Gå til innhold

Om barnet ditt ble med venn fra skolen og spiste middag der, ville du blitt sint om barnet fikk et 1/2 glass brus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på 4 . Vi har tradisjon at vi hver dag til middag tar litt sukkerfri brus (cola zero, sprite zero eller Pepsi max). Vi voksne tar et fult glass , mens ungene får et halvt glass. Dette er noe vi koser oss med til maten, og kosten er eller sunn og variert. Ungene har stekte gode tenner og fikk skryt hos tannlegen 
 

Elstejenta begynner på skolen til høsten.  Da blir nok venner med hjem etterhver og blir å spise middag her. Hadde du blitt sur om barnet ditt fikk et glass halvt glass brus på en vanlig onsdag på besøk hos en venn? Jeg sier til mannen at jeg tror vi risikerer at foreldrne blir sinte på oss og at barna ikke får leke sammen da. Han sier at jeg overtenker og at ingen blir sur for slikt så lenge barna har fått mat og har det fint på besøk . Jeg ønsker å tilpasse meg sosiale normer og regler når vi har besøk av andres barn 

hva tror dere ?

Anonymkode: fe0dc...ac9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke blitt sur. Jeg hadde sannsynligvis tenkt at det var noe som skjedde nettopp fordi det var besøk med hjem; at dere ønsket å gjøre det ekstra stas og kos å komme på besøk 😊

Anonymkode: 8fce4...9ad

  • Liker 42
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke blitt sur over brus, men jeg hadde blitt oppgitt over at dere gir ungene sukkerfritt om de ikke har diabetes. 

Anonymkode: 4b67d...f60

  • Liker 27
  • Hjerte 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker i utgangspunktet som ene skreiv her at vi prøver å unngå brus i ukedagene - men hadde overhodet ikke blitt sur om det skjedde. Har nok av andre ting å bruke tid på, og et halvt glass skader ingen. Fint ungen koser seg :)

Anonymkode: ee958...d0f

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å høre om eventuelle allergier, men ellers får de det som vi får. Så om sommeren blir det en del is, men velger f.eks saftis i tilfelle de skal spise middag når de kommer hjem.

Men generelt er brus en uting i hverdager da, ungene bør jo lære seg å drikke vann til alle måltider, og ikke brus hver dag.

Anonymkode: 6f7c4...b86

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overhodet ikke.

Jeg tenker at de som klarer å mene så mye om det, er folk som aktivt leter etter ting å være misfornøyd med. Sånne får man ikke gjort så mye med. 

  • Liker 10
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke blitt sur men tenkt det har noe ekstra siden dere hadde besøk. 

Gi det noen år så får du se hvordan det står til med syreskader på tennene. Du lager vaner for barna dine for resten av livet. 

  • Liker 32
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller ikke blitt sur, men syns det er en uting å drikke brus (sukkerfri eller ikke) til hverdags. 

Anonymkode: 081a6...399

  • Liker 19
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare vært lykkelig over at barnet mitt hadde gode venner. Hva dere serverer er ikke viktig! Barnet mitt skal jo ikke spise hos dere hver dag akkurat :) 

Anonymkode: 8bbb9...b34

  • Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drikker alltid vann til middag. Bare godteri og brus fredag og lørdag. Hadde ikke blitt sur om barnet mitt fikk brus på besøk hos andre. Er det vafler eller noe mens barnet er på besøk, får det selvfølgelig spise det også. Når man er gjest, så spiser og drikker man det man får.  Hvis ikke, må man lære barnet sitt å si nei takk til diverse. 

Anonymkode: d4566...81d

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde bare vært lykkelig over at barnet mitt hadde gode venner. Hva dere serverer er ikke viktig! Barnet mitt skal jo ikke spise hos dere hver dag akkurat :) 

Anonymkode: 8bbb9...b34

Dette 🫶

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

strawberry88 skrev (2 minutter siden):

Dette 🫶

Absolutt! Men brus til barn under skolealder til vanlig er ikke helt innafor. 

Anonymkode: fbf4d...9fb

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde synes det var rart. For min del ville jeg heller at barnet fikk brus med sukker enn kunstig søtning siden kunstig søtning påvirker tsrmrn og jeg vil ikke at mine barn skal ha mye av det. Men i deres hus gjør dere som dere vil.

Anonymkode: 3a48d...783

  • Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde ikke blitt sur. Men barnet mitt hadde ikke skjønt konseptet «halvt glass» dessverre. Hun drikker gjerne to-tre glass vann til maten og ville nok bedt om mer ganske fort. Har dere vann også stående da? Hos oss er det bare barna som drikker brus og spiser godteri, så hun ville sikkert tenkt det var rart at de voksne fikk mer enn barna. Hele greia med et halv glass hver dag er kunstig og unødvendig. 

Anonymkode: 428b1...a89

  • Liker 28
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som over: glemte å si at selve sjarmen med å være med folk hjem er jo å se og gjøre det samme som dem. Mitt barn har kost seg med brus, kake, røkt ål, afghansk festmat, eritreisk mat, godteri på en tirsdag, slushmaskin og husmannskost hos venner og jeg er kjempetakknemlig for at hun får oppleve å ha ulike venner og de tilpasser seg fort ulike regler i deres hus. Men greia med et halvt glass ville hun ikke forstått og kanskje blitt flau om hun ba om mer og vennen korrigerer. 

Anonymkode: 428b1...a89

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deres hjem, deres regler. Det er nyttig for barn å se at det er andre regler i andre hjem.

Men et halvt glass? Da drikker man vann samtidig?

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må være ordentlig gammel for jeg hadde ikke tenkt over dette en gang. Hadde definitivt ikke blitt sur for det. 

Tenker det er utrolig snillt og koselig å invitere barna til å sitte rundt middagsbordet dersom de kommer på besøk. 

Jeg har ikke brus hver dag, men jeg tror ett glass ikke gjør noe som helst til eller fra. Det er for meg mer merkelig med de som har så harde rammer rundt maten at det påvirker hele livet, men folk får gjøre som de vil så klart. 

Synes ikke det er særlig stor forskjell på om de spiser vegansk, sukker og glutenfritt enn dag eller om de får brus og dessert en dag. Det er jo her hjemme vi legger grunnlaget for ett sunt og variert kosthold.

Alt med måte i mitt hus.  

Anonymkode: a7157...36c

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...