Gå til innhold

Blir folk sykepleiere og lærere bare for å ha noe å klage over? Er så lei klaginga deres.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror grunnen til at  veldig mange  oppfatter lærere som sutrete er at lærere ikke virker å forstå at deres arbeidshverdag ikke er så ulike mange andres, og at det ikke stilles verre krav til lærere enn andre. Når lærere i tillegg klager over at de jobber mer enn 8-timersdager, uten å se hvilket enormt privilegie det er at de er garantert flere ukers avspasering om sommeren, ja, da er det ganske lett å bli oppgitt. Spesielt av alle oss andre som også jobber langt over 8 timer hver dag hele året, uten mulighet til å avspasere mer enn kanskje en fredag i ny og ne (og typisk kun hvis den er inneklemt). 

Det kan godt være det er dårlige rammer i form av for få ansatte og for liten påvirkning på læreplan, mer individuell tilrettelegging osv, men det er mye ansvar i veldig mange jobber. Veldig mange må faktisk sjonglere mange baller samtidig og ha evne til å strukture arbeidet godt.  Det er også mange andre yrker der det umiddelbare ansvaret og de umiddelbare konsekvensene ved feil er langt større enn for lærere. Det er jo begrenset hvor galt det kan gå for en lærer om hen gjør en enkeltstående feil en dag på jobb. 

Poenget er vel at mange (ikke alle) lærere ikke synes å forstå at situasjonen deres slett ikke er unik, og at andre strever med mange av de samme utfordringene.  Kommunikasjonen fra lærere står ofte til stryk, for det kommuniseres ofte en fryktelig offermentalitet. Så når lærere (som flere steder i denne tråden og i andre tråder, leserinnlegg osv) uttaler at de må jobbe mer enn 8-16 og at kravene til oppfølging og krav til kvalitet på utførelsen av arbeidet er skjerpet, så blir mange provosert. Fordi lærere beskriver krav som ikke avviker så mye (eller i det hele tatt) fra det som er en normal arbeidshverdag og arbeidssituasjon for andre. Lærere fremstår rett og slett litt pysete.

Hvorfor lærerene har et så enormt gap mellom deres forventninger og deres opplevelser er vanskelig å si. Folk i andre yrkesgrupper har kanskje fra start en mer realistisk forventning til arbeidslivet? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stjertmeis skrev (14 minutter siden):

Jeg tror grunnen til at  veldig mange  oppfatter lærere som sutrete er at lærere ikke virker å forstå at deres arbeidshverdag ikke er så ulike mange andres, og at det ikke stilles verre krav til lærere enn andre. Når lærere i tillegg klager over at de jobber mer enn 8-timersdager, uten å se hvilket enormt privilegie det er at de er garantert flere ukers avspasering om sommeren, ja, da er det ganske lett å bli oppgitt. Spesielt av alle oss andre som også jobber langt over 8 timer hver dag hele året, uten mulighet til å avspasere mer enn kanskje en fredag i ny og ne (og typisk kun hvis den er inneklemt). 

Det kan godt være det er dårlige rammer i form av for få ansatte og for liten påvirkning på læreplan, mer individuell tilrettelegging osv, men det er mye ansvar i veldig mange jobber. Veldig mange må faktisk sjonglere mange baller samtidig og ha evne til å strukture arbeidet godt.  Det er også mange andre yrker der det umiddelbare ansvaret og de umiddelbare konsekvensene ved feil er langt større enn for lærere. Det er jo begrenset hvor galt det kan gå for en lærer om hen gjør en enkeltstående feil en dag på jobb. 

Poenget er vel at mange (ikke alle) lærere ikke synes å forstå at situasjonen deres slett ikke er unik, og at andre strever med mange av de samme utfordringene.  Kommunikasjonen fra lærere står ofte til stryk, for det kommuniseres ofte en fryktelig offermentalitet. Så når lærere (som flere steder i denne tråden og i andre tråder, leserinnlegg osv) uttaler at de må jobbe mer enn 8-16 og at kravene til oppfølging og krav til kvalitet på utførelsen av arbeidet er skjerpet, så blir mange provosert. Fordi lærere beskriver krav som ikke avviker så mye (eller i det hele tatt) fra det som er en normal arbeidshverdag og arbeidssituasjon for andre. Lærere fremstår rett og slett litt pysete.

