Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker vi om dette…? 

Jeg har en eks,som har betydd alt for meg. 
Vi har barn sammen.. Han behandlet meg veldig dårlig før,mye psykisk..

Tror dere at ved hjelp av terapi at et sånt menneske kan bedre seg..? Hadde dere gitt det en sjangs om han hadde sagt han har gått i terapi lenge og blitt «bedre»? 

Anonymkode: 49a4b...42d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da skulle du også ha hatt terapi om du ikke har fått det, om han har bedret seg etter terapi bærer du fremdeles på gamle mønstre. Har dere barn så hold de på god avstand til dere vet om dette er noe å satse på, bruk god tid. 

Anonymkode: bbe07...91e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sammen med min eks igjen, han har gått i terapi og gjør det fremdeles. Det var en del psykisk vold i vårt forhold, og det gikk helt ærlig begge veier. Det var ikke bare ham. Vi var skadelige for hverandre. Begge voks opp med omsorgssvikt og vold i hjemmet, og lærte aldri hvordan en har et nært forhold og respekterer hverandre tross uenigheter. 

Å være i et forhold er ikke lett, og for de som sier det er lett, vel så er det fordi de har lært gode relasjonelle ferdigheter fra de var små. For oss andre er det veldig vanskelig å la noen komme nær deg, og håndtere et hverdagsliv sammen, uenigheter, belastninger, sykdom. Man prøver og feiler. Folk er ikke dårlige mennesker selv om de til dels er dysfunksjonelle. For meg er hele forskjellen om de tar tak i seg selv, og tar ansvar og reparerer og beklager det de har gjort. 

Da det ble slutt mellom oss kunne eksen si ting som "men, jeg gjorde jo så godt jeg kunne! Det er ikke så lett for meg! ja, men blablabla". Jeg opplevde det som at han ikke tok ansvar, og forsøkte å bortforklare. Da vi ble sammen igjen sa han "Jeg er lei meg for at jeg ikke klarte bedre, det burde ikke skjedd og jeg vil vise deg over tid at jeg har endret meg som mann og menneske". Og han viste det i praksis at han jobbet for å være en annen. 

Jeg er for nye sjanser. Gudene vet at jeg har trengt det, jeg har også oppført meg som et gedigent rasshøl både i parforhold og vennskap. Jeg er takknemlig for at jeg har muligheten til å jobbe med meg selv, og å stadig utvikle meg sammen med de jeg er glad i. Samtidig så skal en ikke gi det blindt. Pass på deg selv. ❤️ 

Anonymkode: 4e5cc...864

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg ble sammen med min eks igjen, han har gått i terapi og gjør det fremdeles. Det var en del psykisk vold i vårt forhold, og det gikk helt ærlig begge veier. Det var ikke bare ham. Vi var skadelige for hverandre. Begge voks opp med omsorgssvikt og vold i hjemmet, og lærte aldri hvordan en har et nært forhold og respekterer hverandre tross uenigheter. 

Å være i et forhold er ikke lett, og for de som sier det er lett, vel så er det fordi de har lært gode relasjonelle ferdigheter fra de var små. For oss andre er det veldig vanskelig å la noen komme nær deg, og håndtere et hverdagsliv sammen, uenigheter, belastninger, sykdom. Man prøver og feiler. Folk er ikke dårlige mennesker selv om de til dels er dysfunksjonelle. For meg er hele forskjellen om de tar tak i seg selv, og tar ansvar og reparerer og beklager det de har gjort. 

Da det ble slutt mellom oss kunne eksen si ting som "men, jeg gjorde jo så godt jeg kunne! Det er ikke så lett for meg! ja, men blablabla". Jeg opplevde det som at han ikke tok ansvar, og forsøkte å bortforklare. Da vi ble sammen igjen sa han "Jeg er lei meg for at jeg ikke klarte bedre, det burde ikke skjedd og jeg vil vise deg over tid at jeg har endret meg som mann og menneske". Og han viste det i praksis at han jobbet for å være en annen. 

Jeg er for nye sjanser. Gudene vet at jeg har trengt det, jeg har også oppført meg som et gedigent rasshøl både i parforhold og vennskap. Jeg er takknemlig for at jeg har muligheten til å jobbe med meg selv, og å stadig utvikle meg sammen med de jeg er glad i. Samtidig så skal en ikke gi det blindt. Pass på deg selv. ❤️ 

Tusen takk for dette svaret. Virkelig. Det var godt å lese. ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for dette svaret. Virkelig. Det var godt å lese. ❤️

Aw, så fint å høre at det kunne bidra. ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Da skulle du også ha hatt terapi om du ikke har fått det, om han har bedret seg etter terapi bærer du fremdeles på gamle mønstre. Har dere barn så hold de på god avstand til dere vet om dette er noe å satse på, bruk god tid. 

Min terapi har vært å høre på hva han har snakket om i terapi og hva han har «lært» og hvordan han har endret personligheten sin.. Dette er Såklart ikke ensbetydende med at jeg er dum som et brød og tar hans ord. Det må jo oppleves i praksis over tid. 

