Gå til innhold

Dere som ble sydd etter fødsel: Når letter ubehaget i stingene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fødte i går, ble klippet og sydd og fikk i tillegg en overflatisk rift som ble sydd. Stingene er jo veldig ferske, så forventer ikke at ubehaget skal være borte med det første, men ca når ble underlivet mindre plaget av ubehag hos dere? 

 

(Mener ikke «back to normal» etter et års tid, men mener når stingene ikke strammer, underlivet er mindre hovent og det ikke gjør vondt å nyse eller sitte.)

Anonymkode: dd747...5dc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med baby!

Tok vel ca 2 uker før det ble ok uten smertestillende innabords. Jeg ble også klippet og sydd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro til lege og fikk lege til å ta stingene ut etter 10 dager. De "løsnet" ikke slik man tenker de skal. 

Anonymkode: 6ec75...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med lille! Hos meg tok det over åtte uker, men stingene gikk langt inn i skjeden (innvendig sydd), og det ble sydd for stramt. Stingene måtte plukkes ut av kjøttet av en lege, da de ikke ramlet ut selv. Dette skjedde åtte uker etter fødsel. Burde kanskje tatt tak i det selv før. Jeg ble også plaget med granulasjon etterpå og måtte på sykehuset for sjekk der. Vanskelig å skille mellom smerter fordi det ble sydd for stramt og smerter i sting i etterkant. Det gikk nå over til slutt uansett 😅❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok flere uker! Brukte så sjukt lang tid på å løsne! Men husker fremdeles hvor deilig det var da siste stinget gikk 🤣

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! ❤️ Mener å huske det tok ca 14 dager. Husker spesielt at dag 11 var helt grusom - så ille at jeg var sikker på det var noe forferdelig galt! Ringte tilogmed sykehuset som sa at det var helt vanlig med en smertetopp rundt den tiden. Etter dag 11 ble det gradvis mye bedre :) 

Ikke for å skremme, men da vet du jo liksom at det kan bli litt bedre, litt verre også bedre igjen!

Endret av Anononyma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer❤️

Med første ble jeg klippet og sydd, og da gikk det over veldig fort. Jeg fikk isbind på sykehuset etter et døgn ca, og syntes det tok bort det meste ubehaget. Kan ikke minnes at jeg merket stingene etter det.

Jeg fødte i fjor vinter, et år etter første, og da revnet jeg litt. Ikke mye, men måtte sy noen sting. Da hadde jeg kjøpt egne isbind, og brukte de, men syntes ikke det hjalp like mye. Følte stingene var ømme hvis jeg satt rett opp og ned på de, eller hvis jeg jeg liksom sklei meg ut og inn av seng/sofa så de ble dratt litt i. Det ble gradvis bedre, og var borte etter en uke hvert fall.

Anonymkode: b1bed...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første barn (ble klippet): vondt å sitte de første dagene, men tok ikke noe smertestillende etter de første 2-3 dagene og det tok vel akkurat 4 uker før vi hadde sex igjen. 

Andre barn (klippet på nytt): tror jeg ble sydd feil, så 3-4 dager etter at jeg kom hjem fra sykehuset (ca 8 dager etter fødsel) tok smerten seg opp så mye at jeg fikk mannen min til å klippe de 2 verste stingene. Etter det ble det fort mye bedre og jeg var omtrent smertefri etter rundt 3 uker. Begynte å ha sex etter ca 3-4 uker og begynte å prøve på baby igjen etter 3 mnd. 

Anonymkode: 71e16...707

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble klippet. Klarte å sitte normalt etter et par dager. Et av stingene hadde løsnet, og det ble ikke oppdaget før 6 ukerskontrollen. Visste ikke hva som var normalt ubehag. Men det hadde grodd såpass at de ikke sydde på nytt. Hadde vel ubehag i rundt 8 uker, men ikke så mye at det gikk ut over hverdagsaktiviteter

Anonymkode: e1ff3...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par uker. Brukte smertestillende de første 3-4 dagene. 

Anonymkode: dd069...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par uker. 2. grads rift + klipp. Kløe og svie kom litt av og på gjennom hele renselsen (7 uker). Alt løste seg opp av seg selv og hadde grodd fint, var hos privat gyn på 6 ukers kontroll. 

Anonymkode: b0f0a...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble klippet her og. Kunne gå en liten tur etter 2 uker, det gikk litt bedre for hver dag. Etter 5 uker hadde jeg fremdeles sting som ikke løsnet, så huden rundt begynte å bli irritert. Alt ubehag forsvant da jeg fjernet dem. Jeg trodde det var sting som bare lå i overflaten, men det gikk tråd langt innover... Så hvis man fjerner stingene selv, må man ikke klippe tråden feil. Sikkert best å få gjort det hos lege. Noen av smertene mine var nok tyngdefølelse, altså at livmoren var litt langt nede. Jeg merket det mest da jeg skulle løfte opp baby. 

Anonymkode: a2ea0...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. ts spør ikke når folk her hadde sex igjen.. mest sannsynleg er det det siste hun tenker på… 

 

Gi det en ukes tid til ts! Så skal du se at du er mye bedre!! Ta nok smertestillende. 

Anonymkode: bc4cb...6b3

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok 2 uker, ble klippet og revnet i tillegg innvendig og utvendig 

Anonymkode: 7f790...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble sydd både fremover, bakover og bittelitt innover. De stingene fremover gjorde kun vondt de første dagene og klødde litt da de grodde. De andre var mye mer plagsomme og hadde ubehag i 5-6 uker. Nå etter 8-9 uker er det ingen plager eller ubehag lengre. Glemmer av at det er sydd der nede i hverdagen og orker å gå lange turer og sånn igjen. 

Anonymkode: d5672...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det  kan variere velsig. Med første min tok det kjenpelang tid pga det ble infeksjon i færstegradsriften som ble sydd, men egentlig ikke burde ha vært det. Tok sikkert 6 mnd før det ble greiere. Med andre så var det også førstegangsfødende, men tok vel 2-3 uker før alt var helt fint :) Avhenger altså av en rekke faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakuum-fødsel. De sydde i en time 🙃. Brukte ikke smertestillende etter fødsel, men klødde noe vanvittig da det begynte å gro. Holdt på å bli gal. Helt fin på 6-ukerskontroll, og fikk klarsignal for sex.

Anonymkode: 16da2...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første var vakumfødsel uten klipp, men med andregradsrift i åpningen. Ble sydd kjempelenge, hadde flere rifter også, men de var mildere. Tror det svidde litt å tisse de første to dagene, men etter det merket jeg ingenting av det. Ikke behov for smertestillende.

Andremann ble forløst uten hjelpemidler, fikk en førstegradsrift og et pyntesting, merket ikke noe i ettertid. Fikk derimot sjokk da jeg tørket meg etter dobesøk og oppdaget noe grålilla, ormeformet på papiret. Trodde stingene skulle løse seg opp totalt og at det ikke kunne være stinget som havnet på papiret, så tankene vandret raskt mot en eller annen type innvollsorm 😅 Bare et obs om det er andre her som tror at stinget bare smelter bort, hehe.

Anonymkode: 0f727...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...