Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten min har vært i et forhold  i underkant av ett år. Jeg er snart midten av 30-årene og hun er 30 år. Vi har litt forskjellige syn på hva man ønsker med livet. Jeg ser at alle vennene mine rundt seg har begynt eller har allerede stiftet familie og tenker at det er noe jeg ønsker å begynne å tenke på selv. Hun har lyst til å vente noen år og det er naturligvis ikke noe keg kan gjøre noe med. For å komplisere forholdet ytterligere så bor vi ikke i samme land og det er en hel dags reise for å besøke hverandre. Hun bor ikke et Europeisk land så vi må i så fall gifte oss om vi skal flytte sammen her i Norge. Hun er selvfølgelig veldig gira på å gifte seg, men jeg er ikke helt sikker.

Synet på giftemål har jo endret seg mye for mange nordmenn de siste 50 årene. Før var det nok flere kvinner som ønsket å gifte seg pga. finansielle grunner. Men i et relativt likestilt samfunn som Norge har nok set bidratt blant annet til fallet i at førre vil gifte seg i dag. Jeg stresser ikke med å gifte å gifte meg og synes i grunn jeg også har kjent henne for kort tid til å gifte oss.

Vi har hatt et nært forhold mens hun bodde her i ca 6 måneder og datet noen måneder. Mens hun bodde her oppdaget jeg en del av ulikhetene vi har. Noe var positivt, mens andre ting var negativt. For eksempel har man kjønnsroller i hennes land. For eksempel skal en mann alltid betale på date, skyve stolen til kjæresten inntill bordet, åpne dører osv. Hun er også vant til å gå ut å spise middag flere ganger i uken noe ikke jeg har råd til. Jeg husker jeg tok det opp med henne om å dele på utgiftene med å gå ut og hun ble fornærmet og sint.

Jeg naturligvis tenkt på flere av ulempene som følger med å være sammen med henne. Spesielt de økonomiske. Det virker ofte på meg som om hun ikke tenker så mye lengre enn det å gifte seg. Jeg tenker mye på hva en framtidig med henne kan være. Det å få barn/familie sammen. Kjøpe hus, reise på ferie sammen osv. Jeg tenker også mye på om hun kommer til å trives her i Norge og spesielt det stedet jeg ønsker å bo. Det er jo ingen selvfølge å jeg kunne aldri sett på en kjæreste som mistrives med det. Hun har bodd i Norge nesten 2 år. Jeg tenker også på at man må prioritere økonomi anerledes med barn, noe jeg også håper hun forstår.

Jeg har i den senere tid fått forespørsel fra mine foreldre om å overta en familiebedrift som jeg kan ha på si ved at jeg fortsetter i den jobben jeg har. Denne familiebedriften generer en del mer enn gjennomsnittlig årslønn for nordmenn noe som er gunstig for meg siden jeg ønsker å mulighet til å gi en fremtidig familie en robust økonomi. Problemet med denne familievedriften er at den er lokalisert på et mindre sted enn der vi møttes, noe som hun også synes var i grunn for lite. Hun har litt familie i den byen vi møttes i så jeg skjønner at hun heller vil bo der. Hun har ikke sett mitt hjemsted så vi vet ikke om hun ville trivdes der heller. Jeg kan heller ikke ta med meg familiebedriften et annet sted.

Hun vil gjerne at jeg kommer å besøker henne, men i hennes hjemland er det ikke så trygt å ferdes. Der er det mye gjengkriminalitet og mafiavirksomhet. Der har det vært interne konflikter der militæret har vært involvert noe som jeg synes høres veldig skummelt ut. Hun sier at det skal gå bra. Nå er det slik at det er enkelte soner av landet som er mer rammet enn andre. Men likevel liker jeg ikke å lese om det som skjer og har skjedd i landet i nyhetene. Naturligvis fokuserer de på det negative.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre siden jeg liker henne godt, men samtidig sier flere venner og familienedlemmer at jeg må virkelig tenke meg om her om det er noe jeg burde satse på. Flere har sagt at det er enklere med en norsk dame. Jeg vet innerst inne at kjærlighet i seg selv ikke er nok.

Noen som har noen innspill her?

Anonymkode: a42a3...3fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror neppe dette blir bra, så jeg er enig med vennene og familien din. 

