Gå til innhold

Handle hver dag,kontra en gang i uka


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fra jeg var liten av hørt at det er best å handle en gang i uka pga da sparer man mer penger. Fordi det koster å dra kortet! 
Føler meg dum som spør men er dette sant?! Jeg klarer ikke se at jeg betaler for å dra kortet noen steder… 

Skjønner at man bruker mer penger om man er fæl til å impulskjøpe ting men om man bare kjøper det man trenger (middag feks) så bruker man vel ikke mer penger om man kjøper middag hver dag kontra alle middagene en gang i uka?

Anonymkode: 00280...e3a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før var det gjerne gebyr hver gang man deo korter. Det er ikke standard nå

Anonymkode: 50e2a...435

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en kun handler det en har planlagt, og ikke betaler noe ekstra for å dra kortet, og legger bort tid, penger til evt transport er det jo litt hipps om happs slik jeg tenker det. Jeg antar at en kun sper på hver dag også. 

Jeg går gjerne innom datodisken rundt forbi på daglig basis om jeg er i området av en eller flere butikker. Da får jeg med meg litt mer gode tilbud. Jeg har derimot ingen problemer med å bare gå igjen uten å handle noe. Sånn er det ikke for mange. Handler en mindre og legger en plan for å få brukt opp det en handler så kan det bli mindre matsvinn. Det gjelder også motsatt da. Å handle for hele uken, og kaste halve kjøleskapet for en overkalkulerte er ikke økonomisk det heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tvinger deg til å planlegge mer. Jeg storhandler en gang i måneden, og fyller bare på med grønt utover måneden. Etterhvert blir man tvunget til å bruke av det man har og vvære mer kreativ

Anonymkode: 23091...b81

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at om man handler hver dag er det fordi man ikke har planlagt mat-uka, det blir raskt dyrere. Og det er lettere å gjøre impulskjøp.

I tillegg sparer jeg mye på ukeshandel ved å gå gjennom kundeaviser og kuponger hver søndag. Handler da bulk av tilbudsvarer. 

Jeg planlegger deretter lunsj og middag for syv dager. Og gjør det på en måte der alt blir brukt. Brukes litt grønnkål i en zuppa toscana på tirsdag, så er det grønnkålomelett til lunsj onsdag, slik at man slipper en halvtom pakke grønnkål i kjøleskapet. 

Likevel, den største og viktigste besparelsen for meg er; Tid. Og derfor er det opplagt at når jeg har valget mellom å gjøre noe en gang per uke, eller syv ganger per uke, så gjør jeg det en gang. 

Anonymkode: f2a8b...7a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (Akkurat nå):

Om en kun handler det en har planlagt, og ikke betaler noe ekstra for å dra kortet, og legger bort tid, penger til evt transport er det jo litt hipps om happs slik jeg tenker det. Jeg antar at en kun sper på hver dag også. 

Jeg går gjerne innom datodisken rundt forbi på daglig basis om jeg er i området av en eller flere butikker. Da får jeg med meg litt mer gode tilbud. Jeg har derimot ingen problemer med å bare gå igjen uten å handle noe. Sånn er det ikke for mange. Handler en mindre og legger en plan for å få brukt opp det en handler så kan det bli mindre matsvinn. Det gjelder også motsatt da. Å handle for hele uken, og kaste halve kjøleskapet for en overkalkulerte er ikke økonomisk det heller. 

Det er jo litt det. Jeg klarer ikke planlegge hva jeg skal ha til middag om en uke, og siden vi bare er 2 (avogtil 3) i husholdningen så blir det mye matsvinn siden vi knapt rekker å spise det opp.. så jeg handler gjerne hver 3 dag eller noe sånt men nå som det er ferie og jeg har fri handler jeg hver dag siden lysten forandrer seg på hva vi vil ha å spise til middag 

Anonymkode: 00280...e3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker at om man handler hver dag er det fordi man ikke har planlagt mat-uka, det blir raskt dyrere. Og det er lettere å gjøre impulskjøp.

Enig i at ukeshandling er en god ide for mange, meg selv inkludert. Men planlegging av måltider og frekvensen av handlingen ser jeg ingen klar sammenheng mellom. 

Jeg ukeshabdler men planlegge ringen måltider. Jeg kjøper jo råvarer, men har ingen anelse om hva slags måltider det skal bli til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler nesten hver dag. Kjører ikke omveier for å komme til butikken (dvs bruker ikke ekstra drivstoff), kjøper aldri plastposer og impulskjøper aldri. Sjekker alltid datodisken først, og går detetter i grønnsaksdisken.

Skulle jeg ukehandlet ville jeg gått glipp av  80% av tilbudene i tilbudsdisken, og grønnsakene ville råtnet før jeg fikk brukt dem. Så jo, det lønner seg å handle daglig, med mindre man er Luksusfellen-deltaker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (2 minutter siden):

 Å handle for hele uken, og kaste halve kjøleskapet for en overkalkulerte er ikke økonomisk det heller. 