Hvorfor lærerene har et så enormt gap mellom deres forventninger og deres opplevelser er vanskelig å si. Folk i andre yrkesgrupper har kanskje fra start en mer realistisk forventning til arbeidslivet? 

Eller vi blir direkte målt på leveranse/kvalitet (på en måte som går direkte ut over lønnsutviklingen vår) eller man er mye enklere å bli kvitt? 
Jeg er enig i det du skriver. Samtidig, det ER altfor lite ressurser i skolen, det er jeg helt enig med lærerne i. Problemet er at mer lønn løser ikke det problemet. Det kan faktisk gjøre det enda verre. 

Anonymkode: 51dcf...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (4 timer siden):

Litt av problemet med bemanningen i helsevesenet er at det er mange som ikke kan overleve på en 12,5% stilling, og ikke ha mulighet til ekstrajobb fordi det kreves at de stiller opp ved behov.

…men også litt av problemet er at mange sykepleiere ønsker å jobbe deltid. Hvis én skal jobbe 80%, må en annen jobbe 20%. Og når det er flere som ønsker å jobbe deltid i ulike prosenter, har man det i gang med små brøker. Man kan få større stillinger ved å tvinge alle ut i 100%, men da vil det være vanskelig å få deltid, og da vil heller ikke sykepleierne bli fornøyd.

Anonymkode: 33250...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eller vi blir direkte målt på leveranse/kvalitet (på en måte som går direkte ut over lønnsutviklingen vår) eller man er mye enklere å bli kvitt? 
Jeg er enig i det du skriver. Samtidig, det ER altfor lite ressurser i skolen, det er jeg helt enig med lærerne i. Problemet er at mer lønn løser ikke det problemet. Det kan faktisk gjøre det enda verre. 

Anonymkode: 51dcf...b67

Ja, jeg er også helt enig med lærerne i at det må sikres større ressurser i skolen. Skolen har jo endret seg enormt bare de siste 20 årene (sikkert enda lenger), og garantert mye i ørten perioder før det, uten at antall lærere eller måte å effektivisere arbeidet har økt tilsvarende. Belastningen må helt klart ned. For når en samlet lærerstand klager over stresset, er det jo utvilsomt utfordringer der.

Men kommunikasjonen er ikke alltid helt god, og der kommer nok lærere litt dårlig ut blant folk flest - som jo også er (slitne) arbeidstakere med krav på jobb og hjemmefronten som sliter en ut. 

Endret av Stjertmeis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, og skal innrømme at det kan være heftig, men jeg klager lite. Opplever imidlertid at ganske mange nesten oppfordre til klaging fra meg noen ganger. «Oi, det må være slitsomt!», «har elevene respekt for deg?», «hvordan orker du alle skjemaene og all rettingen?», er spørsmål som går igjen. Og selv om jeg stort sett sier at jeg trives, så kan det kanskje oppfattes som en samtale om «hvor hardt det er»?

Dessuten er skole og helsevesen alle har noe erfaring med, og dermed gjerne en mening om. Derfor blir det kanskje også ofte et tema?

Også må man huske at det er mange lærere og sykepleiere. Så selv om mange trives, kan den lille andelen som klager, fortsatt lage «mye lyd». 
 

Når alt dette er sagt: Det -er- ting som ikke er bra i skole- og helsevesenet som ikke er bra, og det synes jeg det må være lov å si ifra om. 

Anonymkode: 9b7b9...599

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er lærer, og skal innrømme at det kan være heftig, men jeg klager lite. Opplever imidlertid at ganske mange nesten oppfordre til klaging fra meg noen ganger. «Oi, det må være slitsomt!», «har elevene respekt for deg?», «hvordan orker du alle skjemaene og all rettingen?», er spørsmål som går igjen. Og selv om jeg stort sett sier at jeg trives, så kan det kanskje oppfattes som en samtale om «hvor hardt det er»?

Dessuten er skole og helsevesen alle har noe erfaring med, og dermed gjerne en mening om. Derfor blir det kanskje også ofte et tema?

Også må man huske at det er mange lærere og sykepleiere. Så selv om mange trives, kan den lille andelen som klager, fortsatt lage «mye lyd». 
 

