AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #1 Skrevet 27. juni 2024 Venninnene mine holder på å bli sprø av meg. Kompiser blir sprø. De spør om jeg vil være med på konserter, teater, div happenings... Men jeg klarer det bare ikke. Det er 7 mnd siden jeg brøt med en voldelig mann. Har siden den tid blitt nær med en av kompisene mine. Så nær som man kan bli uten å være i et forhold. Enda. Jeg sier nei til alt han foreslår og nå begynner han å virke nesten litt sår på at jeg ikke vil. Han spør ting som "vil du ikke bli sett med meg? Vil du ikke finne på noe med meg? Er du redd for hva folk vil tro?" osv. Men dette handler om at jeg strever jo til og med bare å gå på kjøpesenter og handle klær. En slags angst kanskje. Hvordan kan jeg få kompisen min til å forstå? Vi er nok like før eksklusive, han og jeg, men jeg vil ikke såre han ved å si nei hele tiden. Hvorfor forstår ikke folk at jeg ikke klarer gå ut? Er det jeg som er rar eller burde dette være forståelig? Trenger råd og lurer på om noen kjenner seg igjen i dette, at et tøft brudd kan sette en tilbake sosialt sett? Anonymkode: 01bbe...8fb 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #2 Skrevet 27. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Venninnene mine holder på å bli sprø av meg. Kompiser blir sprø. De spør om jeg vil være med på konserter, teater, div happenings... Men jeg klarer det bare ikke. Det er 7 mnd siden jeg brøt med en voldelig mann. Har siden den tid blitt nær med en av kompisene mine. Så nær som man kan bli uten å være i et forhold. Enda. Jeg sier nei til alt han foreslår og nå begynner han å virke nesten litt sår på at jeg ikke vil. Han spør ting som "vil du ikke bli sett med meg? Vil du ikke finne på noe med meg? Er du redd for hva folk vil tro?" osv. Men dette handler om at jeg strever jo til og med bare å gå på kjøpesenter og handle klær. En slags angst kanskje. Hvordan kan jeg få kompisen min til å forstå? Vi er nok like før eksklusive, han og jeg, men jeg vil ikke såre han ved å si nei hele tiden. Hvorfor forstår ikke folk at jeg ikke klarer gå ut? Er det jeg som er rar eller burde dette være forståelig? Trenger råd og lurer på om noen kjenner seg igjen i dette, at et tøft brudd kan sette en tilbake sosialt sett? Anonymkode: 01bbe...8fb Hvilken type vold var det? Jeg levde i et kontrollerende forhold hvor jeg ikke fikk gå ut på ting som konserter, fester og så mye sosialt i det hele tatt kveldstid. Jeg ble totalt isolert fra venner siste 8 årene. Jeg lengtet etter friheten og kunne gå ut med venner igjen. Nå har det vært slutt i snart ett år og jeg har enda ikke kommet meg ut. For noen uker siden skulle jeg i 40 årsdag til en kompis hvor ‘alle’ var. Jeg sminket og stelte meg i timesvis. Fikk angst og klarte ikke å komme meg av gårde. Som en fugl som har sittet i bur hele livet og døren endelig blir lukket opp. Men fuglen holder seg i buret.. Anonymkode: 502a4...8e2 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #3 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvilken type vold var det? Jeg levde i et kontrollerende forhold hvor jeg ikke fikk gå ut på ting som konserter, fester og så mye sosialt i det hele tatt kveldstid. Jeg ble totalt isolert fra venner siste 8 årene. Jeg lengtet etter friheten og kunne gå ut med venner igjen. Nå har det vært slutt i snart ett år og jeg har enda ikke kommet meg ut. For noen uker siden skulle jeg i 40 årsdag til en kompis hvor ‘alle’ var. Jeg sminket og stelte meg i timesvis. Fikk angst og klarte ikke å komme meg av gårde. Som en fugl som har sittet i bur hele livet og døren endelig blir lukket opp. Men fuglen holder seg i buret.. Anonymkode: 