Jeg tror det er derfor mange ikke-planleggere er mot ukeshandling. For de som går på butikken og kjøper det de føler for, og åpner kjøleskapet hver ettermiddag og tenker "hva skal jeg ha til middag", er nok ukeshandel en dårlig ide

For meg fungerer det da vi har en plan for matuken, som går ut på at både det vi har fra før og det vi kjøper inn blir brukt opp før det går ut på dato. 

Jeg prøvde å øke til annenhver uke, men opplevde da mer svinn. Fordi det dukket opp flere uforutsette planer som gjorde at vi ikke skulle ha lunsj eller middag som først planlagt. Eller at værvarselet ble for langt frem, og når det er strålende sol frister det lite med lapskaus. Eller at enkelte typer mat ikke holdt så godt. 

Anonymkode: f2a8b...7a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler daglig. Prøvde å storhandle en gang i uken, men på grunn av uforutsigbare dager ble mye kastet. 

Endret av Violetta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (2 minutter siden):

Enig i at ukeshandling er en god ide for mange, meg selv inkludert. Men planlegging av måltider og frekvensen av handlingen ser jeg ingen klar sammenheng mellom. 

Jeg ukeshabdler men planlegge ringen måltider. Jeg kjøper jo råvarer, men har ingen anelse om hva slags måltider det skal bli til.

For egen del ville jeg da stått igjen med rare kombinasjoner på slutten av uka. Kombinert med rester av diverse som alene var for lite til å lage et måltid av.

Slik jeg planlegger blir en pakke grønnkål brukt opp i planlagte retter. Vi har ikke matsvinn da alt i kjøleskapet og alt som handles er tiltenkt et allerede planlagt måltid. 

Sier ikke noe er rett eller galt, bare gøy å diskutere :)

Anonymkode: f2a8b...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banker nå tar gjerne en mnd pris på å gi degkort, nordea f.eks tar 25 kr pr mnd og ikke noe for å bruke kortet på handling, men det koster 10 kr for eksempel å ta ut kontanter i butikk..

 Sparebank1 har årspris på 395 med id og 300 uten.. DNB har etter hva jeg kan lese 295 kroner som årspris.. 

Slik sett spiller det ingen rolle om du handler en gang pr uke ellerhver dag så lenge du ikke også tar ut kontanter.. 

Anonymkode: 95061...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For egen del ville jeg da stått igjen med rare kombinasjoner på slutten av uka. Kombinert med rester av diverse som alene var for lite til å lage et måltid av.

Slik jeg planlegger blir en pakke grønnkål brukt opp i planlagte retter. Vi har ikke matsvinn da alt i kjøleskapet og alt som handles er tiltenkt et allerede planlagt måltid. 

Sier ikke noe er rett eller galt, bare gøy å diskutere :)

Anonymkode: f2a8b...7a4

Forstår at planlegging fungerer for mange. Mitt poeng er egentlig bare at hvorvidt man planlegger måltider eller ikke, ikke henger sammen med hvor ofte man handler.

Jeg er langt mer opptatt av matsvinn enn pris, så enhver tilnærming som fører til at man ikke kaster mat er nyttig i min bok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer ikke å planlegge middag. For jeg har inne lyst på det da lell når den dagen kommer. Jeg handler stort sett hver dag. Men da bare middag. Går på dato disken. Og er det noe der så blir det middagen. Søndag er alltid en dag jeg ikke handler middag til. Det blir da det jeg har i fryseren og i kjøleskapet. Jeg har ikke så mye mat svinn jeg heller. Er flink til å bruke det jeg har i kjøleskapet. Jeg vet bestandig hva jeg har til hver tid der. Så når jeg kjøper middag så vet jeg hva jeg kan kombinere det med. Men jeg elsker å lage mat da. Og er flink til å sette sammen smaker. 

Anonymkode: fb510...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid ukeshandlet. Jeg er fæl til å putte noe i handlevogna som ikke står på handlelista. Billigere å la mannen min handle, for han holder seg alltid til lista 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Knirke said:

Jeg handler nesten hver dag. Kjører ikke omveier for å komme til butikken (dvs bruker ikke ekstra drivstoff), kjøper aldri plastposer og impulskjøper aldri. Sjekker alltid datodisken først, og går detetter i grønnsaksdisken.

Skulle jeg ukehandlet ville jeg gått glipp av  80% av tilbudene i tilbudsdisken, og grønnsakene ville råtnet før jeg fikk brukt dem. Så jo, det lønner seg å handle daglig, med mindre man er Luksusfellen-deltaker.

ikke for de fleste av oss, de aller fleste bruker mer penger når de handle vær dag.

Ved å handle vær dag så er det for mange som fort gjør impuls kjøp, planlegge du middager en uke frem så kan du kanskje bruke samme ingredientser i 2 eller flere middager, et par restemiddag dager for å slippe svin osv.

Jeg tror at de som planlegger litt frem kan spare på det, selv om man er flink til å kun kjøpe det som er planlagt vær dag.

Jeg merka at jeg sparte masse med å handle en gang i uka, selv om jeg ikke kjøpte mye ekstra tidligere. pluss at det er deilig å slippe å gå i butikken hele tiden selv om jeg bor rett på siden av en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Hololo said:

ikke for de fleste av oss, de aller fleste bruker mer penger når de handle vær dag.

Ved å handle vær dag så er det for mange som fort gjør impuls kjøp, planlegge du middager en uke frem så kan du kanskje bruke samme ingredientser i 2 eller flere middager, et par restemiddag dager for å slippe svin osv.

Jeg tror at de som planlegger litt frem kan spare på det, selv om man er flink til å kun kjøpe det som er planlagt vær dag.

Jeg merka at jeg sparte masse med å handle en gang i uka, selv om jeg ikke kjøpte mye ekstra tidligere. pluss at det er deilig å slippe å gå i butikken hele tiden selv om jeg bor rett på siden av en :)

Ja, det er jo det jeg sier: Har man selvbeherskelse lønner det seg å handle hver dag. Er man økonomisk inkontinent lønner det seg å ukehandle.

Jeg planlegger uansett ikke middag en uke fremover, hverdagen min er altfor uforutsigbar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er jo litt det. Jeg klarer ikke planlegge hva jeg skal ha til middag om en uke, og siden vi bare er 2 (avogtil 3) i husholdningen så blir det mye matsvinn siden vi knapt rekker å spise det opp.. så jeg handler gjerne hver 3 dag eller noe sånt men nå som det er ferie og jeg har fri handler jeg hver dag siden lysten forandrer seg på hva vi vil ha å spise til middag 

Anonymkode: 00280...e3a

 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg tror det er derfor mange ikke-planleggere er mot ukeshandling. For de som går på butikken og kjøper det de føler for, og åpner kjøleskapet hver ettermiddag og tenker "hva skal jeg ha til middag", er nok ukeshandel en dårlig ide

For meg fungerer det da vi har en plan for matuken, som går ut på at både det vi har fra før og det vi kjøper inn blir brukt opp før det går ut på dato. 

Jeg prøvde å øke til annenhver uke, men opplevde da mer svinn. Fordi det dukket opp flere uforutsette planer som gjorde at vi ikke skulle ha lunsj eller middag som først planlagt. Eller at værvarselet ble for langt frem, og når det er strålende sol frister det lite med lapskaus. Eller at enkelte typer mat ikke holdt så godt. 

Anonymkode: f2a8b...7a4

Hjelper ikke å ukeshandle om maten går i søpla nei. Personlig vet jeg aldri 100% hvor mye som går av ulikt. Jeg vet en del, men liker å fylle på med mer grønt i løpet av uken etter behov. Jeg handler gjerne protein, tørrvarer og frysevarer for lengre tid, samt noe kjølevarer, mens sånn som nå så koser vi oss med moreller, som kjøpes flere dager i uken. Jeg får ofte kuponger på Rema på fryste bær, grønnsaker og frukt (tre ulike kuponger, samt på smoothieblandinger som ikke kjøpes). Særlig bær og grønnsaker kjøpes for 3-4 uker av gangen når det er kupong på 20-30% av. 

Jeg liker å alltid ha litt tilgjengelig og aldri helt gå tom, men da må en også være mer obs, så maten blir spist opp. Her settes det av tid par ganger i uken for å lage opp mat, så normalt blir ikke maten kastet. Å handle middag hver dag hadde jeg ikke orket, men litt smått etter behovet går helt fint. Vi er ulike og har ulike behov, og det er forskjellig hva som passer oss. Impulskjøp er dog mye lettere å unngå om en faktisk ikke går i butikken så ofte. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukeshandler torsdager pga da møter jeg på trumfdagen. Tirsdager kjøper jeg fisk som er 30% på meny.

Utover dette småting evt :) Er jo SUMMEN du bruker som teller, om du velger å fordele den over hele uka med dagshandling kan du jo det.

Ditt valg, tenk selv :) 

Anonymkode: 62a89...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket har endret mening med årene. 

Tidligere var det ikke uvanlig at det kostet 1-3 kroner for hver gang man dro kortet i en terminal i butikker.
På mitt første kort så mener jeg huske det kostet 10 kroner for hvert uttak i "konkurrerende" minibank. 

Så at det kostet mer for hver gang man dro kortet når du var liten, det stemte nok. 
I dag er det ikke vanlig at det koster pr bruk av bankkort. Nå anbefales ukeshandling mest fordi svært mange handler litt ekstra på impuls hver gang de er på butikken. 
"skal bare ha ost og brød, tar med en pakke tyggis"
"skal bare ha paprika og salat, åh, fikk lyst på en is" 
"skal bare ha toalettpapir og en tannbørste, husker ikke helt om jeg hadde tannkrem, kjøper en tannkrem og en tanntråd samtidig". 

Det var også mange år hvor det kostet en krone for poser, og de færreste hadde gjenbrukspose. Man kjøpte en ny pose for hvert butikkbesøk, fordi det kostet "bare" en krone. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...