Gå til innhold

Jeg tror at 90% av dagens autisme- og ADHD-diagnoser er kombinasjon av dagens samfunn og traumer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror at de aller fleste som får autisme- og ADHD-diagnoser i dagens samfunn egentlig lider av et samfunn som ikke er tilpasset oss mennesker, kombinert med emosjonell omsorgssvikt og traumatiske belastninger som en aldri får mulighet til å prosessere fordi samfunnet er så hektisk og en aldri har noe tid til egenrefleksjon.

Vi pøser på med skjerm og lyd i alle pauser og er overstimulert herfra til helvete. Og så er en forundret over at flere både er overstimulert av det sosiale, og sliter med hukommelse og konsentrasjon? Det går ikke opp for meg. 

I tillegg tror jeg at vi er kommet til et kollektivt skifte der vår foreldres generasjoner tok et oppgjør med oppdragervold og fysisk vold, der vi nå er blitt såpass i bedring fra det at vi kollektivt kan ta et oppgjør med mangelen på emosjonell tilgjengelighet. Men i stedet for å ha tid til å ta den kollektive, indre prosessen, så er vi på sosiale media og sammenligner oss med andre, og hopetall får autisme og ADHD-diagnoser. 

Jeg tviler overhodet ikke på at individet sliter på de måtene de gjør, jeg bare tror at det ikke er noe iboende dem, men noe som er en konsekvens av mangler i oppveksten og et moderne samfunn som overhodet ikke er tilpasset hvilke behov vi mennesker har. 

Hva tror du? 

Anonymkode: 276f2...3b5

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er psykolog, siden du kommer med teorier, eller fant du bare ut at nå skal du være hobby-psykolog?

Blir det teorier om hjernekreft og tarmsykdom i morgen, hvis du våkner opp og vil være lege? 

 

 

Anonymkode: c17f9...8de

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller- en kombinasjon av alt du nevner og en stadig økende belastning av giftstoffer i blodet og kroppen. 
for ikke å nevne havet av vaksiner vi tar, og gir våre barn…

Anonymkode: e8b8f...4cd

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du tror eller ikke tror om et bestemt tema er totalt likegyldig for folk flest. 

Men det er du vel egentlig klar over siden du oppretter en slik tråd om et så intetsigende tema som dette på et internettforum. 

Anonymkode: 504bd...a61

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mye skjermtid av typen TikTok og drit som det ødelegger folks evne til fokus og konsentrasjon kan jeg være med på.

Utover det har jeg hatt klare nevrodivergente trekk siden jeg begynte å gå, og det var ikke mye skjermtid på 80-tallet, akkurat.

Anonymkode: d4005...f3b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er psykolog, siden du kommer med teorier, eller fant du bare ut at nå skal du være hobby-psykolog?

Blir det teorier om hjernekreft og tarmsykdom i morgen, hvis du våkner opp og vil være lege? 

 

 

Anonymkode: c17f9...8de

Må man være samfunnsviter for å delta i demokratiet? Fortell meg at du har tosifret IQ uten å si det rett ut...

Anonymkode: f34d9...11c

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror også det har noe å gjøre at dagens barn også får stadig mindre søvn og hjernhvile (eller tid til hjerneutvikling). 

Anonymkode: 46675...cf8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg et barn med ADHD, og et med autisme og Tourettes. Men så er det mange i fars familie, inkludert far, som har disse diagnosene. Flere av de er i 40 og 50 årene i dag. 

Og barna mine har hatt en veldig trygg god barndom, og blitt møtt emosjonelt. De er og nå unge voksne. Så de er ikke oppvokst med skjerm, det kom mer i tenårene. Og diagnosene fikk de før tenårene.

Anonymkode: bb533...1c9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du er psykolog, siden du kommer med teorier, eller fant du bare ut at nå skal du være hobby-psykolog?

Blir det teorier om hjernekreft og tarmsykdom i morgen, hvis du våkner opp og vil være lege? 

Anonymkode: c17f9...8de

Hvilken utdanning jeg har er både irrelevant og dessuten ikke lov å signere med. Som en annen sier, en trenger ikke å være utdannet for å delta i demokratiet. Jeg ønsker en interessant diskusjon, er det så problematisk? 

TS

Anonymkode: 276f2...3b5

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg tror at de aller fleste som får autisme- og ADHD-diagnoser i dagens samfunn egentlig lider av et samfunn som ikke er tilpasset oss mennesker, kombinert med emosjonell omsorgssvikt og traumatiske belastninger som en aldri får mulighet til å prosessere fordi samfunnet er så hektisk og en aldri har noe tid til egenrefleksjon.

Vi pøser på med skjerm og lyd i alle pauser og er overstimulert herfra til helvete. Og så er en forundret over at flere både er overstimulert av det sosiale, og sliter med hukommelse og konsentrasjon? Det går ikke opp for meg. 

I tillegg tror jeg at vi er kommet til et kollektivt skifte der vår foreldres generasjoner tok et oppgjør med oppdragervold og fysisk vold, der vi nå er blitt såpass i bedring fra det at vi kollektivt kan ta et oppgjør med mangelen på emosjonell tilgjengelighet. Men i stedet for å ha tid til å ta den kollektive, indre prosessen, så er vi på sosiale media og sammenligner oss med andre, og hopetall får autisme og ADHD-diagnoser. 

Jeg tviler overhodet ikke på at individet sliter på de måtene de gjør, jeg bare tror at det ikke er noe iboende dem, men noe som er en konsekvens av mangler i oppveksten og et moderne samfunn som overhodet ikke er tilpasset hvilke behov vi mennesker har. 

Hva tror du? 

Anonymkode: 276f2...3b5

Hallo... det er arvelig.... men nå har vi bedre verktøy for å plukke det opp - og kanskje etterhvert bedre grunnlag for å tilpasse. 

Anonymkode: 2a3b2...212

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken utdanning jeg har er både irrelevant og dessuten ikke lov å signere med. Som en annen sier, en trenger ikke å være utdannet for å delta i demokratiet. Jeg ønsker en interessant diskusjon, er det så problematisk? 

TS

Anonymkode: 276f2...3b5

Det er lov å signere som helsepersonell om man ikke gir medisinske råd.

Anonymkode: 63429...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen hemmelighet at vertfall adhd ikke er noen fysisk tilstand. Bare et spekter av forskjellige symptomer. På lik linje med alle psykiske "sykdommer" vi har.  De fleste psykologer ol. Er klar over dette, men benytter den medisinske modellen likevel.  Det sies vel at adhd er en slags hjerneskade, men kjenner ikke til noen med adhd som faktisk har tatt en hjerneskanning.  Alle psykiske diagnoser er tentativ bokser som er konstruert. Adhd symptomene er også relativt like som kompleks ptsd symptomer i mange tilfeller. Som jo er en traume diagnose. Sjekk ut mad in norway. Mange gode podcaste rom temaet 🙃

Anonymkode: feca0...217

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutt og spre fordommer.

Autisme er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse og er alvorlig for de som rammes!

Anonymkode: 57c27...397

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det samme som deg. Jeg er ikke psykolog, men har en utdannelse som ligger i utkanten av feltet. Jeg har dermed jobbet med begge de nevnte gruppene i mange år. Jeg har også mye familie med disse to diagnosene. Vi snakker en forelder, en bestefar, flere grandonkler og -tanter, flere onkler, et søskenbarn, to søsken og flere nieser og nevøer. 

 

Anonymkode: a8f48...46e

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke noe greie på hverken autisme eller ADHD, så slutt og spre fordommer! 

Begge deler skyldes en medfødt nevrologisk forstyrrelse i hjernen. De med ADHD har for lite av dopamin og noradrenalin, som igjen gjør at forbindelsen mellom nervecellene i hjernen ikke fungerer godt nok.

Anonymkode: 1a18c...120

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er lei all denne synsingen om hvorfor man blir diagnostisert med autisme. 

Har selv to barn. En gutt på 8 år,som har både autisme og psykisk utviklingshemming. Og datter på 3 år som har moderat autisme.

Begge to har fått diagnosen i tidlig alder. Han når han var 17 mnd og ho når ho ble 3 år.

Han er mentalt som en 2 åring,og kan ikke snakke. Det er krevende dager med han.

Vår datter klarer mye mer enn han, og begynner å få mer og mer teken på å snakke, begynte seint med snakking, men eskalerte etter ho begynte i barnehagen der ho fikk hjelp veldig tidlig.

Ingen i familien ellers på verken min eller barnas mor sin side har hatt autisme. Så er ikke arvelig,og vaksine påvirker ikke (det er bevist at ikke har sammenheng) og har heller ikke noe med kostholdet å gjøre.

Vært på kurs både etter at han fikk diagnosen og etter at hun fikk diagnosen,der vi lærte mye om hvordan det er for de med autisme og hvordan takle det på forskjellige måter. Der er det psykologer og spesialister som holder foredrag,så vil si vi med barn med autisme vet mye mer om det, enn dere som bare danner dere meninger om det. 