502a4...8e2 Takk for svar. Hos oss var det psykisk vold men mye bråk i form av skriking fra han til meg. Ikke fysisk vold... Har heller ikke opplevd det samme som deg, å bli så kontrollert som det, huff så fælt, men har likevel ikke kjent meg fri. Det har vært nedlatende ord, kritikk, silent treatment, straffemetoder, trusler, særlig ift sex osv. Veldig nedbrutt og med ødelagt selvbilde av hele forholdet. Men å komme meg ut blant folk klarer jeg altså ikke og han som vil ha meg med, tror det har med han å gjøre... Kjipt. Håper du får hjelp, høres ut som du har det veldig vanskelig ❤️ Anonymkode: 01bbe...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #4 Skrevet 28. juni 2024 Går du i behandling da? Gjør du noe for å bli bedre? Anonymkode: 1f1c3...12b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #5 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Går du i behandling da? Gjør du noe for å bli bedre? Anonymkode: 1f1c3...12b Ja. Psykolog. Traumebehandling. Er ikke slik at jeg ikke treffer folk, men bare hjemme hos folk. Klarer ikke gå ut blant mye folk.... Konserter og slikt. Anonymkode: 01bbe...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #6 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Psykolog. Traumebehandling. Er ikke slik at jeg ikke treffer folk, men bare hjemme hos folk. Klarer ikke gå ut blant mye folk.... Konserter og slikt. Anonymkode: 01bbe...8fb Så bra, håper ting blir bedre for deg snart. Er de klar over hvor mye du sliter, og hvorfor? Ofte så er folk forståelsesfulle når de vet hva som foregår, men hvis du bare sier nei uten at de vet hvorfor så er det fort gjort at de blir såret/skuffet. Anonymkode: 1f1c3...12b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #8 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Så bra, håper ting blir bedre for deg snart. Er de klar over hvor mye du sliter, og hvorfor? Ofte så er folk forståelsesfulle når de vet hva som foregår, men hvis du bare sier nei uten at de vet hvorfor så er det fort gjort at de blir såret/skuffet. Anonymkode: 1f1c3...12b Takk. Prøver forklare. Sier jeg hatt ptsd men jeg ser jo hvor skuffet vennen min blir. Hver gang han foreslår noe så blir han skuffet over meg. Så kjipt. Virrevirrevapp skrev (33 minutter siden): Klarer du å være ute i naturen? Ja det er en god ting. Det hele handler mye om at jeg ikke klarer eie historien min skikkelig og jeg klarer ikke treffe på folk jeg ikke orker treffe og som kanskje tror på min eks feks. Veldig tøft å bli konfrontert med rykter osv... 😐 Anonymkode: 01bbe...8fb 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #9 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk. Prøver forklare. Sier jeg hatt ptsd men jeg ser jo hvor skuffet vennen min blir. Hver gang han foreslår noe så blir han skuffet over meg. Så kjipt. Vet han hva eksen din gjorde mot deg? Anonymkode: 1f1c3...12b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #10 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vet han hva eksen din gjorde mot deg? Anonymkode: 1f1c3...12b Ja... Og han er utrolig god mot meg men han blir veldig skuffet når jeg ikke klarer gå ut. Er jeg rar eller er dette normalt? Og hva skal jeg gjøre så han ikke blir så skuffet? 😐 Anonymkode: 01bbe...8fb
Dojakitty Skrevet 28. juni 2024 #11 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja... Og han er utrolig god mot meg men han blir veldig skuffet når jeg ikke klarer gå ut. Er jeg rar eller er dette normalt? Og hva skal jeg gjøre så han ikke blir så skuffet? 😐 Anonymkode: 01bbe...8fb Ta han med deg på tur i naturen, som du sier lenger oppe er bra for deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå