Gå til innhold

Utbrenthet, kan formen være bra når man ikke er på jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg nærmer meg utbrent. Kjenner på en haug av symptomer og har levd under voldsomt stress på jobb og privat. Jeg er fortsatt i jobb men hvis ikke noe endres drastisk blir jeg sykemeldt om noen uker. Når jeg har fri over flere dager klarer jeg å hente meg inn og føle meg bra. For så å være helt knekt igjen på jobb og hjemme etter jobb. Betyr det at jeg ikke er så nærme utbrent som jeg tror? Eller er utbrentheten så sterkt knyttet til arbeidsplassen? Andre som har opplevd dette?

Anonymkode: a20f5...eb5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som diagnose er utbrenthet knyttet til jobbsituasjonen. Var jeg deg ville jeg søkt mye jobber, og eventuelt vurdert gradert sykemelding, ikke 100%. Med tanke på å holde i gang, og å endre situasjonen over tid. Og eventuelt kontakte psykolog hvis du ikke helt vet hva det er ved jobbsituasjonen som gjør det vanskelig for deg.

Anonymkode: 1608f...fcb

AnonymBruker
Skrevet

Har det helt likt. Kjenner meg jo ikke helt som meg selv etter fri heller, men langt bedre. Jeg er nå i 40% jobb etter noen uker i 100% sykemelding. Legen sier jeg er utbrent. Mitt råd til deg er å kontakte legen din å få hjelp før du kjører deg selv enda lenger ned. Da er prossessen med å bygge deg opp igjen langt mer krevende 

Anonymkode: e43e5...583

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du skal ta noen grep for å unngå å bli verre? Bytte jobb for eksempel. 

Det høres ut som om jobben din ikke passer til deg akkurat nå. Du sier noe om at det har vært tøft privat også, er det noen grep du kan ta der? 

Det blir jo litt kortsiktig og ansvarsfraskrivende å satse på en sykemelding "om noen uker". Hva er annerledes når du har gått gjennom en samfunnsmessig dyr og kanskje langvarig sykemelding? 

Det er mange som har det som deg i perioder av livet, søk hjelp om du trenger det - og ta grep om din egen situasjon. 

Anonymkode: d2ff6...e81

Skrevet

Å bli utbrent innebærer blant annet å tåle stress dårligere og dårligere, sånn rent kroppslig (les litt om langvarig stress og høye kortisolnivåer over tid og symptomer på utbrenthet).

Det kan være en forklaring på det du beskriver, at du selvsagt blir mer stresset på jobb enn hjemme, og dermed kjenner på symptomene av en stresset kropp som ikke lenger håndterer stress slik som den pleide og egentlig skal. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg nærmer meg utbrent. Kjenner på en haug av symptomer og har levd under voldsomt stress på jobb og privat. Jeg er fortsatt i jobb men hvis ikke noe endres drastisk blir jeg sykemeldt om noen uker. Når jeg har fri over flere dager klarer jeg å hente meg inn og føle meg bra. For så å være helt knekt igjen på jobb og hjemme etter jobb. Betyr det at jeg ikke er så nærme utbrent som jeg tror? Eller er utbrentheten så sterkt knyttet til arbeidsplassen? Andre som har opplevd dette?

Å være på jobb krever mye mer av oss en å være hjemme, at du opplever bedring hjemme og blir verre av å gå på jobbe er naturlig. Men trenger ikke henge sammen med at det er jobben som gjør det utbrent. Det er totalbelastningen. Derfor anbefaler man å sykemeldes fra jobb og gradvis forsøke seg litt på jobb med tilrettelegging etter kroppen har fått restituert over en lenger periode. 

Anonymkode: 37a34...b4a

Skrevet

Som en annen påpeker er utbrenthet som diagnose knyttet til jobbsituasjon, samtidig er det mange som erfarer det samme som følge av belastninger i hjemmesituasjonen, eller som følge av kronisk stress over tid i f.eks forbindelse med sykdom. Da er det flere som mener det ikke kalles utbrenthet. 

