Gå til innhold

Festeanordning til glassplater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt glassplater som skal festes på veggen over kjøkkenbenken,

derimot er det KUN 1,5 cm for LITE plass, så jeg må ha en annen ordning enn listene som fulgte med...

HÅPER noen kan komme med tips til hva jeg kan bruke istf, og evt hvor jeg får kjøpt det?? Har max 3 cm å 'gå på'...

:roll:

Skrevet

Sorry at dette ikke er til noe hjelp, men kan jeg spørre hvor du kjøpte dette og hva du betalte per kvadratmeter?

Skrevet

Nå har jeg jo ikke peiling på hvordan det ser ut hos deg, men går det kanske an å feste glassplaten med listene i sidene og enten over eller under (regner med det er i den retningen der er trangt), og heller legge en smal silikonstripe under for å holde på plass der du ikke bruker list?

Kanskje ned mot benkeplaten?

Tenker jeg helt feil?

Skrevet
Sorry at dette ikke er til noe hjelp, men kan jeg spørre hvor du kjøpte dette og hva du betalte per kvadratmeter?

Billig, herdet glassplater på Ikea! Husker ikke eksakt pris, men billig!

Fås i 60 eller 80 cm lengde, med 'standard'-høyde (men som ikke passet til vårt kjøkken dessverre)!!!!

Skrevet
Nå har jeg jo ikke peiling på hvordan det ser ut hos deg, men går det kanske an å feste glassplaten med listene i sidene og enten over eller under (regner med det er i den retningen der er trangt), og heller legge en smal silikonstripe under for å holde på plass der du ikke bruker list?

Kanskje ned mot benkeplaten?

Tenker jeg helt feil?

Listene nede, der platene skal skyves inn er festet langs benkeplata.

Går ikke å feste i sidene nei. De skyves inn i en metall-list både oppe og nede. Så det er OPPE jeg må finne en erstatning...Tror ikke det vil holde med en silikon-stripe for å holde dem på plass oppe, for platene er ganske tunge :)

Skrevet

Det finnes jo ulike festeanordninger for speil. Kanskje noen av de kan brukes?

Sjekk på baderomsforretninger.

Har kjøpt speilfliser på Ikea og der var det noen ok festeanordninger.

Skrevet

Kan du ikke bare legge en vanlig list (taklist f.eks.) under overskapet, som holder glassplata på plass? Ta en tur til en byggeforretning og sjekk utvalget i tresorter og profiler, du finner sikkert noe som passer på ditt kjøkken.

Skrevet
Det finnes jo ulike festeanordninger for speil. Kanskje noen av de kan brukes?

Sjekk på baderomsforretninger.

Har kjøpt speilfliser på Ikea og der var det noen ok festeanordninger.

Ja det var kanskje lurt! Glassplatene er jo speil-tykkelse tipper jeg...

Skrevet

Funket fint m speil-oppheng ;)

Skrevet

Får du det tett nok mot vann og smuss da?

Hvilket bakgrunnsmateriale har du bak glassplaten?

Skrevet
Får du det tett nok mot vann og smuss da?

Hvilket bakgrunnsmateriale har du bak glassplaten?

Ja tett nok, og platene kan skyves ut hvis man ønsker å vaske bak.

Ved listene nede skal jeg derimot ta på litt silikon for å unngå fukt/vann.

Veggen bak er av gips.

Skrevet
Ja tett nok, og platene kan skyves ut hvis man ønsker å vaske bak.

Ved listene nede skal jeg derimot ta på litt silikon for å unngå fukt/vann.

Veggen bak er av gips.

Smart. Takk.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hvor kjøpte du disse?

Skrevet

Siden de festes m lister oppe og nede; betinger at man har tilgang fra en av sidene da? her er oppvaskbenken "fanget" mellom en vegg og et høyskap. Hvordan kan jeg feste plater da?

Skrevet

jeg festet mine med kraftig dobbeltsidig tape, som jeg kjøpte på en jernia. fikk tips om at jeg måtte vaske veggen bak med noe som fjerner alle rester av fett (det fiksa pappa, husker ikke hva det het, men det vet sikkert noen på jernvaren...)

ulempen er jo selvfølgelig at man ikke kan ta ned glassplaten i tid og utide for å vaske bak.... :sjenert:

Skrevet

Vi har festa våre plexiglassplater med silikon. En stripe nedpå benken som plexiplata står på, og så silikon oppe og på sidene. Skal ikke tas ned for å vaske bak - du vasker jo ikke bak flisene, vel?

Skrevet (endret)
Vi har festa våre plexiglassplater med silikon. En stripe nedpå benken som plexiplata står på, og så silikon oppe og på sidene. Skal ikke tas ned for å vaske bak - du vasker jo ikke bak flisene, vel?

Om en ikke bruker silikon rundt eller kantene, men fester platene med de listene som følger med fra IKEA, så kan det jo komme inn fukt, fett ol bak. Da e det lurt å kunne vaske bak.

Nå var det jo snakk om glassplater her, og ikke plexi. Vet ikke om silikon er nok til å holde en glassplate på plass, siden de er tyngre.

Endret av Majka

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...