Gå til innhold

Bruktbil til maks 200K. Ønsker meg elbil, men er usikker på om det er det beste valget med mitt budsjett. Hvilken bil bør jeg gå for?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den gamle bilen min nektet å starte på mandag og ble kjørt til verksted. Før helgen kom "dommen" fra verkstedet; den kan repareres, men det er en dyr reparasjon og dyr del, og de kan ikke garantere at de finner noe annet galt når de har reparert den første feilen, som kan gjøre det enda dyrere. Ettersom reparasjonene blir dyrere enn bilens verdi anbefalte ikke verkstedet å gå for å reparere.  Etter å ha diskutert med en bilkyndig venn er konklusjonen at den gamle bilen selges som delebil (eller vrakes) og jeg skaffer meg en ny bil. 

Budsjettet er på maks 200.000 kr, så da må det bli bruktbil. Jeg hatt lyst til å bytte til elbil en stund, men jeg er usikker på om det er et godt valg med mitt budsjett. De jeg finner brukt til en pris jeg har råd til er biler fra 2021 og før, med rekkevidde på +/- 25 mil (WTLP). Det er mer enn nok for hverdagsbruken av bilen, som i hovedsak er småkjøring innenfor en radius på maks et par mil fra hjemme mitt. 

Det som gjør meg usikker er at jeg kjører noen langturer i året.  Jeg har familie i Trondheim (50 mil) og København (65 mil) som jeg besøker en til to ganger i året. Familien min har hytte på sørlandet ca 30 mil fra bostedet mitt og en fjellhytte ca 25 mil unna, og jeg tar som regel to-tre turer til hver av disse hyttene i løpet av et år.

Noen som har råd?

Anonymkode: 165cc...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør kjøpe ekstra garanti. 

Og ta en EU test før handel.

Anonymkode: e3761...32a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 200k eksakt eller har du litt å gå på? I fjor kunne man kjøpe splitter ny Leaf for 199k og det gjorde vi. En superenkel bil, men ingenting går i stykker der heller.

Årets bil i Europa er BYD Dolphin. Den kan være nesten innafor rekkevidde:

https://rsabil.no/byd-dolphin/

MG4 er mye det samme, ca 270k kr for 520 km WLTP. Europas mest solgte elbilmerke. Veldig god innvendig plass ift. lite fotavtrykk for eksteriøret. 

https://www.mgmotor.eu/nn-NO/model/mg4

Citroën ë-C3 fås for litt over 200k kr nytt med ca 300 km rekkevidde:

https://www.citroen.no/modeller/e-c3.html

Dette er helt nye biler som kan være aktuelle for deg. Alle er gode, velprøvd teknologi fra respektable produsenter.

Når det gjelder dine krav, så klarer du deg for det meste med en kortdistansebil, men trenger et knipe langturer i året. Langturer utelukker egentlig Leafen med sin antikke CHAdeMO hurtigladestandard. Ellers en knallbil. Du kan jo se etter brukte varianter av MG4 og MG5, Hyundai Ioniq er blant de aller mest pålitelige brukte elbiler med lavt forbruk, og ellers kan du jo se hva som finnes i nærheten av det innenfor budsjettet. Utvalget er stort og nå er gode tider for å prute. Hadde ikke holdt igjen for å prute en 220k kr bil ned under 200k, spesielt fra forhandler.

Anonymkode: b02f1...a10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det 200k eksakt eller har du litt å gå på? I fjor kunne man kjøpe splitter ny Leaf for 199k og det gjorde vi. En superenkel bil, men ingenting går i stykker der heller.

Årets bil i Europa er BYD Dolphin. Den kan være nesten innafor rekkevidde:

https://rsabil.no/byd-dolphin/

MG4 er mye det samme, ca 270k kr for 520 km WLTP. Europas mest solgte elbilmerke. Veldig god innvendig plass ift. lite fotavtrykk for eksteriøret. 

https://www.mgmotor.eu/nn-NO/model/mg4

Citroën ë-C3 fås for litt over 200k kr nytt med ca 300 km rekkevidde:

https://www.citroen.no/modeller/e-c3.html

Dette er helt nye biler som kan være aktuelle for deg. Alle er gode, velprøvd teknologi fra respektable produsenter.

Når det gjelder dine krav, så klarer du deg for det meste med en kortdistansebil, men trenger et knipe langturer i året. Langturer utelukker egentlig Leafen med sin antikke CHAdeMO hurtigladestandard. Ellers en knallbil. Du kan jo se etter brukte varianter av MG4 og MG5, Hyundai Ioniq er blant de aller mest pålitelige brukte elbiler med lavt forbruk, og ellers kan du jo se hva som finnes i nærheten av det innenfor budsjettet. Utvalget er stort og nå er gode tider for å prute. Hadde ikke holdt igjen for å prute en 220k kr bil ned under 200k, spesielt fra forhandler.

