Gå til innhold

Vurderer å leie ut brl leilighet, men hvordan blir det med fellesutgifter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man leier ut tidsubestemt og leietaker blir boende i mange år. I løpet de årene kan fellesutgiftene ha økt voldsomt. Hvordan kan jeg som utleier sikre meg slik at økninger i fellesutgifter reflekteres i leieinntektene jeg får inn?

Leieprisen trenger ikke følge fellesutgiftene slavisk, men en viss sammenheng over tid må det jo være. Ellers blir dette garantert et tapsprosjekt i lengden. Og da selger jeg heller leiligheten.

Anonymkode: d1bc4...d7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge kan du leie den ut? 

Borettslaget her jeg bor er max 3 år.

Anonymkode: 0e59d...c88

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du skal jo sette en leiepris, er jo du som betaler felleskostnadene.

Leien kan du øke etter KPI hvert år.

Anonymkode: 34da1...905

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får jo varsel før fellesutgifter øker, og kan da varsle om økt husleie til leietaker. 
Her jeg bor pleier det å øke 1. mars, og vi får varsel tre mndr før.

Anonymkode: 9803d...952

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis man leier ut tidsubestemt og leietaker blir boende i mange år. I løpet de årene kan fellesutgiftene ha økt voldsomt. Hvordan kan jeg som utleier sikre meg slik at økninger i fellesutgifter reflekteres i leieinntektene jeg får inn?

Leieprisen trenger ikke følge fellesutgiftene slavisk, men en viss sammenheng over tid må det jo være. Ellers blir dette garantert et tapsprosjekt i lengden. Og da selger jeg heller leiligheten.

Anonymkode: d1bc4...d7e

Du har ikke lov å leie ut i mange år i borettslag. Det er maks på 3 eller 5 år. Du øker leien med KPI hvert år. Finn ut reglene for fremleie i ditt borettslag, og SØK styret om tillatelse. Det mest idiotiske du gjør er å leie ut uten å søke og så sitter du med varsel om tvangssalg i fanget. I et sameie eller selveier kan du leie ut så lenge du vil. Men det gjelder ikke i borettslag.

Anonymkode: 38b12...670

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har ikke lov å leie ut i mange år i borettslag. Det er maks på 3 eller 5 år. Du øker leien med KPI hvert år. Finn ut reglene for fremleie i ditt borettslag, og SØK styret om tillatelse. Det mest idiotiske du gjør er å leie ut uten å søke og så sitter du med varsel om tvangssalg i fanget. I et sameie eller selveier kan du leie ut så lenge du vil. Men det gjelder ikke i borettslag.

Hvorfor ikke?

Anonymkode: a412f...187

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du skal jo sette en leiepris, er jo du som betaler felleskostnadene.

Leien kan du øke etter KPI hvert år.

Er ingen automatikk i at økning av felleskostnader følger KPI, så dette er ikke svar på spørsmålet 

Anonymkode: cce05...917

Skrevet

Husk at når du leier ut mer enn 6 måneder av året må du betale skatt av leieinntekten, du kan kreve regnskapsligning og da kan du trekke fra utgifter du har i leieperioden, du må også betale skatt på verdiøkningen med ett visst fradrag når du selger, du kan også trekke fra verditap dersom verdien går ned.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Anonymkode: a412f...187

Det vet jeg ikke. Reglene er forskjellige i de forskjellige eierformene. 

AnonymBruker
Skrevet

I vårt borettslag så er det maks utleie i 3 år. Det må søkes om i forkant. Det begynner å bli så mange utleieleiligheter at styret vurderer å sette en øvre grense - pga at de som leier ut ofte ikke stiller på dugnad, mye mer oppfølging av leilighetene da leietakerne gjerne ikke følger reglene osv (husdyr, røyking, grilling f.eks)

Anonymkode: 142d2...7b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er ingen automatikk i at økning av felleskostnader følger KPI, så dette er ikke svar på spørsmålet 

Anonymkode: cce05...917

Det kan du bestemme selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 19.47):

Det vet jeg ikke. Reglene er forskjellige i de forskjellige eierformene. 

Anonymkode: 38b12...670b

Borettslagsloven setter begrensinger på max 3 år etter søknad til styret. Dette fordi borettslag skal man bo i, ikke bruke som inntektsmuligheter. 

Anonymkode: 7ad2f...6ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det kan du bestemme selv.

Man kan ikke bestemme økningen selv. Max økning er lovbestemt i husleieloven. Og når rentene i borettslag gikk opp i 2022 og 2023 så var økningene på felleskostnadene for mange MYE større enn KPI. 

Anonymkode: 7ad2f...6ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...