Gå til innhold

Bør jeg fortsette å gi kattene våtfor?


LivT

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har to katter, en kattunge og en kastrert voksen katt (norsk skogkatt). Kattungen får tørrfor og våtfor hver dag, og har ikke noe problem med å spise opp den lille porsjonen han får med våtfor daglig. Han er veldig aktiv og leken, som en kattunge skal være. Jeg vil derfor tro at han forbrenner mer kalorier enn min voksne katt, som på den andre siden lever en mer avslappet livsstil. Oppdretteren ga kattene sine våtfor hver dag også, og når vi kjøpte kattungen så fikk vi noen poser med våtfor som han var vant med å spise.

Samtidig vil ikke den voksne, kastrerte katten, spise opp porsjonen sin med våtfor. Begge får ca. 40g med våtfor hver dag, og jeg har prøvd ut flere ulike typer smaker og merker av våtfor. De får våtfor da jeg synes det er viktig at de får i seg nok væske. Noen mener også at det er farlig at kattene kun får tørrfor, da det gir økt sjanse for at kattene blir dehydrerte. 

Den voksne, kastrerte katten har blitt rådet fra veterinær om å kun spise tørrfor, da hun mente at våtforet kan være dårlig for tennene (noe jeg kan være enig i). Samtidig er jeg redd for at katten ikke skal få i seg nok væske da den er ganske slapp, og ikke drikker så mye vann ellers. Vi dro til veterinær da den hadde tannkjøttbetennelse, noe han fikk selv om jeg pusset tennene hans i ny og ne (ikke hver eneste dag, men en gang i uken / annenhver uke). Han hadde fine tenner uten tannstein, men et svært rødt og betent tannkjøtt. Konklusjonen fra veterinær var at katten hadde en tilstand hvor immunforsvaret overreagerte på plakk. Jeg har blitt enda flinkere på å pusse tennene hans etter timen hos veterinær, og nå pusser jeg tennene hans hver dag, og i noen perioder annenhver dag. 

Jeg vil fortsette å gi dem våtfor, hva tenker dere? Jeg er redd for at kattene får problemer med urinen og nyrene senere i livet, noe som virker enda mer alvorlig. Samtidig er det mye arbeid med tennene hans, fordi det skal ikke gå mange dager uten tannpuss før tannkjøttet begynner å bli rødt og vondt. Hvordan skal jeg få katten til å spise opp våtforet? De har kun tilgang på tørrfor om natten, og jeg gir de våtfor på kveldstid.

Endret av LivT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye gir du? Jeg har aldri gitt mer enn en spiseskje med våtfor, og jeg har blandet det med litt tørrfor. Jeg gir ikke våtfor lengre, for jeg ser ikke poenget med det. Søster sin katt får våtfor, men virker som det ofte blir rester. Jeg tenker det er fordi han får litt for mye, og han vil helst bare slikke sausen, og så spise tørrfor. Godt mulig han hadde spist mer av våtforet om han hadde selskap, men det har jeg ikke sjekket. Jeg har bare gitt mindre så det blir mindre kastet.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får kattene kun våtfor. De får 3 x 85 g i døgnet. God helse og pels. Aldri gitt de tørrfôr. 

Anonymkode: 4fd1e...4c5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min får tørrfôr som står fremme hele tiden og våt for flere ganger hver dag.

Han slikker bare av sausen på våtforet. Og spiser ikke resten. Men sånn er mange katter.

Anonymkode: 5ed27...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi to katter som er mye ute. De spiser stort sett daglig ting de fanger selv, typisk mus, rotter og fugler. De får våtfor til et måltid i uka, litt som "lørdagsgodt", og de har friskt vann og tørrfor tilgjengelig når de vil, hele uka. De regulerer mengden mat selv. Kattene er friske, normalvektige og har det bra. Den eldste har levd fint med denne "dietten" i 13 år.

Anonymkode: 2a841...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Katten min får tørrfôr som står fremme hele tiden og våt for flere ganger hver dag.

Han slikker bare av sausen på våtforet. Og spiser ikke resten. Men sånn er mange katter.

Anonymkode: 5ed27...bda

Vi har en katt som bare slikker sausen av enkelte våtfor-typer, slik som Whiskas. Får hun Sheba våtfor fra Rusta, spiser hun derimot alt. 

Anonymkode: 2a841...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten her liker veldig godt nutrima fussy fra Musti når det kommer til våtfor, ikke biter, men en blanding av pate og saus

Anonymkode: 737ac...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå okei. Kanskje han rett og slett ikke er så glad i våtfor, eller at han fort blir mett. Kan evt. gi han enda litt mindre våtfor, eller fordele det i løpet av dagen 💗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtfor er viktigst for eldre katter egentlig når de ikke får i seg nok vann. De er mer utsatt for å utvikle problemer med nyrene. Kattene her i huset, to stykker, får våtfor innimellom, men også råfor som f.eks kylling. Kattene er 18 og 10 år gamle. 

Anbefaler også å kjøpe tørrfor i dyrebutikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som deg, TS, bekymret for væskeinntaket. Mine katter får derfor våtfor hver dag. Den ene katten slikker stort sett bare sausen, men det er jo greit det - det er jo der væsken er. Den andre spiser opp alt + restene til den første katten. 

Anonymkode: e644c...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dere bekymret for væskeinntaket til deres katter?

Har de ikke tilgang til friskt vann hele tiden?

Anonymkode: 869f2...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er dere bekymret for væskeinntaket til deres katter?

Har de ikke tilgang til friskt vann hele tiden?

Anonymkode: 869f2...00e

Ikke uvanlig at eldre katter ikke drikker nok, selv om de har tilgang på friskt vann. 

En ting jeg kan anbefale er drikkefontene. Kattene mine begynte å drikke en del mer etter jeg kjøpte den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (2 timer siden):

Ikke uvanlig at eldre katter ikke drikker nok, selv om de har tilgang på friskt vann. 

En ting jeg kan anbefale er drikkefontene. Kattene mine begynte å drikke en del mer etter jeg kjøpte den. 

Hva regnes som "eldre" katt?

Min var 5 år for to uker siden

Anonymkode: 869f2...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva regnes som "eldre" katt?

Min var 5 år for to uker siden

Anonymkode: 869f2...00e

7-8 år gamle. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...