Gå til innhold

Jeg tror at 90% av dagens autisme- og ADHD-diagnoser er kombinasjon av dagens samfunn og traumer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror også at det blir stilt mange slike diagnoser som er feil. Jeg ble selv feildiagnostisert med Asperger som barn, når fakta var at jeg egentlig hadde traumer. Diagnosen ble fjernet og jeg har nå diagnosen kompleks PTSD.

Anonymkode: 345c4...357

Så flott å høre at du har fått en rediagnostisering ❤️ Håper du også får oppfølging som passer deg!

Anonymkode: 9c47d...e81

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som om det nesten er tabu å være kritisk til sin egen diagnose, eller å i det hele tatt ha opplevd at en diagnose har vært til skade, ikke til gavn. Kanskje backlash og defensivitet etter teoriene om "kjøleskapsmødre", tvilsomme "kurer", ja, det har jo vært en del merkelig og lite hjelpsomt som har blitt spekulert rundt autisme, og jeg forstår egentlig at folk har reagert der. 

Jeg har skrevet en gang tidligere her i tråden, og jeg tror ikke nødvendigvis flertallet av ADHD- eller autismediagnoser er noe annet enn medfødt. Men jeg savner så inderlig refleksjon rundt at disse symptomene/trekkene kanskje ikke er medfødt hos alle, og refleksjon over at mer og mer blir definert som symptomer når det er snakk om personlighetstrekk og adferd. Det er vanligvis de som setter pris på denne utviklingen som får uttale seg, ikke oss som har blitt rammet negativt av den... 

Jeg har nesten ønsket at jeg ble diagnostisert med borderline i stedet. (Nesten, for mange med diagnosen blir virkelig ikke bra behandlet i helsevesenet!)  Men da er det i alle fall mulig å få litt trøst og forståelse for at diagnosen kan være til ulempe, og noen fagpersoner reflekterer over at man opplever fordommer, og er villig til å se forbi diagnosen. Med Aspergerdiagnosen, derimot, da får man slengt i ansiktet hvor "privilegert" man må har vært som fikk diagnosen av mennesker som ikke aner under hvilke omstendigheter man har fått den, og hvilke konsekvenser det har medført... 

Anonymkode: 9c47d...e81

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nesten ønsket at jeg ble diagnostisert med borderline i stedet. (Nesten, for mange med diagnosen blir virkelig ikke bra behandlet i helsevesenet!)  Men da er det i alle fall mulig å få litt trøst og forståelse for at diagnosen kan være til ulempe, og noen fagpersoner reflekterer over at man opplever fordommer, og er villig til å se forbi diagnosen. Med Aspergerdiagnosen, derimot, da får man slengt i ansiktet hvor "privilegert" man må har vært som fikk diagnosen av mennesker som ikke aner under hvilke omstendigheter man har fått den, og hvilke konsekvenser det har medført... 

Synest at en diagnose innenfor autismespekteret kan være en ulempe, spesielt med tanke på at mange fordommer man møter på. Men har også opplevd at fagpersoner viser forståelse for dette og ikke bare ser på diagnosen. Men dette varierer nok for flere. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibiotika før 1 års alder ;

Metoden var en kombinasjon av medisinske tester og teoretiske spørreskjemaer. I spørreskjema-delen måtte foreldrene flere ganger i løpet av barnas oppvekst svare på spørsmål om barnas miljø- og livsstilsfaktorer, som kostvaner, familieforhold og sykdommer. 

En del av barna var også inkludert i den medisinske delen, der forskerne analyserte stoffer i navlestrengsblod og bakterier i avføringen ved ett års alder. 

Når resultatene ble sammenstilt, skilte en gruppe seg ut: Barn som hadde hatt ørebetennelser før de hadde fylt ett år. 

– Disse barna var overrepresentert blant dem som senere utviklet ADHD eller autisme, sier Ludvigsson. 

  Foto: Jun / iStockphoto

Infeksjonen i seg selv var ikke problemet, snarere mistenker forskerne en sammenheng med antibiotikabehandling. 

– En mulig forklaring er at behandling med antibiotika har forstyrret tarmfloras sammensetning på en måte som bidrar til utviklingen av ADHD og autisme, forteller Ludvigsson.

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/xm3zGB/adhd-og-autisme-knyttet-til-forstyrret-tarmflora-hos-babyer

Anonymkode: dd870...553

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 19.00):

Jeg tror at de aller fleste som får autisme- og ADHD-diagnoser i dagens samfunn egentlig lider av et samfunn som ikke er tilpasset oss mennesker, kombinert med emosjonell omsorgssvikt og traumatiske belastninger som en aldri får mulighet til å prosessere fordi samfunnet er så hektisk og en aldri har noe tid til egenrefleksjon.

Vi pøser på med skjerm og lyd i alle pauser og er overstimulert herfra til helvete. Og så er en forundret over at flere både er overstimulert av det sosiale, og sliter med hukommelse og konsentrasjon? Det går ikke opp for meg. 

I tillegg tror jeg at vi er kommet til et kollektivt skifte der vår foreldres generasjoner tok et oppgjør med oppdragervold og fysisk vold, der vi nå er blitt såpass i bedring fra det at vi kollektivt kan ta et oppgjør med mangelen på emosjonell tilgjengelighet. Men i stedet for å ha tid til å ta den kollektive, indre prosessen, så er vi på sosiale media og sammenligner oss med andre, og hopetall får autisme og ADHD-diagnoser. 

Jeg tviler overhodet ikke på at individet sliter på de måtene de gjør, jeg bare tror at det ikke er noe iboende dem, men noe som er en konsekvens av mangler i oppveksten og et moderne samfunn som overhodet ikke er tilpasset hvilke behov vi mennesker har. 

Hva tror du? 

Anonymkode: 276f2...3b5

Vel i vårt tilfelle er det forårsaket av en tilfeldig og sjelden genfeil

Anonymkode: 367a3...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helga89 skrev (6 timer siden):

100% fjas. Endrer du "de fleste" til "noen få", så er du inne på noe. Men dette har du ikke peiling på, rett og slett. Har du selv vært utredet? Det er en ganske omfattende utredning, blant annet for å utelukke andre muligheter (som f.eks. at man bare er litt utafor samfunnet, og sliter som følge av det). Og såklart, som i alle andre yrker, noen gjør feil og gir feil diagnose. Men 90% tror jeg ikke på i det hele tatt. 10-20, kanskje, og da tar jeg i. 

Et nevrodivergent individs mulighet til å fungere i dagens samfunn etablerers først og fremst hjemme og i ung alder, og en tidlig diagnose vil gjøre det mulig å tilpasse og veilede på en slik måte at hen kan få en god start på voksenlivet. Kall det "fungere som vanlig". I mangel på diagnose (evt. veileding/tilpassing) vil SÅKLART faktorer som feil oppdragelse*, støy fra samfunn, egentlig absolutt alt, spille inn på at du får et sabla helvete med å passe inn. Så godt som umulig. Kanskje flere nevro divergente hadde fungert uten diagnose/tilpassing/veiledning hvis samfunnet hadde vært mer gammeldags, kanskje ikke. Vanskelig å si. 

*feil oppdragelse: jeg er autist, er 35 og fikk diagnose nylig. Oppdragelsen var ikke ideel. Hadde jeg vært nevrotypisk hadde ikke oppdragelsen vært like avgjørende for mitt liv videre. Så ja, vi snakker komplikasjoner pga kombinasjon av dagens samfunn og traumer, men det er FORDI jeg er nevrodivergent. Jeg har ikke blitt autist som følge av det. Og ingen av de nevrodivergente jeg kjenner kan jeg heller si det om. Vi har en glitch i hjernen, ferdig snakka. 

"As a matter of fact" så har jeg vært utredet for det ja. Uten at jeg synes det har noe med saken å gjøre. Er det slik at en må utlevere hvilke diagnoser en har for å skulle kunne diskutere noe i samfunnet? 

Utredningen tar ikke høyde for hvorvidt symptomene kommer fra en utviklingsforstyrrelse eller om det kommer fra traumer. Jeg fikk diagnosen Aspergers, på den tiden de fortsatt opererte med det. Mange år senere ble den heldigvis sløyfet da det var åpenbart at mitt problem var at jeg hadde kompleks PTSD. Så det at utredningen er så grundig, betyr ikke at de ikke feiloppfatter det som er traumereaksjoner som autismesymptom. Dersom en går inn med en tanke om at "dette er autisme" så er det også comfirmation bias som spiller inn. 

Anonymkode: 276f2...3b5

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror også at det blir stilt mange slike diagnoser som er feil. Jeg ble selv feildiagnostisert med Asperger som barn, når fakta var at jeg egentlig hadde traumer. Diagnosen ble fjernet og jeg har nå diagnosen kompleks PTSD.

Anonymkode: 345c4...357

Helt samme her. Nå er ikke min egen historie årsaken til at jeg startet denne tråden, men det er klart at når jeg vet at det skjer enda så grundig utredning de tok på meg, og hører så mange lignende historier som våres, så blir man betenkt. Det er heller ikke ukjent at det er mange av symptomene for kompleks PTSD ligner på de en ser ved ADHD og ASD. 

Anonymkode: 276f2...3b5

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Helt samme her. Nå er ikke min egen historie årsaken til at jeg startet denne tråden, men det er klart at når jeg vet at det skjer enda så grundig utredning de tok på meg, og hører så mange lignende historier som våres, så blir man betenkt. Det er heller ikke ukjent at det er mange av symptomene for kompleks PTSD ligner på de en ser ved ADHD og ASD. 

Anonymkode: 276f2...3b5

Tragisk.

Min sak skal for retten nå mot slutten av året. Altså at jeg saksøker staten for feilbehandling pga dette. Vet ikke om noe slik har blitt prøvd for retten før

❤️

Anonymkode: 345c4...357

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tragisk.

Min sak skal for retten nå mot slutten av året. Altså at jeg saksøker staten for feilbehandling pga dette. Vet ikke om noe slik har blitt prøvd for retten før

❤️

Anonymkode: 345c4...357

Oi, wow, det er interessant å høre, aldri hørt om jeg heller. Lykke til! 

Anonymkode: 276f2...3b5

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tragisk.

Min sak skal for retten nå mot slutten av året. Altså at jeg saksøker staten for feilbehandling pga dette. Vet ikke om noe slik har blitt prøvd for retten før

❤️

Anonymkode: 345c4...357

Blir interessant å følge, dersom det blir nevnt i media. Ønsker deg masse lykke til ❤

Hvis ikke jeg hadde fått Aspergerdiagnosen, hadde jeg sikkert fått angst- og depresjonsutredning, i det minste. Kanskje traumeutredning også. Men siden det var den første diagnosen jeg fikk, så har jeg befunnet meg i en evig loop hvor alt har blitt knyttet til "annerledes koblet hjerne". Og for oss i den situasjonen har det bare blitt mye vanskeligere de siste årene. Angst eller depresjon? Det er fordi hjernen din er koblet annerledes! Traumatisert? Det er fordi du "lever i en nevrotypisk verden"! Ingen vil se på miljø, eller i det minste samspill mellom arv og miljø, når man er i denne situasjonen, og jeg føler meg fullstendig knekt. 

Anonymkode: 9c47d...e81

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

"As a matter of fact" så har jeg vært utredet for det ja. Uten at jeg synes det har noe med saken å gjøre. Er det slik at en må utlevere hvilke diagnoser en har for å skulle kunne diskutere noe i samfunnet? 

Utredningen tar ikke høyde for hvorvidt symptomene kommer fra en utviklingsforstyrrelse eller om det kommer fra traumer. Jeg fikk diagnosen Aspergers, på den tiden de fortsatt opererte med det. Mange år senere ble den heldigvis sløyfet da det var åpenbart at mitt problem var at jeg hadde kompleks PTSD. Så det at utredningen er så grundig, betyr ikke at de ikke feiloppfatter det som er traumereaksjoner som autismesymptom. Dersom en går inn med en tanke om at "dette er autisme" så er det også comfirmation bias som spiller inn. 

Anonymkode: 276f2...3b5

Legger meg flat på den :) Min utredning var ganske annerledes der! Og det samme var utredningen til en venninne, som ble utredet et helt annet sted. Og egentlig et tredje tilfelle også, hvor også MR ble brukt som et verktøy til å bekrefte resultatet av utredningen. Pluss et par tilfeller hvor vedkommende mistenkte autisme, men landet på en ganske klar ADHD. Men det er kanskje ikke så rart at min "krets med nevrodivergente" er det på ordentlig. Like barn leker best. Og med autismen (og helt sikkert personlighet) kommer det jo også litt sosial reservasjon, så det er jo ikke veldig mange i kretsen fra før 😅

Og nei, man skal jo ikke trenge å utlevere. Det var heller ikke meningen med spørsmålet. Min erfaring med utredning stemte ikke overens med hva du skrev, så da var det naturlig å spørre. Så jeg tar med meg innspillene videre. Det er jo interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 19.00):

Jeg tror at de aller fleste som får autisme- og ADHD-diagnoser i dagens samfunn egentlig lider av et samfunn som ikke er tilpasset oss mennesker, kombinert med emosjonell omsorgssvikt og traumatiske belastninger som en aldri får mulighet til å prosessere fordi samfunnet er så hektisk og en aldri har noe tid til egenrefleksjon.

Vi pøser på med skjerm og lyd i alle pauser og er overstimulert herfra til helvete. Og så er en forundret over at flere både er overstimulert av det sosiale, og sliter med hukommelse og konsentrasjon? Det går ikke opp for meg. 

I tillegg tror jeg at vi er kommet til et kollektivt skifte der vår foreldres generasjoner tok et oppgjør med oppdragervold og fysisk vold, der vi nå er blitt såpass i bedring fra det at vi kollektivt kan ta et oppgjør med mangelen på emosjonell tilgjengelighet. Men i stedet for å ha tid til å ta den kollektive, indre prosessen, så er vi på sosiale media og sammenligner oss med andre, og hopetall får autisme og ADHD-diagnoser. 

Jeg tviler overhodet ikke på at individet sliter på de måtene de gjør, jeg bare tror at det ikke er noe iboende dem, men noe som er en konsekvens av mangler i oppveksten og et moderne samfunn som overhodet ikke er tilpasset hvilke behov vi mennesker har. 

Hva tror du? 

Anonymkode: 276f2...3b5

Jeg tror at det før var kraftig underdiagnosering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ny forskning kan tyde på at det rett og slett er Neandertaler-DNA.

https://www.nature.com/articles/s41380-024-02593-7

Anonymkode: 55c7f...099

Her har ChatGPT en oppsummering:

Recent research has uncovered intriguing connections between Neanderthal DNA and autism, revealing that genetic inheritance from Neanderthals may influence the risk of developing autism in modern humans. Here are the key points from the latest studies:

1. **Genetic Variants and Autism Risk**: A study led by researchers from the University of Edinburgh identified a significant link between Neanderthal gene variants and a higher likelihood of autism spectrum disorders (ASD). They analyzed genetic data from over 35,000 individuals and found that certain Neanderthal-derived genes may play a role in increasing autism risk  .

2. **Synaptic Function and Autism**: The same study highlighted that many of the Neanderthal gene variants associated with autism are involved in synaptic function, which is crucial for communication between neurons. Variations in these genes can affect how neurons connect and communicate, potentially leading to the neural differences observed in autism .

3. **Behavioral Traits and Autism**: Another aspect of the research focused on how these Neanderthal genes might influence traits linked to autism, such as social behavior and cognitive functions. This connection supports the hypothesis that the genetic contributions from Neanderthals may have influenced the neurological development in humans, contributing to the diversity in behavior and cognition, including aspects related to autism .

4. **Population Genetics Perspective**: The findings add to the broader understanding of how ancient interbreeding between Neanderthals and modern humans has shaped the genetic landscape of contemporary populations. The presence of Neanderthal DNA in the human genome provides a window into understanding the complex interactions between genetics and neurodevelopmental disorders like autism .

This research is still in its early stages, and further studies are required to clarify the exact mechanisms by which Neanderthal genetic variants influence autism. Nonetheless, these discoveries underscore the lasting impact of ancient human ancestors on modern genetic and health landscapes.

Anonymkode: 55c7f...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen trekk som assosieres med autisme kan ha hatt verdi i neandertalernes liv.

 

### 1. **Forsterket sanseoppfattelse**

   - **Økt bevissthet**: Personer med forsterket sanseoppfattelse kan ha hatt en økt evne til å oppdage subtile endringer i miljøet, noe som kunne være kritisk for overlevelse, som å oppdage rovdyr eller finne mat.

   - **Detaljfokus**: En sterk evne til å legge merke til fine detaljer kan hjelpe med aktiviteter som å spore dyr, gjenkjenne spiselige planter eller lage verktøy.

 

### 2. **Fokuserte interesser og ekspertise**

   - **Spesialiserte ferdigheter**: En intens interesse for spesifikke emner kan føre til ekspertise i viktige overlevelsesoppgaver, som å lage verktøy, jaktteknikker eller kunnskap om medisinske planter.

   - **Utholdenhet og problemløsning**: En tendens til å engasjere seg dypt i et emne eller oppgave kan bidra til bedre problemløsningsferdigheter og innovasjon, gunstig for å overvinne miljøutfordringer.

 

### 3. **Sterk hukommelse og læring**

   - **Forsterket hukommelse**: En robust hukommelse for detaljer kan hjelpe med å huske steder med matressurser, sesongmessige mønstre og sosiale relasjoner innen gruppen.

   - **Læring og tilpasning**: Evnen til å huske og anvende kunnskap kan hjelpe med å lære av tidligere erfaringer og tilpasse seg endrede omgivelser.

 

### 4. **Systematisering og mønstergjenkjenning**

   - **Mønsterdeteksjon**: Ferdigheter i å gjenkjenne mønstre kan være nyttig for å forstå dyreatferd, forutsi værforandringer eller finne stier og ressurser i landskapet.

   - **Utvikling av verktøy og strukturer**: Ferdigheter i systematisering kan føre til innovasjoner i verktøydesign, konstruksjon av ly eller utvikling av effektive jaktstrategier.

 

### 5. **Detaljfokus på oppgaver**

   - **Presisjon i håndverk**: Oppmerksomhet på detaljer kan forbedre kvaliteten på verktøy og våpen, noe som fører til bedre jaktresultater og ressursutnyttelse.

   - **Nøye innsamling**: Nøye innsamling og forberedelse av mat og materialer kan forbedre ressursforvaltning og gruppens bærekraft.

 

### 6. **Nye problemløsningsmetoder**

   - **Kreative løsninger**: Ukonvensjonell tenkning kan bidra til kreative løsninger på overlevelsesutfordringer, som nye jaktteknikker, måter å lagre mat på eller metoder for å unngå rovdyr.

   - **Innovativ verktøybruk**: Innovative tilnærminger til verktøybruk og -utvikling kan gi en gruppe en betydelig fordel i sitt miljø.

 

### 7. **Strukturerte rutiner og planlegging**

   - **Forutsigbare mønstre**: Preferanse for strukturerte rutiner kan føre til bedre planlegging og ressursallokering, og sørge for at gruppen er godt forberedt på sesongmessige endringer eller nødssituasjoner.

   - **Organiserte sosiale systemer**: Strukturerte sosiale interaksjoner og forutsigbare atferder kan bidra til mer stabile og samarbeidsvillige gruppedynamikker.

 

### 8. **Fokus på individuelle oppgaver**

   - **Spesialisering**: Personer som fokuserer på bestemte oppgaver, kan føre til arbeidsdeling, der hver person blir svært dyktig på sitt område, og dermed forbedrer gruppens totale effektivitet og suksess.

