Gå til innhold

Psykolog-søster bryter taushetsplikt og forteller meg ting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei søster som er psykolog. Hun jobber på Bup og med jevne mellomrom forteller hun ting som er underlagt taushetsplikt om identifiserbare personer, også som jeg kjenner. Feks. Faren til denne jenta er alkokoliker. Denne moren hadde nylig selvmordsforsøk. Nå sist, og kanskje verst, om ei tenåringsjente jeg kjenner til, som i en stund skal ha vært i et hardt rusmiljø og også prostituert seg. Dette er SVÆRT intimt og potensielt inkriminerende detaljer, som er delt med behandler (regner med søsteren min, evt om hun har blitt diskutert av kolleger) under forutsetning, og i den tro at hun er ansvarlig og profesjonell. Dette, plus en lang rekke andre forhold, gjør at jeg mener søsteren min ikke er skikket i den rollen hun har. Snakker med min psykolog på Dps om dette. Hva mener KG man skal gjøre?

Anonymkode: 5aed8...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde du hatt litt bein i nesa eller ryggrad så hadde du tatt det opp med din søster. 

Det har du tydeligvis ikke siden du søker råd, og det på kvinneguiden av alle merkelige steder. 

Du har allerede sagt det til din psykolog så da muligens bli tatt opp kollegialt. 

 

 

Anonymkode: ea6c3...c1e

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde melde fra til hennes overordnede om at hun bryter taushetsplikten.

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra til søstern din!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør snakke med henne, og melde henne. Begge deler.

Er hun voksen nok til å ha autorisasjon og behandleransvar, bør hun være voksen nok til å ta konsekvensene av å bryte etiske retningslinjer. 

Anonymkode: 4e948...5a6

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hadde du hatt litt bein i nesa eller ryggrad så hadde du tatt det opp med din søster. 

Det har du tydeligvis ikke siden du søker råd, og det på kvinneguiden av alle merkelige steder. 

Du har allerede sagt det til din psykolog så da muligens bli tatt opp kollegialt. 

 

 

Anonymkode: ea6c3...c1e

For å være ærlig så har jeg kuttet kontakten med henne til et minimum de siste årene. Men måtte tilbringe noen dager med henne pga familiære ting, så da kom det opp igjen.

Anonymkode: 5aed8...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, blåbærpai said:

Si ifra til søstern din!

Det har jeg. Hennes 12 år gamle sønn har også gjort det. Med fnys og glis til svar.

Anonymkode: 5aed8...5e2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har snakket med søsteren din, og hun bare fnyser og også fortsetter å bryte taushetsplikten, så må du selvsagt melde i fra. 

Anonymkode: c7549...309

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan melde til arbeidsgiver eller statsforvalter.

Anonymkode: c1a3b...232

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så seriøst at jeg hadde anmeldt det uansett hvor godt forhold vi hadde. Hvordan kan du respektere en sånn person?

Anonymkode: 107ed...0e2

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melding til Statsforvalteren i fylket, så kan de ta stilling til om det eventuelt skal opprettes tilsyn. 

Anonymkode: 586e4...606

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Dette er så seriøst at jeg hadde anmeldt det uansett hvor godt forhold vi hadde. Hvordan kan du respektere en sånn person?

Anonymkode: 107ed...0e2

Jeg kan ikke respektere en slik person. Føler at dette, og annet jeg vet om henne, er en skikkelig byrde. Derfor jeg har kuttet kontakt i så stor grad som mulig. Men ja, denne siste episoden gav meg et ordentlig støkk. Slik informasjon på avveie kan fullstendig ødelegge et liv.

Anonymkode: 5aed8...5e2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at du først og fremst skal si fra til din søster der og da når hun gjør det. "Du er klar over at du bryter taushetsplikten din nå, eller?" og så si gjerne også hvor dårlig du synes dette er. 

Og på vegne av meg selv som har hatt en svært vanskelig oppvekst, og vært mye i systemet, vær så snill å melde videre. Det er vanskelig å gå på gata fordi jeg vet om så mange psykologer og helsepersonell som tar lett på taushetsplikten sin. Det din søster gjør går kanskje ikke direkte utover meg, men det går indirekte utover oss alle fordi vi blir både mer usikker på om vi kan være ærlig med våre egne hjelpere, og fordi det blir ubehagelig å vite at kanskje det jeg har sagt finnes rundt om. Det er ikke sant at "det du ikke vet har du ikke vondt av". 

Anonymkode: a2c4f...6c7

  • Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var innlagt på psykiatrisk for 20 årene. En av de ansatte, ( vil hadde flere bekjente.) Da merket jeg fort at  han hadde øst ut av seg om mine diagnoser til alle som ville høre på. Det er strappbart. Jeg ringte til behandlings stedet, ga beskjed om hans utlevering av meg pga hans manglende tausetsplikt. De så svært alvorlig på det, så han ville ikke få noen jobb der mer. Jeg har selv jobbet helsevesenet i mange år, og har ikke bruddt taushetsplikten EN gang.  Og slik skal det være. 

