Gå til innhold

Invitasjon og allergisk mot maten.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri fått chili med paprika i på noen meksikansk restaurant. Heller aldri chili med kjøttdeig. Og aldri fått ris til. Bare rømme og tortillachips. Finnes  sikkert en slags hverdagsvariant med kjøttdeig, paprika osv.🙂.

Min chili er med biff, fond, rødvin, baconbiter, soltørkede tomater osv, og skal gjerne putre et par timer. Er riktignok en skje paprikapulver i, men null paprika. Sorte bønner has i rett før servering. Skal være en tilnærmet originaloppskrift, men ikke vet jeg 🙂

Anonymkode: 7a7f2...d7f

Så du lager den med paprika du også, altså? Men har likevel ikke hørt om at noen bruker det og mener det er rart og er spydig fordi andre gjør det? 

Høres hyggelig ut, du. 

Anonymkode: d57d9...84e

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri fått chili med paprika i på noen meksikansk restaurant. Heller aldri chili med kjøttdeig. Og aldri fått ris til. Bare rømme og tortillachips. Finnes  sikkert en slags hverdagsvariant med kjøttdeig, paprika osv.🙂.

Min chili er med biff, fond, rødvin, baconbiter, soltørkede tomater osv, og skal gjerne putre et par timer. Er riktignok en skje paprikapulver i, men null paprika. Sorte bønner has i rett før servering. Skal være en tilnærmet originaloppskrift, men ikke vet jeg 🙂

Anonymkode: 7a7f2...d7f

Paprikapulver blir jo det samme som paprika.

Anonymkode: 22555...f88

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri fått chili med paprika i på noen meksikansk restaurant. Heller aldri chili med kjøttdeig. Og aldri fått ris til. Bare rømme og tortillachips. Finnes  sikkert en slags hverdagsvariant med kjøttdeig, paprika osv.🙂.

Min chili er med biff, fond, rødvin, baconbiter, soltørkede tomater osv, og skal gjerne putre et par timer. Er riktignok en skje paprikapulver i, men null paprika. Sorte bønner has i rett før servering. Skal være en tilnærmet originaloppskrift, men ikke vet jeg 🙂

Anonymkode: 7a7f2...d7f

Nå er det ikke meksikansk resturant, men naboer de skal til å veldig mange oppskrifter inneholder paprika. Folk som ikke tåler paprika tåler som regel ikke paprikapulver heller, så ville ikke prøvd å servere det til en som er allergisk mot paprika. Du skriver jo at det ikke er paprika i chili con carne, men så lenge du har paprikapulver i så er det paprika i. 

Anonymkode: 56ca1...041

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tåler du chili hvis du ikke tåler paprika? Det er jo samme slekt.

Anonymkode: 1cd29...a47

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men tåler du chili hvis du ikke tåler paprika? Det er jo samme slekt.

Anonymkode: 1cd29...a47

Ja, tåler chili.

Anonymkode: 22555...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri fått chili med paprika i på noen meksikansk restaurant. Heller aldri chili med kjøttdeig. Og aldri fått ris til. Bare rømme og tortillachips. Finnes  sikkert en slags hverdagsvariant med kjøttdeig, paprika osv.🙂.

Min chili er med biff, fond, rødvin, baconbiter, soltørkede tomater osv, og skal gjerne putre et par timer. Er riktignok en skje paprikapulver i, men null paprika. Sorte bønner has i rett før servering. Skal være en tilnærmet originaloppskrift, men ikke vet jeg 🙂

Anonymkode: 7a7f2...d7f

Dette blir faktisk for dumt. 

Anonymkode: 81a7c...818

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er invitert på middag til naboene. Har vært lite sosial, så mye er nytt for meg. Takket ja og fikk melding tilbake at de gledet seg og skulle lage sin signaturrett chili con carne. Problemet er at jeg er allergisk mot paprika. Gir jeg beskjed på forhånd eller virker jeg rar da? Det gjør ikke meg noe å spise bare tilbehør.

 

Anonymkode: 22555...f88

Gikk det greit å si ifra? 😊

Anonymkode: 56ca1...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du hører er det viktig å si fra om at du ikke tåler paprika i noen form. Mange som ikke er vant med allergi vil først og fremst tenke på fersk paprika, og kanskje ikke tenke over ting som paprikapulver, krydderblandinger og slikt.

Især krydderblandinger, krydderglass med pepper og litt tørket paprika, taco krydder og slikt er det fort gjort å overse for ikke-allergiske.

 

Anonymkode: 20d96...0c2

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 18.50):

Ja, tåler chili.

Anonymkode: 22555...f88

Men chili er jo paprika. 

I Spania kan du for eksempel bestile paprica-dolce (det vi kjenner so paprika), eller paprica-picante (det vi kjenner som chili).

Her fremstår du bare litt sær. 

Anonymkode: 5f0bb...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men chili er jo paprika. 

I Spania kan du for eksempel bestile paprica-dolce (det vi kjenner so paprika), eller paprica-picante (det vi kjenner som chili).

Her fremstår du bare litt sær. 

