Gå til innhold

Er markeringen av pride gått helt av skaftet?


FruLine

Anbefalte innlegg

Pipaluk skrev (2 minutter siden):

Kanskje holdningene blir som det blir fordi folk føler et press for å markere og støtte  Pride?  Det føles ikke valgfritt lenger. 

Det er da ikke noe press overfor de ansatte. Vi har et lite flagg og en liten krans, som man skal være bra skrudd for å bli trigget av. Grunntanken bak pride er jo også den moralsk riktige.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

norw skrev (4 minutter siden):

Pride er jo nøytralt.

I Norge har det sterk tilknytning til foreningen FRI, som ikke på noen måte kan sies å være nøytralt. Det er langt mellom å la folk elske de man vil og radikal kjønnsteori, som er noe av det FRI fronter, og som også markeres under Pride.

  • Liker 18
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (Akkurat nå):

I Norge har det sterk tilknytning til foreningen FRI, som ikke på noen måte kan sies å være nøytralt. Det er langt mellom å la folk elske de man vil og radikal kjønnsteori, som er noe av det FRI fronter, og som også markeres under Pride.

Pride i seg selv er nøytralt, du kan være deg selv og elske hvem du vil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (20 timer siden):

Det har blitt en tvangsmessig greie. Du skal markere Pride. Hvis ikke blir de homofile og transpersoner m.fler lei seg.

Til og med på Vipps er det pridemarkering. Slipper ikke unna denne ideologien.

 

Hvem er de homofile? Jeg er skeiv og er ikke lei meg for at du eller andre ikke vil gå i paraden. Jeg går ikke selv. Jeg får høre det fra flere heterofile, hvordan jeg ikke står opp for min egen sak. Velger jeg å ikke gå så skal jeg ha dårlig samvittighet pålagt av kun heterofile jeg kjenner. Velger jeg å feire de tre timene det tar å gå etappen så får jeg beskjed om at jeg er med i en ideologi. 

Kjærlighet burde være ukomplisert enten man velger å feire dagen eller ikke. Kjærlighet er noe godt, ekte og positivt. 

  • Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (7 minutter siden):

Pride i seg selv er nøytralt, du kan være deg selv og elske hvem du vil.

Jeg er ikke enig i at det kan sies å være nøytralt når de har så sterke forbindelser til FRI.

Jeg er også uenig i at det er rom for å være seg selv, da de ikke aksepterer meningsmangfold. Man kan ikke komme der og være kritisk til diverse kjønnsteorier, for eksempel.

  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke enig i at det kan sies å være nøytralt når de har så sterke forbindelser til FRI.

Jeg er også uenig i at det er rom for å være seg selv, da de ikke aksepterer meningsmangfold. Man kan ikke komme der og være kritisk til diverse kjønnsteorier, for eksempel.

Det handler om å vise toleranse. Hvis du er fordømmende og lite tolerant er du på ville veier.

Man trenger ikke å ytre seg om kjønn i hytt og pine. Jeg mener at vanlige transpersoner er det kjønnet de ble født som, uavhengig av hvilket kjønn de velger å leve som, hormonbehandling, operasjoner osv, men jeg viser jo toleranse og begynner ikke å diskutere med dem. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

norw skrev (2 timer siden):

Pride i seg selv er nøytralt, du kan være deg selv og elske hvem du vil.

Det er en veldig generell setning/budskap. Det vesentlige for meg er hvordan dette blir utøvd i praksis. Jeg er ikke enig i deres radikale kjønnsteori og hvordan dette blir formidlet til folk og ikke minst barna. 

Jeg støtter homofile og transpersoner. Jeg er derimot mer skeptisk til den pakken Pride kommer med og ikke minst organisasjonen FRI.  For meg er dette politikk, noe som jeg ikke vil ha prakket på meg. For meg er det å være fri å kunne velge om jeg liker politikken eller ikke uten at noen gir meg skyldfølelse  og kjeft for at jeg ikke vil markere det. 