Når alt dette er sagt: Det -er- ting som ikke er bra i skole- og helsevesenet som ikke er bra, og det synes jeg det må være lov å si ifra om. 

Anonymkode: 9b7b9...599

Jeg tror du er inne på noe her. Spesielt dette med at siden alle har et forhold til skole (og helse), så vil også de fleste  mene noe om det. 

Og selvsagt skal lærere også si fra om forhold som ikke er gode. 

Og disse to poengene har jeg ikke tenkt på i sammenheng før. Effekten av å si fra ("klage") blir jo gjerne maksimal, siden alle har et forhold til skole, i minst to omganger i livet (egen og barns skolegang).  Andre yrkesgruppers "klaging" treffer ikke innpå like mye, og man henger seg gjerne ikke opp i dette på samme måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er langt fra uvanlig å jobber overtid. Alle jobber jeg har hatt har jeg jobbet overtid. Det er ikke noe som er særpreget for lærere. Det er bare noe lærere  tror. 

Da jeg jobba som jurist i staten var det vanlig å arbeide så mye at jeg opparbeidet meg mange ukers avspasering. Det gjaldt de fleste på min avdeling, og sikker de andre avdelingene også. Nå som jeg jobber i det private får jeg ikke avspasere, så jeg får de 200-400 timene i året overtid utbetalt som overtid. 

Og ånei! Må du loggføre arbeidet ditt? Og så i excel, da? Nei og nei! For noen krav som stilles lærere! 😱 Altså, du bekrefter jo bare påstanden om lærere som sytepaver som ikke takler ansvar. Det er HELT normalt å føre logg over arbeidet og de vurderinger man gjør. Det er da ingen andre yrker hvor man kun tar vare på konklusjonene og kaster vurderingene i søpla (eller har de "i hodet").

Anonymkode: 754ec...b15

Til å angivelig være en utdannet jurist å være så er du overraskende nedlatende mot andre yrkesgrupper. Såklart skal man lønnes eller få avspasert for timer man jobber utover oppsatt tid, det sier jo selv selv. Backer lærerne 100% her jeg.

Hva er greia med å sammenligne yrkesgrupper og sette de opp mot hverandre? De som ønsker å forbedre noe ved sitt yrke må få gjøre det uten at andre grupper blir provosert av det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Stjertmeis said:

Jeg tror grunnen til at  veldig mange  oppfatter lærere som sutrete er at lærere ikke virker å forstå at deres arbeidshverdag ikke er så ulike mange andres, og at det ikke stilles verre krav til lærere enn andre. Når lærere i tillegg klager over at de jobber mer enn 8-timersdager, uten å se hvilket enormt privilegie det er at de er garantert flere ukers avspasering om sommeren, ja, da er det ganske lett å bli oppgitt. Spesielt av alle oss andre som også jobber langt over 8 timer hver dag hele året, uten mulighet til å avspasere mer enn kanskje en fredag i ny og ne (og typisk kun hvis den er inneklemt). 

Det kan godt være det er dårlige rammer i form av for få ansatte og for liten påvirkning på læreplan, mer individuell tilrettelegging osv, men det er mye ansvar i veldig mange jobber. Veldig mange må faktisk sjonglere mange baller samtidig og ha evne til å strukture arbeidet godt.  Det er også mange andre yrker der det umiddelbare ansvaret og de umiddelbare konsekvensene ved feil er langt større enn for lærere. Det er jo begrenset hvor galt det kan gå for en lærer om hen gjør en enkeltstående feil en dag på jobb. 

Poenget er vel at mange (ikke alle) lærere ikke synes å forstå at situasjonen deres slett ikke er unik, og at andre strever med mange av de samme utfordringene.  Kommunikasjonen fra lærere står ofte til stryk, for det kommuniseres ofte en fryktelig offermentalitet. Så når lærere (som flere steder i denne tråden og i andre tråder, leserinnlegg osv) uttaler at de må jobbe mer enn 8-16 og at kravene til oppfølging og krav til kvalitet på utførelsen av arbeidet er skjerpet, så blir mange provosert. Fordi lærere beskriver krav som ikke avviker så mye (eller i det hele tatt) fra det som er en normal arbeidshverdag og arbeidssituasjon for andre. Lærere fremstår rett og slett litt pysete.

