Gå til innhold

40-årene. Over tid drastisk forverret syn. Hvordan finne riktig styrke på bitikkbriller?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber 100% stilling med mye overtid. Resten går til barn. Ingen samboer eller avlastining.

Null tid og økonomi til optiker.

Anonymkode: 3a1ba...0ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Optiker må man ta seg tid og råd til spesielt hvis synet er blitt drastisk forverret på kort tid. Øyehelse er like viktig som alt annet.

Anonymkode: f6f69...dc8

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Optiker MÅ prioriteres, går foran alle andre utgifter!

Anonymkode: 3fbeb...d74

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du klarer ikke å finne styrke på egenhånd. Ofte har jo folk ulik styrke på øynene også. 

Du kan ha blitt alderslangsynt etc.

Så ja optiker. Selve undersøkelsen kan være gratis. Men briller kan jo koste 1000+

Anonymkode: 62058...16a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Optikken koster 350 kr på synsam.

Når du har fått målt synnet ditt bestiller du briller på nett. Mye billigere enn å kjøpe i butikken.

Anonymkode: 75a64...009

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ble 40 så måtte jeg over til progressive briller. Og det klarer du ikke å få til selv. Så optiker anbefaler jeg. 

Anonymkode: c2bd3...203

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det bare er alderslangsynthet kan du teste billige briller på Søstrene Grene / TGR / apotek. Hvis du er 4 kan du prøve +1 og + 1,5, du bare finner noe med liten tekst og føler fort hvilken som er best. Ikke verre enn det!

Er det andre typer endringer, eller nyoppstått nærsynthet i din alder må du til optiker.

Jeg er selv nærsynt, og fikk alderslangsynthet da jeg var rundt 50 - har absolutt råd til fancy bruller, men kjøper bare rimelige ekstrabriller som kan slenge rundt. Bruker når jeg skal lese, strikke, så på skjerm, osv.

Anonymkode: 3b031...7b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det bare er alderslangsynthet kan du teste billige briller på Søstrene Grene / TGR / apotek. Hvis du er 4 kan du prøve +1 og + 1,5, du bare finner noe med liten tekst og føler fort hvilken som er best. Ikke verre enn det!

Er det andre typer endringer, eller nyoppstått nærsynthet i din alder må du til optiker.

Jeg er selv nærsynt, og fikk alderslangsynthet da jeg var rundt 50 - har absolutt råd til fancy bruller, men kjøper bare rimelige ekstrabriller som kan slenge rundt. Bruker når jeg skal lese, strikke, så på skjerm, osv.

Hvis du er 40, skulle det stå..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du går alltid til en optiker. Det er ikke anbefalt å bruke butikkbriller sånn på måfå, kan ødelegge øynene. Du betaler heller mer for glass og får det ordentlig, enn å gå på Nille..

Anonymkode: 7d49f...f47

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du går alltid til en optiker. Det er ikke anbefalt å bruke butikkbriller sånn på måfå, kan ødelegge øynene. Du betaler heller mer for glass og får det ordentlig, enn å gå på Nille..

Viktig også å forstå, at noen ganger har vi forskjellig styrke på hvert øye. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

her er det horhinneproblemer som oppstod i fjor, som gjør at jeg trenger avlastning ved skjermbruk og lesing. trenger ingen styrke, men for å få brillene rett må de ha bitte litt samt rett glass for hornhinneproblemene. kunne ikke funnet dette på rema 1000. synstest er ikke dyrt, og en investering i tilfelle det er noe som krever andre typer glass enn billige med kjipe glass.

Anonymkode: cfd33...f3b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte 600,- for synstest inkludert briller på Specsavers. Det er det definitivt verdt.

Tok ca 20 minutter, ta med barna og la dem vente der hvis du ikke har noen til å passe dem.

Anonymkode: c1de6...4f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det må du rett og slett prioritere. 

Anonymkode: b1b97...c67

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte plutselig ha lesebriller. Har linser med masse minus. Jeg kjøpte et par lesebriller hos optiker, men var ikke helt fornøyd. Så nå har jeg et par fra Normal, 49,- Men selvsagt har jeg styrken fra optiker. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har jobb der du jobber mye med data eller trenger syn kan du ha krav på at arbeidsgiver dekker kostnaden til synsundersøkelse hos optiker. Sjekk med leder eller fagforeningen.

Anonymkode: c60f0...b08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stikk innom en optiker i lunsjpausen hvis du er opptatt de 23,5 timene resten av døgnet.

Anonymkode: 44656...2e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jobber 100% stilling med mye overtid. Resten går til barn. Ingen samboer eller avlastining.

Null tid og økonomi til optiker.

Anonymkode: 3a1ba...0ef

Hvis du har en arbeidsplass med skjermarbeid skal arbeidsgiver dekke synstest. 

Anonymkode: 94e4f...3b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv b vitamintilskudd først og se om det hjelper noe.

Anonymkode: b9d1f...c53

Skrevet

Synet ditt er viktig men det blir ofte ikke prioritert. Før man sliter med det og innser hvor utfordrende det er med dårlig/manglende syn.

Husk at det er masse muskler rundt øyet. Jo mer du bruker/anstrenger synet ditt jo mer slitne blir musklene. Og når musklene blir slitne så jobber de dårlig og du får «dårlig syn».

Det er veldig vanlig at man for eks får litt dårligere syn som gjør at øynene må jobbe hardere og lengre. Og det gjør at musklene blir mer slitt og fortere trøtte. Presser man seg da kan det resultere i nakkeproblemer, skulderproblemer, hodepine og generelt kraftig redusert syn.

Går man sånn over tid vil det kunne permanent ødelegge øynene dine og det vil kunne gi andre symptomer i kroppen som sitter lenge.

Så du må prioritere øynene dine. En optiker vil kunne hjelpe deg med å sjekke synet og se om du har andre sykdommer/problemer som må tas tak i, og så finne rett brille eller linser til deg. Det er ikke gratis, men det er ikke redusert syn heller.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...