Gå til innhold

Noen andre med fruktfobi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har egentlig hele livet hatt fobi mot frukt. Ikke noe galt med smaken,  men takler ikke å spise, være borti, lukte eller se andre spise frukt. For meg er det akkurat like ekkelt som avføring, om ikke værre. Så merkelig, for er veldig glad i tørket frukt og flere typer juice. Noen andre som har det slikt eller som vet hva det er?

Anonymkode: e50cf...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, ble du syk av det som barn? Altså at du var på ferie og spiste frukt fra lokale marked og fikk magevirus/ diaré?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (10 minutter siden):

Oi, ble du syk av det som barn? Altså at du var på ferie og spiste frukt fra lokale marked og fikk magevirus/ diaré?

Nei, har tenkt litt på det selv. Har ingen dårlige opplevelser med det...

Anonymkode: e50cf...bb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fobi = Irrasjonell / overdreven frykt. 

 

Du er ikke redd  bananer? Du bare liker dem ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnekkeBørre skrev (6 minutter siden):

Fobi = Irrasjonell / overdreven frykt. 

 

Du er ikke redd  bananer? Du bare liker dem ikke.

Det stemmer ikke. Irrasjonell frykt er nok riktig, men det er ikke det at jeg ikke liker dem. 

Det er som bæsj. Det er ikke det at du ikke liker smaken, det er bare en følelse av avsky. Du vil ikke ha det på deg, i deg eller være i nærheten. Smaken på banan er sikkert fortreffelig den, men tanken på at det er frukt er frastøtende.

Anonymkode: e50cf...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer ikke. Irrasjonell frykt er nok riktig, men det er ikke det at jeg ikke liker dem. 

Det er som bæsj. Det er ikke det at du ikke liker smaken, det er bare en følelse av avsky. Du vil ikke ha det på deg, i deg eller være i nærheten. Smaken på banan er sikkert fortreffelig den, men tanken på at det er frukt er frastøtende.

Anonymkode: e50cf...bb7

Hmm.. Pussige greier 🙂

Til info så er ikke bananer særlig gode på smak heller i min mening.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det stemmer ikke. Irrasjonell frykt er nok riktig, men det er ikke det at jeg ikke liker dem. 

Det er som bæsj. Det er ikke det at du ikke liker smaken, det er bare en følelse av avsky. Du vil ikke ha det på deg, i deg eller være i nærheten. Smaken på banan er sikkert fortreffelig den, men tanken på at det er frukt er frastøtende.

Anonymkode: e50cf...bb7

Oi, er du bioingeniør eller gartner? Jobber du i helse? Har aldri hørt om spesifikk fruktfobi før. Er bær og grønnsaker/nøtter greit? Har du noen spesielle utfordringer med mat. Når det kommer til konsistens og lukt?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnekkeBørre skrev (2 minutter siden):

Hmm.. Pussige greier 🙂

Til info så er ikke bananer særlig gode på smak heller i min mening.. 

enig. Med havregrøt eller vaniljeis er det ok som tilbehør, men alene er banan ekstremt oppskrytt. Greit på fjelltur eller i maratonløp pga sukkeret men smaken er ikke spesielt god

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (Akkurat nå):

Oi, er du bioingeniør eller gartner? Jobber du i helse? Har aldri hørt om spesifikk fruktfobi før. Er bær og grønnsaker/nøtter greit? Har du noen spesielle utfordringer med mat. Når det kommer til konsistens og lukt?

Studerer;)

Grønnsaker, nøtter og sitroner går helt fint. Kan klare mango, men den må være relativt hard av en eller annen grunn. Men liker alt annet av mat og finnes ikke kresen. Så synes at det er så merkelig, haha

Anonymkode: e50cf...bb7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (29 minutter siden):

Høres ut som du trenger terapi.

