Gå til innhold

Ferie med treningsgal mann- er jeg urimelig?? Trenger råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min har en sport som han dyrker lidenskapelig og minst en uke av feriene våre går med til dette. Det har i utgangspunktet vært ok, selv om det har blitt litt mye. Nå synes jeg imidlertid det har gått for langt. kan noen svare meg på om jeg er urimelig?? 

Situasjonen er følgende: Han dro i forveien til et sted langt oppi fjellet (ikke norge) for å gjøre alt klart til konkurransen han skulle være med på. Jeg kom etter med barn, på en kronglete reise som innebar fly, tog i 6 timer og bil i 1.5 timer. 

Dagen før reisen hadde jeg følt meg litt sliten på jobb og på reisedagen var jeg pjuskete, hostet litt og var kvalm. Da jeg kom frem var jeg sliten og småsyk og hostete. Mannen min krever da at jeg tar inn på et hotell og ikke får være i leiligheten vi har leid (som jeg har betalt). Han er hysterisk for smitte før konkurransen. På grunn av konkurransen er alle hoteller fulle i fjellbygda, jeg må betale 3000 kr for natten. 

Dagen etter er jeg litt dårligere, og siden mannen maser, tar jeg en kovidtest. Hadde nok aldri testet meg ellers, hadde tenkt på det som en sommerforkjølelse. Testen er positiv. Mannen blir da utrolig sint, sier jeg ødelegger ferien, og krever at jeg fortsetter å bo på hotellet frem til konkurransen (en natt til). Men, han krever også at jeg må  komme tilbake til leiligheten kl 5 om morgenen den dagen han skal være med på konkurransen på grunn av barn. De får ikke være med meg på det fine spa hotellet med basseng, men må være i leiligheten med han slik at de ikke blir smittet.
 

Nå er kl 06 om morgenen og mannen har dratt på konkurransen som varer til sent i kveld. Han er kjempesint fordi jeg ikke testet meg før jeg dro, og for at jeg kom opp hit i det hele tatt. Jeg er kjempesliten etter å ha drasset alle tingene mine fra hotellet og opp i leiligheten kl 5 om morgenen, barn er også hysterisk redde for å få kovid, og jeg er syk på et sted utenfor allfarvei jeg ikke ønsker å være. Når ettermiddagen kommer og han er tilbake må jeg inn på det dyre hotellet igjen, slik at jeg ikke ødelegger resten av ferien hans og restitusjonen hans. (Hvis noen tror at han er toppidrettsutøver, det er han ikke, bare en helt gjennomsnittlig middelaldrende mann).

Hva gjør jeg nå, har jeg rett til å være irritert og skuffet? Kovid er vel ikke en så stor sak nå? Hva gjør andre familier hvis et medlem blir sykt? Nå føles det som jeg har lyst til å dra fra hele ferien.   

 


 

Anonymkode: 72f19...538

  • Hjerte 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn oppførsel drev jeg med mens jeg studerte nå de siste årene, før vanlug skoleeksamen da jeg var livredd for smitte og utlastelse fra eksamen. Da isolerte jeg meg hjemme. Vi har ikke barn og det gikk ikke ut over noen andre enn meg selv. Trodde mannen din drev med toppidrett. Da KUNNE jeg KANSKJE hatt et snev av forståelse. Men nå har jeg ingen forståelse. Han er en egoistisk drittsekk. Ikke er hab toppidrettsutøver, dere har barn, dere er i «gokk» i et annet land… Faktisk ikke greit. Dette hadde kun vært greit om dere var barnløse eller han isolerte seg selv uten at det gav konsekvenser for andre mennesker. Ville krevd at at skjerpet seg ellers ville jeg tatt barna og reist fra ham, ikke bare fra feriestedet men faktisk gått fra fyren. 

Anonymkode: e9e3b...689

  • Liker 26
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Mannen min har en sport som han dyrker lidenskapelig og minst en uke av feriene våre går med til dette. Det har i utgangspunktet vært ok, selv om det har blitt litt mye. Nå synes jeg imidlertid det har gått for langt. kan noen svare meg på om jeg er urimelig?? 

Situasjonen er følgende: Han dro i forveien til et sted langt oppi fjellet (ikke norge) for å gjøre alt klart til konkurransen han skulle være med på. Jeg kom etter med barn, på en kronglete reise som innebar fly, tog i 6 timer og bil i 1.5 timer. 

Dagen før reisen hadde jeg følt meg litt sliten på jobb og på reisedagen var jeg pjuskete, hostet litt og var kvalm. Da jeg kom frem var jeg sliten og småsyk og hostete. Mannen min krever da at jeg tar inn på et hotell og ikke får være i leiligheten vi har leid (som jeg har betalt). Han er hysterisk for smitte før konkurransen. På grunn av konkurransen er alle hoteller fulle i fjellbygda, jeg må betale 3000 kr for natten. 

Dagen etter er jeg litt dårligere, og siden mannen maser, tar jeg en kovidtest. Hadde nok aldri testet meg ellers, hadde tenkt på det som en sommerforkjølelse. Testen er positiv. Mannen blir da utrolig sint, sier jeg ødelegger ferien, og krever at jeg fortsetter å bo på hotellet frem til konkurransen (en natt til). Men, han krever også at jeg må  komme tilbake til leiligheten kl 5 om morgenen den dagen han skal være med på konkurransen på grunn av barn. De får ikke være med meg på det fine spa hotellet med basseng, men må være i leiligheten med han slik at de ikke blir smittet.
 

Nå er kl 06 om morgenen og mannen har dratt på konkurransen som varer til sent i kveld. Han er kjempesint fordi jeg ikke testet meg før jeg dro, og for at jeg kom opp hit i det hele tatt. Jeg er kjempesliten etter å ha drasset alle tingene mine fra hotellet og opp i leiligheten kl 5 om morgenen, barn er også hysterisk redde for å få kovid, og jeg er syk på et sted utenfor allfarvei jeg ikke ønsker å være. Når ettermiddagen kommer og han er tilbake må jeg inn på det dyre hotellet igjen, slik at jeg ikke ødelegger resten av ferien hans og restitusjonen hans. (Hvis noen tror at han er toppidrettsutøver, det er han ikke, bare en helt gjennomsnittlig middelaldrende mann).

Hva gjør jeg nå, har jeg rett til å være irritert og skuffet? Kovid er vel ikke en så stor sak nå? Hva gjør andre familier hvis et medlem blir sykt? Nå føles det som jeg har lyst til å dra fra hele ferien.   

 


 

Anonymkode: 72f19...538

Må bare si at jeg virkelig ser begge sider av saken her. Hvorfor reiste du syk på fly? Du kan jo smitte andre også? Jeg måtte avlyse en tur til hytta til ei super venninne på Tjøme fordi min far hadde covid og jeg og mannen bodde hos mine foreldre. Sykdom og sommerferie i to mnd kan ta knekken på enhver moderne familie. Ikke uten grunn ag årstiden flest tar ut separasjon og skilsmisse er etter sommerferien og rett over jul. Koronapamdemien har forandret oss. Det er veldig tidlig å se alle konsekvensene av neste to år med pandemi og stengte skoler. De fysiske, psykiske, materielle og sosiale/ familiære skadene er store. Se på antall tenåringer med psykiske helseplager/ skolevegeing fra 2000-2024. Bup får stadig mer alvorlige spisevegring og potensielt dødelige diagnoser. For familier meg godt samhold og gode trygge relasjoner gikk det nok bedre. Men psyken spør ikke om inntekt. Alkoholisme er mer utbredt blandt de med svært god inntekt( over millionen i året)

Anonymkode: 8907e...72d

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Dagen før reisen hadde jeg følt meg litt sliten på jobb og på reisedagen var jeg pjuskete, hostet litt og var kvalm. Da jeg kom frem var jeg sliten og småsyk og hostete. Mannen min krever da at jeg tar inn på et hotell og ikke får være i leiligheten vi har leid (som jeg har betalt).

jeg vil tro du opplever at han ikke anerkjenner at dette har vært en utfordring for deg og at du samtidig blir sett på som svartedauen gjør den opplevelsen av å bli oversett forsterket da hans mentale sortering har satt konkuransen over deg på prioriteringslista i noen grad i denne perioden.

På den andre siden har han har sikkert brukt lang tid på forberedelser til dette og det oppleves åpenbart individuelt viktig for ham og at du ikke anerkjenner det gjennom atferd (selv om du er syk) gjør at han ikke føler seg sett av deg.

