Gå til innhold

Invitasjon og allergisk mot maten.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er invitert på middag til naboene. Har vært lite sosial, så mye er nytt for meg. Takket ja og fikk melding tilbake at de gledet seg og skulle lage sin signaturrett chili con carne. Problemet er at jeg er allergisk mot paprika. Gir jeg beskjed på forhånd eller virker jeg rar da? Det gjør ikke meg noe å spise bare tilbehør.

 

Anonymkode: 22555...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er de veganere siden du kun vil spise tilbehøret? Du kan vel fortsatt spise kjøtt og fisk?

Anonymkode: 11b07...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er fint innafor å si ifra. Nå pleier jeg alltid å spør om allergier, men om jeg glemmer det hadde jeg blitt veldig glad om jeg fikk beskjed. 

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er de veganere siden du kun vil spise tilbehøret? Du kan vel fortsatt spise kjøtt og fisk?

Anonymkode: 11b07...458

Hele gryten er jo full av paprika….

Anonymkode: 81a7c...818

  • Liker 6
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo si i fra! Jeg hadde blitt kjempeskuffet hvis den ene inviterte gjesten ikke kunne spise maten jeg har lagd. 

Anonymkode: e85c2...29d

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt superstressa om jeg inviterte gjester på en spesiell matrett, og det viste seg de er allergiske mot den og bare satt der med en tallerken ris liksom.

Si fra :) 

En inviterer jo først og fremst for å ha ei hyggelig stund sammen. Blir fort veldig kjipt for verten om du ikke sier fra.

 

Anonymkode: 20d96...0c2

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke paprika i ekte chili con carne. Biff, hermetiske tomater, soltørkede tomater, fersk chili og hvitløk, rødvin, spisskumen, sorte bønner osv. Det eneste tilbehøret er rømme og tortillachips. Må være en rar variant de lager 🙂

Anonymkode: 7a7f2...d7f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke paprika i ekte chili con carne. Biff, hermetiske tomater, soltørkede tomater, fersk chili og hvitløk, rødvin, spisskumen, sorte bønner osv. Det eneste tilbehøret er rømme og tortillachips. Må være en rar variant de lager 🙂

Anonymkode: 7a7f2...d7f

Rar variant? Aldri hørt om noen som lager uten paprika, og alle oppskrifter jeg søkte opp nå inneholder paprika.

Anonymkode: 22555...f88

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en som har mange matallergier, si fra! :) jeg pleier å si feks «jeg vil bare si fra om at jeg er allergisk mot paprika, skal ta med noe eget?» :) 

Anonymkode: 88658...69a

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er de veganere siden du kun vil spise tilbehøret? Du kan vel fortsatt spise kjøtt og fisk?

Anonymkode: 11b07...458

 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er ikke paprika i ekte chili con carne. Biff, hermetiske tomater, soltørkede tomater, fersk chili og hvitløk, rødvin, spisskumen, sorte bønner osv. Det eneste tilbehøret er rømme og tortillachips. Må være en rar variant de lager 🙂

Anonymkode: 7a7f2...d7f

Visst du Googlee chili con carne noe de kanskje har gjort,så finner du mange oppskrifter med paprika 

Anonymkode: 56ca1...041

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fra en som har mange matallergier, si fra! :) jeg pleier å si feks «jeg vil bare si fra om at jeg er allergisk mot paprika, skal ta med noe eget?» :) 

Anonymkode: 88658...69a

Takk, det var en lur måte å svare på 😊

Anonymkode: 22555...f88

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle, si fra. Som andre sier, jeg hadde blitt så flau og lei meg om jeg hadde stått over grytene og gledet meg over god mat og så kunne ikke gjesten spise det jeg hadde laget. Det er det motsatte av en byrde å si fra! 

Kos deg på middagsbesøk! 

Anonymkode: 59dd5...6b8

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rar variant? Aldri hørt om noen som lager uten paprika, og alle oppskrifter jeg søkte opp nå inneholder paprika.

Anonymkode: 22555...f88

Har aldri fått chili med paprika i på noen meksikansk restaurant. Heller aldri chili med kjøttdeig. Og aldri fått ris til. Bare rømme og tortillachips. Finnes  sikkert en slags hverdagsvariant med kjøttdeig, paprika osv.🙂.

Min chili er med biff, fond, rødvin, baconbiter, soltørkede tomater osv, og skal gjerne putre et par timer. Er riktignok en skje paprikapulver i, men null paprika. Sorte bønner has i rett før servering. Skal være en tilnærmet originaloppskrift, men ikke vet jeg 🙂

Anonymkode: 7a7f2...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig må d si ifra.

Jeg hadde sagt: Det høres så godt ut med chilli con carne. Dessverre er jeg allergisk mot paprika, så hadde satt stor pris på om paprika kunne da vært i en skål ved siden av? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager det tar jeg alltid i paprika mot slutten, og det samme kan gjøres med paprikapulver. Hadde du sagt ifra til meg hadde jeg bare tatt av litt saus før paprikaen has oppi. Enkelt, og smaker godt uansett 🙂 håper du sier ifra, det hadde jeg satt pris på hadde jeg invitert 🙂

Anonymkode: 433aa...127

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verker mer rar hvis du ikke sier ifra på forhånd.

Anonymkode: 176ee...feb

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Si i fra, da kan de lage en del til deg som er uten paprika, om de bruker paprika i gryten.

Anonymkode: 92c45...c4c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergier er ikke noe man velger om man har eller ikke. De fleste blir glade hvis man sier fra og tilbyr seg  ta med eget. 

Husk å si fr dersom du er hyperallergisk slik at de ikke kutter paprika, tørker seg litt på et papir og deretter tar på alt når de dekker bordet.

Anonymkode: 68137...f65

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri fått chili med paprika i på noen meksikansk restaurant. Heller aldri chili med kjøttdeig. Og aldri fått ris til. Bare rømme og tortillachips. Finnes  sikkert en slags hverdagsvariant med kjøttdeig, paprika osv.🙂.

Min chili er med biff, fond, rødvin, baconbiter, soltørkede tomater osv, og skal gjerne putre et par timer. Er riktignok en skje paprikapulver i, men null paprika. Sorte bønner has i rett før servering. Skal være en tilnærmet originaloppskrift, men ikke vet jeg 🙂

Anonymkode: 7a7f2...d7f

Du tuller nå ---Hva tror paprikapulver er laget du da? 

Anonymkode: 85cdb...cb0

  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mer frekt å ikke si ifra og komme og se på maten. Fortell dem og nøyaktig (er det både fersk og tørket paprika f.eks?) . Dem klarer å tilpasse for deg, men ikke om de ikke vet. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...