Gå til innhold

Hvor er det farligste området i Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det finnes OVERHODE ingen farlige steder i Oslo, så lenge du ikke selv er kriminell, eller skylder penger til noen i underverdenen. Blind vold eller ran/overfall skjer omtrent aldri.

Det eneste unntaket må være om du er en attraktiv, relativt ung kvinne på vei hjem fra byen på en lørdag. Da ville jeg beveget meg på godt opplyste steder med mye folk, eller tatt taxi. Just in case. Det gjelder (dessverre) i alle storbyer i hele verden.

Anonymkode: 5a055...696

Dette er jo ikke sant i det hele tatt. Det skjer både ran og blind vold i Oslo. Selvsagt bør folk tenke over hvor de ferdes og til hvilke tidspunkter. 

Anonymkode: 54eba...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som Oslo-borger - på Østkanten - i godt over 10 år, tar jeg meg stadig å lure på alle scenariene om byen min jeg finner her på KG... Jeg får et helt annet inntrykk enn ved å ferdes i byen hver eneste dag. Og lurer på hva det kommer fra? Egne erfaringer? Løse rykter? Kobling med medieoppslag?

Selvfølgelig mener jeg ungdomskriminaliteten, gjengkriminaliteten og koblingen unge-narkotika i deler av byen er dypt problematisk. Jeg er helt enig i at det er klare problemer som absolutt må tas tak i. Jeg mener heller ikke at ran og blind vold ikke skjer... Men det skjer ikke så voldsomt ofte og statistisk sett er sjansen for å bli utsatt for noe, så liten at dette ikke er noe å bekymre seg så voldsomt for.

Jeg mener heller ikke kriminaliteten gjør deler av byen generelt farlig for helt vanlige mennesker. Ut fra for eksempel antall ran og antall mennesker som beveger seg i alle deler av Oslo, så er det veldig liten sjanse for å bli utsatt for det uansett når og hvor man ferdes. Jeg kjenner også flere som er blitt ranet på Frogner enn i de "skumleste" områdene av byen.

Uten at jeg mener det egentlig er veldig farlig for mennesker uten tilknyting til kriminalitet og narkotika, så er jeg enig i at deler av området under Vaterlandsbrua, Brugata og smågater rundt i alle fall oppleves som uttrygge. Men jeg går der hver bidige dag og ofte om kvelden, og har ikke blitt utsatt for noe som helst noen gang og aldri blitt tilbudt å kjøpe narkotika. Spesielt når man kommer utenfra, så er jeg enig i at områdene generelt og krokene spesielt er mindre trivelige og føles uttrygge på kvelds- og nattestid. Så lenge man ferdes årvåken, holder seg til hovedstrømmene og ikke rangler rundt leeeenge etter at byen stenger, så går det stort sett bra.

Unngår man hele Grønland til alle døgnets tider, er det også mye man går glipp av. Utepils i kjempetrivelige bakgårder, fantastiske frukt- og grønthandler og en fantastisk blanding verdensdeler akkurat i Oslo.

Velkommen til byen.  

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ymra skrev (5 minutter siden):

Som Oslo-borger - på Østkanten - i godt over 10 år, tar jeg meg stadig å lure på alle scenariene om byen min jeg finner her på KG... Jeg får et helt annet inntrykk enn ved å ferdes i byen hver eneste dag. Og lurer på hva det kommer fra? Egne erfaringer? Løse rykter? Kobling med medieoppslag?

Selvfølgelig mener jeg ungdomskriminaliteten, gjengkriminaliteten og koblingen unge-narkotika i deler av byen er dypt problematisk. Jeg er helt enig i at det er klare problemer som absolutt må tas tak i. Jeg mener heller ikke at ran og blind vold ikke skjer... Men det skjer ikke så voldsomt ofte og statistisk sett er sjansen for å bli utsatt for noe, så liten at dette ikke er noe å bekymre seg så voldsomt for.

Jeg mener heller ikke kriminaliteten gjør deler av byen generelt farlig for helt vanlige mennesker. Ut fra for eksempel antall ran og antall mennesker som beveger seg i alle deler av Oslo, så er det veldig liten sjanse for å bli utsatt for det uansett når og hvor man ferdes. Jeg kjenner også flere som er blitt ranet på Frogner enn i de "skumleste" områdene av byen.

Uten at jeg mener det egentlig er veldig farlig for mennesker uten tilknyting til kriminalitet og narkotika, så er jeg enig i at deler av området under Vaterlandsbrua, Brugata og smågater rundt i alle fall oppleves som uttrygge. Men jeg går der hver bidige dag og ofte om kvelden, og har ikke blitt utsatt for noe som helst noen gang og aldri blitt tilbudt å kjøpe narkotika. Spesielt når man kommer utenfra, så er jeg enig i at områdene generelt og krokene spesielt er mindre trivelige og føles uttrygge på kvelds- og nattestid. Så lenge man ferdes årvåken, holder seg til hovedstrømmene og ikke rangler rundt leeeenge etter at byen stenger, så går det stort sett bra.

