AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #1 Skrevet 28. juni 2024 Han vet jeg har slitt med endel ting, blant annet angst. Nå er jeg utredet, og fått påvist Asperger! Jeg er så flau, og tør ikke si det til han, eller noen andre.. skammer meg sånn!! Må jeg dele dette?? Anonymkode: 3ffa7...571 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #2 Skrevet 28. juni 2024 Det er MANNEN din? Hvorfor er du sammen med en fyr du ikke kan dele hele deg med? Tror du at han kommer til å dumpe deg? Le av deg? Anonymkode: 0be14...404 8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #3 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er MANNEN din? Hvorfor er du sammen med en fyr du ikke kan dele hele deg med? Tror du at han kommer til å dumpe deg? Le av deg? Anonymkode: 0be14...404 Redd han vil se på meg på en annen måte enn tidligere.. jeg er funksjonshemma liksom!! Er så flau.. Anonymkode: 3ffa7...571 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #4 Skrevet 28. juni 2024 Du er da akkurat den samme som før, her tror jeg du har misforstått noe. En diagnose endrer deg ikke. Slutt å rakk ned på dem med autismespekterforstyrrelser. Anonymkode: 6cbbe...a88 9 2
Phoenix Heart Skrevet 28. juni 2024 #5 Skrevet 28. juni 2024 Ikke noe å være flau over, kjenner to med asperger de lever helt normale liv. 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #6 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er da akkurat den samme som før, her tror jeg du har misforstått noe. En diagnose endrer deg ikke. Slutt å rakk ned på dem med autismespekterforstyrrelser. Anonymkode: 6cbbe...a88 Rakker ned på meg selv også… jeg er den samme, men redd han vil se på meg annerledes.. Anonymkode: 3ffa7...571 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #7 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rakker ned på meg selv også… jeg er den samme, men redd han vil se på meg annerledes.. Anonymkode: 3ffa7...571 Du rakker ned på meg i samme slengen, det kan du gjerne slutte med. Anonymkode: 6cbbe...a88 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #8 Skrevet 28. juni 2024 Jeg skjønner deg. Fikk Asperger diagnose for snart ett år siden. Mannen min var forberedt for han visste jeg ble utredet for det og stilte som nærperson. Likevel var det et slags sjokk da diagnosen var et faktum. Han stilte et par spørsmål om hva dette ville innebære for oss i bør hverdag. Var et par dager som var litt rare. Siden virker det stort sett som han nesten har glemt det igjen. Det hender en sjelden gang f.eks i opphetede diskusjoner som det gjerne kan bli rundt min rigiditet og rutineavhengighet «det er vel fordi du er autist det da?!» «ja, tenk det er det!» «stemmer det…» Utover det er det ikke noe vi preges av i hverdagen. Mannen din bør jo få vite det så han kan støtte deg. Han er glad i DEG - hele deg Anonymkode: db317...8d7 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #9 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skjønner deg. Fikk Asperger diagnose for snart ett år siden. Mannen min var forberedt for han visste jeg ble utredet for det og stilte som nærperson. Likevel var det et slags sjokk da diagnosen var et faktum. Han stilte et par spørsmål om hva dette ville innebære for oss i bør hverdag. Var et par dager som var litt rare. Siden virker det stort sett som han nesten har glemt det igjen. Det hender en sjelden gang f.eks i opphetede diskusjoner som det gjerne kan bli rundt min rigiditet og rutineavhengighet «det er vel fordi du er autist det da?!» «ja, tenk det er det!» «stemmer det…» Utover det er det ikke noe vi preges av i hverdagen. Mannen din bør jo få vite det så han kan støtte deg. Han er glad i DEG - hele deg Anonymkode: db317...8d7 Takk for forståelsen❤️ dette er jo nytt for meg og, og et sjokk på samme måte som for deg… føler jeg har levd på en løgn hele livet, på en måte. Og at alt er endret. Og som med dere, så er jeg redd det vil bli brukt mot meg i enkelte settinger, at han skal se på meg som dummere kanskje? Men ja, vil jo dele alt med han egentlig.. vi har egentlig et veldig godt ekteskap, men dette synes jeg er tøft og flaut.. Anonymkode: 3ffa7...571 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #10 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Redd han vil se på meg på en annen måte enn tidligere.. jeg er funksjonshemma liksom!! Er så flau.. Anonymkode: 3ffa7...571 Nesten så jeg tror at du troller. Du må begynne å sette deg inn i hva en autismespekterforstyrrelse er, og jobbe med dine verdier og holdninger… Man er ikke funksjonshemmet når man har autisme. Men man har en funksjonsnedsettelse…. Holdningene dine gjennomskuer deg, hvordan du ser ned på mennesker med funksjonsnedsettelser. Jeg blir kvalm. Anonymkode: 85ff5...a61 1 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #11 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for forståelsen❤️ dette er jo nytt for meg og, og et sjokk på samme måte som for deg… føler jeg har levd på en løgn hele livet, på en måte. Og at alt er endret. Og som med dere, så er jeg redd det vil bli brukt mot meg i enkelte settinger, at han skal se på meg som dummere kanskje? Men ja, vil jo dele alt med han egentlig.. vi har egentlig et veldig godt ekteskap, men dette synes jeg er tøft og flaut.. Anonymkode: 3ffa7...571 Selvfølgelig. Kanskje du skal bruke noen dager på å ta innover deg hva det betyr for deg før du deler? Når det verste sjokket legger seg begynner du å kjenne igjen deg selv, jeg opplevde det tilogmed som befriende. Det er ikke jeg som er rar liksom, jeg er bare et annet operativsystem enn de fleste. De er Windows, jeg er Mac Husk også at de fleste med Asperger har normal intelligens eller over. Jeg vet at jeg er svært intelligent så jeg fikk mannen til å være med å ta mensatest før han fikk vite diagnosen. At jeg scorte 130 og han de normale 100 ga meg en boost på at jeg hvertfall ikke er dum - og det er garantert ikke du heller! Les deg gjerne opp på diagnosen på forhånd så du har noen fakta før du deler, han kommer sikkert til å ha noen spørsmål. Det går helt sikkert fint! Mange hevder tilogmed at vi aspies er neste trinn i evulosjonen - ett steg foran nevrotypikerne Anonymkode: db317...8d7 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #12 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): funksjonshemma Du er jo ikke det. Anonymkode: c44a6...a84
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #13 Skrevet 28. juni 2024 Jeg har levd et halvt liv med ADHD uten at noen form for medisiner eller sagt det til noen.Du er fortsatt den samme med eller uten diagnose.Tror ikke mannen din blir noe mindre glad i deg av den grunn,du er den du er.Han falt for deg uten å vite om noen diagnose,tror du klarer dette veldig fint jeg. Anonymkode: c44a6...a84 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #14 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Han vet jeg har slitt med endel ting, blant annet angst. Nå er jeg utredet, og fått påvist Asperger! Jeg er så flau, og tør ikke si det til han, eller noen andre.. skammer meg sånn!! Må jeg dele dette?? Anonymkode: 3ffa7...571 Fortell , jeg vil gjerne høre hvodan du er. Jeg tror kanskje jeg har Asperger. Hilsen voksen dame Anonymkode: e8dd6...f52
Stor pike Skrevet 28. juni 2024 #16 Skrevet 28. juni 2024 (endret) Min mann fikk Asperger diagnose for noen år siden. Etter at sønnen vår fikk det. Jeg var selvfølgelig orientert om at han gikk til utredning og da han fikk diagnosen. Det forklarte en hel del, nå hadde vi begge, og alle rundt, en mistanke i utgangspunktet. Men greit p få det på plass. Du er ikke funksjonshemmet, men har en funksjonsnedsettelse som en nevner over her. Du er du uansett og har ingenting å være flau over. Les deg opp, du vil få mange aha-opplevelser. Endret 28. juni 2024 av Stor pike
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #17 Skrevet 28. juni 2024 Veldig usikker og omstridt diagnose, så ikke ta det alvorlig. Lev livet ditt som vanlig du, må ikke fortelle noen om dette. Vi lever i et samfunn med diagnosehysteri. Anonymkode: b5e65...d1b
Kassettspiller Skrevet 28. juni 2024 #18 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Han vet jeg har slitt med endel ting, blant annet angst. Nå er jeg utredet, og fått påvist Asperger! Jeg er så flau, og tør ikke si det til han, eller noen andre.. skammer meg sånn!! Må jeg dele dette?? Anonymkode: 3ffa7...571 Hei, fikk nylig samme diagnose og tør ikke å være åpen om det til alle. Jeg er flau og litt frustrert. Jeg er ikke flau pga. diagnosen, men flau fordi andre har fordommer som mest sannsynlig kommer til å påvirke meg.. Ta den tiden du trenger og kanskje samle opp noen fagartikler som mannen din (og andre) kan lese, hvis det blir aktuelt. Kanskje ta med mannen din til psykoedukasjon? Håper det ordner seg!😊 1
Kassettspiller Skrevet 28. juni 2024 #19 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det er ikke jeg som er rar liksom, jeg er bare et annet operativsystem enn de fleste. De er Windows, jeg er Mac Elsker sammenligningen! 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #20 Skrevet 30. juni 2024 Regner med at de rundt deg har skjønt det i alle år. Tror ikke det kommer som noe sjokk på han nei. Anonymkode: f5d71...0ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå