Gå til innhold

Gud i gamletestamentet og rettigheter laget av mennesker i 2024


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når det gjelder:

Raser

Kvinner

Barn

Slaver

Homofile

Krig

Straff

+++
 

Hvem er snillest?

Mennesker eller Gud?

Anonymkode: 71d7b...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor henger du deg opp i et gammelt testamente når det er kommet et nytt, som avløser det første, som kom for to tusen år siden som forteller tydelig at Gud er god? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (4 minutter siden):

Hvorfor henger du deg opp i et gammelt testamente når det er kommet et nytt, som avløser det første, som kom for to tusen år siden som forteller tydelig at Gud er god? 

Mener du at kristne har avskrevet det gamle testamentet? Skapelsen, Noahs ark, de ti bud og alt som står der? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (Akkurat nå):

Mener du at kristne har avskrevet det gamle testamentet? Skapelsen, Noahs ark, de ti bud og alt som står der? 

Nei, men kristne følger NT og Jesus lære, som du sikkert har forstått er fordi det handler om Kristus og ikke om f.eks jødenes ritualer og regler. Gud laget en avtale og pakt med Moses i ørkenen som handler om at den som holder alle bud ikke skal straffes - og den andre pakten er med Jesus og den er slik at Gud ikke regner med syndene til de som tror på at Jesus gjorde det hvis de følger Ham, fordi de er tilgitt så kristne er ikke under den første pakten, men den 2. 

Historiene er der og det er lærdom, det er profetier der og de 10 bud gjelder, men Jesus sa; tro på meg og Gud og elsk hverandre fordi det sammenfatter budene, og for at vi ikke skulle ligge under åket av synd og at djevelen ikke skulle kunne anklage oss, så tok Han bare straffen på seg selv likegodt slik at ingen skulle anklage oss. Tok dine også, men om du ikke liker den ordningen og tenker at du ikke vil ha noe med Han å gjøre har du jo en som hvisker deg i øret at du ikke trenger Jesus eller at Han ikke vil ha noe med deg å gjøre alt ettersom. Vi kristne vet at ingen kan anklage oss ovenfor Gud og at Gud ikke anklager oss. Dessuten kom den ordningen for å få frem forskjell av nåde og straff. Gt straff ettersom man fortjente, nåde er det motsatte; frifinnelse. Alt det står da å lese i NT. Så er det heller ikke Gud som kriger og bråker om alt mulig; det er mennesket.

Hvis Gud var for krig, mord og alt ondskap; tror jeg nok at budene ikke ville handlet om å være gode mot hverandre; men 1.Drep, 2. Stjel, 3. Voldta, 4. Lyv osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (11 minutter siden):

Nei, men kristne følger NT og Jesus lære, som du sikkert har forstått er fordi det handler om Kristus og ikke om f.eks jødenes ritualer og regler. Gud laget en avtale og pakt med Moses i ørkenen som handler om at den som holder alle bud ikke skal straffes - og den andre pakten er med Jesus og den er slik at Gud ikke regner med syndene til de som tror på at Jesus gjorde det hvis de følger Ham, fordi de er tilgitt så kristne er ikke under den første pakten, men den 2. 

Historiene er der og det er lærdom, det er profetier der og de 10 bud gjelder, men Jesus sa; tro på meg og Gud og elsk hverandre fordi det sammenfatter budene, og for at vi ikke skulle ligge under åket av synd og at djevelen ikke skulle kunne anklage oss, så tok Han bare straffen på seg selv likegodt slik at ingen skulle anklage oss. Tok dine også, men om du ikke liker den ordningen og tenker at du ikke vil ha noe med Han å gjøre har du jo en som hvisker deg i øret at du ikke trenger Jesus eller at Han ikke vil ha noe med deg å gjøre alt ettersom. Vi kristne vet at ingen kan anklage oss ovenfor Gud og at Gud ikke anklager oss. Dessuten kom den ordningen for å få frem forskjell av nåde og straff. Gt straff ettersom man fortjente, nåde er det motsatte; frifinnelse. Alt det står da å lese i NT. Så er det heller ikke Gud som kriger og bråker om alt mulig; det er mennesket.

Hvis Gud var for krig, mord og alt ondskap; tror jeg nok at budene ikke ville handlet om å være gode mot hverandre; men 1.Drep, 2. Stjel, 3. Voldta, 4. Lyv osv..

Det er det som er poenget mitt. En del kristne bruker gamle testamentet når det passer dem, men avfeier det når det ikke gjør det. Jeg har uansett ikke forstått Bibelen slik at det er menneskers jobb å dømme eller straffe andre mennesker ut fra egen oppfattelse av Guds ord. Historiene handler alltid om forholdet til Gud og egne gjerninger og ikke om at mennesker som tror, bør true dem som tviler. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene1982 skrev (1 time siden):

Det er det som er poenget mitt. En del kristne bruker gamle testamentet når det passer dem, men avfeier det når det ikke gjør det. Jeg har uansett ikke forstått Bibelen slik at det er menneskers jobb å dømme eller straffe andre mennesker ut fra egen oppfattelse av Guds ord. Historiene handler alltid om forholdet til Gud og egne gjerninger og ikke om at mennesker som tror, bør true dem som tviler. 

Lovene og reglene i GT er altså en pakt Gud gjorde med Israelsfolket. Det har ingenting med oss ikke-jøder å gjøre, og har heller aldri hatt det. Da Jesus døde på korset oppfylte og opphevet han den gamle pakten, og vi lever nå isteden under nåden. Nåden gjelder både for jøder og ikke-jøder. Nå handler det om forholdet til Gud og om tro. Vi er ikke frelst ved gjerninger, men ved tro.

Når det er sagt så stemmer det dessverre at en del kristne bruker GT når det passer dem, men jeg er i hvert fall en kristen som mener at de har feil og må slutte med det.

Endret av Sidsel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidsel skrev (14 minutter siden):

Lovene og reglene i GT er altså en pakt Gud gjorde med Israelsfolket. Det har ingenting med oss ikke-jøder å gjøre, og har heller aldri hatt det. Da Jesus døde på korset oppfylte og opphevet han den gamle pakten, og vi lever nå isteden under nåden. Nåden gjelder både for jøder og ikke-jøder. Nå handler det om forholdet til Gud og om tro. Vi er ikke frelst ved gjerninger, men ved tro.

Når det er sagt så stemmer det dessverre at en del kristne bruker GT når det passer dem, men jeg er i hvert fall en kristen som mener at de har feil og må slutte med det.

Enig med dere to! Det er da ikke kristendom hvis man bare kjører sin 'egen greie'. Jesus advarte jo også mot det da han sa at 'ikke ny vin i gamle sekker' og 'ikke nye sekker til gammel vin'... da revner det... - og en tror vel ikke på Jesus hvis man ikke er enig med Han.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidsel skrev (3 minutter siden):

Lovene og reglene i GT er altså en pakt Gud gjorde med Israelsfolket. Det har ingenting med oss ikke-jøder å gjøre, og har heller aldri hatt det. Da Jesus døde på korset oppfylte og opphevet han den gamle pakten, og vi lever nå isteden under nåden. Nåden gjelder både for jøder og ikke-jøder. Nå handler det om forholdet til Gud og om tro. Vi er ikke frelst ved gjerninger, men ved tro.

Når det er sagt så stemmer det dessverre at en del kristne bruker GT når det passer dem, men jeg er i hvert fall en kristen som mener at de har feil og må slutte med det.

For meg som ikke er religiøs, kan jeg sette pris på en del av historiene i det nye testamentet, da moralen i dem ofte er at om man skal behandle andre mennesker på en god måte, og spesielt at Jesus ikke var en influenser som verdsatte penger og status, men han fikk tilhengere/følgere på grunn av at han ikke dømte andre, men var rettferdig og god. Jeg mener at sannheten alltid tåler spørsmål og å bli utfordret, så for meg er det umulig å tro på en Gud som ikke vil at jeg skal tenke og tvile. For meg virker det overfladisk om en Gud er mer opptatt av at man følger ham blindt enn at man lever etter hans lære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (10 minutter siden):

 Jeg mener at sannheten alltid tåler spørsmål og å bli utfordret, så for meg er det umulig å tro på en Gud som ikke vil at jeg skal tenke og tvile. For meg virker det overfladisk om en Gud er mer opptatt av at man følger ham blindt enn at man lever etter hans lære. 

Helt enig med deg der! Det er viktig å alltid utfordre og stille spørsmål. At vi er frelst ved tro betyr altså ikke at denne troen trenger å bære blind. Personlig er min tro grundig gjennomtenkt, den bygger både på kunnskap jeg har tilegnet meg og tegn og åpenbaring jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (4 minutter siden):

Min utfordring er jo at mitt utgangspunkt er at jeg ikke er religiøs, så Bibelen er for meg litteratur som har bra og dårlige sider - ikke en sannhet. I likhet med at du ikke kan endre mitt syn, respekterer jeg at andre ser, tror og mener annerledes enn meg. Jeg tror det er viktig å prøve å forstå hvorfor religion er viktig for noen, og samtidig utfordre religiøse som bruker religion til å spre frykt, tjene penger og utnytte sårbare mennesker. Jeg tror de aller aller fleste religiøse er gode mennesker, men jeg er ikke alltid enig i hvordan mange ledere lever veldig syndig og hvordan barn ikke får velge/finne egen tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mennesker eller Gud?

Gud

Mennesker er syndige og egoistiske, noe som jo viser seg med abortlovene vi har idag hvor mennesker kan kastes i søppla om kvinnen ikke gidder ansvaret.

Anonymkode: d0fae...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten man er religiøs eller ikke, så tror jeg man må se på bibelen som en samling bøker der religiøse spørsmål drøftes og diskuteres over en lang tidshorisont. At ideer har utviklet seg over tid i den bibelske litteraturen, er ganske tydelig dersom man leser oppmerksomt. Ideen om perfekt harmoni i bibelen, er en idé fra fundamentalister.

Man må være ærlig på at det er både ekstremt vakre og ekstremt problematiske passasjer i bibelen. Noen av de beste bidragene til etisk tenkning i vestlig historie, og noen helt elendige bidrag. Bibelen inneholder mye sannhet, men er ikke Sannheten med stor S.

Et slikt bibelsyn er fullstendig uholdbart for religiøse fundamentalister, som gjerne vil at bibelen skal være "Guds ord". Men det er et mye mer i tråd med bibelforskning, og rent enkelt bibelen selv. Og for den religiøse: et mye mer fruktbart utgangspunkt for å forstå hvem Gud er.

Eksempel: Et av de mange problemene i bibelen slik jeg ser det, er tillatelsen til å holde slaver i det gamle testamentet. Et elendig bidrag til etikken. Samtidig er det kristne som for første gang i historien tar et kraftig oppgjør med slaveri, inspirert ideer fra bibelen som at mennesket er skapt i Guds bilde.

Så bibelen har både gitt folk moralsk alibi for å holde slaver, og moralsk veiledning til å slutte å holde slaver. Liknende eksempler kunne vært sagt om de fleste av punktene dine.

Anonymkode: 943bf...20b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du våkner opp innser du at det er VI mennesker og andre dyreskapninger som ER gud. Gud er ingen person. Sammen danner vi det mange ser på som Gud som er en person.

 

Gud er en helhet. En enhet.

Anonymkode: 6ecd3...049

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...