Gå til innhold

Kvalp underbitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har reservert ei tispe som skal hentast på tysdag. I følgje oppdrettar har ho eit lite underbitt. Dette underbittet er lite og vil ikkje påverke hennar helse og velvære negativt. Eg har lyst til å stille ho ut etter kvart, mogleg sette kull på ho, men ikkje dersom ho har underbitt, og berre for gøy. Under FCI sin rasestandard for denne rasen (coton de tuléar) står underbitt som “diskvalifiserande feil”. Kor strenge er dommarar på dette om det er eit lite underbitt og alt anna er bra? Kor stort sannsyn er det for at bittet normaliserer seg ved tannskifte? Er det nokre tiltak me kan gjere for å hindre at bittet blir verre/gjere for å forbetre bittert t.d. enkelte leiker/tygg osv.?

Anonymkode: d3dd5...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan hende du er heldig og at det stabiliserer seg.

Dersom det ikke blir bra, så er nok utstillingskarrieren over før den blir startet. Spiller ingen rolle hvor bra hunden er, har hun underbitt så blir hun diska. 

Anonymkode: d86f0...958

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det kan hende du er heldig og at det stabiliserer seg.

Dersom det ikke blir bra, så er nok utstillingskarrieren over før den blir startet. Spiller ingen rolle hvor bra hunden er, har hun underbitt så blir hun diska. 

Anonymkode: d86f0...958

Selv om underbittet er lite? Hun har lite underbitt. 

Anonymkode: d3dd5...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom utstilling og oppdrett er viktig for deg, ville jeg ventet på en annen hund. Hvis du tenker at hundeholdet blir like bra uten spiller det ingen rolle. Ville tatt utgangspunkt i at det ikke bedrer seg. Mest sannsynlig gjør det nok ikke det, og da er det synd å måtte omplassere eller sørge over hundeholdet som ikke ble som du hadde tenkt. Det er ikke mulig å planlegge for alt, og det vil alltid være en mulighet for at andre ting kan dukke opp som utelukker utstilling og avl. Her vet du derimot om en faktor som mest sannsynlig vil være til hinder, så du må nesten tenke over hva som er viktigst for deg. Underbitt er underbitt, om det er lite eller stort. 
 

Min hund har en krøll på halen som jeg fikk beskjed om at hun trolig ville vokse av seg. Det var greit for meg. Utstilling kunne vært gøy, men ikke viktig. Halen er utvokst og krøllete, og jeg har ikke angret ett sekund på at jeg ville ha henne uansett. 
 

Mine foreldres hund har et lite underbitt. Vokste det ikke av seg. Er ikke hennes mest sjarmerende trekk, men uproblematisk for henne. Hun er en super hund allikevel. 
 

 

Anonymkode: 6e78a...510

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv om underbittet er lite? Hun har lite underbitt. 

Anonymkode: d3dd5...ff8

Mulig noen allrounddommere ikke disker, men gir en S, spesialdommere vil garantert diske. 

Anonymkode: 05aba...9b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet å kjøpe denne hunden. Underkjeven vokser ofte saktere enn overkjeven, så du risikerer at underbittet faktisk blir større etterhvert som den vokser. Hadde det vært motsatt hadde jeg hatt større tro på at det ville vokst seg til, gikk kommentar på litt overbitt på 2 valper på 7 uker og begge fikk korrekt bitt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dersom utstilling og oppdrett er viktig for deg, ville jeg ventet på en annen hund. Hvis du tenker at hundeholdet blir like bra uten spiller det ingen rolle. Ville tatt utgangspunkt i at det ikke bedrer seg. Mest sannsynlig gjør det nok ikke det, og da er det synd å måtte omplassere eller sørge over hundeholdet som ikke ble som du hadde tenkt. Det er ikke mulig å planlegge for alt, og det vil alltid være en mulighet for at andre ting kan dukke opp som utelukker utstilling og avl. Her vet du derimot om en faktor som mest sannsynlig vil være til hinder, så du må nesten tenke over hva som er viktigst for deg. Underbitt er underbitt, om det er lite eller stort. 
 

Min hund har en krøll på halen som jeg fikk beskjed om at hun trolig ville vokse av seg. Det var greit for meg. Utstilling kunne vært gøy, men ikke viktig. Halen er utvokst og krøllete, og jeg har ikke angret ett sekund på at jeg ville ha henne uansett. 
 

Mine foreldres hund har et lite underbitt. Vokste det ikke av seg. Er ikke hennes mest sjarmerende trekk, men uproblematisk for henne. Hun er en super hund allikevel. 
 

 

Anonymkode: 6e78a...510

Utstillling og avl er ikkje viktig, mest for gøy. Fyrste hund, so ikkje noko eg allerede driver med. Depositum er allerede betalt og me tar ho uansett

Anonymkode: d3dd5...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mulig noen allrounddommere ikke disker, men gir en S, spesialdommere vil garantert diske. 

Anonymkode: 05aba...9b1

Ok

Anonymkode: d3dd5...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arx skrev (7 timer siden):

Jeg ville droppet å kjøpe denne hunden. Underkjeven vokser ofte saktere enn overkjeven, så du risikerer at underbittet faktisk blir større etterhvert som den vokser. Hadde det vært motsatt hadde jeg hatt større tro på at det ville vokst seg til, gikk kommentar på litt overbitt på 2 valper på 7 uker og begge fikk korrekt bitt. 