Uansett høres det ikke unormalt ut at det er jobb som tar knekken på deg, og at du derfor kan føle på mer overskudd på hjemmebane. I noen tilfeller må folk bytte beite, fordi de innser at de ikke egentlig er for utslitt til å jobbe, men de har fått jobben sin og den type belastning helt opp i halsen. Nærmest som en er blitt allergisk mot det bestemte temaet, tenker jeg på det som. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må nok bytte jobb ja. Har tenkt mye på hva jeg kan gjøre, og hva som gjør meg utbrent. Tror det er omsorgstretthet kombinert med samtidighetskonflikter (helsevesenet). Trenger en rolig jobb uten stress og uten så mye folk. Har en tidligere utdannelse jeg kan ta i bruk, så holder på å undersøke litt rundt det 😊 Takk for gode innspill! Det er vanskelig å skulle sykemelde seg, jeg trengs på arbeidsplassen... Men er skikkelig ille nå, så jeg burde absolutt gjøre detfør det smeller helt. Jeg prøver litt til, mens jeg legger lista enda lavere for andre aktiviteter i livet. Føles ikke greit...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg må nok bytte jobb ja. Har tenkt mye på hva jeg kan gjøre, og hva som gjør meg utbrent. Tror det er omsorgstretthet kombinert med samtidighetskonflikter (helsevesenet). Trenger en rolig jobb uten stress og uten så mye folk. Har en tidligere utdannelse jeg kan ta i bruk, så holder på å undersøke litt rundt det 😊 Takk for gode innspill! Det er vanskelig å skulle sykemelde seg, jeg trengs på arbeidsplassen... Men er skikkelig ille nå, så jeg burde absolutt gjøre detfør det smeller helt. Jeg prøver litt til, mens jeg legger lista enda lavere for andre aktiviteter i livet. Føles ikke greit...

Det er feil strategi å kutte ut alt som gir glede og fortsette med det som sliter deg ut og å ikke stoppe i tide.

Dessverre gjør nesten alle som holder på å bli utbrent akkurat det, fordi man ikke evner å stoppe opp når man er i ferd med å bli skikkelig utslitt og syk av det. Tanker og vante mønstre vinner over fornuften siden man har masse erfaring med at det alltid virker å ta seg sammen, men ingen erfaring (ennå) av at kroppen og hjernen sier stopp. Men når man kommer dit har man ikke noe valg lenger, og det tar veldig lang tid å bli frisk igjen. 

Jeg kan ikke få anbefalt nok å stoppe mens du ennå har et hode som kan tenke og følelser som ikke er på tur og en kropp som samarbeider. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Som diagnose er utbrenthet knyttet til jobbsituasjonen. Var jeg deg ville jeg søkt mye jobber, og eventuelt vurdert gradert sykemelding, ikke 100%. Med tanke på å holde i gang, og å endre situasjonen over tid. Og eventuelt kontakte psykolog hvis du ikke helt vet hva det er ved jobbsituasjonen som gjør det vanskelig for deg.

Anonymkode: 1608f...fcb

Tja. Man kan jo like godt være utbrent knyttet til en annen situasjon. Et velkjent og hyppig eksempel er utbrenthet etter sykdom i nære relasjoner. 

Ingen lege med selvrespekt vil si «nei, du får ikke diagnosen utbrenthet fordi du har pleiet din nødende mann de siste 3 årene og nå er nede for telling, det er ikke jobben din, den trives du jo i»

Utbrenthet er knyttet til en utfordrende livssituasjon. Inkludert, men ikke begrenset til: jobb, ansvar for barn, ansvar for voksne med sykdom eller pleiebehov eller utfordrende samlivssituasjon. 

Anonymkode: c0bfb...fcb

AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (11 timer siden):

Det er feil strategi å kutte ut alt som gir glede og fortsette med det som sliter deg ut og å ikke stoppe i tide.

Dessverre gjør nesten alle som holder på å bli utbrent akkurat det, fordi man ikke evner å stoppe opp når man er i ferd med å bli skikkelig utslitt og syk av det. Tanker og vante mønstre vinner over fornuften siden man har masse erfaring med at det alltid virker å ta seg sammen, men ingen erfaring (ennå) av at kroppen og hjernen sier stopp. Men når man kommer dit har man ikke noe valg lenger, og det tar veldig lang tid å bli frisk igjen. 

Jeg kan ikke få anbefalt nok å stoppe mens du ennå har et hode som kan tenke og følelser som ikke er på tur og en kropp som samarbeider. 

Takk for et veldig godt svar! Dette skal jeg tenke mye på. Du åpnet øynene mine der.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...