Situasjonen virker som en uheldig sammensurium av faktorer som egentlig har fått frem det som ikke er blitt kommunisert i klarttekst der dere ikke er inneforstått med hverandres forventninger i slike situasjoner. 

Jeg forstår at både du og han rettmessig kan føle dere krenket pga. den andre sin atferd og det burde jo anerkjennes i forholdet.

Dersom du hadde testet deg før du dro og fått påvist covid ville du da blitt hjemme med barna?  har dere testet dere tidligere for covid og/eller ville f.eks feber bli behandlet på samme måte innad i familien?

at du ødelegger ferien fordi du har covid (som har rammet deg relativt tilfeldig) er en urettferdig karakteristikk, men covid er en stor faktor som for ham oppleves som potensielt fatalt ødeleggende for hans mål med konkurransen.

 

 

 

Endret av megda
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Caroline...? 

Anonymkode: fd9c1...167

Ts her. Litt komplisert dette her, men vi hadde allerede reist på flyturen (jeg og barna) før jeg ble syk. Vi var et annet sted først ( barna var med meg på jobb, jeg hadde tilfeldigvis et oppdrag i det landet vi er i). Jeg dro ikke på fly syk.

Før togturen/biltur var jeg bare litt sliten og uggen, jeg hadde aldri tenkt at dette kunne være kovid, det slo meg ikke engang. Hadde jeg testet positivt hadde jeg utsatt reisen.

Kanskje dere to siste har rett, at jeg overreagerer. Kanskje er det også som førstnevnte påpeker vanskelig å ha en så omfattende hobby og familie etc samtidig.

Anonymkode: 72f19...538

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke du overreagerer. Hvis det er så forbanna viktig for mannen så får han dra alene heretter. Hva syns barna egentlig om å være med på hele dette opplegget? Kanskje dere bare kan dra hjem?

Og det er ingen lenger som tester seg for covid. Og jeg mener man må få lov å gå rundt blant folk også på fly selv om man er litt tett i nesa eller uggen. 

Anonymkode: fb415...073

  • Liker 28
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremover så kan mannen reise alene på denne "ferien" sin hvor han dyrker sporten og konkurransen. Inngå et kompromiss hvor han f.eks bruker 1 uke av deres fellesferie på dette (evt at han har en uke ferie alene hvor du fremdeles jobber).

Det der hadde jeg ikke gidda å forholdt meg til ved å være tilstede kun på hans premisser. 

Ta fellesferie med barna når han er ferdig med sportsuka si.

Anonymkode: aa307...9f1

  • Liker 23
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er 11 og 13

Anonymkode: 72f19...538

Enda større grunn til at dere kan ha litt separate ferier. Barna er store og man kan fint være alene med dem hjemme imens mannen er ute på tokt.

Anonymkode: aa307...9f1

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en ufølsom tufs… henger meg opp i at du må betale for rommet ditt også. Helt ulogisk. Du er jo der for HAN. Du må må jo være et annet sted fordi HAN ikke skal bli syk. Han burde betale

Anonymkode: 559c1...f7a

  • Liker 21
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har også en tilsvarende lidenskap. Og kan miste hodet litt med tanke på prioriteringer.

Løsningen er enkel - han reiser med venner. Og så legges alt slikt bort når det bare er oss. Ellers ødelegger vi bare for hverandre (at jeg blir sur ødelegger opplevelsen hans).

Det sagt, vi har rikelig med fleksibilitet og fri, og penger. Hadde dette vært eneste muligheten til å reise på ferie som familie ville den interessen blitt lagt på hylla noen år, eller i alle fall blitt utøvd veldig sjeldent. 

Anonymkode: 6f7be...b26

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har betalt for hotellet som mannen bor på. Du får be han flytte ut av hotellet slik at du ungene kan bo der så kan han bo i leiligheten du har funnet.

Makan til egoistisk mann du har. Heretter anbefaler jeg at han får dyrke denne hobbyen uten deg og unger.  Dere får jo ingenting positivt ut av dette.  Du og ungene kan reise på ferie uten han. 

 

Anonymkode: aa8bb...147

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde absolutt ikke orket å feriere med en slik mann. Har du noen glede av å være med på sånne ferier når du er frisk?

Han høres veldig egoistisk ut. Hvordan er han utenom feriene? Mer opptatt av seg og sitt enn av deg og barna? Hvis det er tilfellet, hadde jeg vurdert å avslutte forholdet. Hadde uansett ikke feriert med ham.