Iforhold til før i tiden, så har de mer kunnskap om hvordan oppdage det enn før i tiden. Derfor har antallet på diagnoser økt de siste årene. Det er en feil utvikling i hjernen. Noen med autisme klarer seg fint i samfunnet,mens andre kan trenge mye mer hjelp.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva du tror eller ikke tror om et bestemt tema er totalt likegyldig for folk flest. 

Men det er du vel egentlig klar over siden du oppretter en slik tråd om et så intetsigende tema som dette på et internettforum. 

Anonymkode: 504bd...a61

Og du avsporer tråden, så jeg rapporterer deg. Forumet heter "skråblikk og generaliseringer". 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er totalt uinteressant hva du tror.

Anonymkode: c0a3f...759

Og du avsporer tråden, så jeg rapporterer deg. Forumet heter "skråblikk og generaliseringer".

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Slutt og spre fordommer.

Autisme er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse og er alvorlig for de som rammes!

Anonymkode: 57c27...397

Hvordan er det en fordom? Jeg har ikke sagt noe om at det ikke er alvorlig for de som er rammet, eller at individet ikke strever på akkurat de måtene de gjør. Med tanke på at det ikke finnes biomarkører for autisme, så er det jo plausibelt å diskutere dette. Det har ingenting å si for hvilke rettigheter jeg mener folk bør ha, osv. Ønsker velkommen dine argumenter. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke noe greie på hverken autisme eller ADHD, så slutt og spre fordommer! 

Begge deler skyldes en medfødt nevrologisk forstyrrelse i hjernen. De med ADHD har for lite av dopamin og noradrenalin, som igjen gjør at forbindelsen mellom nervecellene i hjernen ikke fungerer godt nok.

Anonymkode: 1a18c...120

Hvordan er det en fordom? Jeg har ikke sagt noe om at det ikke er alvorlig for de som er rammet, eller at individet ikke strever på akkurat de måtene de gjør. Med tanke på at det ikke finnes biomarkører for autisme, så er det jo plausibelt å diskutere dette. Det har ingenting å si for hvilke rettigheter jeg mener folk bør ha, osv. Ønsker velkommen dine argumenter. 

TS

Anonymkode: 276f2...3b5

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stril skrev (7 minutter siden):

Er lei all denne synsingen om hvorfor man blir diagnostisert med autisme. 

Har selv to barn. En gutt på 8 år,som har både autisme og psykisk utviklingshemming. Og datter på 3 år som har moderat autisme.

Begge to har fått diagnosen i tidlig alder. Han når han var 17 mnd og ho når ho ble 3 år.

Han er mentalt som en 2 åring,og kan ikke snakke. Det er krevende dager med han.

Vår datter klarer mye mer enn han, og begynner å få mer og mer teken på å snakke, begynte seint med snakking, men eskalerte etter ho begynte i barnehagen der ho fikk hjelp veldig tidlig.

Ingen i familien ellers på verken min eller barnas mor sin side har hatt autisme. Så er ikke arvelig,og vaksine påvirker ikke (det er bevist at ikke har sammenheng) og har heller ikke noe med kostholdet å gjøre.

Vært på kurs både etter at han fikk diagnosen og etter at hun fikk diagnosen,der vi lærte mye om hvordan det er for de med autisme og hvordan takle det på forskjellige måter. Der er det psykologer og spesialister som holder foredrag,så vil si vi med barn med autisme vet mye mer om det, enn dere som bare danner dere meninger om det. 

Iforhold til før i tiden, så har de mer kunnskap om hvordan oppdage det enn før i tiden. Derfor har antallet på diagnoser økt de siste årene. Det er en feil utvikling i hjernen. Noen med autisme klarer seg fint i samfunnet,mens andre kan trenge mye mer hjelp.

Helt legitime synspunkt, og jeg forstår likevel ikke hvorfor du ender opp med at du ikke ønsker en diskusjon om mulige bakgrunner for at flere diagnostiseres enn før? På et forum som skråblikk og generaliseringer, hva skulle problemet være med å diskutere rundt dette? 

TS

Anonymkode: 276f2...3b5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn skal nå igjennom en utredning for adhd. Kan ikke si sikkert om han får diagnosen eller ikke, men han har litt trøbbel med impulsivitet og følelsesregulering, han vimser mye og står aldri stille.

To av fars søsken + en bestefar har/hadde adhd. De forrige generasjonene vokste ikke akkurat opp med skjerm, så det gir ikke mening at det er grunnen.

Anonymkode: 2efbc...026

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...