Holder Såklart barna på god avstand inntil videre!

Skrevet

Hvis motivasjonen kommer fra den som skal ta i mot terapi; så kanskje.

Men det fordrer en tålmodighet og utholdenhet som ligger i en totalt annen liga. 

Det å tilgi handler like mye om å gå videre som å reparere. 

💔❤️💔

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner etterhvert ganske mange som har gjort mange feil i livet, noen også kriminelle handlinger. De fleste har forandret seg, så jeg vil absolutt si at det er mulig. Felles for disse er at de tar avstand fra sine tidligere handlinger og tar fullt ansvar for dem. Dersom han kommer med mange unnskyldninger for å fortsette med oppførselen sin (selv om den kanskje har blitt litt mindre ille) eller prøver å skylde på andre for at han har gjort sånn og sånn, så ville jeg vært skeptisk. Bare de som tar fullt ansvar og genuint ønsker å forandre seg, får det til. Hvis han kun går i terapi for å please andre, så vil det ikke gå.

Anonymkode: 16ad3...c5f

AnonymBruker
Skrevet
Tradegy skrev (8 minutter siden):

Hvis motivasjonen kommer fra den som skal ta i mot terapi; så kanskje.

Men det fordrer en tålmodighet og utholdenhet som ligger i en totalt annen liga. 

Det å tilgi handler like mye om å gå videre som å reparere. 

💔❤️💔

Hva mener du med den første setningen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tenker vi om dette…? 

Jeg har en eks,som har betydd alt for meg. 
Vi har barn sammen.. Han behandlet meg veldig dårlig før,mye psykisk..

Tror dere at ved hjelp av terapi at et sånt menneske kan bedre seg..? Hadde dere gitt det en sjangs om han hadde sagt han har gått i terapi lenge og blitt «bedre»? 

Hvorfor mener du alt er hans feil mens du er den yndige som gjorde alt rett? 

Anonymkode: 06e8c...140

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner etterhvert ganske mange som har gjort mange feil i livet, noen også kriminelle handlinger. De fleste har forandret seg, så jeg vil absolutt si at det er mulig. Felles for disse er at de tar avstand fra sine tidligere handlinger og tar fullt ansvar for dem. Dersom han kommer med mange unnskyldninger for å fortsette med oppførselen sin (selv om den kanskje har blitt litt mindre ille) eller prøver å skylde på andre for at han har gjort sånn og sånn, så ville jeg vært skeptisk. Bare de som tar fullt ansvar og genuint ønsker å forandre seg, får det til. Hvis han kun går i terapi for å please andre, så vil det ikke gå.

Anonymkode: 16ad3...c5f

Han har heldigvis tatt fullstendig ansvar for sine handlinger, og skylder ikke på noen utenom seg selv.. Jeg hadde aldri tenkt på å gitt han en sjangs til om ikke det føltes ekte ut..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor mener du alt er hans feil mens du er den yndige som gjorde alt rett? 

Anonymkode: 06e8c...140

For, i dette tilfellet er det sant. Jeg bryr meg ikke om du tror meg eller ikke. 

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva mener du med den første setningen?

Akkurat det jeg skriver. Det må komme fra egen motivasjon. Man må ønske å endre adferd. Altfor mange blir påtvunget terapi, uten egentlig  å ønske  å forandre seg. 

(Lurer på om dette ble mer forvirrende enn forklarende :fnise:). 

Endret av Tradegy
AnonymBruker
Skrevet
Tradegy skrev (12 minutter siden):

Akkurat det jeg skriver. Det må komme fra egen motivasjon. Man må ønske å endre adferd. Altfor mange blir påtvunget terapi, uten egentlig  å ønske  å forandre seg. 

(Lurer på om dette ble mer forvirrende enn forklarende :fnise:). 

Neida,jeg tror jeg skjønte det.. han har jo tatt initiativ til egen hjelp ja 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde DÅRLIGE omsorgspersoner, jeg klarte å være i sunne forhold likevel. 

Anonymkode: 67b12...4a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg hadde DÅRLIGE omsorgspersoner, jeg klarte å være i sunne forhold likevel. 

Anonymkode: 67b12...4a3

Gratulerer! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min terapi har vært å høre på hva han har snakket om i terapi og hva han har «lært» og hvordan han har endret personligheten sin.. Dette er Såklart ikke ensbetydende med at jeg er dum som et brød og tar hans ord. Det må jo oppleves i praksis over tid. 

Holder Såklart barna på god avstand inntil videre!

Var det jeg mente med det jeg skrev til deg, se det ann over tid selvom følelsene for han blir sterkere så er fallet større om det ikke blir bedre. Men veldig bra at han har fått terapi og har det kanskje bedre med seg selv. Ønsker dere lykke til ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han behandlet meg veldig dårlig før,mye psykisk..

Nei. Det tror jeg ikke. 

Han kan eventuelt bedre seg til den neste dama si.

Anonymkode: adfed...e9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...