Hvorfor lærerene har et så enormt gap mellom deres forventninger og deres opplevelser er vanskelig å si. Folk i andre yrkesgrupper har kanskje fra start en mer realistisk forventning til arbeidslivet? 

Konsekvensene ved feil eller mangel på tilrettelegging og ressurser kan absolutt være fatale i skolen, jo. For eksempel: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/anmelder-skolen-etter-sonnens-selvmord-fatt-massiv-respons/16547268/

Selv har jeg vært vitne til åpenbar fysisk mobbing i min jobb som lærer. Og når jeg har prøvd å si fra så får vi bare beskjed om å følge 9a-planen. Problemet er at tiltakene er vanskelige å følge uten tilstrekkelige ressurser og hjelp. Det er slike barn vi "klager" på vegne av. I år jobbet jeg i en klasse hvor en elev ble mobbet. Uansett hva vi gjorde, så ga mobberen seg ikke. Klassen burde hatt en ekstra voksenperson hele tiden bl.a. Men det får vi ikke. Eleven snakket hjemme om at hen ønsket å ta selvmord. Det er jævla kjipt å som lærer få ansvaret for den elevens skolehverdag. 

Selvmord er sjelden kost, heldigvis. Men det er ytterste konsekvens av hvordan det er i skolen i dag. Det er altfor mange barn som går alene, blir mobbet, ikke får god nok tilrettelagt opplæring, har skolevegring osv. Jeg tror du er enig med meg om at det burde settes inn flere ressurser i skolen for at flere skal trives. Sånn som det er nå må læreren velge hvem hun skal prioritere, og det er et tøft valg å ta. Det er slitsomt for læreren, og det er ikke bra for elevene det går ut over i det hele tatt... 

Andre yrker er slitsomme, ja. Men det hjelper ikke de barna som blir mobbet eller ikke tør å dra på skolen. Prøv å si det til foreldrene til barna når de tar opp problemene i skolen... "Det er andre som har det verre".. det hjelper liksom ikke. Læreren er nødt til å ha godt nok med verktøy å spille på for å hjelpe disse barna.. da hjelper det ikke å sammenligne yrker og be lærerne slitte å syte. Man får heller gå til politikerne og kreve flere ressurser i skolen.

Anonymkode: d78ae...194

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Konsekvensene ved feil eller mangel på tilrettelegging og ressurser kan absolutt være fatale i skolen, jo. For eksempel: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/anmelder-skolen-etter-sonnens-selvmord-fatt-massiv-respons/16547268/

Selv har jeg vært vitne til åpenbar fysisk mobbing i min jobb som lærer. Og når jeg har prøvd å si fra så får vi bare beskjed om å følge 9a-planen. Problemet er at tiltakene er vanskelige å følge uten tilstrekkelige ressurser og hjelp. Det er slike barn vi "klager" på vegne av. I år jobbet jeg i en klasse hvor en elev ble mobbet. Uansett hva vi gjorde, så ga mobberen seg ikke. Klassen burde hatt en ekstra voksenperson hele tiden bl.a. Men det får vi ikke. Eleven snakket hjemme om at hen ønsket å ta selvmord. Det er jævla kjipt å som lærer få ansvaret for den elevens skolehverdag. 

Selvmord er sjelden kost, heldigvis. Men det er ytterste konsekvens av hvordan det er i skolen i dag. Det er altfor mange barn som går alene, blir mobbet, ikke får god nok tilrettelagt opplæring, har skolevegring osv. Jeg tror du er enig med meg om at det burde settes inn flere ressurser i skolen for at flere skal trives. Sånn som det er nå må læreren velge hvem hun skal prioritere, og det er et tøft valg å ta. Det er slitsomt for læreren, og det er ikke bra for elevene det går ut over i det hele tatt... 

Andre yrker er slitsomme, ja. Men det hjelper ikke de barna som blir mobbet eller ikke tør å dra på skolen. Prøv å si det til foreldrene til barna når de tar opp problemene i skolen... "Det er andre som har det verre".. det hjelper liksom ikke. Læreren er nødt til å ha godt nok med verktøy å spille på for å hjelpe disse barna.. da hjelper det ikke å sammenligne yrker og be lærerne slitte å syte. Man får heller gå til politikerne og kreve flere ressurser i skolen.

Anonymkode: d78ae...194

Vel, det var jo også derfor jeg skrev

"Det er jo begrenset hvor galt det kan gå for en lærer om hen gjør en enkeltstående feil en dag på jobb."

Som lillesøster til en som ble grovt mobbet gjennom hele barne- og ungdomsskolen, og som derfor har tre selvmordsforsøk bak seg og i dag er ufør, vet jeg godt hva elendige lærere kan føre til. 

Poenget er at systemfeil og/eller dårlig utført arbeid over tid kan medføre alvorlige konsekvenser. Om en lærer gjør en enkeltstående feil en dag på jobb er stort sett enkelt å reparere. Svært mange andre yrker har mye større risikoer i det daglige, hvor det er små marginer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stjertmeis said:

Vel, det var jo også derfor jeg skrev

"Det er jo begrenset hvor galt det kan gå for en lærer om hen gjør en enkeltstående feil en dag på jobb."

Som lillesøster til en som ble grovt mobbet gjennom hele barne- og ungdomsskolen, og som derfor har tre selvmordsforsøk bak seg og i dag er ufør, vet jeg godt hva elendige lærere kan føre til. 

Poenget er at systemfeil og/eller dårlig utført arbeid over tid kan medføre alvorlige konsekvenser. Om en lærer gjør en enkeltstående feil en dag på jobb er stort sett enkelt å reparere. Svært mange andre yrker har mye større risikoer i det daglige, hvor det er små marginer.

Hvorfor er du så opptatt av å sammenligne helt isolerte enkelthendelser? Lærere klager ikke over enkeltstående hendelser, men alt som skjer over tid og som tilsammen blir slitsomt både for lærere og elever. Det er helt nyttesløst å kun fokusere på enkelthendelser eller isolerte hendelser, eller sammenligne med andre yrker. For det er ikke det det handler om. Det handler om at barn ikke får det de har rett på. Mobbing og skolevegring.

Og hadde skolen fått mer hjelp og ressurser, så hadde kanskje de elendige lærerne fått veiledning, hjelp, og kanskje noen med kompetanse på området kunne tatt seg av de verste mobbesakene/ skolevegringssakene/ hjulpet de med komplekse diagnoser. Jeg forstår ikke hvorfor det forventes at én lærer skal klare å håndtere slike tunge saker alene. Som du selv sier så er det ikke alle som klarer det. Likevel forventes det at en med lærerutdanning, som stort sett bare inneholder fag, skal håndtere slike saker. Det må være lov til å klage litt da. Hadde skolen til din søster fått hjelp og veiledning og ressurser til å håndtere mobbingen, så hadde det kanskje gått bedre med henne. Det er jo SÅNT vi klager over. Du må jo være enig i at det MÅ gjøres noe i skolen for å hjelpe disse elevene. 

Anonymkode: d78ae...194

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

…men også litt av problemet er at mange sykepleiere ønsker å jobbe deltid. Hvis én skal jobbe 80%, må en annen jobbe 20%. Og når det er flere som ønsker å jobbe deltid i ulike prosenter, har man det i gang med små brøker. Man kan få større stillinger ved å tvinge alle ut i 100%, men da vil det være vanskelig å få deltid, og da vil heller ikke sykepleierne bli fornøyd.

Anonymkode: 33250...096

Grunnen til at mange ønsker å jobbe 80% er kkke fordi man ikke ønsker å jobbe 100%, men fordi man ikke orker!

Anonymkode: 88604...585

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er du så opptatt av å sammenligne helt isolerte enkelthendelser? Lærere klager ikke over enkeltstående hendelser, men alt som skjer over tid og som tilsammen blir slitsomt både for lærere og elever. Det er helt nyttesløst å kun fokusere på enkelthendelser eller isolerte hendelser, eller sammenligne med andre yrker. For det er ikke det det handler om. Det handler om at barn ikke får det de har rett på. Mobbing og skolevegring.