Dere har vidt forskjellig syn på det mest grunnleggende. 

Anonymkode: 3ae33...755

• Liker 3
Skrevet

Tror du kan finne ei mer passende dame enn dette. Forskjellige meninger, forskjellige ønsker, forskjellige punkt i livet, langdistanse, og ikke har dere vært sammen så lenge heller.. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er du forelsket i henne?

Anonymkode: 01698...3d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror neppe dette blir bra, så jeg er enig med vennene og familien din. 

Dere har vidt forskjellig syn på det mest grunnleggende. 

Anonymkode: 3ae33...755

TS her. Hva spesifikt tenkker du på?

svartkatt skrev (1 time siden):

Tror du kan finne ei mer passende dame enn dette. Forskjellige meninger, forskjellige ønsker, forskjellige punkt i livet, langdistanse, og ikke har dere vært sammen så lenge heller.. 

Du har nok rett i dette.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du forelsket i henne?

Anonymkode: 01698...3d3

Det er jeg. Hvordan det?

AnonymBruker
Skrevet

Hun er sannsynligvis mye yngre enn deg. Selvfølgelig ønsker hun giftemål og det å vente med barn. Det er bare fornuftig av henne. At mange norske menn lider av forpliktelsesangst og MÅÅÅ ha mye yngre dame, er ikke hennes problem. Mener du ikke noe seriøst med henne, så dropp henne. Men for å få barn i Norge med en mann hun ikke er gift med, er galskap. Hvorfor ønsker du barn, men ikke ekteskap?

Anonymkode: 02d03...f01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun er sannsynligvis mye yngre enn deg. Selvfølgelig ønsker hun giftemål og det å vente med barn. Det er bare fornuftig av henne. At mange norske menn lider av forpliktelsesangst og MÅÅÅ ha mye yngre dame, er ikke hennes problem. Mener du ikke noe seriøst med henne, så dropp henne. Men for å få barn i Norge med en mann hun ikke er gift med, er galskap. Hvorfor ønsker du barn, men ikke ekteskap?

Du leste åpenbart ikke gjennom inlegget. Hvis du hadde lest så står det at det er ca 5 år aldersforskjell. Tviler på at norske menn generelt sett lider av forpliktelsesangst. Det bare blitt mye mer vanlig å være samboere uten å måtte gifte seg enn før. Det er forståelig å ikke ønske å få barn med noen man ikke er gift med spesielt om det i nesten alle tilfeller for å få oppholdstillatelse kreves at man må gifte seg. Dette gjelder hvertfall for de som er fra land utenfor Europa. I 2 av 3 samlivsbrudd er det kvinnen som tar iniativet til å gjøre det slutt. Det kan være en av flere årsaker til at flere ikke gifter seg i dag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du leste åpenbart ikke gjennom inlegget. Hvis du hadde lest så står det at det er ca 5 år aldersforskjell. Tviler på at norske menn generelt sett lider av forpliktelsesangst. Det bare blitt mye mer vanlig å være samboere uten å måtte gifte seg enn før. Det er forståelig å ikke ønske å få barn med noen man ikke er gift med spesielt om det i nesten alle tilfeller for å få oppholdstillatelse kreves at man må gifte seg. Dette gjelder hvertfall for de som er fra land utenfor Europa. I 2 av 3 samlivsbrudd er det kvinnen som tar iniativet til å gjøre det slutt. Det kan være en av flere årsaker til at flere ikke gifter seg i dag. 

Men da får han finne seg ei norsk dame som synes det er greit å være samboere. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere på forskjellig sted i livet  - du ønsker barn nå, hun vil vente - det høres ut som en deal breaker for deg.  Dermed er forholdet litt dødfødt, men du finner ikke ut av det mens dere er på vent. 

Du kan be om at dere tar en pause i forholdet, og se om det kjennes riktig ut.

Eller du kan invitere henne til å bo hos deg to mnd på hjemstedet, og f eks ikke gå ut å spise en eneste gang? 

Anonymkode: 0cf4a...f1d

AnonymBruker
Skrevet

Latinamerika? Får litt følelsenav en eller annen grunn. Konen til en bestekompis er latinamerikansk har et sterkt ønske om å klare seg selv og ikke være  en som  må ivaretas i årevis .  Hun har lært seg norsk sakte men sikkert og gradvis gått gradene til en jobb med egen lønn.  Du må stille krav.  Du kan ikke være en provider til evig tid.  Det er dømt til å mislykkes. Hun må være villig til å lære seg språket og på sikt ta seg jobb og integreres for at dette skal lykkes 

Anonymkode: 476d0...5f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Latinamerika? Får litt følelsenav en eller annen grunn. Konen til en bestekompis er latinamerikansk har et sterkt ønske om å klare seg selv og ikke være  en som  må ivaretas i årevis .  Hun har lært seg norsk sakte men sikkert og gradvis gått gradene til en jobb med egen lønn.  Du må stille krav.  Du kan ikke være en provider til evig tid.  Det er dømt til å mislykkes. Hun må være villig til å lære seg språket og på sikt ta seg jobb og integreres for at dette skal lykkes 

Mexico tenkte eg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte umiddelbart sør-Amerika. 🤭 Hissige og storforlangende dramaqueens... 🙈  No, papi. Ella es un problema.

Anonymkode: 8efea...c3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dere på forskjellig sted i livet  - du ønsker barn nå, hun vil vente - det høres ut som en deal breaker for deg.  Dermed er forholdet litt dødfødt, men du finner ikke ut av det mens dere er på vent. 

Du kan be om at dere tar en pause i forholdet, og se om det kjennes riktig ut.

Eller du kan invitere henne til å bo hos deg to mnd på hjemstedet, og f eks ikke gå ut å spise en eneste gang? 

Anonymkode: 0cf4a...f1d

TS her. Det stemmer litt det du sier at man er på forskjellige steder i livet. Det er nok litt komplisert å prøve det. Men det er jo selvfølgelig mulig å invitere henne for å prøve det. Men mest sannsynligvis får jeg et nei siden hun er veldig på at jeg skal komme å besøke henne om noen måneder.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hun er fra Latinamerika ja. Jeg er helt enig at jeg kan være provider for henne. Det er også derfor jeg delvis tenker at dette kan bli kulturkræsj.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tenkte umiddelbart sør-Amerika. 🤭 Hissige og storforlangende dramaqueens... 🙈  No, papi. Ella es un problema.

Anonymkode: 8efea...c3a

de er mer forlangende enn noen korsk dame heg har møtt. Jeg prøvde å behandle henne som en norsk dame, men det falt i dårlig jord.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 20.24):

Men da får han finne seg ei norsk dame som synes det er greit å være samboere. 

TS her. Samboer/gift er ikke så viktig hvis det hadde vært en norsk dame. Eneste grunnen for å gifte meg med henne er for at hun skal kunne få oppholdstillatelse. Jeg kan ikke et langvarig forhold hvis ikke, siden det er helt uaktuelt å flytte til det landet hun kommer i fra. Naturligvis trenger man ikke å gjøre det med en norsk dame. Jeg er usikker på dette siden jeg ikke har kjent henne så lenge og det ikke er mange muligheter for dette forholdet til å fungere slik det gjorde når hun bodde her. Avstandsforhold er lkke det samme. Det er også en del kulturelle forskjeller og ikke minst hvor man er i livet.

AnonymBruker
Skrevet

Har hun utdanning hun kan bruke i Norge? 

Kan hun noe norsk?

Kan hun engelsk godt? 

Anonymkode: e759b...545

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er sjansene dine på datingmarkedet hjemme?

Hvis du er en av de mange mennene som bare kan drømme om å få deg norsk dame, så hadde jeg satset alt på denne kvinnen. Selv om det betyr store offer. For hva er alternativet? Det er jo å være alene.

Hvis du derimot har grei sjans hos norske damer, så hadde jeg gitt dette en siste sjanse. Du har fortsatt litt tid. Du kan som kjent få barn selv om du runder 40 år.

Anonymkode: e41d9...460

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du penger til å finansiere alt?

Hun flytter til deg vilcsikkert ha noen endringer i hjemmet. 

Visum søknad

Betale livsopphold

Betale reiser når hun lengter hjem

Betale for helse og tannhelse

Sende penger til familien når de får uventet sykdom.

Har du noe nettverk hun kan bygge sosiale kontakter på?

Har hun begynt å lære norsk?

Skal hun ha førerkort?

Og lista fortsetter. 

Anonymkode: f0b78...85c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har hun utdanning hun kan bruke i Norge? 