 

 

Endret av Pipaluk
Skrivefeil
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjertesorg skrev (8 minutter siden):

Hvem er de homofile? Jeg er skeiv og er ikke lei meg for at du eller andre ikke vil gå i paraden. Jeg går ikke selv. Jeg får høre det fra flere heterofile, hvordan jeg ikke står opp for min egen sak. Velger jeg å ikke gå så skal jeg ha dårlig samvittighet pålagt av kun heterofile jeg kjenner. Velger jeg å feire de tre timene det tar å gå etappen så får jeg beskjed om at jeg er med i en ideologi. 

Kjærlighet burde være ukomplisert enten man velger å feire dagen eller ikke. Kjærlighet er noe godt, ekte og positivt. 

Enig i det, men Pride står ikke bare for kjærlighet. Nå er det også radikal kjønnsteori hvor barn fra tidlig alder skal kunne bestemme hvilken kjønn de er.

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer ikke Pride, selv om jeg har en homofil sønn som gjør det. Men jeg satt og kikka på paraden i dag fra Oslo, da han er med på en av de mange flåtene.

Jeg respekterer alle, uansett hvilken legning, hudfarge, kultur eller religion dem har. Hvis alle har gjort det, så har verden blitt et bedre sted for alle 🏳️‍🌈

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (48 minutter siden):

Pride er jo nøytralt.

Du har misforstått, handler om markeringen. Det bør ikke en arbeidsgiver holde på med.

Endret av FruLine
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (6 minutter siden):

Det handler om å vise toleranse. Hvis du er fordømmende og lite tolerant er du på ville veier.

Man trenger ikke å ytre seg om kjønn i hytt og pine. Jeg mener at vanlige transpersoner er det kjønnet de ble født som, uavhengig av hvilket kjønn de velger å leve som, hormonbehandling, operasjoner osv, men jeg viser jo toleranse og begynner ikke å diskutere med dem. 

Jeg er verken fordømmende eller lite tolerant, og behandler alle med respekt uansett. Jeg pleier ikke å ta sånne diskusjoner, men jeg er jo veldig klar over hvordan debattklimaet i miljøet er. Det er ikke mye man kan si før man blir kalt både det ene og det andre ukvemsordet og får kastet absurde beskyldninger etter seg.

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, jeg kunne ikke brydd meg mindre om min mannlige nabo begynte å gå i kjole. Problemet mitt er at vi blir påtvunget denne feiringen en hel måned og det har delvis utviklet seg til en feiring av diverse fetisjer i gatene. Hva blir det neste? Feiring av psykisk syke, handikappede osv en hel måned? Det er flere grupperinger i samfunnet som har en svakere posisjon enn LGBTQ.

  • Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert eneste år er det det samme maset. Ikke om Pride men om folk som har så mye imot feiringen. Det er ikke Pride-flaggene man legger merke til i juni, men alle som ødelegger Pride-flagg og alle kommentarer og innlegg om hvor påtvinget man blir pride. Må være fryktelig sensitive alle som syns det blir for mye Pride😅

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callista skrev (8 minutter siden):

For å si det sånn, jeg kunne ikke brydd meg mindre om min mannlige nabo begynte å gå i kjole. Problemet mitt er at vi blir påtvunget denne feiringen en hel måned og det har delvis utviklet seg til en feiring av diverse fetisjer i gatene. Hva blir det neste? Feiring av psykisk syke, handikappede osv en hel måned? Det er flere grupperinger i samfunnet som har en svakere posisjon enn LGBTQ.

Hvem tvinger deg til å feire i en måned?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg ikke si her inne, pga at jeg vil bevare anonymiteten min. Uansett så nevnte trådstarter en artikkel angående problemer med ledelsen hvis man ikke ville bruke Pride armbånd, (leste den ikke selv). Det er tvang. Det jeg kan si er at jeg også har følt på presset. 

