Gå til innhold

Blir folk sykepleiere og lærere bare for å ha noe å klage over? Er så lei klaginga deres.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

de som syter mest, er de kvinnene som blir lærere eller sykepleiere. Det har vært sånn i minst 15 år. Likevel har det kommet mange nye lærere og sykepleiere de siste 15 årene. Hvorfor klager lærere og sykepleiere hele tiden? hvorfor blir de aldri fornøyde? Og hvorfor har de valgt å jobbe med dette?

Lærere og sykepleiere er de som klager mest. Det er aldri bra nok. Hverken lønn eller arbeidsforhold og oppgaver. Jeg er lei av klaginga deres

Anonymkode: 3cce8...a14

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

de som syter mest, er de kvinnene som blir lærere eller sykepleiere. Det har vært sånn i minst 15 år. Likevel har det kommet mange nye lærere og sykepleiere de siste 15 årene. Hvorfor klager lærere og sykepleiere hele tiden? hvorfor blir de aldri fornøyde? Og hvorfor har de valgt å jobbe med dette?

Lærere og sykepleiere er de som klager mest. Det er aldri bra nok. Hverken lønn eller arbeidsforhold og oppgaver. Jeg er lei av klaginga deres

Anonymkode: 3cce8...a14

helt enig, selv om det har holdt på en stund så synes jeg de har tatt det et hakk videre etter corona tiden.

Anonymkode: 9b0a6...681

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok tyngre enn de tror. Jobber selv turnus og det er belastende angående søvn og tanken på at man aldri har fri. 

Anonymkode: 8dacb...5af

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper heller ikke at Utdanningsforbundet og Sykepleierforbundet virker å ha som hovedagenda å snakke ned yrkene heller... Velter seg i all elendigheten, syter og klager - og klager senere på dårlig rekruttering🤪

Anonymkode: d4d24...9a4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er nok tyngre enn de tror. Jobber selv turnus og det er belastende angående søvn og tanken på at man aldri har fri. 

Anonymkode: 8dacb...5af

Det er mange jobber som er tunge og belastende. 

Anonymkode: 3f47f...f9c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bra i f.eks skolen. Barn blir mobba, det er uro, barn får ikke den opplæringen de har krav på og lærere blir slått av barn og plaget av foreldre. 

Det er jo bare å se på elevundersøkelsen og at det har vært en økning av mobbing i det siste. Og dette skal lærerne fikse uten noe som helst hjelp. Er ikke det noe å klage over syns du? Har du barn selv? Syns du ikke lærerne bør få stå frem og si sin mening om ditt barn blir mobbet og skolen får null hjelp til å bedre det?

Anonymkode: d78ae...194

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mange jobber som er tunge og belastende. 

Anonymkode: 3f47f...f9c

Greia er nok at i mange andre tunge jobber så går det mest ut over deg selv om du gjør feil. Gjør du feil i skole eller helsevesenet så går det ut over et annet uskyldig menneske. Det er tøft å leve med.

Anonymkode: d78ae...194

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Er nok tyngre enn de tror. Jobber selv turnus og det er belastende angående søvn og tanken på at man aldri har fri. 

Anonymkode: 8dacb...5af

Aldri fri? Dere har ikke enkelte fridager og ferier? 

Anonymkode: c3504...1ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

de som syter mest, er de kvinnene som blir lærere eller sykepleiere. Det har vært sånn i minst 15 år. Likevel har det kommet mange nye lærere og sykepleiere de siste 15 årene. Hvorfor klager lærere og sykepleiere hele tiden? hvorfor blir de aldri fornøyde? Og hvorfor har de valgt å jobbe med dette?

Lærere og sykepleiere er de som klager mest. Det er aldri bra nok. Hverken lønn eller arbeidsforhold og oppgaver. Jeg er lei av klaginga deres

Anonymkode: 3cce8...a14

Jeg husker fra videregående at de lærerne som klagde mest ofte er de som egentlig ikke hadde planer om å jobbe innenfor dette yrket, men som av ulike årsaker endte opp med det likevel.

Dette kan være en av årsakene til at de klager, men det er selvfølgelig ofte flere faktorer som spiller inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bare derfor jeg for 26 år siden valgte å bli barnehaglærer, for å klage. 

Anonymkode: 54617...ebc

  • Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo ikke bra i f.eks skolen. Barn blir mobba, det er uro, barn får ikke den opplæringen de har krav på og lærere blir slått av barn og plaget av foreldre. 

Det er jo bare å se på elevundersøkelsen og at det har vært en økning av mobbing i det siste. Og dette skal lærerne fikse uten noe som helst hjelp. Er ikke det noe å klage over syns du? Har du barn selv? Syns du ikke lærerne bør få stå frem og si sin mening om ditt barn blir mobbet og skolen får null hjelp til å bedre det?

Anonymkode: d78ae...194

Men da bør de begynne å klage over det. Det klager jo etter bare lønn. 

Det samme hjelper sykepleiere. Hjelper ikke å klage på lønna når det er belastning og dårlig styring på sykehus og sykehjem som er store deler av problemet. 

Anonymkode: f49c7...d24

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fysisk og psykisk belastende jobber, med mye ansvar for både pasient/elev og pårørende/foreldre. Mange jobber også ufrivillig deltid, og det er alltid mangel på arbeidskraft.

Jeg hadde aldri godtatt å komme på jobb, og bli gitt dobbel arbeidsbelastning dag inn og dag ut. Tror mange kan enes om det. 

 

 

Anonymkode: bd331...67d

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker de som tror de syter kan prøve å jobbe som dem i en mnd av hvert yrke. Hadde blitt veldig stilt etterpå da. 

For et par år siden leste et familiemedlem at snittet for når ansatte i helse (sykehjem, hjemmetjeneste) gikk ut som uføre var tidlig i 50 årene. Veldig kjekt å gå direkte fra å hjelpe andre hele livet til å sitte pleietrengende hjemme selv. 

Anonymkode: b8869...722

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tenker de som tror de syter kan prøve å jobbe som dem i en mnd av hvert yrke. Hadde blitt veldig stilt etterpå da. 

For et par år siden leste et familiemedlem at snittet for når ansatte i helse (sykehjem, hjemmetjeneste) gikk ut som uføre var tidlig i 50 årene. Veldig kjekt å gå direkte fra å hjelpe andre hele livet til å sitte pleietrengende hjemme selv. 

Anonymkode: b8869...722

Det er jo en grunn til at man ikke har valgt disse yrkene selv… 

Det som irriterer meg er nettopp offermentaliteten som du hinter til i siste avsnitt. De har selv valgt å ofre seg for andre, og så forventer de liksom å få medalje for det etterpå. 

Anonymkode: fdb62...75a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men da bør de begynne å klage over det. Det klager jo etter bare lønn. 

Det samme hjelper sykepleiere. Hjelper ikke å klage på lønna når det er belastning og dårlig styring på sykehus og sykehjem som er store deler av problemet. 

Anonymkode: f49c7...d24

Men de klager jo masse om dette? Mye mer om arbeidsforhold enn om lønn.

Anonymkode: c7dec...b4c

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aldri fri? Dere har ikke enkelte fridager og ferier? 

Anonymkode: c3504...1ad

Har du ikke jobba som lærer så vet du lite om hvordan det er. Nei, de har ikke fri hele sommerferien, de har også ofte mer jobb enn det som får plass i en 8-timers arbeidsdag. Det tar f.eks  mye tid å rette prøver, og kravene til hva som skal rapporteres er blitt større og større. Jeg vedder på at de lærerne som rettet mine prøver ikke måtte holde styr på hver eneste poengsum i et Excel-ark slik at man alltid var klar til å svare på hvorfor akkurat denne poengsummen. Ikkeno' synsing her altså!

Det er heller ikke slik lengre at om noen forstyrrer så kan man sende de på gangen. Når det er barn som mobber er det blitt enda vanskeligere å kvitte seg med dem. Du kan også bli filma på skolen, for det er ikke slik at telefonene ligger oppe ved tavla i timen.

