AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #1 Skrevet 29. juni 2024 Jeg har fått beskjed av lege å ta kalsium med vit k og d, pga tidlig benskjørhet. I fjor sommer tok jeg vitamin/ mineral sjekk og fikk vite at jeg hadde skyhøye verdier av d-vitamin, med beskjed om å kutte ut d- vitamin i 3 måneder til utpå høsten, og tok da kalsium uten d- vitamin de månedene. Kom på akkurat nå at jeg har solt meg de siste to månedene i tillegg til å ta kalsium med d-vitamin/k vitamin, og tenkte at jeg sikkert har høye nivåer nå også, uten at jeg har målt. Hva er bivirkninger på for mye d vitamin? Anonymkode: cf81e...b26
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #2 Skrevet 29. juni 2024 Hvor mye d-vitamin er der i tablettene du tar da? Tar du tilskudd bør du følge opp med blodprøver jevnlig. For mye d-vitamin kan være farlig. Anonymkode: bacb6...e83
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #3 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har fått beskjed av lege å ta kalsium med vit k og d, pga tidlig benskjørhet. I fjor sommer tok jeg vitamin/ mineral sjekk og fikk vite at jeg hadde skyhøye verdier av d-vitamin, med beskjed om å kutte ut d- vitamin i 3 måneder til utpå høsten, og tok da kalsium uten d- vitamin de månedene. Kom på akkurat nå at jeg har solt meg de siste to månedene i tillegg til å ta kalsium med d-vitamin/k vitamin, og tenkte at jeg sikkert har høye nivåer nå også, uten at jeg har målt. Hva er bivirkninger på for mye d vitamin? Anonymkode: cf81e...b26 Dette tar du med legen! Anonymkode: 63bfb...65f
Gjest jegerrinne Skrevet 29. juni 2024 #4 Skrevet 29. juni 2024 Dette tar du med legen. Det er opp og ned på person til person. Jeg må ta høy dose selv om jeg er mye ute i sola. Klarer ikke å holde verdier oppe hvis jeg ikke tar tilskudd. Og synker fort hvis jeg ikke følger opp
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #5 Skrevet 29. juni 2024 Hva er "skyhøye" verdier av d vitamin da? Det skal veldig mye til for at man snakker om farlige nivåer. Men, hvis du likevel har høye nivåer, så er det ingen vits i å ta tilskudd. 10 mg som du tar, er svært lav dose. Anonymkode: ed789...97b 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #6 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har fått beskjed av lege å ta kalsium med vit k og d, pga tidlig benskjørhet. I fjor sommer tok jeg vitamin/ mineral sjekk og fikk vite at jeg hadde skyhøye verdier av d-vitamin, med beskjed om å kutte ut d- vitamin i 3 måneder til utpå høsten, og tok da kalsium uten d- vitamin de månedene. Kom på akkurat nå at jeg har solt meg de siste to månedene i tillegg til å ta kalsium med d-vitamin/k vitamin, og tenkte at jeg sikkert har høye nivåer nå også, uten at jeg har målt. Hva er bivirkninger på for mye d vitamin? Anonymkode: cf81e...b26 Det er umulig å bli D-vitaminforgiftet av soling, uansett hvor høyt D-vitaminnivå du har i utgangspunktet. Kroppen regulerer produksjonen av D-vitamin i huden og slår av D-vitaminproduksjonen når den har produsert nok. Anonymkode: b50f4...118 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #7 Skrevet 29. juni 2024 Ts her. Legen skrev jeg hadde "skyhøye verdier av d-vitamin", etter at jeg tok blodprøve i fjor sommer. Hun skrev ikke hvor høye verdier det var, bare at det var farlig for meg. Anonymkode: cf81e...b26
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #8 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Legen skrev jeg hadde "skyhøye verdier av d-vitamin", etter at jeg tok blodprøve i fjor sommer. Hun skrev ikke hvor høye verdier det var, bare at det var farlig for meg. Anonymkode: cf81e...b26 Har du sjekket om prøvesvarene ligger på Fürst? Der kan du logge inn selv og se. Ikke alle som bruker den, men mange. Anonymkode: 86837...89e
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #9 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har fått beskjed av lege å ta kalsium med vit k og d, pga tidlig benskjørhet. I fjor sommer tok jeg vitamin/ mineral sjekk og fikk vite at jeg hadde skyhøye verdier av d-vitamin, med beskjed om å kutte ut d- vitamin i 3 måneder til utpå høsten, og tok da kalsium uten d- vitamin de månedene. Kom på akkurat nå at jeg har solt meg de siste to månedene i tillegg til å ta kalsium med d-vitamin/k vitamin, og tenkte at jeg sikkert har høye nivåer nå også, uten at jeg har målt. Hva er bivirkninger på for mye d vitamin? Anonymkode: cf81e...b26 Dette spørsmålet sender du til fastlegen din på elektronisk melding. Uansett hva folk flest måtte mene på et nettforum, så er dette noe som må vurderes av lege som kjenner deg og dine blodverdier. Anonymkode: d81a6...3cc
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #10 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er umulig å bli D-vitaminforgiftet av soling, uansett hvor høyt D-vitaminnivå du har i utgangspunktet. Kroppen regulerer produksjonen av D-vitamin i huden og slår av D-vitaminproduksjonen når den har produsert nok. Anonymkode: b50f4...118 Det var ikke det TS spurte om. H*n spurte om tilskudd i tillegg til solingen. Anonymkode: ed789...97b 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #11 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva er "skyhøye" verdier av d vitamin da? Det skal veldig mye til for at man snakker om farlige nivåer. Men, hvis du likevel har høye nivåer, så er det ingen vits i å ta tilskudd. 10 mg som du tar, er svært lav dose. Anonymkode: ed789...97b Hvis legen til TS har sagt at det er farlig for henne å ha de nivåene hun har, tenker jeg at hun skal høre på legen sin fremfor folk på kvinneguiden uten medisinutdanning. Er du ikke enig i det? TS: dette bør du ta med legen din og du kan sende en e-konsultasjon for å spørre om dette. Anonymkode: f61a9...e24
Lorieen Skrevet 29. juni 2024 #12 Skrevet 29. juni 2024 Jeg er også beinskjør og må ta tilskudd (Kalcipos vitamin d samt K-vitamin) som vanlig hele sommeren.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #13 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvis legen til TS har sagt at det er farlig for henne å ha de nivåene hun har, tenker jeg at hun skal høre på legen sin fremfor folk på kvinneguiden uten medisinutdanning. Er du ikke enig i det? TS: dette bør du ta med legen din og du kan sende en e-konsultasjon for å spørre om dette. Anonymkode: f61a9...e24 Jeg har vel lov til å spørre hva som betegnes som skyhøyt nivå? Anonymkode: ed789...97b
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #14 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du sjekket om prøvesvarene ligger på Fürst? Der kan du logge inn selv og se. Ikke alle som bruker den, men mange. Anonymkode: 86837...89e Nei det gjør de ikke Ts Anonymkode: cf81e...b26
Perelandra Skrevet 1. juli 2024 #15 Skrevet 1. juli 2024 Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av kosttilskudd og svar til dette. I tillegg stenges tråden da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi oppfordrer deg til å ta kontakt med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell for å få svar på spørsmålet ditt. Mvh Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg