sa bare det samme som han første.

Anonymkode: ee609...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte noe fra Zara for en mnd siden, og jeg fikk bestilt med Klarna

Anonymkode: 51147...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gjort større returer tidligere eller bestilt samme vare i ulike farger/størrelser, TS? 

Flere butikker, blant annet Zalando som nevnt, opererer med et slags shadowban på visse brukere der de prøver å sile vekk de som gjør store returer eller har et handlemønster som kan indikere at varene er ment for prøving snarere enn handel.

Det er litt i gråsonen ift. diskriminering av kunder og ikke noe de snakker høyt om i frykt for at det blir større saker om det. En bekjent av meg hadde en lignende sak gående hos Zalando der de skyldte på alt mulig av tekniske problemer som visstnok lå sentralt, mens min bekjent hadde testet ut på en annen bruker der det funket. 

Min bekjent hadde aldri sendt returer på Zalando før, men det hun hadde gjort var å bestille samme kjole i litt ulike størrelser (brudepikekjole). Algoritmene til Zalando antok at hun kjøpte med hensikt om å returnere, så hun fikk en automatisk epost om at bestillingen var kansellert, og neste gang hun prøvde å bestille var kredittmulighetene fjernet.

Anonymkode: 72dd4...edd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du pleid å betale før du sender i retur? Noen firma har egen "kredittscore" på kunder og om du ikke betaler før du sender i retur så kan det bli kluss i systemet deres pga datoer etc som gjør at du får en dårligere score i deres systemer og  mister muligheten til å få faktura/utsette betalingen. Dette trenger ikke ha noe med ofesiell kredittscore å gjøre, men du mister muligheter hos firmaet selv fordi de har rævva rutiner. 

Når du skriver at det fårgår koe shady hos zara så trodde jeg dette skulle være en ny post om hvor shady firmaet egentlig er, så at det skjer shady greier er ikke akkurat noe nytt. Og kundeservice har de alltid vært dårlige på

Anonymkode: 11c5b...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har KLARNA som alternativ på Zara, så det for 3 min siden.

Anonymkode: 058d5...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det ikke flere som har opplevd lignende på Zalando etter å ha returnert mye? Har du returnert mye varer på Zara?

Jeg betaler alltid direkte med kort. Så null erfaring med dette selv.

Anonymkode: 4eb9e...59a

Jeg hadde en kollega som ble utestengt fra å handle på Zalando, fordi hun misbrukte gratis retur. Tenker det fort kan være tilfelle her også, dersom Zara har lignende tilbud. 

Anonymkode: ec6af...7cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde en kollega som ble utestengt fra å handle på Zalando, fordi hun misbrukte gratis retur. Tenker det fort kan være tilfelle her også, dersom Zara har lignende tilbud. 

Anonymkode: ec6af...7cf

zara har ikke gratis retur.

Og om det var tilfelle, så burde de jo bare forklare at det var grunnen 🤷‍♀️

Anonymkode: ee609...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har du gjort større returer tidligere eller bestilt samme vare i ulike farger/størrelser, TS? 

Flere butikker, blant annet Zalando som nevnt, opererer med et slags shadowban på visse brukere der de prøver å sile vekk de som gjør store returer eller har et handlemønster som kan indikere at varene er ment for prøving snarere enn handel.

Det er litt i gråsonen ift. diskriminering av kunder og ikke noe de snakker høyt om i frykt for at det blir større saker om det. En bekjent av meg hadde en lignende sak gående hos Zalando der de skyldte på alt mulig av tekniske problemer som visstnok lå sentralt, mens min bekjent hadde testet ut på en annen bruker der det funket. 

Min bekjent hadde aldri sendt returer på Zalando før, men det hun hadde gjort var å bestille samme kjole i litt ulike størrelser (brudepikekjole). Algoritmene til Zalando antok at hun kjøpte med hensikt om å returnere, så hun fikk en automatisk epost om at bestillingen var kansellert, og neste gang hun prøvde å bestille var kredittmulighetene fjernet.

Anonymkode: 72dd4...edd

Jeg har returnert mange varer, men også beholdt mange varer. Så totalt sett skulle man jo tro at de satt pris på meg som en god kunde 🤷‍♀️

Anonymkode: ee609...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Virker som det er ditt mønster som er shady, TS, ikke butikken…

Anonymkode: 22a61...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det «noe rart» med Zara. 
De utnytter fattige og barn under arbeidsforhold som mer ligner på slaveri enn lønnet arbeid. Som de fleste innen sin bransje. 

At de trikser med betalingen din synes jeg, i den sammenheng, er en bagatell. Betal på annet vis. Eller - aller helst - ta en «for i bakken» på om du trenger klær, og i så fall om du ikke burde ha kjøpt dem brukt.

Anonymkode: debb7...654

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at du har vært innom sider hos de som kjører kreditsjekk og deaktivert dette? Da vil man ikke få opp Klarna som alternativ.

Anonymkode: f62a5...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zara har kuttet Klarna hos meg også.

Betalt punktlig i alle år, aldri vært for sen eller hatt noe problemer med å få penger fra meg.

Så hadde jeg en retur som Postnord rotet bort, hadde innleveringskvittering med sporing slik at de vet at den ble levert inn, og Postnord har uttalt at den har blitt borte på veien. Rett etter det fjernet Zara Klarna som betalingsløsning for meg. 

Skjønner at det har noe med den forsvunnede returen å gjøre i og med at det skjedde akkurat da, men synes det er litt rart at jeg skal få ulempen med at Postnord har rotet bort en pakke.

Anonymkode: d2f74...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...