Gå til innhold

Noen som har erfaring med hvor lenge man trenger smertestillende etter tanntrekking?n

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trakk en tan i går etter betennelse. Hadde fryktelig vondt flere dager. Da tanna var ute funket endelig smertestillende (resept). Noen som har erfaring med hvor lang tid man kanskje trenger å ta dem? Har tidligere trukket men da har det ikke vært betent, så da gikk det greit med paracet og ibux 3g daglig i 4-5 dager. Nå tar jeg trekant-tabletter hver 6.time, tannlegen sa jeg skulle fortsette med det noen dager. Hva menes med noen dager. Er livredd for å få vondt igjen så vet ikke om jeg tør å ta noe mildere akkurat i dag. Samtidig er jeg ikke vant til trekant-medisiner og er redd for avhengighet. Har allerede spist 10 stk på 3 dager, og et par dager til vil jeg være oppe i 20. Noen som har erfaringer om når de verste smertene bruker å gi seg? Går også på antibiotika til og med søndag. 

Anonymkode: 2f619...24c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du blir ikke avhengig etter noen få dager, det nekter jeg å tro. 

Men du må nesten prøve deg frem. Kutt ut en tablett og vent til du kjenner smerte. Da tar du en til. 

Anonymkode: 094d0...491

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det varierer. Selv brukte jeg smertestillenede kun det første døgnet etter tanntrekking av visdomstann. Tok en tabelett når bedøvelsen gikk ut og en så jeg fikk sove på kvelden.   Så tenkte jeg jeg får se hvor vondt det er, og så var det bare litt murring og da sluttet jeg bare med smertestillenede.  Kjente litt på det dag to, men det gjorde bare at jeg var forsiktig med å tygge på den siden. 

Anonymkode: fe0f7...072

AnonymBruker
Skrevet

Umulig å si hvor lang tid det tar, for det kommer an på så mye. Jeg anbefaler at du tar de trekantpillene i et par dager, hver 6. time. Så trekker du ut tiden litt og venter med å ta dem til du kjenner at du trenger dem. Da kan du eventuelt ta vanlig paracet eller ibux i stedet, og se om det fungerer, og kun gå tilbake til trekantmedisinen om det er helt nødvendig.

Anonymkode: f9196...ec8

Skrevet

Det er ikke sånn at man må ta sterke smertestillende hver sjette time selv om tannlegen sier det. Det går helt fint å se det an når medisinen går ut om man faktisk trenger det. 

Jeg skjønner at du er redd for å få vondt igjen, men hvis du får veldig vondt, tar du bare en smertestillende da. Det er lurt å kjenne det litt an. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trakk tre tenner på rad, men det var heldigvis ingen akutt betennelse involvert. Som du gjorde med din forrige trekking brukte jeg kun en kombo av Ibux og paracet. Jeg tok de så hyppig som var innafor pakningsbeskrivelsen. Hadde et ark der jeg førte ned når jeg tok hva, og forskjøv inntaket slik at jeg tok ibux halveis mellom paracet-dosene og omvendt. Da fikk jeg en overlappende effekt slik at ikke all medisinen gikk ut og jeg hadde mye vondt mens jeg ventet på at neste dose skulle funke. Etter et par dager trappet jeg ned.

Siden du  har betennelse tenker jeg det blir snakk om en annen type smerte en "bare" å trekke tenner. Jeg ville fortsatt å ta medisinene som foreskrevet i hvert fall en dag til, og deretter kanskje prøvd å gi det mer tid mellom dosene for å se om antibiotikaen har dempet betennelsen slik at smertene ikke er så store. Jeg er heller ikke glad i "trekant"-piller, men har brukt det i 4-5 dager etter operasjoner tidligere. Det går bra.

Anonymkode: ea77c...d9d

AnonymBruker
Skrevet

"noen dager" kan være 2-5 dager, og hele poenget med å ikke sette en fast grense er nettopp fordi du selv skal kjenne etter om du har behov. 
Hvis du er usikker på om du fortsatt har behov for smertestillende, så drøyer du med å ta en, og avventer for å se om du får vondt eller ikke. 
Det er ikke slik at du øyeblikkelig får like vondt som før trekking hvis du drøyer tabletten en time eller to, de går gradvis ut av kroppen, og hvis man kjenner at det begynner gjøre vondt igjen kan man ta en ny. 