Det er ikke så stort budsjett, men mengden stoff elevene skal lære er blitt mye bredere. Det kan lett føles som de lærer litt "alt og ingenting". I tillegg er man jo utdannet nettopp til å vite hvordan og hva barn burde lære, men man har lite råderett over dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor klager DU over dette? Vær glad over at noen klager og likevel gidder.

Endret av katties
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det hjelper heller ikke at Utdanningsforbundet og Sykepleierforbundet virker å ha som hovedagenda å snakke ned yrkene heller... Velter seg i all elendigheten, syter og klager - og klager senere på dårlig rekruttering🤪

Anonymkode: d4d24...9a4

Dette er ganske problematisk. Det er litt todelt, for hovedoppgaven til fagforeninger er jo typisk medlemmenes lønnsvilkår, og det er i en fagforenings interesse at det skal være en viss mangel på arbeidskraft, noe som presser lønnsnivået opp. Det har vi sett i flere sammenhenger i ulike fagforeninger, for eksempel være imot at folk med utdanning fra utlandet skal få autorisasjon (proteksjonisme), kjempe for å hegne om arbeidsoppgaver (at ingen andre kan utføre dem), hindre at det blir flere studieplasser etc. Dessuten ser spesielt Sykepleierforbundet, men også Utdanningsforbundet, ut til å nevne dårlig lønn i ALLE sammenhenger, også der det ikke er relevant. Det er bare useriøst. Er det slik at det er for dårlig lønn i forhold til at det er for mye stress og for mange arbeidsoppgaver? Når folk sier at de er utslitt? Da er jo IKKE løsningen å øke lønna, for man er like utslitt selv om lønna blir høyere! Løsningen er jo å redusere belastningen. Bedre ledelse, bedre turnus, mer støttepersonell etc. Det er så bakvendt at alt skal handle om klaging på lønn. Det er veldig lite konstruktivt. Realiteten er at begge yrkesgrupper er altfor store til at store lønnshopp er realistiske. De vil også dra med seg mange andre yrkesgrupper i det offentlige. Det er ikke bærekraftig. 

Anonymkode: 51dcf...b67

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

de som syter mest, er de kvinnene som blir lærere eller sykepleiere. Det har vært sånn i minst 15 år. Likevel har det kommet mange nye lærere og sykepleiere de siste 15 årene. Hvorfor klager lærere og sykepleiere hele tiden? hvorfor blir de aldri fornøyde? Og hvorfor har de valgt å jobbe med dette?

Lærere og sykepleiere er de som klager mest. Det er aldri bra nok. Hverken lønn eller arbeidsforhold og oppgaver. Jeg er lei av klaginga deres

Anonymkode: 3cce8...a14

Interessant at du likevel skriver dette innlegget for å høre hvorfor vi klager! Da får du jo bare høre mer av det. Kan du ikke bare slutte å engasjere deg i det, siden du på de femten årene uansett ikke har tillært deg innsikt nok til å forstå hvorfor? Det ville jeg gjort. 
 

Hører ofte at folk sier lærere er misfornøyd med lønna. Selv har jeg aldri klaget på den! Men, hvis arbeidsoppgavene fortsetter å øke i takt som det har gjort siden jeg starta så må høyere lønn til. Personlig tenker jeg det gjerne kunne stoppet på det nivået det er nå, hvis det betyr at vi kunne brukt pengene på flere folk for å få gjort jobben skikkelig. Jeg liker jobben min, men ikke at jeg føler jeg ikke får gjort den ordentlig. Det er der folk misforstår. 
 

Hilsen lærer 

Anonymkode: 55264...86f

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da bør de begynne å klage over det. Det klager jo etter bare lønn. 

Det samme hjelper sykepleiere. Hjelper ikke å klage på lønna når det er belastning og dårlig styring på sykehus og sykehjem som er store deler av problemet. 

Anonymkode: f49c7...d24

Nei, de klager ikke bare over lønn. Lærere klager også over arbeidsforhold og at barn ikke får det de har krav på. 

Anonymkode: d78ae...194

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...