Anonymkode: 5f0bb...16f

Men hun kan ikke noe for at hun er allergisk mot vanlig paprika, uansett hvor sært du tenker det er.

Jeg er allergisk mot grønne epler, mens røde epler går fint. Hvorfor skal det være sært?

Anonymkode: 4a5ab...d15

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men chili er jo paprika. 

I Spania kan du for eksempel bestile paprica-dolce (det vi kjenner so paprika), eller paprica-picante (det vi kjenner som chili).

Her fremstår du bare litt sær. 

Anonymkode: 5f0bb...16f

Nå er det jo faktisk ikke det spanske språket som avgjør hva folk er allergisk mot. Noen er allergiske mot alt i denne familien, inkludert ting som tomater og aubergin. Noen reagerer bare på en av tingene. Faktisk kjenner jeg to personer som reagerer på paprika, men ikke på chili. Og jeg har sett den ene reagere på paprika hverken han eller jeg visste var i maten. 

Anonymkode: d57d9...84e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 18.58):

Dette blir faktisk for dumt. 

Anonymkode: 81a7c...818

Slikt er faktisk ganske vanlig.

Det er ikke hvetemel i kransekaken (unntatt den ss med hvetemel de har brukt til utbakingen)
Det er ikke paprika i suppen (unntatt en ts paprikapulver)
Det er ikke egg i gjærbaksten (unntatt eggehviten som ble penslet på toppen før steking)

Som oftest er det uvitenhet som ligger bak, ikke vond vilje.

 

Til TS

Jeg sier som de andre, si at du er allergisk, og spør om du skal ta med eget :)

 

Anonymkode: c62e3...015

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si fra, ja, og foreslå å ta med egne alternativer. Jeg gjør alltid det, stoler lite på at de fleste forstår omfanget av å ikke tåle mat. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hun kan ikke noe for at hun er allergisk mot vanlig paprika, uansett hvor sært du tenker det er.

Jeg er allergisk mot grønne epler, mens røde epler går fint. Hvorfor skal det være sært?

Anonymkode: 4a5ab...d15

Du er ikke allergisk mot grønne epler... 

Du har mulig en intoleranse. men slutt å misbruk begrepene slik. 

Anonymkode: 5f0bb...16f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 14.44):

Er invitert på middag til naboene. Har vært lite sosial, så mye er nytt for meg. Takket ja og fikk melding tilbake at de gledet seg og skulle lage sin signaturrett chili con carne. Problemet er at jeg er allergisk mot paprika. Gir jeg beskjed på forhånd eller virker jeg rar da? Det gjør ikke meg noe å spise bare tilbehør.

 

Anonymkode: 22555...f88

Man sier alltid fra om allergier. Og paprika (jeg antar du både mener den ferske paprikaen, fersk chili, tørket chili og tørket paprika. 

Sjansen for at det er paprika/chili du både ser og ikke ser i både chilien, salaten og sausen er ekstremt stor. Men det er også (gitt at du kan lage mat og ikke bruker poser) enkelt å utelate og erstatte.

Og, du? Dette er noe du må si fra til folk om. Jeg har paprika i absolutt all italiensk mat, feks. Og i all form for taco. Og på kylling. Og grillet kjøtt. Paprika/chili er på det aller meste.

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 18.10):

Du tuller nå ---Hva tror paprikapulver er laget du da? 

Anonymkode: 85cdb...cb0

Hen tuller nok ikke. Jeg har observert folk allergisk mot svin fått tilbudt skinke, «for det er jo ikke svin?» på spisesteder. En solid andel folk har så lite anelse om hva maten inneholder at du ikke kan spise hos dem om du har allergier.  

Anonymkode: a2642...239

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 14.57):

Er ikke paprika i ekte chili con carne. Biff, hermetiske tomater, soltørkede tomater, fersk chili og hvitløk, rødvin, spisskumen, sorte bønner osv. Det eneste tilbehøret er rømme og tortillachips. Må være en rar variant de lager 🙂

Anonymkode: 7a7f2...d7f

 

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 17.00):

Har aldri fått chili med paprika i på noen meksikansk restaurant. Heller aldri chili med kjøttdeig. Og aldri fått ris til. Bare rømme og tortillachips. Finnes  sikkert en slags hverdagsvariant med kjøttdeig, paprika osv.🙂.

Min chili er med biff, fond, rødvin, baconbiter, soltørkede tomater osv, og skal gjerne putre et par timer. Er riktignok en skje paprikapulver i, men null paprika. Sorte bønner has i rett før servering. Skal være en tilnærmet originaloppskrift, men ikke vet jeg 🙂

Anonymkode: 7a7f2...d7f

 

Haha, dette var et pretensiøst svar, og allikevel så feil 😄

Den opprinnelige retten heter carne con chili. Og den inneholder ikke bacon, rødvin eller soltørkede tomater, og for så vidt ikke bønner heller (de serveres ved siden av). Så din variant høres ikke særlig original ut.

Chili con carne er en amerikansk variant av originalen, og kommer i mange versjoner. Ofte med paprika.  

Anonymkode: 13221...47e

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...