Jeg har selv aldri tatt de hver 6. time etter tanntrekk eller rotfylling, jeg har tatt de når jeg kjenner behov, vanligvis etter 8-10 timer. 

Anonymkode: cc9bc...b63

AnonymBruker
Skrevet

Vil tippe at antibiotika gjør at smertene snart blir mindre. Bruk smertestillende etter behov. Er det vondt så tar du det. 

Anonymkode: ce34d...ebb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Trakk en tan i går etter betennelse. Hadde fryktelig vondt flere dager. Da tanna var ute funket endelig smertestillende (resept). Noen som har erfaring med hvor lang tid man kanskje trenger å ta dem? Har tidligere trukket men da har det ikke vært betent, så da gikk det greit med paracet og ibux 3g daglig i 4-5 dager. Nå tar jeg trekant-tabletter hver 6.time, tannlegen sa jeg skulle fortsette med det noen dager. Hva menes med noen dager. Er livredd for å få vondt igjen så vet ikke om jeg tør å ta noe mildere akkurat i dag. Samtidig er jeg ikke vant til trekant-medisiner og er redd for avhengighet. Har allerede spist 10 stk på 3 dager, og et par dager til vil jeg være oppe i 20. Noen som har erfaringer om når de verste smertene bruker å gi seg? Går også på antibiotika til og med søndag. 

Hvor langt er et rep?

Anonymkode: dc44a...73d

AnonymBruker
Skrevet

Ene her fikk beskjed da ho opererte ut visdomstann at toppen ville være på dag 5 så ville de avta. Med første så avtok det, på dag 7 men på dag 9 så hovnet det opp og feber ble betent.

Nå denne gangen var toppen dag 5 og på dag 8 kun vondt men klarer uten noe smertestillende 

Anonymkode: 2a718...2e1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trengte trekant 1,5 uke en gang, ellers ikke trengt i det hele tatt.

Du fikk vel ikke så mange, tror ikke du skal bekymre deg for avhengighet på en 1-2 ukers bruk.

Anonymkode: d1d09...4ae

AnonymBruker
Skrevet

Er det paralgin forte eller oxy? Det har endel å si.

Anonymkode: 072a7...b17

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske individuelt, du må nesten prøve deg frem. Jeg tok alle visdomstenner samtidig (i narkose) og hadde vondt i to måneder men ikke like vondt hele tiden. Den første uken brukte jeg ibux 4 ganger i døgnet, brukte aldri noe sterkere. Etter den uka tok jeg ikke mere men la bomullsdotter dynket i corosodyl på, det behøvde lokalt.

Anonymkode: 3f4c2...691

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det paralgin forte eller oxy? Det har endel å si.

Anonymkode: 072a7...b17

Paralgin forte. Tok 1 hver 6.time det første døgnet. Etter det tok jeg paracet og voltaren som jeg har resept på for andre smerter. Det tok all smerten så nå er det nesten et døgn siden jeg tok paralgin og kjenner ingen smerte så lenge jeg tar voltaren og paracet 3 ganger i døgnet. Tenkte å fortsette med det over helgen for sikkerhets skyld, har ikke lyst på mer smerter akkurat nå. 

Har forstått at paralgin forte også kan være avhengighetsskapende så var litt engstelig da jeg aldri har tatt det før bortsett fra at jeg sikkert spiste noen etter blindtarmoperasjon for 20 år siden. Men husker jeg dro hjem fra sykehuset uten, da jeg nektet å spise dem pga at jeg var avhengig av bilen, og husker ikke at jeg hadde ulidelige smerter så må ha gått bra. Har spist 14 pf totalt så det bør vel gå bra nå som det ser ut til å funke med voltaren. Går også på antibiotika til i morgen så de har sikkert også gjort sitt tenker jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...