Gå til innhold

Skal på hyttetur, men det er meldt masse regn, akkurat som i fjor når vi var der. Hjertesukk..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at man ikke kan gjøre noe med været, men jeg blir så lei meg. Jeg skal med barna snart på hytta som vi har lånt av noen i familien, og jeg har glad vi har den muligheten. Men i fjor så regnet det alle dagene vi var der. Jeg har tre barn, og de største som er tenåringer skal ha med seg venner i år som i fjor. I fjor så kjedet alle barna seg mye, og ferien ble ikke noe ferie. Den minste tok jeg med ut på tur i regnet, men det var måte på hvor festlig det var pga pøsregn og sur vind. 

Det er en hytte ved stranda, en fin stor strand mes kiosk. Men kiosken er bare oppe når det er strandvær. 

I år hadde vi håpet på finere vær, men atter en gang er det meldt regn og mer regn. Hytta er relativt liten, vi går oppi hverandre og jeg har ikke råd til noen annen ferie eller at vi drar på mange utflukter på andre ting mens vi er der. Den minste får ikke ut nok energi, spillkveld med de store blir ødelagt av en liten som ikke vil sove pga at dagene ikke er fylt med nok fart, og vi sitter og sturer oppå hverandre uten tv og internett. Når det regner får vi heller ikke grillet, så jeg må lage mat på det lille kjøkkenet mens minste sutrer. Det er ikke feriefølelse. Det er også den eneste ferieuken min fra jobb i selve sommer, neste uke er siste uken i august da skole og alt har startet igjen. Det var sånn jeg fikk ferien min av jobben i år. Jeg hadde også en uke i starten av juni. Den regnet også bort. 

Jeg vet ikke hva vi skal gjøre, jeg vurderer og ikke dra, samtidig så er det greit å komme seg litt bort hjemmefra. Men jeg gruer meg pga været og hvordan jeg vet det blir. 

Andre som har fått ferien sin "ødelagt" av dårlig vær i år? Det føles så tungt når man har dårlig råd, at det eneste man skal blir så påvirket av været. Jeg trodde ikke at vi skulle være så uheldige igjen som vi var i fjor. Hjertesukk.. 

Anonymkode: d6924...6d6

  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

i år er dere jo forberedt og kan ta med regntøy osv.. 

Anonymkode: f9c3a...ce0

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessuten, det går fint å bade i regn også :D prøv! 

Anonymkode: f9c3a...ce0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte blir jo ikke været helt sim meldt, det kan endre seg. Her var det f.eks meldt pøsregn og torden i går, men det kom aldri. Nå skinner sola igjen.

 

Anonymkode: b199f...983

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dumt å planlegge en ferie som er så væravhengig for at dere skal ha det gøy. Da er det 50/50 sjanse hvert år at denne blir mislykket. Vi bor i Norge og sjansen for dårlig vær er alltid tilstede. Gjør som de over sier - ta med regntøy og bad selv om det regner! Dra på fisketur! Gå turer i regnværet. Og min erfaring er også at det ofte ikke blir så ille som det er meldt.

Og en liten ting til - du har rett på tre ukers sammenhengene ferie i løpet av sommeren, men kan selvfølgelig ingen garanti for at man får de ukene i juli.

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da både bade og grille i regn.

Du virker litt oppgitt på forhånd?

Anonymkode: 33880...6db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissSkog skrev (5 minutter siden):

Det er dumt å planlegge en ferie som er så væravhengig for at dere skal ha det gøy. Da er det 50/50 sjanse hvert år at denne blir mislykket. Vi bor i Norge og sjansen for dårlig vær er alltid tilstede. Gjør som de over sier - ta med regntøy og bad selv om det regner! Dra på fisketur! Gå turer i regnværet. Og min erfaring er også at det ofte ikke blir så ille som det er meldt.

Og en liten ting til - du har rett på tre ukers sammenhengene ferie i løpet av sommeren, men kan selvfølgelig ingen garanti for at man får de ukene i juli.

Støtter denne. Det handler mye om hvordan man definerer situasjonen og hvilket perspektiv man har. Definerer man regn som et problem og lar humøret synke, så blir det «dritt». Bestemmer man seg for at regnet ikke skal få ødelegge, går ut og koser seg uansett vær, så blir det alltid bedre. Finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær! Ang middag: kjøp inn mat som både kan grilles og lages på vanlig kjøkken, så tar du det som det kommer. Er det tak over terassen så går det godt an å grille ute selv om det regner. Bare å «brenne av» kulla før grillen trekkes under tak. Når man bor i Norge så vet man hva man kan forvente. Regn blir det ofte 50% av tida. Sånn er det bare. Da må man gjøre det beste ut av det. 
Ang ferie så har du rett på 3 uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden 1.juni-30.september. Så en uke her og en uke der er i utgangspunktet ikke noe arbeidsgiver har anledning til å pålegge deg med mindre du ønsker det selv. Du kan kreve 3 sammenhengende uker, men arbeidsgiver kan såklart gi deg ferie 1-21 juni eller 10-31 september. Men da må arbeidsgiver godtgjøre at det ikke er mulig av hensyn til drift av organsisasjonen å gi ferie i skoleferien. 

Anonymkode: cc9c4...77b

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo krav på tre ukers sammenhengende ferie hvert år, så hvorfor bare ei uke? 
Her har du to valg; enten gjøre det beste ut av ferien med det været som er, eller bli hjemme og synes synd på seg selv fordi ferien blir «ødelagt» av været. Med regntøy og godt tøy, kan dere fortsatt gjøre mye ut av ferien. Fantasien som setter grenser 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 6e1f3...712

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så har dere selvfølgelig med regntøy og støvler til de minste barna og dere selv. Så er dere selvfølgelig ute og leker selv om det tilfeldigvis regner. En kan da fint være på stranden selv om det regner og se etter fine steiner og skjell.