Kan hun noe norsk?

Kan hun engelsk godt? 

Anonymkode: e759b...545

TS her. Hun har dessverre ikke det. Hvis ikke så lunne hun ha fått oppholdstillatelse på relevant arbeid. Hun fikk arbeidsvisum, men hun måtte reise tilbake da hun fikk avslag på forlengelse av visumet.

Hun prøvde å lære seg norsk da hun bodde her. Hun kan godt nok engelsk til å klare seg med det i Norge og i et engelskspråklige land.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan er sjansene dine på datingmarkedet hjemme?

Hvis du er en av de mange mennene som bare kan drømme om å få deg norsk dame, så hadde jeg satset alt på denne kvinnen. Selv om det betyr store offer. For hva er alternativet? Det er jo å være alene.

Hvis du derimot har grei sjans hos norske damer, så hadde jeg gitt dette en siste sjanse. Du har fortsatt litt tid. Du kan som kjent få barn selv om du runder 40 år.

Anonymkode: e41d9...460

Sjansene mine på datingmarkedet vet er ganske gode siden jeg vet at selv når jeg har vært sammen med henne har flere damer tatt kontakt med meg for dating. Nå skyldes nok dette at jeg datet en del før vi ble sammen og at vi aldri publiserte noe offentlig at vi var sammen. Jeg skrev dette innlegget for at jeg vet at det er enklere for meg å være sammen med noen som ernorsk. Jeg har egentlig hele tiden tenkt at en norsk dame er det beste for meg. Men så traff jeg jo på henne og jeg falt for henne. Jeg traff henne i Norge. Jeg er ikke akkurat typen som kunne tenke seg å reise til Thailand for å finne seg dame akkurat. Men noen ganger så blir man blind av kjærlighet å ønsker å være sammen med noen som kan komplisere livet sitt. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har du penger til å finansiere alt?

Hun flytter til deg vilcsikkert ha noen endringer i hjemmet. 

Visum søknad

Betale livsopphold

Betale reiser når hun lengter hjem

Betale for helse og tannhelse

Sende penger til familien når de får uventet sykdom.

Har du noe nettverk hun kan bygge sosiale kontakter på?

Har hun begynt å lære norsk?

Skal hun ha førerkort?

Og lista fortsetter. 

Anonymkode: f0b78...85c

Dette er jeg nok litt ner usikker på. Jeg har en helt gjennomsnittlig lønn her i Norge. Det er flere ting du nevner her som jeg er i tvil på. Det med netverk er alltid vanskelig spesielt når man er i voksen alder. Selv mange nordmenn sliter med det. Hun må nok skaffe seg jobb og førerkort her hvis hun skal bo her. 

Det er som du nevner lista fortsetter. Det er så mange ting å tenke over som jeg ikke hadde trengt å tenke på hvis jeg var sammen med noen som er norsk. Det er en av grunnene til at jeg er tvil på om dette er så lurt gor meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sjansene mine på datingmarkedet vet er ganske gode siden jeg vet at selv når jeg har vært sammen med henne har flere damer tatt kontakt med meg for dating. Nå skyldes nok dette at jeg datet en del før vi ble sammen og at vi aldri publiserte noe offentlig at vi var sammen. Jeg skrev dette innlegget for at jeg vet at det er enklere for meg å være sammen med noen som ernorsk. Jeg har egentlig hele tiden tenkt at en norsk dame er det beste for meg. Men så traff jeg jo på henne og jeg falt for henne. Jeg traff henne i Norge. Jeg er ikke akkurat typen som kunne tenke seg å reise til Thailand for å finne seg dame akkurat. Men noen ganger så blir man blind av kjærlighet å ønsker å være sammen med noen som kan komplisere livet sitt. 

Glemte å nevne at vi begge slettet datingappene da vi ble sammen. Men siden man en historie fra tidligere dating så har jeg fått flere forespørsler på Snapchat/IG selv om jeg ikke har aktivt sett etter noen andre. 

Skrevet

Om hun vil at du skal betale for hun så har hun ingen rett til å være med å bestemme hvor dere skal bo tenker nå jeg.

Finnes forøvrig 4 milliarder andre kvinner der ute. Klarte du å tiltrekke deg en dame så klarer du å tiltrekke deg andre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...