Gå til innhold

Få finansieringsbevis i annen bank uten at samboer får vite det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde nylig en refinansiering på boligen, så har en e-takst på antatt verdi fra megler.

Vil samboer kunne få vite at jeg undersøker muligheten for å få lån alene i en annen bank, mtp å flytte for meg selv? 

Anonymkode: 01fb6...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi hadde nylig en refinansiering på boligen, så har en e-takst på antatt verdi fra megler.

Vil samboer kunne få vite at jeg undersøker muligheten for å få lån alene i en annen bank, mtp å flytte for meg selv? 

Anonymkode: 01fb6...485

Kun hvis du ønsker det vil han vite at du har snakket med en bank om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke mye om dette. Jeg hadde snakket med banken og spurt dem om dette - de kan garantert gi råd uten at samboer får vite det. Spørsmålet er vel hvor mye egenkapital banken kan satse på at du får etter et evt salg: feks hvor stor andel av deres nåværende bolig du eier, hvordan lånet er fordelt, om samboer vil selge eller kjøpe deg ut, om det kommer til å være relativt ryddig brudd økonomisk eller er det mulig det dukker opp uenigheter om fordeling som kan påvirke din egenkapital? Dette er jo ting som du/banken kanskje kommer til å måtte involvere din samboer for å finne ut av, hvis ikke dere har alt formelt avklart på forhånd. Jeg hadde absolutt spurt banken, og kanskje innstilt meg på at det blir en periode på leiemarkedet om de ikke kan tilby finansieringsbevis basert på informasjonen du kan gi alene.

Anonymkode: 7ad39...933

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil rådgiveren i vår felles bank få innsyn i det, dersom en annen bank gir meg finansieringsbehovs?

Rådgiveren vår er en nær venn av samboer…

ts

Anonymkode: 01fb6...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vil rådgiveren i vår felles bank få innsyn i det, dersom en annen bank gir meg finansieringsbehovs?

Rådgiveren vår er en nær venn av samboer…

ts

Anonymkode: 01fb6...485

Bankene deler ikke slik informasjon med hverandre.

Anonymkode: ba69c...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil rådgiveren i vår felles bank få innsyn i det, dersom en annen bank gir meg finansieringsbehovs?

Rådgiveren vår er en nær venn av samboer…

ts

Anonymkode: 01fb6...485

Nei, og rådgiveren i banken som er en nær venn av din samboer burde lese seg opp på interessekonflikt og ta en oppdatering på autorisasjonen sin hvor dette er en svært sentral del av pensum.

 

Du kan helt fint søke om finansiering i annen bank uten at samboer får vite det, men du kan naturligvis ikke pantsettelse felles bolig uten samtykke fra samboeren din. Så du vil ikke få realisert det i praksis. 

Anonymkode: e996d...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, og rådgiveren i banken som er en nær venn av din samboer burde lese seg opp på interessekonflikt og ta en oppdatering på autorisasjonen sin hvor dette er en svært sentral del av pensum.

 

Du kan helt fint søke om finansiering i annen bank uten at samboer får vite det, men du kan naturligvis ikke pantsettelse felles bolig uten samtykke fra samboeren din. Så du vil ikke få realisert det i praksis. 

Anonymkode: e996d...70c

Skal ikke pantsette felles bolig, ønsker bare å vite hvor mye jeg kan kjøpe ny, egen bolig for, dersom jeg må det. Det forutsetter selvfølgelig brudd og salg av felles bolig.

ts

Anonymkode: 01fb6...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal ikke pantsette felles bolig, ønsker bare å vite hvor mye jeg kan kjøpe ny, egen bolig for, dersom jeg må det. Det forutsetter selvfølgelig brudd og salg av felles bolig.

ts

Anonymkode: 01fb6...485

Da er det ikke noe problem så lenge det er snakk om forutsetning om salg.

Anonymkode: e996d...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...