At den minste ikke får sove fordi barnet ikke har fått ut all energien,det er ikke været sin skyld. Så vær ute og lek selv om det været er dårlig.

Anonymkode: 0f49f...d61

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har jo krav på tre ukers sammenhengende ferie hvert år, så hvorfor bare ei uke? 
Her har du to valg; enten gjøre det beste ut av ferien med det været som er, eller bli hjemme og synes synd på seg selv fordi ferien blir «ødelagt» av været. Med regntøy og godt tøy, kan dere fortsatt gjøre mye ut av ferien. Fantasien som setter grenser 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 6e1f3...712

Fordi TS kanskje har ferie utenom sommeren. 

Selv har jeg tre uker i september og ikke noe i juni/juli. 

Anonymkode: 7310b...dc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke hvor gammel minsten er,og dette er sikkert ikke mulig på kort varsel. Men hadde det gått an å la minsten være igjen hjemme? Hos far,besteforeldre feks? Så kunne du og de store reise på tur? 

Anonymkode: 594fc...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du virkelig ikke råd til noen som helst utflukter når dere er der? Hvis dere hadde tenkt å handle i kiosken på stranda hvis det var fint vær, har dere vel råd til en tur på kino eller noe?

Hvis planen kun var å være ute og bade / sole seg , tror jeg kanskje ungene dine ville gått lei uansett. Du får sette deg ned og sjekke hva som foregår i nærområdet, det kan være konserter, forestillinger og andre ting som ikke koster så mye.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst deg med at selv meteorologene sier at lavtrykkene er svakere og vanskeligere å forutse om sommeren, så det kan godt komme fine dager eller mange timers opphold selv om de melder regn :)

Ungdommene kan få litt ansvar for å ta med ting som underholder dem selv, minsten kan sikkert ha det gøy i regnklær, og jeg tror du angrer hvis du blir hjemme også skinner plutselig sola :)

Anonymkode: 5d493...568

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Last ned filmer til barna/ungdommene på nettbrett/netflix, slik at dere kan ha filmkveld (på liten skjerm...) selv om det ikke er nett eller tv på hytta. Bad i regnet, det går helt fint, spesielt når hytta er så nært vannet at de kan gå inn og tørke seg der.

Det er viktig at du ikke lar minsten ødelegge for ungdommene. Ta med minsten ut mens ungdommene spiller, eller sørg for at han er opptatt med andre ting (film på nettbrett).

Som noen over sier, sjekk hva som foregår i nærområdet. Kanskje er det noe gøy en halvtime unna med bil, bowlinghall eller kino eller noe.

Anonymkode: 7cbed...133

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nordmøring vet jeg at det går helt fint å sitte ute i regn, særlig om det er overbygg, parasoll eller markise på hytta (vær bare litt obs på vind). Man kan fint grille i regnvær også. Og å bade i regnvær er null stress. Også kan dere gjøre andre aktiviteter som å fiske (det sies jo at fisken biter bedre i regn). Og den yngste som trenger å få ut energi, kan du jo feks helt fint ta med på oppdagelsesturer på stranden eller skogen uavhengig om det er regn eller sol. Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor barnet ikke har fått ut energi, bare fordi det er regn. Hva gjør dere hjemme når det regner, da? 
 

Selvsagt er det kjekkere med fint vær. Men pakk med dere regnklær, og kom dere ut for å utforske nærområdet selv i regn. Og gjør inneaktiviteter som dere kanskje ikke ville gjort ellers. For eksempel grille marshmallows i peisen og lage smores (har ikke hytta peis, kan du varme marshmallowsen i ovnen), spille brettspill, lage kakao (og kanskje noe bakst) som dere kan varme dere på etter å ha tilbrakt tid i regnet og blitt litt våte og kalde. 

Anonymkode: afe6e...f22

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips allerede, og her er ett fra meg: sjekk ut.no om det finnes passelige turer med et turmål med gapahuk el.l i nærheten. Da kan dere ta med grillmaten (eller noe annet) på tur og lage mat på bål. Ungdommene kan få ansvar for å fikse mat mens du og minsten utforsker området. Dere kan kanskje samle pinner, kongler og steiner som dere kan male på eller lage ting av når dere er tilbake i hytta 😊

Og så skjønner jeg hvordan du har det! Vi har selv to gutter som går på veggene inne (både hjemme og på hytta), og det er begrenset hvor lenge det er gøy å være ute i øs pøs flere dager på rad. Og for eksempel hobbyaktiviteter, som jeg foreslo over, har de begrenset med tålmodighet til. Vi får ikke slått ihjel en hel (eller halv, eller kvart) dag med det, for å si det sånn…

Men jeg ville dratt på hyttetur, med en (mental) liste over aktuelle ting å finne på, selv i dårlig vær, og så ville jeg blitt så lenge vi orket. Dere må jo ikke være der hele uka om det blir skikkelig dritt. Kanskje er det nok med to-tre-fire dager? Men da har dere hvertfall vært på en liten tur hjemmefra 😊

Anonymkode: 26168...d19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er skikkelig kjipt! 
Sitte på en hytte med sure tenåringer i regnet er ikke noe gøy! 
 

Er lov å håpe at det bli bittelitt bedre i løpet av helgen.

Ellers så er det faktisk veldig deilig å bade i regnet - og gøy for barna og kanskje ungdommen? 

Anonymkode: 2a76b...2c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...