Anonymkode: 81ffb...5d3

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. La meg gjette. Han driver med triatlon? Jeg forstår tanken hans da. For dem trener i lang tid for å komme i form for å gjennomføre. Han er i sin boble og klarer ikke å se din siden. Nei du er ikke urimelig sånn sett. Ting skjer. Slik kan du ikke styre. Jeg hadde tatt med meg ungene på hotellet. Og sagt at det at lell om jeg har kovid så er det ikke sikkert dere blir smitta. Så hadde jeg tatt mine forholdsregler. Munnbind. Og vakse hendene ofte. Men etter å vært gift med en i over 20 år som trur at han er «toppidrettsutøver» så legger vi aldri ferien når det er konkurranser. Han blir så egoist i den tiden der at han drar alene. Eller med kompiser. Men no som barna ikke er med på feriene mere så kan vi godt dra som par. Mens jeg gjør aldre ting og koser meg. Fordi det er vanskelig å komme igjennom i hodet på han da. Han er super konsentrert. Og står kun konkurranse i hodet på han da. 

Anonymkode: 82603...8ab

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har NULL forståelse for andre mennesker som setter sin hobby fremfor familien. UANSETT hva den hobbyen var. Kan se for meg svarene her inne om mannen hadde drevet med gaming, cosplay eller LARPing og oppførte seg likens..

TS, nei, det er ikke OK slik han holder på. Han må ta hensyn til sin familie, og en i familien ble syk. Hvorfor kan han ikke ta inn på et hotell selv? Eller ordne alt for deg i det minste?? Barna deres er gamle nok til å styre seg selv i stor grad, så du får bare holde et øye på dem, slappe av når du kan, så får du ta en vurdering på hva du vil selv fremover. Høres ut som at han bør dyrke den hobbyen sin alene fremover, så kan dere dra på hyggelig ferie et mindre komplisert sted. Og så får du tenke på om han har andre bidragsytende karakteristikker som veier opp for at han oppfører seg som en 15-åring når det kommer til hobbyen sin. Hvis han ikke har det, ville jeg sterkt vurdert å blitt alenemor på papiret også, ikke bare praktisk.

  • Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (2 minutter siden):

Jeg har NULL forståelse for andre mennesker som setter sin hobby fremfor familien. UANSETT hva den hobbyen var. Kan se for meg svarene her inne om mannen hadde drevet med gaming, cosplay eller LARPing og oppførte seg likens..

TS, nei, det er ikke OK slik han holder på. Han må ta hensyn til sin familie, og en i familien ble syk. Hvorfor kan han ikke ta inn på et hotell selv? Eller ordne alt for deg i det minste?? Barna deres er gamle nok til å styre seg selv i stor grad, så du får bare holde et øye på dem, slappe av når du kan, så får du ta en vurdering på hva du vil selv fremover. Høres ut som at han bør dyrke den hobbyen sin alene fremover, så kan dere dra på hyggelig ferie et mindre komplisert sted. Og så får du tenke på om han har andre bidragsytende karakteristikker som veier opp for at han oppfører seg som en 15-åring når det kommer til hobbyen sin. Hvis han ikke har det, ville jeg sterkt vurdert å blitt alenemor på papiret også, ikke bare praktisk.

Personlig synes jeg det er fint at mannen har denne hobbyen. Det gir han mye. Og jeg forstår ikke sammenligningen med gaming. Hobbyen er sunn, og gjør at han holder seg i god form, er utendørs, og har ett nettverk gjennom den. 

Men vi kommuniserer godt, og finner løsninger som gjør at dette ikke går ut over andre ting. 

Så forsvarer på ingen måte oppførselen til mannen her, men synes nok de har kommunisert dårlig i forkant. Jeg vet det er å be om krangling og dårlig stemning om vi kombinerer familieferie med hans hobby. 

Anonymkode: 6f7be...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Caroline...? 

Anonymkode: fd9c1...167

😂

Anonymkode: fe7d4...1e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt selvopptatt og umodent å drive med en så altoppslukkende hobby når man har ektefelle og flere barn. Disse uheldige trekkene er jeg redd for at han beholder også etter at han sluttet med triatlon. Det er bare å kvitte seg med fyren.

Anonymkode: 6548f...cd2

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...