Unngår man hele Grønland til alle døgnets tider, er det også mye man går glipp av. Utepils i kjempetrivelige bakgårder, fantastiske frukt- og grønthandler og en fantastisk blanding verdensdeler akkurat i Oslo.

Velkommen til byen.  

Amen!

Anonymkode: 37658...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Beliis said:

Tror egentlig det farligste i Oslo er trafikken. Har syklet der selv i 9 år, og ser mange farlige situasjoner. 

 

Nå til dags ville jeg sagt fortauene er det farligste stedet, siden de har blitt kjørebaner for speedmonstre på elsparkesykkel. Jeg har bodd og beveget meg rundt i "belastede" strøk i over 50 år uten at noe kriminelt har skjedd, men har allerede rukket å bli påkjørt to ganger på fortauet pluss blitt sneiet og flere nestenulykker på få år etter at fartsdoningene kom. Ingen av de som har kjørt på eller sneiet meg har stoppet. To har ropt fløtt deg mens de suser videre. Prøver å holde meg tett inntil husveggene, men går ofte ikke det heller siden der blir doningene parkert/henslengt. 

Anonymkode: 7352c...90f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, det problemet har faktisk blir ryddet opp i de siste par årene.

Anonymkode: 22f15...574

Hvor er de blitt av nå? Jeg husker jeg gikk opp Karl Johan for noen år siden og da var det mange prostituerte (afrikansk lignende) som stoppet meg, hello sexy man, want to have some fun".

Anonymkode: e6c5b...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beliis skrev (6 timer siden):

Tror egentlig det farligste i Oslo er trafikken. Har syklet der selv i 9 år, og ser mange farlige situasjoner. 

 

Haha, kom inn i tråden for å ramse opp veikryss😅

Men helt seriøst faktisk: Jeg jobber i barcode, og har utsikt til krysset i dronning eufemias gate, og har sett helt enormt mange ulykker og nesten-ulykker der. Så det viktigste tipset for å overleve Oslo, er å se deg både til høyre og venstre og høyre igjen, og se etter trikker, sykler, busser, biler og sparkesyklister før du krysser veien. Selv når det er grønn mann så er det grønt lys for biler fra siden, du må seriøst få øyenkontakt med sjåføren før du tråkker foten inn i overgansfeltet, for noen bare durer på. Og sparkesyklistene gir faen i alt som heter trafikkregler, så det er jo helt umulig å forutsi hvilken vei de svinger, og det stopper aldri for noen heller.

Ellers er jeg enig i at områdene som er nevnt mange ganger her rundt vaterland er utrivelige på natten. Men ikke dropp en tur til Grønland likevel, noen av de hyggeligste barene i byen er der :) Så "må" man jo kjøpe pakistansk mango hos en frukthandler der, på denne tiden av året. 

Anonymkode: c5b8f...7be

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha, kom inn i tråden for å ramse opp veikryss😅

Men helt seriøst faktisk: Jeg jobber i barcode, og har utsikt til krysset i dronning eufemias gate, og har sett helt enormt mange ulykker og nesten-ulykker der. Så det viktigste tipset for å overleve Oslo, er å se deg både til høyre og venstre og høyre igjen, og se etter trikker, sykler, busser, biler og sparkesyklister før du krysser veien. 

Anonymkode: c5b8f...7be

Ja, det er ille. Et annet farlig sted for fotgjengere er Majorstukrysset. Bilistene trår på gassen når de får gult lys, men siden det er langt over er det grønt for fotgjengere innen bilene kommer fykende. Og syklister med og uten motor følger ingen regler. Men fortauene er nesten like farlige som veibanen der.

Anonymkode: 7352c...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvilken verden er det du lever i ...?

Lørdag, 29. juni 2024:

Eldre mann ranet i Oslo

https://www.nrk.no/nyheter/eldre-mann-ranet-i-oslo-1.16945579

Blind vold og ran av helt tilfeldige mennesker skjer svært ofte i Oslo.

Anonymkode: 01380...39b

Finnes det noen beskrivelese av gjerningspersonene?, eller er dette enda en sak der slikt skal holdes hemmelig fordi det er personer med innvandrerbakgrunn?.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Les innlegget mitt på nytt og prøv igjen.

Og til hvilken verden jeg lever i:

https://www.faktisk.no/artikler/z4mpy/er-oslo-blitt-en-utrygg-by

Anonymkode: 5a055...696

Faktisk.no... som er eid av NRK, TV2, Dagbladet og VG.

Med andre ord så er det politisk korrekte faktasjekkere som har en politisk slagside.

Anonymkode: 2e238...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...