   - **Selvstendighet**: Økt selvstendighet i spesifikke oppgaver kan redusere avhengigheten av andre, og la enkeltpersoner trives uavhengig om nødvendig.

 

### 9. **Utholdenhet og motstandsdyktighet**

   - **Overvinne utfordringer**: Høy utholdenhet kan hjelpe individer med å fortsette innsatsen i jakt eller innsamling selv under vanskelige forhold, og dermed sikre at de skaffer nødvendige ressurser til tross for hindringer.

   - **Tilpasning til endringer**: Evnen til å forbli fokusert og motstandsdyktig i møte med miljøendringer kan bidra til å tilpasse seg nye utfordringer og sikre overlevelse.

 

### 10. **Redusert sosialt behov**

   - **Autonomi**: Et lavere behov for sosial interaksjon kan redusere risikoen for konflikter og tillate mer ensomme aktiviteter, som individuell jakt eller innsamling, noe som kan være fordelaktig i spredte befolkninger eller utfordrende miljøer.

 

Disse egenskapene, som kunne være fordelaktige i sammenheng med et jeger-samler-liv, kan noen ganger manifestere seg som utfordringer i moderne sosiale og kulturelle settinger, og bidra til spekteret av atferd og evner som sees hos personer med autisme i dag. Dette perspektivet understreker det komplekse samspillet mellom genetisk arv og de varierende kravene til forskjellige miljøer og epoker.

Anonymkode: 55c7f...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 19.00):

Jeg tror at de aller fleste som får autisme- og ADHD-diagnoser i dagens samfunn egentlig lider av et samfunn som ikke er tilpasset oss mennesker, kombinert med emosjonell omsorgssvikt og traumatiske belastninger som en aldri får mulighet til å prosessere fordi samfunnet er så hektisk og en aldri har noe tid til egenrefleksjon.

Vi pøser på med skjerm og lyd i alle pauser og er overstimulert herfra til helvete. Og så er en forundret over at flere både er overstimulert av det sosiale, og sliter med hukommelse og konsentrasjon? Det går ikke opp for meg. 

I tillegg tror jeg at vi er kommet til et kollektivt skifte der vår foreldres generasjoner tok et oppgjør med oppdragervold og fysisk vold, der vi nå er blitt såpass i bedring fra det at vi kollektivt kan ta et oppgjør med mangelen på emosjonell tilgjengelighet. Men i stedet for å ha tid til å ta den kollektive, indre prosessen, så er vi på sosiale media og sammenligner oss med andre, og hopetall får autisme og ADHD-diagnoser. 

Jeg tviler overhodet ikke på at individet sliter på de måtene de gjør, jeg bare tror at det ikke er noe iboende dem, men noe som er en konsekvens av mangler i oppveksten og et moderne samfunn som overhodet ikke er tilpasset hvilke behov vi mennesker har. 

Hva tror du? 

Anonymkode: 276f2...3b5

Jeg tror at det er veldig snevert og lite reflektert å tenke at ens egen erfaring og forståelse av verden rundt seg er retningsgivende for noe som helst.

Selv om jeg er enig i og forstår dine refleksjoner så vil det etter min mening, aldri finnes enkelt årsaker til komplekse og sammensatte samfunnsutfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 7/5/2024 at 8:18 PM, AnonymBruker said:

Jeg hadde autisme diagnosen i 15 år. Det øyeblikket jeg kuttet ut familien min så ble jeg magisk bedre og etter noen år alene så ble diagnosen fjernet fordi den visste seg å være feil. Plutselig orket jeg å jobbe, å studere, og leve normalt. Kjennetegnene er veldig like så det er ikke alltid lett å forstå hva som er hva. 

Anonymkode: 4adb2...b10

Så bra det ordnet seg for deg! Selv om det er veldig trist med barndommen du hadde. 

Anonymkode: b72ad...b00

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du blir ikke autist og får heller ikke adhd senere i livet. Dette er noe du er født med.

Anonymkode: 5b299...545

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...