Gå til innhold

Operert for hoftedysplasi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har blitt operert (pao) for hoftedysplasi i voksen alder som kan dele litt erfaring? Jeg er i 30 årene og har fått tilbud om det. Lever i dag med store smerter i begge hoftene og derfor vurderer jeg sterkt å få operasjon, men det er en ganske stor operasjon. Ønsker å høre litt erfaringer og hvordan dere har det etter operasjon. 

Anonymkode: 3a89c...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noen som har blitt operert (pao) for hoftedysplasi i voksen alder som kan dele litt erfaring? Jeg er i 30 årene og har fått tilbud om det. Lever i dag med store smerter i begge hoftene og derfor vurderer jeg sterkt å få operasjon, men det er en ganske stor operasjon. Ønsker å høre litt erfaringer og hvordan dere har det etter operasjon. 

Anonymkode: 3a89c...184

Dette spørsmålet klør jeg meg litt i hodet over. 

Hvorfor ble du ikke sjekket som baby, og hvorfor ble du ikke oppdaget som baby og fikk behandling da? 
Etter 1980, mulig enda tidligere så ble alle barn grundig undersøkt for hoftelddsdysplasi og behandlet med pute/gips for å unngå både smerter og problemer senere i livet.  (Dette hjelper ikke deg i dag). 
Kjenner flere som er operert, men de er mer enn dobbelt så gamle som deg.  De fleste har det tøft de første månedene men etter 6-12 måneder så er de rimelig bra i forhold til hvordan de var før operasjonene. 

Anonymkode: 3f50e...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har byttet begge hoftene pga dysplasi. Han har fått et nytt liv, det har gått kjempebra. Han er veldig aktiv i dag. Du bør få operasjon på Drammen sykehus, de er ledende på dette feltet og benytter en metode hvor de ikke skjærer over hoftemuskulaturen, men i stedet trekker den til siden mens de bytter det som skal byttes. Så det er en mye kortere rekonvalesenstid. Du er oppe og går med krykker samme dag og ute av sykehuset dagen etter, om alt går etter planen. 

Anonymkode: 2ef6a...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannen min har byttet begge hoftene pga dysplasi. Han har fått et nytt liv, det har gått kjempebra. Han er veldig aktiv i dag. Du bør få operasjon på Drammen sykehus, de er ledende på dette feltet og benytter en metode hvor de ikke skjærer over hoftemuskulaturen, men i stedet trekker den til siden mens de bytter det som skal byttes. Så det er en mye kortere rekonvalesenstid. Du er oppe og går med krykker samme dag og ute av sykehuset dagen etter, om alt går etter planen. 

Anonymkode: 2ef6a...321

Drammen sykehus sin måte å operere på er ikke noe Drammen er alene om. Metoden du beskriver er den som brukes som standard i dag. Ingen blir liggende en time lengre enn nødvendig på sykehus i dag. 
Kysthospitalet Hagavik er sykehuset som har operert hofteleddsdysplasi lengst og har best erfaring på området. 

Anonymkode: 3f50e...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette spørsmålet klør jeg meg litt i hodet over. 

Hvorfor ble du ikke sjekket som baby, og hvorfor ble du ikke oppdaget som baby og fikk behandling da? 
Etter 1980, mulig enda tidligere så ble alle barn grundig undersøkt for hoftelddsdysplasi og behandlet med pute/gips for å unngå både smerter og problemer senere i livet.  (Dette hjelper ikke deg i dag). 
Kjenner flere som er operert, men de er mer enn dobbelt så gamle som deg.  De fleste har det tøft de første månedene men etter 6-12 måneder så er de rimelig bra i forhold til hvordan de var før operasjonene. 

Anonymkode: 3f50e...f41

Jeg vet om overtakende mange barn som er født på 2000- tallet hvor det ikke har blitt oppdaget mens de var små babyer.  Selv ikke der foreldrene så tegnene og flere i familien hadde det, var ikke "ekspertene" på helsestasjonen enige så det gikk alt for lang tid før de fikk behandling. 

Anonymkode: 0f534...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mannen min har byttet begge hoftene pga dysplasi. Han har fått et nytt liv, det har gått kjempebra. Han er veldig aktiv i dag. Du bør få operasjon på Drammen sykehus, de er ledende på dette feltet og benytter en metode hvor de ikke skjærer over hoftemuskulaturen, men i stedet trekker den til siden mens de bytter det som skal byttes. Så det er en mye kortere rekonvalesenstid. Du er oppe og går med krykker samme dag og ute av sykehuset dagen etter, om alt går etter planen. 

Anonymkode: 2ef6a...321

Takk for svar. Hvordan er hoftene hans i dag?

Anonymkode: 3a89c...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...