Endret av JaVel
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster er ungdomsskolelærer og har alltid fortalt vår mor og meg, hvis jeg er i nærheten, sensitive opplysninger om sine elever og deres foreldre.

Jeg har sagt til henne ørten ganger at hun bryter taushetsplikten, og da bare fnyser hun av det og sier at hun "bare" forteller det til vår mor og meg.

Selv om jeg ikke vet hvem hun forteller om, så synes jeg det er ubehagelig.

Min søster er høy på seg selv og mener sjeldent at hun gjør noe galt.

Skulle nesten ønske jeg kunne anmeldt henne for det🤔

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ei søster som er psykolog. Hun jobber på Bup og med jevne mellomrom forteller hun ting som er underlagt taushetsplikt om identifiserbare personer, også som jeg kjenner. Feks. Faren til denne jenta er alkokoliker. Denne moren hadde nylig selvmordsforsøk. Nå sist, og kanskje verst, om ei tenåringsjente jeg kjenner til, som i en stund skal ha vært i et hardt rusmiljø og også prostituert seg. Dette er SVÆRT intimt og potensielt inkriminerende detaljer, som er delt med behandler (regner med søsteren min, evt om hun har blitt diskutert av kolleger) under forutsetning, og i den tro at hun er ansvarlig og profesjonell. Dette, plus en lang rekke andre forhold, gjør at jeg mener søsteren min ikke er skikket i den rollen hun har. Snakker med min psykolog på Dps om dette. Hva mener KG man skal gjøre?

Anonymkode: 5aed8...5e2

Hva kvinneguiden mener er likegyldig. 

Slikt melder man fra om. Og det kunne og burde din psykolog fortalt deg. 

Anonymkode: 3cb7b...bfe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva kvinneguiden mener er likegyldig. 

Slikt melder man fra om. Og det kunne og burde din psykolog fortalt deg. 

Anonymkode: 3cb7b...bfe

Ts her: Ja lurer litt på det. Har jo over tid fortalt min psykolog om min søster og det er jo mye rart det da. En del mer generelle lovbrudd (nav-svindel, jevnlig narkotikabruk), samt det jeg mener er psykisk mishandling av samboer. I tillegg til ting som relaterer seg direkte til søsters virke som psykolog. Jeg mener jo det er ganske mye som skurrer. Såpass at man kan undres på hva slags mekanismet som faktisk er på plass for å kvalitetssikre behandlere. Hun (psykolog) spurte vel nå sist time om det kan være andre som har fanget opp brudd på taushetsplikt, så vi har jo en dialog. Skal ta det opp igjen ved neste time.

Anonymkode: 5aed8...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her igjen. Et lite ps til de ovenfor som mener jeg er feig som ikke konfronterer søster direkte. Dette handler om tiår med grenseløs atferd der alle sterkt emosjonelle reaksjoner ovenfor ting hun gjør (sjokk, sinne etc.) fungerer som "næring" for henne. Jeg er dermed automatisk emosjonelt avhøvlet når jeg er sammen med henne. 

Anonymkode: 5aed8...5e2

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her igjen. Et lite ps til de ovenfor som mener jeg er feig som ikke konfronterer søster direkte. Dette handler om tiår med grenseløs atferd der alle sterkt emosjonelle reaksjoner ovenfor ting hun gjør (sjokk, sinne etc.) fungerer som "næring" for henne. Jeg er dermed automatisk emosjonelt avhøvlet når jeg er sammen med henne. 

Anonymkode: 5aed8...5e2

Samme med meg her. Har en venninne som jobber som førskolelærer, hun bryter stadig vekk taushetstetsplikten. Har igjen og igjen, gjort beskjed til henne om det, men huns slutter ikke. Har tenkt å ringe til styreren for å ha ha en stopp på dette, men har ikke hatt beskjed om dette for at hun ikke skal miste jobben. Jeg har  jobbet innenfor helse i 14 år, og jeg har aldri brutt taushetsplikten. Mange mine søsken er leger, og munnen deres er fullstendig seglet når der kommet til sine pasienter, og det skjønner jeg godt, alle pasienter, sikker på at en tur innen legen , skal vi være sikker på at det holdes innenfor legekontoret

Anonymkode: eac23...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke respektere en slik person. Føler at dette, og annet jeg vet om henne, er en skikkelig byrde. Derfor jeg har kuttet kontakt i så stor grad som mulig. Men ja, denne siste episoden gav meg et ordentlig støkk. Slik informasjon på avveie kan fullstendig ødelegge et liv.

Anonymkode: 5aed8...5e2

Hvorfor har du ikke varslet om dette allerede når du ser hvor lite hun bryr seg når hun blir konfrontert med det engang? Jeg hadde varslet på flekken, og som andre sier, uansett hvor god kontakt man har. Dette er ALVORLIG.

Anonymkode: 4894e...b71

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...