Terapiressurser bør vel gå til fobier og psykoser som er livsfarlige. På hvilken måte går det ut over ts eller hennes nære pårørende familie og venner at hun spiser tørket frukt i stedet for hel/ fersk?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Studerer;)

Grønnsaker, nøtter og sitroner går helt fint. Kan klare mango, men den må være relativt hard av en eller annen grunn. Men liker alt annet av mat og finnes ikke kresen. Så synes at det er så merkelig, haha

Anonymkode: e50cf...bb7

Ja, fikk inntrykk av at du var smart. Akkurat det med mango forstår jeg godt. Mannen min kjøpte med hjem en overmoden mango her om dagen. Jeg virkelig elsker pakistansk mango, men denne var alt for våt/ vassen inni. Litt som en brun banan. Kan det være fuktigheten / sukkerkliss som frastøter deg? Fikk du mye kjeft for å leke/ grise med mat som barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg gikk på skole med en med fruktfobi! Han trodde det kom av en dårlig frukt han spiste da han var fire eller noe. Han har jobbet seg gjennom det i løpet av flere år. Øvde feks på å sende syltetøy til andre rundt bordet, se på frukt, ta på frukt, lukte og så etter hvert spise. 

Anonymkode: 0a703...902

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det stemmer ikke. Irrasjonell frykt er nok riktig, men det er ikke det at jeg ikke liker dem. 

Det er som bæsj. Det er ikke det at du ikke liker smaken, det er bare en følelse av avsky. Du vil ikke ha det på deg, i deg eller være i nærheten. Smaken på banan er sikkert fortreffelig den, men tanken på at det er frukt er frastøtende.

Anonymkode: e50cf...bb7

Nå tror jeg ikke det er noen som tror eller syns at bæsj kan smake godt. 

Anonymkode: 285b2...0b3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (6 timer siden):

Terapiressurser bør vel gå til fobier og psykoser som er livsfarlige. På hvilken måte går det ut over ts eller hennes nære pårørende familie og venner at hun spiser tørket frukt i stedet for hel/ fersk?

Det er det jo kun ts som kan svare på. Helseressurser skal gå til mennesker som opplever at deres utfordringer reduserer deres livskvalitet. Livet er ikke - selv innen medisin - kvantitiet. Det er primært kvalitet. Før vr det primært kvantitet, ja. Men det tankegodset har vi heldigvis vraket.

Dersom man ikke kan tenke seg at det går utover noens livskvalitet å sitte i kantinen eller på bussen eller i festlig lag og synes fruksalaten fremstår som en haug med ekskrementer så legger man lista for «et godt liv» vesentlig mye for lavt.

Anonymkode: 75de6...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nå tror jeg ikke det er noen som tror eller syns at bæsj kan smake godt. 

Anonymkode: 285b2...0b3

Nei. Dermed merkelig sammenligning med bananer..

Anonymkode: 285b2...0b3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Dermed merkelig sammenligning med bananer..

Anonymkode: 285b2...0b3

Herlighet, jeg trodde det var et nytt lignende svar fra annen bruker, og svarte meg selv. Jeg er i tåka i dag, sorry :ler:

 

Anonymkode: 285b2...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det stemmer ikke. Irrasjonell frykt er nok riktig, men det er ikke det at jeg ikke liker dem. 

Det er som bæsj. Det er ikke det at du ikke liker smaken, det er bare en følelse av avsky. Du vil ikke ha det på deg, i deg eller være i nærheten. Smaken på banan er sikkert fortreffelig den, men tanken på at det er frukt er frastøtende.

Anonymkode: e50cf...bb7

Jeg hadde fobi for noe helt annet og kan bekrefte det at det var en følelse av avsky for meg også. Noe var redsel, men mye var avsky.

Det er riktig som en ovenfor her sier at man kan bli kvitt det med forsiktig eksponering. Starte i det små med å se på... kanskje bare noen veldig enkle tegninger av frukt. Vente til det ikke gir noen reaksjon. Så kan man sakte gå videre til å se på bilder på en skjerm, så bli vant til å se frukt på avstand og så videre. Bruk tid (uker, måneder), ta ett skritt av gangen og ikke press deg slik at du får alt for sterke reaksjoner.

Anonymkode: 31254...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...