Og hadde skolen fått mer hjelp og ressurser, så hadde kanskje de elendige lærerne fått veiledning, hjelp, og kanskje noen med kompetanse på området kunne tatt seg av de verste mobbesakene/ skolevegringssakene/ hjulpet de med komplekse diagnoser. Jeg forstår ikke hvorfor det forventes at én lærer skal klare å håndtere slike tunge saker alene. Som du selv sier så er det ikke alle som klarer det. Likevel forventes det at en med lærerutdanning, som stort sett bare inneholder fag, skal håndtere slike saker. Det må være lov til å klage litt da. Hadde skolen til din søster fått hjelp og veiledning og ressurser til å håndtere mobbingen, så hadde det kanskje gått bedre med henne. Det er jo SÅNT vi klager over. Du må jo være enig i at det MÅ gjøres noe i skolen for å hjelpe disse elevene. 

Anonymkode: d78ae...194

Det er jeg da heller ikke? Mulig poenget gikk deg forbi, men poenget var nettopp å si noe om hva som kan være grunnen til at mange oppfatter lærere som sytete.  At fordi mye av det lærere fremhever i sine "klagemål" er forhold andre også står i, og som er langt fra unike. Og nettopp fordi lærere har så mye mer fri enn andre (dvs mulighet til å hente seg inn), så fremstår klagingen over antall timers arbeid og stress som mindre berettiget. For veldig mange andre står i minst like belastende situasjoner uten mulighet til flere ukers sammenhengende arbeidsfri.

Selvsagt er jeg enig i at elevene må få bedre hjelp, og ar skolenorge har sviktet mobbeofre i mange tiår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjertmeis skrev (12 minutter siden):

Vel, det var jo også derfor jeg skrev

"Det er jo begrenset hvor galt det kan gå for en lærer om hen gjør en enkeltstående feil en dag på jobb."

Som lillesøster til en som ble grovt mobbet gjennom hele barne- og ungdomsskolen, og som derfor har tre selvmordsforsøk bak seg og i dag er ufør, vet jeg godt hva elendige lærere kan føre til. 

Poenget er at systemfeil og/eller dårlig utført arbeid over tid kan medføre alvorlige konsekvenser. Om en lærer gjør en enkeltstående feil en dag på jobb er stort sett enkelt å reparere. Svært mange andre yrker har mye større risikoer i det daglige, hvor det er små marginer.

Jeg tror det få innser om læreryrket er måten man må være så på hele tiden. (og jeg sier ikke at det ikke er sånn i andre yrker utenfor helsevesen og utdanning, bare at dette også gjelder læreryrket, og kanskje på en annen måte enn man er vant til). Det er jo mange tråder her hvor folk blir slitne av egne barn og ungdom, og vi har typisk 20-35 av dem av gangen, gjerne 100 på en dag, som vi skal se, oppdra, vurdere, bli kjent med, og helst også lære bort litt til.

Man må gjøre så utrolig mange valg absolutt hele tiden, på en litt annen måte enn i mange andre jobber, nettopp fordi ungdom er såpass uforutsigbare og man har ansvar for så mange av dem av gangen. Hver gang en elev kaster noe på en annen elev, kommer for seint, slenger litt med leppa osv, så må man veie regler, relasjoner og sosiale forhold opp mot hverandre. Én enkelt over- eller underreaksjon kan være vanskelig å reparere, og kan gjøre at man helt mister kontrollen på klassen.

Jeg sier ikke at lærerjobben er unik ved hvor mye man jobber eller hvor tøff den er, men at omtrent alle nye lærere får sjokk over hvor tøft det er sier kanskje litt. Jeg har nesten ikke hørt om en nyutdannet lærer som ikke gråter jevnlig på kontoret, og de fleste må gjennom noen sykmeldinger. Tror du det er fordi alle lærere er "svake", eller er det kanskje litt tøffere jobb å stå I enn man tror? Mange kommer fra jobber i privat næringsliv, og mange går tilbake igjen.

Jeg taper mange hundre tusen i året på å ikke jobbe med faget mitt (realfaglig), det hadde garantert vært tøft det også, men jeg hadde sluppet den sosiale sjongleringa og alle ikke-faglige avveininger jeg hele tiden må gjøre (som man ikke akkurat lærer på 1 år med PPU der mye av undervisningen naturlig nok handler om hvordan lære bort faget sitt). Nå trenger jeg fleksibiliteten og variasjonen og det sosiale i yrket, og de faste rammene klasserommet gir, ellers hadde jeg aldri holdt ut.