Anonymkode: b02f1...a10

Tusen takk for utfyllende svar. :)  Kan nok strekke budsjettet litt for rett bil.

Leaf har jeg utelukket, nettopp pga CHAdeMO hurtiglading. Har hatt en Leaf som leiebil gjennom forsikringen den siste uka og siden det ikke lå ladekabel jeg kunne bruke i stikkontakten ute i den har jeg blitt litt kjent med hurtigladerene i området rundt bolig og arbeidsplass. Det er kun en hurtigladestasjon med 4 ladere med både CCS og CHAdeMO kontakter (som ikke kan brukes samtidig), de andre ladestasjonene innenfor samme radius er en ny Recharge stasjon med kun CCS og to Tesla ladestasjoner. Det gjorde meg skeptisk til Leaf og i denne tråden fikk jeg bekreftet at det ikke er bilen jeg bør satse på.

Å strekke meg mot 300K blir nok i meste laget, selv for ny bil med god rekkevidde, for det er jo dumt å bruke 8 år på å nedbetale et billån (som er det jeg må for at månedsavdragene ikke skal bli for høye til en bil til ca 300K).

Citroen C-3 blir for "basic" for meg, da bruker jeg heller tilsvarende sum på en større, bedre utstyrt brukt bil.

Har sett på noen 2019-2021 modell el-biler som har gått +/- 100K km til 200-220.000 kr og lurer på hva som er best kjøp av disse:

VW iD-3 citi 2021 (350 km WLTP)

VW iD-3 1st plus 2019 (400 km WLTP)

Hyundai Kona 2019 (400 km WLTP)

Tesla model 3 2019 (409 km WLTP)

-TS

Anonymkode: 165cc...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med toyota yaris? Der får du 2019/20modeller til ca 200k. Dette er en hybrid bil da. Trenger ikke tenke på lading.

Anonymkode: dd9e4...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

VW iD-3 citi 2021 (350 km WLTP)

VW iD-3 1st plus 2019 (400 km WLTP)

Hyundai Kona 2019 (400 km WLTP)

Tesla model 3 2019 (409 km WLTP)

Av disse uten tvil Hyundai Kona, eventuelt TM3. Volkswagen har slitt noe sinnssykt med sine elbiler. Hyundai og Tesla gjør det godt med batterier som nesten ikke degraderes. Men jeg ville ikke ha likt å eid Tesla utenfor garantiet. Det er litt for mye tull med disse. Personlig liker jeg heller ikke ergonomien og ikke fungerende "smart"-features i disse. Dårlig sikt bakover er det også.

Anonymkode: b02f1...a10

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Av disse uten tvil Hyundai Kona, eventuelt TM3. Volkswagen har slitt noe sinnssykt med sine elbiler. Hyundai og Tesla gjør det godt med batterier som nesten ikke degraderes. Men jeg ville ikke ha likt å eid Tesla utenfor garantiet. Det er litt for mye tull med disse. Personlig liker jeg heller ikke ergonomien og ikke fungerende "smart"-features i disse. Dårlig sikt bakover er det også.

Anonymkode: b02f1...a10

Er det mye tull med Model 3? Kona sin er 4,5 år gammel og har vært på verksted én gang i den tiden. Vi beholder den nok mange år til, virker som en solid bil med lite feil. Kan nok ikke sammenlignes med eldre Model S og X. 

Som langturbil tror jeg den vil være den desidert beste av de som listes opp. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (2 timer siden):

Er det mye tull med Model 3? Kona sin er 4,5 år gammel og har vært på verksted én gang i den tiden. Vi beholder den nok mange år til, virker som en solid bil med lite feil. Kan nok ikke sammenlignes med eldre Model S og X. 

Som langturbil tror jeg den vil være den desidert beste av de som listes opp. 

Takk for svar :) 

Kan jeg spørre deg hva slags serviceintervaller Tesla Model 3 har og hva det koster? Har prøvd å finne ut av det på nett, men klarer ikke finne noe konkret.

-TS

Anonymkode: 165cc...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Takk for svar :) 

Kan jeg spørre deg hva slags serviceintervaller Tesla Model 3 har og hva det koster? Har prøvd å finne ut av det på nett, men klarer ikke finne noe konkret.

-TS

Anonymkode: 165cc...4cf

Tesla har ingen faste serviceintervaller, og ingenting kreves for å opprettholde garanti. Det som anbefales er å ta en bremseservice minst annethvert år, med oppsmøring av bremser (og bytte av bremsevæske etter hvert). Koster ikke mye, rundt et par tusen. Kupefilter bør også byttes, det kan man ta selv eller sammen med bremseservice. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 21.47):

Tusen takk for utfyllende svar. :)  Kan nok strekke budsjettet litt for rett bil.