Svar til @Memorangen

Endret av Callista
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Callista skrev (15 minutter siden):

Det vil jeg ikke si her inne, pga at jeg vil bevare anonymiteten min. Uansett så nevnte trådstarter en artikkel angående problemer med ledelsen hvis man ikke ville bruke Pride armbånd, (leste den ikke selv). Det er tvang. Det jeg kan si er at jeg også har følt på presset. 

Svar til @Memorangen

Veldig vanskelig å kommentere noe man ikke får lest. Jeg har heller ikke lest artikkelen. Han ble vel ikke tvunget til noe? Saken høres uansett veldig merkelig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (11 minutter siden):

Det vil jeg ikke si her inne, pga at jeg vil bevare anonymiteten min. Uansett så nevnte trådstarter en artikkel angående problemer med ledelsen hvis man ikke ville bruke Pride armbånd, (leste den ikke selv). Det er tvang. Det jeg kan si er at jeg også har følt på presset. 

Svar til @Memorangen

Dette! Samboeren min er generelt en åpen og aksepterende person, men han klarer ikke helt å svelge radikal kjønnsteori (og holder det for seg selv, som meg). Han og flere opplever at arbeidsgiver presser på for at alle skal gå rundt med pride-armbånd hele måneden. Man kan jo la være, men det er naturligvis veldig ubehagelig. Folk flest støtter at man skal få elske de man vil, men det betyr ikke at man er enig i absolutt alt under pride-fanen, og da føles det helt feil å gå rundt med pride-armbånd. Samtidig er det jo veldig vanskelig å nyansere dette for arbeidsgiver og kollegaer, for faktum er at takhøyden i debatten er ekstremt lav. Når man føler at man får det presset på seg på den måten øker jo også motviljen.

  • Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, mye mindre mediemas rundt Pride nå. Når sensasjonspressen etterhvert slutter å piske opp stemningen, og bidra til polarisering, kommer dette til å roe seg. Det var mye støy, tumulter og reaksjoner omkring arbeiderbevegelsen og kvinnebevegelsen også i starten, men etterhvert blir disse verdiene absorbert av samfunnet. Det er sånn sivilisasjoner oppstår.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (2 timer siden):

Dette! Samboeren min er generelt en åpen og aksepterende person, men han klarer ikke helt å svelge radikal kjønnsteori (og holder det for seg selv, som meg). Han og flere opplever at arbeidsgiver presser på for at alle skal gå rundt med pride-armbånd hele måneden. Man kan jo la være, men det er naturligvis veldig ubehagelig. Folk flest støtter at man skal få elske de man vil, men det betyr ikke at man er enig i absolutt alt under pride-fanen, og da føles det helt feil å gå rundt med pride-armbånd. Samtidig er det jo veldig vanskelig å nyansere dette for arbeidsgiver og kollegaer, for faktum er at takhøyden i debatten er ekstremt lav. Når man føler at man får det presset på seg på den måten øker jo også motviljen.

Jeg forstår ikke at flere ikke ser dette. At det nærmest "diktaturet" rundt at alle skal være lik, skaper mer motvilje mot hele bevegelsen, som ødelegger for saken. Og dessuten er det jo det motsatte av det de står for, all kjærlighet er fin, inkludering, og alle skal få være seg selv. Det oppleves jo ikke som at en kan få være seg selv, hvis det innebærer å f.eks ikke svelge radikal kjønnsteori. Og det skaper motmakt. 

Om en f.eks ikke har på seg armbånd er det slik at en får spørsmål om det flere ganger på hvorfor? For er det slik blir jo det nærmest trakassering. Jeg har en årsak for å ikke ville bruke armband av noe slag, som har null med meninger å gjøre, og hvis jeg skulle måtte bli stilt til ansvar for det en hel måned, og utlevere hvorfor til gud og hvermann, så hadde ikke jeg følt meg trygg eller velkommen på jobb akkurat. 

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...