 

Anonymkode: 5f7ca...826

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror det få innser om læreryrket er måten man må være så på hele tiden. (og jeg sier ikke at det ikke er sånn i andre yrker utenfor helsevesen og utdanning, bare at dette også gjelder læreryrket, og kanskje på en annen måte enn man er vant til). Det er jo mange tråder her hvor folk blir slitne av egne barn og ungdom, og vi har typisk 20-35 av dem av gangen, gjerne 100 på en dag, som vi skal se, oppdra, vurdere, bli kjent med, og helst også lære bort litt til.

Man må gjøre så utrolig mange valg absolutt hele tiden, på en litt annen måte enn i mange andre jobber, nettopp fordi ungdom er såpass uforutsigbare og man har ansvar for så mange av dem av gangen. Hver gang en elev kaster noe på en annen elev, kommer for seint, slenger litt med leppa osv, så må man veie regler, relasjoner og sosiale forhold opp mot hverandre. Én enkelt over- eller underreaksjon kan være vanskelig å reparere, og kan gjøre at man helt mister kontrollen på klassen.

Jeg sier ikke at lærerjobben er unik ved hvor mye man jobber eller hvor tøff den er, men at omtrent alle nye lærere får sjokk over hvor tøft det er sier kanskje litt. Jeg har nesten ikke hørt om en nyutdannet lærer som ikke gråter jevnlig på kontoret, og de fleste må gjennom noen sykmeldinger. Tror du det er fordi alle lærere er "svake", eller er det kanskje litt tøffere jobb å stå I enn man tror? Mange kommer fra jobber i privat næringsliv, og mange går tilbake igjen.

Jeg taper mange hundre tusen i året på å ikke jobbe med faget mitt (realfaglig), det hadde garantert vært tøft det også, men jeg hadde sluppet den sosiale sjongleringa og alle ikke-faglige avveininger jeg hele tiden må gjøre (som man ikke akkurat lærer på 1 år med PPU der mye av undervisningen naturlig nok handler om hvordan lære bort faget sitt). Nå trenger jeg fleksibiliteten og variasjonen og det sosiale i yrket, og de faste rammene klasserommet gir, ellers hadde jeg aldri holdt ut.

 

Anonymkode: 5f7ca...826

Takk for et veldig reflektert og informativt svar. Hadde bare denne type forhold blitt  formidlet mer enn fokus på uklare ytre rammer slik det ofte gjøres (eks. arbeidstid og "det er ikke 7 ukers ferie" og "alt skal tilrettelegges og loggføres pga klager fra foreldre"), så hadde både jeg og flere fått mer respekt for det som løftes frem. 

Slik du beskriver forstår jeg at det må være veldig utmattende å stå i. Man er gjerne litt på "alerten"/tå hev hele tida, klar til å reagere. Og DET er utmattende, helt sikkert ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stjertmeis said:

Det er jeg da heller ikke? Mulig poenget gikk deg forbi, men poenget var nettopp å si noe om hva som kan være grunnen til at mange oppfatter lærere som sytete.  At fordi mye av det lærere fremhever i sine "klagemål" er forhold andre også står i, og som er langt fra unike. Og nettopp fordi lærere har så mye mer fri enn andre (dvs mulighet til å hente seg inn), så fremstår klagingen over antall timers arbeid og stress som mindre berettiget. For veldig mange andre står i minst like belastende situasjoner uten mulighet til flere ukers sammenhengende arbeidsfri.

Selvsagt er jeg enig i at elevene må få bedre hjelp, og ar skolenorge har sviktet mobbeofre i mange tiår.

Men det handler ikke om ting som "alle andre" også står i. Det handler om at når ting ikke er som de bør være, når det er manglende ressurser osv, så går det ut over uskyldige mennesker. Sykepleiere, leger og lærere klager fordi de ønsker det bedre for andre. Det er ikke like mange andre yrker hvor man har ansvar for "alle" menneskene i landet, faktisk. Alle er igjennom skolen og helsevesenet i løpet av livet sitt. De bør få nok ressurser og omsorg. Hvorfor skal de ha det dårligere bare fordi det igså er slitsomt i andre yrker?