Leaf har jeg utelukket, nettopp pga CHAdeMO hurtiglading. Har hatt en Leaf som leiebil gjennom forsikringen den siste uka og siden det ikke lå ladekabel jeg kunne bruke i stikkontakten ute i den har jeg blitt litt kjent med hurtigladerene i området rundt bolig og arbeidsplass. Det er kun en hurtigladestasjon med 4 ladere med både CCS og CHAdeMO kontakter (som ikke kan brukes samtidig), de andre ladestasjonene innenfor samme radius er en ny Recharge stasjon med kun CCS og to Tesla ladestasjoner. Det gjorde meg skeptisk til Leaf og i denne tråden fikk jeg bekreftet at det ikke er bilen jeg bør satse på.

Å strekke meg mot 300K blir nok i meste laget, selv for ny bil med god rekkevidde, for det er jo dumt å bruke 8 år på å nedbetale et billån (som er det jeg må for at månedsavdragene ikke skal bli for høye til en bil til ca 300K).

Citroen C-3 blir for "basic" for meg, da bruker jeg heller tilsvarende sum på en større, bedre utstyrt brukt bil.

Har sett på noen 2019-2021 modell el-biler som har gått +/- 100K km til 200-220.000 kr og lurer på hva som er best kjøp av disse:

VW iD-3 citi 2021 (350 km WLTP)

VW iD-3 1st plus 2019 (400 km WLTP)

Hyundai Kona 2019 (400 km WLTP)

Tesla model 3 2019 (409 km WLTP)

-TS

Anonymkode: 165cc...4cf

Mazda mx30. 219000 splitter ny.

Anonymkode: 958c9...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (På 30.6.2024 den 9.46):

Er det mye tull med Model 3?

Det er mye tull med Tesla:

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/tesla-troner-pa-klagetoppen/

Det må sies jeg har kun annenhåndserfaring. Kjører mye forskjellige biler og jeg liker kjørefølelsen til TM3 godt, men kunne ikke ha levd med billigfølelsen på alle materialer, dårlig lakkering, skjermbetjeninga og blinkerbryter på rattet, samt mangelen på fungerende fartsholder. Alt dette kan Hyundai bedre. Men, klart, Tesla er mer sexy, liksom.

Anonymkode: b02f1...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mazda mx30. 219000 splitter ny.

Anonymkode: 958c9...98f

Har ikke den rekkevidde på 25 mil eller tilsvarende lavt? 

Anonymkode: 71ee1...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte Volvo v70 2012 og den har gått igjennom 2 stk eu-kontroller nå uten en anmerkning. Har kun fulgt service. Fantastisk bil! Betalte vel 120k for den for 3,5 år siden.

Anonymkode: ac718...aaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har ikke den rekkevidde på 25 mil eller tilsvarende lavt? 

Anonymkode: 71ee1...b35

Jepp, mindre batteri enn 39 kWt Leaf.

Anonymkode: b02f1...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jepp, mindre batteri enn 39 kWt Leaf.

Anonymkode: b02f1...a10

Fantastisk god bil.

Anonymkode: 958c9...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fantastisk god bil.

Anonymkode: 958c9...98f

Mazdaen? Jeg liker ikke den trange og uoversiktlige SUV formen. Store hjul spiser av interiøret, kupéformen tar utsikten, døropplegget passer ikke for andre enn barn. Leafen kan alt dette bedre, men virker nok ikke like "fin" i prosessen.

Anonymkode: b02f1...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har Kona 2019, og har alltid vært veldig fornøyd med bilen. Fikk nytt fremdriftsbatteri for halvannet år siden, og tenker det kun er slitedeler som blir kostnader framover, altså bremseskiver/nye dekk etc som kommer på alle biler. Et trygt og godt bilvalg etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan strekke deg til 250k kan du få en brukt peugeot e-208, fantastisk bil

Anonymkode: b9385...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballmamma skrev (På 4.7.2024 den 11.09):

Jeg har Kona 2019, og har alltid vært veldig fornøyd med bilen. Fikk nytt fremdriftsbatteri for halvannet år siden, og tenker det kun er slitedeler som blir kostnader framover, altså bremseskiver/nye dekk etc som kommer på alle biler. Et trygt og godt bilvalg etter min mening.

Er ikke det dårlig p måtte skifte batteri etter så kort tid?

Hva med at den kun har 4 stjerner, nesten 3 stjerner på sikkerhet?

Anonymkode: fdf25...633

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er ikke det dårlig p måtte skifte batteri etter så kort tid?

Hva med at den kun har 4 stjerner, nesten 3 stjerner på sikkerhet?

Anonymkode: fdf25...633

Nå var det ikke sånn at batteriet MÅTTE byttes - hadde ingen problemer med min bil, men alle 2019-modellene ble innkalt til batteriskifte pga produksjonsfeil som kunne være farlig. 

Når det gjelder Euro Ncap-testen vet jeg at 2024 modellen kom ut med 4 stjerner, men det er vel ikke den modellen jeg framsnakker heller? Så vidt jeg vet så har min utgave av Kona toppscore på sikkerhetstesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...