Ok. Depositum er betalt og me skal ha ho. Me får sjå om det rettar seg med tid

Anonymkode: d3dd5...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere hunder som jeg stiller ut, og jeg kan garantere at det underbittet ikke vil rette seg og at det er diskvalifiserende på en utstilling. Kjøp en annen valp, så slipper du å bli skuffet🩷 Utstilling er kjempegøy, så ikke gå glipp av denne sjansen til å få være med på en super hobby (livsstil…..). 

Anonymkode: 1fb85...9e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommere er, erfaringsmessig, veldig opptatt av bitt så blir nok ingen utstillingskarriere. Skal du og sette valper på henne så bør bittet være korrekt. Jeg hadde ventet på en annen valp. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår valp hadde også underbitt, men det rettet seg overraskende nok opp. Det er likevel ikke noe jeg hadde satsa på om jeg hadde ønsket å drive med avl og utstilling. 

Anonymkode: a7fef...411

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har flere hunder som jeg stiller ut, og jeg kan garantere at det underbittet ikke vil rette seg og at det er diskvalifiserende på en utstilling. Kjøp en annen valp, så slipper du å bli skuffet🩷 Utstilling er kjempegøy, så ikke gå glipp av denne sjansen til å få være med på en super hobby (livsstil…..). 

Anonymkode: 1fb85...9e8

Er det sjelden at underbitt rettar seg? Trudde det var litt sånn 50/50. Me tar ho uansett, er ikkje sånn at det er viktig med utstilling eller noko eg gjer frå før, mest for gøy.

Anonymkode: d3dd5...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pia mater skrev (38 minutter siden):

Dommere er, erfaringsmessig, veldig opptatt av bitt så blir nok ingen utstillingskarriere. Skal du og sette valper på henne så bør bittet være korrekt. Jeg hadde ventet på en annen valp. 

Ok. Depositum er betalt og utsilling er ikkje noko eg allereie driv med eller som er veldig viktig for meg, mest for gøy. Me tek ho uansett. Setter ikkje kvalpar dersom underbitt ikkje rettar seg.

Anonymkode: d3dd5...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vår valp hadde også underbitt, men det rettet seg overraskende nok opp. Det er likevel ikke noe jeg hadde satsa på om jeg hadde ønsket å drive med avl og utstilling. 

Anonymkode: a7fef...411

Ok. Er mest for gøy og ikkje noko eg driv med frå før. Er det lite sannsyn for at underbitt rettar seg? Trudde det var 50/50?

Anonymkode: d3dd5...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det sjelden at underbitt rettar seg? Trudde det var litt sånn 50/50. Me tar ho uansett, er ikkje sånn at det er viktig med utstilling eller noko eg gjer frå før, mest for gøy.

Anonymkode: d3dd5...ff8

Vil virkelig anbefale deg å ta en annen valp, eller vente. Det vil du garantert ikke angre på, få en valp som kan få sine røde sløyfer utstiling slik at du ev kan få et kull. Du har allerede tenkt tanken, og det er så kjedelig når det ikke går. Å gå ut av ringen med en hund som har en feil som tilsier at den «karrieren» er over og den ikke bør avlest på, det er ikke gøy. Hunden kan leve et fint liv med et underbitt, og gjøre det godt i hundesport men i ringen og i avl bør den ikke.  Vet du om begge foreldrene har fint saksebitt?

Anonymkode: 1fb85...9e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok. Er mest for gøy og ikkje noko eg driv med frå før. Er det lite sannsyn for at underbitt rettar seg? Trudde det var 50/50?

Anonymkode: d3dd5...ff8

 

Arx skrev (15 timer siden):

Jeg ville droppet å kjøpe denne hunden. Underkjeven vokser ofte saktere enn overkjeven, så du risikerer at underbittet faktisk blir større etterhvert som den vokser. Hadde det vært motsatt hadde jeg hatt større tro på at det ville vokst seg til, gikk kommentar på litt overbitt på 2 valper på 7 uker og begge fikk korrekt bitt. 

Les svaret mitt her, er ikke 50/50 for at underbitt retter seg desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arx skrev (26 minutter siden):

 

Les svaret mitt her, er ikke 50/50 for at underbitt retter seg desverre. 

Kilde?

Anonymkode: d3dd5...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil virkelig anbefale deg å ta en annen valp, eller vente. Det vil du garantert ikke angre på, få en valp som kan få sine røde sløyfer utstiling slik at du ev kan få et kull. Du har allerede tenkt tanken, og det er så kjedelig når det ikke går. Å gå ut av ringen med en hund som har en feil som tilsier at den «karrieren» er over og den ikke bør avlest på, det er ikke gøy. Hunden kan leve et fint liv med et underbitt, og gjøre det godt i hundesport men i ringen og i avl bør den ikke.  Vet du om begge foreldrene har fint saksebitt?

Anonymkode: 1fb85...9e8

Me har betalt depositum. Avl og utstilling er ikkje so viktig. Satsar på at det rettar seg, om ikkje finns det andre moglegheiter seinare. Ikkje spurt opdrettar om bitt hos foreldre, menn skal når me hentar ho. Av hennar 5 sysken har ho og ein bror underbitt, resten saksebitt.

Anonymkode: d3dd5...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Kilde?

Anonymkode: d3dd5...ff8

Har ikke noe kilde på det annet enn samtale med min veterinær. Men et raskt googlesøk gir flere svar på diskusjoner om det samme, om du vil lese. Men hvis avl og utstilling ikke er så viktig(ser siste svaret ditt her) er vel ikke underbitt så viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...