Hvis disse yrkesgruppene ikke skal få ytre seg om det som ikke fungerer og ikke fremme saker i media osv, så er vi bare nødt til å tåle mobbing og dårlig omsorg i det offentlige. 

Anonymkode: d78ae...194

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det handler ikke om ting som "alle andre" også står i. Det handler om at når ting ikke er som de bør være, når det er manglende ressurser osv, så går det ut over uskyldige mennesker. Sykepleiere, leger og lærere klager fordi de ønsker det bedre for andre. Det er ikke like mange andre yrker hvor man har ansvar for "alle" menneskene i landet, faktisk. Alle er igjennom skolen og helsevesenet i løpet av livet sitt. De bør få nok ressurser og omsorg. Hvorfor skal de ha det dårligere bare fordi det igså er slitsomt i andre yrker?

Hvis disse yrkesgruppene ikke skal få ytre seg om det som ikke fungerer og ikke fremme saker i media osv, så er vi bare nødt til å tåle mobbing og dårlig omsorg i det offentlige. 

Anonymkode: d78ae...194

Selvsagt skal de få ytre seg. Har noen sagt noe annet?

Og det er vel heller ingen, hvert fall ikke jeg, som har sagt at lærer skal ha det dårligere enn andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

de som syter mest, er de kvinnene som blir lærere eller sykepleiere. Det har vært sånn i minst 15 år. Likevel har det kommet mange nye lærere og sykepleiere de siste 15 årene. Hvorfor klager lærere og sykepleiere hele tiden? hvorfor blir de aldri fornøyde? Og hvorfor har de valgt å jobbe med dette?

Lærere og sykepleiere er de som klager mest. Det er aldri bra nok. Hverken lønn eller arbeidsforhold og oppgaver. Jeg er lei av klaginga deres

Anonymkode: 3cce8...a14

Det er jo bare å se en annen vei da. Jeg gidder feks ikke lese masse om pilot streiken. 

Anonymkode: 339f6...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Stjertmeis said:

Selvsagt skal de få ytre seg. Har noen sagt noe annet?

Og det er vel heller ingen, hvert fall ikke jeg, som har sagt at lærer skal ha det dårligere enn andre? 

Ja, folk mener lærere og sykepleiere er sytete når de snakker om problemene i jobben sin. Jeg syns det er litt rart at folk synes det. Om de selv har det slitsomt i sin jobb, så betyr det ikke at lærere og sykepleiere ikke må få lov til å si sin mening. Det er jo som sagt ikke bra i skolen. Det er trist at folk ikke ser det. De har kanskje ikke barn selv.

Det føles også litt paradoksalt. Noen klager over at lærerne klager. Men det er jo en grunn til at lærerne klager. I stedet for å være på lærernes lag og kanskje bruke engasjementet sitt på noe positivt, så klager folk på lærerne. De gjør jo det samme som de selv mener er feil. Hvis de vil at vi skal holde munn, så kan de hjelpe til med å bedre forholdene i skole og ommsorg. 

Jeg har selv skrevet innspill til regjeringen om noe jeg syns bør bedres i skolen. Hva har de som sitter og klager på lærerne gjort?

Anonymkode: d78ae...194

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 7.44):

de som syter mest, er de kvinnene som blir lærere eller sykepleiere. Det har vært sånn i minst 15 år. Likevel har det kommet mange nye lærere og sykepleiere de siste 15 årene. Hvorfor klager lærere og sykepleiere hele tiden? hvorfor blir de aldri fornøyde? Og hvorfor har de valgt å jobbe med dette?

Lærere og sykepleiere er de som klager mest. Det er aldri bra nok. Hverken lønn eller arbeidsforhold og oppgaver. Jeg er lei av klaginga deres

Anonymkode: 3cce8...a14

Burde være obligatorisk med praksis i det private.

Ha folk indoktrinert i statlige institusjoner fra de blir født til de går ut av tiden tror jeg ingen er tjent med

Anonymkode: 878b2...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Burde være obligatorisk med praksis i det private.

Ha folk indoktrinert i statlige institusjoner fra de blir født til de går ut av tiden tror jeg ingen er tjent med

Anonymkode: 878b2...aed

Hvilke praksisplasser mener du det private kan tilby? Genuint nysgjerrig.  

Anonymkode: 2f94a...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...